AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har værte borte fra apotek bransjen noen år men har kommet til bake igjen nå og begynt som farmasøyt. Det som har overrasket meg mest er hvor mye ADHD medisiner folk henter ut? Er det virkelig så mange som har den diagnosen. Forrige gang jeg var i apotek var det ett fåtall bare. Hva har skjedd ? Det der kunne vært en intressant problemstilling og skrevet f.eks en master om eller noe. Det må jo være en grunn. Tenker har vi så mange i Norge med ADHD diagnose så bør det jo forskes litt på. Det var jo ikke snakk om sånne mengder for noen år siden. Har kriteriene for å få diagnosen ADHD blitt enklere? Slappere spesialister? Foreldre som maser seg til sånne diagnoser til sine barn? Noe må ha skjedd.. Jeg er oppriktig forundret over det. https://nhi.no/forskning-og-intervju/kraftig-okning-i-bruk-av-adhd-medisiner-blant-norske-barn I denne linken hintes det til at det var pga pandemien og skole stengingen. Og foreldrene måtte være hjemme med barna. Så hvorfor var ikke dette ett problem på 70-80 tallet da stort sett 1 foreldre alltid var hjemme med barn? Anonymkode: 3066d...f87 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Man får ikke Ritalin bare pga adhd altså, bare så det er sagt. Men ja heldigvis gør verden fremover og man får både diagnoser og hjelp Anonymkode: f3f3a...6dd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har et barn med diagnosen. Jeg kjempet lenge imot systemet med nebb og klør, men måtte til slutt kapitulere for dagens snevre samfunn. Orket ikke flere sinte telefoner og giftige blikk og baksnakking fra andre barns foreldre pga mitt urolige og eplekjekke barn. Prøvde å få ut energi og konkurranselyst innen idretter som fotball, innebandy og håndball, men også der falt han gjennom pga nedsatt oppmerksomhetsevne. Skapte bare frustrasjon og irritasjon hos de andre når han aldri klarte å følge med på hvor ballen var osv. Så nå er han sykeliggjort og dopet ned for å passe inn i dagens samfunn. Anonymkode: 179b6...231 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden Da burde du bli overrasket over hvor mye som omsettes utenom apotek Anonymkode: 643fa...6b7 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden Dette har det jo vært skrevet enormt mye om i mediene. Psykologer og leger som skriver innlegg om at for mange får medisiner. Og det er psykologer og leger som skriver innlegg om at for få fikk medisiner tidligere. Men noe jeg mener man bør gjøre uavhengig er at alle barn som får ADHD-diagnosen får ny utredning når de er voksne. Rundt halvparten mister symptomene under oppveksten. Disse bør også miste diagnosen. Anonymkode: a309e...66a 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har et barn med diagnosen. Jeg kjempet lenge imot systemet med nebb og klør, men måtte til slutt kapitulere for dagens snevre samfunn. Orket ikke flere sinte telefoner og giftige blikk og baksnakking fra andre barns foreldre pga mitt urolige og eplekjekke barn. Prøvde å få ut energi og konkurranselyst innen idretter som fotball, innebandy og håndball, men også der falt han gjennom pga nedsatt oppmerksomhetsevne. Skapte bare frustrasjon og irritasjon hos de andre når han aldri klarte å følge med på hvor ballen var osv. Så nå er han sykeliggjort og dopet ned for å passe inn i dagens samfunn. Anonymkode: 179b6...231 Så fint at sonen din fekk hjelp. ❤️ Kva tenker du hadde vore alternativet til medisin? Anonymkode: be819...b4a 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden Trist utvikling. Voksne vil også ha dette pga stoffet i dem. Man får lov til å kjøre bil på Ritalin (amfetamin) men slår det ut på rustest uten resept så ryker lappen. Ergo de vil ha det på resept grunnet bruk til rus, dessverre. Dette vet jeg fordi jeg kjenner mange som vil ha denne medisinen til krevende oppgaver. Anonymkode: f1d7e...a30 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 18 timer siden #8 Del Skrevet 18 timer siden Media har jo skrevet om dette støtt og stadig de siste årene, har du ikke fått det med deg? Sist fra torsdag: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/vgGeA5/psykiater-henriette-k-sandven-ut-mot-adhd-diagnoser Sitat Dessuten, minner hun om: ADHD-medisin virker ikke bare på pasienter, men på anslagsvis 80 prosent av oss. – Vi snakker om prestasjonsfremmende midler. Du får et legitimt medikament, som gjør deg skjerpet og du presterer bedre. Men vi snakker om et A-preparat, et narkotisk stoff. Bekymringen rundt å ta seg en pille, er borte. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Del Skrevet 18 timer siden Har du levd under en sten? De siste årene har dette vært oppe i media omtrent hver uke 🙄😂 og… hvor ellers skal de hente ut medisinen sin, hvis ikke på apotek? Anonymkode: a4028...af2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden Er da vel allmennkunnskap at man mater ritalin til gutter fordi det er toxic at gutter oppfører seg som gutter. Anonymkode: 5813b...c25 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden Det er mer fokus på det, kanskje flere som får hjelp som burde hatt det før? Anonymkode: 7bfc7...92f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette har det jo vært skrevet enormt mye om i mediene. Psykologer og leger som skriver innlegg om at for mange får medisiner. Og det er psykologer og leger som skriver innlegg om at for få fikk medisiner tidligere. Men noe jeg mener man bør gjøre uavhengig er at alle barn som får ADHD-diagnosen får ny utredning når de er voksne. Rundt halvparten mister symptomene under oppveksten. Disse bør også miste diagnosen. Anonymkode: a309e...66a Helt enig. Mitt barn har fått diagnosen etter massivt press fra samfunnet rundt oss, men jeg mener at dette bare er en brautete og eplekjekk guttunge som faktisk er helt aldersadekvat. Han må bare ikke bli med på brytekamp med de aller mest skjøre guttene som løper rett hjem og forteller mamma om hvor slem Per var som brøt dem ned i bakken (det at de selv var med på leken, ja til og med gjerne var den som initierte leken, utelates naturligvis). Jeg lærer min sønn at de aller fleste foreldre stoler blindt på barna sine, ser på dem gjennom rosa briller og tar absolutt alt barna sier for god fisk. En "favoritt" er hvordan barnet mitt ble baksnakket av de voksne på feltet fordi han hadde ødelagt en snøhule på skolen i storefri, for noen av de andre barna. Så viste det seg visst at mitt barn ikke hadde vært på skolen hele uken pga sykdom. Noen barn skal åpenbart ødelegges psykisk uansett. Men nå er hvert fall diagnosen og dopet på plass 🤷♀️ Anonymkode: 179b6...231 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden Det som har skjedd er at vi har internett. Vi har tilgang til bedre informasjon. Folk deler på sosiale medier om seg og sitt. Jenter og gutter har ofte ikke de samme problemene, og jentene de fikk ikke diagnose. Det var kun de mest utagerende guttene som hadde adhd. Det har vært en stor økning på de som får diagnosen: https://www.adhdnorge.no/uro/diagnose-kvinne-med-ubehandlet-adhd Det blir litt det samme for andre ting, som å være venstrehendt. Der økte også antall venstrehendte når det endelig var lov til å være det. Anonymkode: ed261...c02 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette har det jo vært skrevet enormt mye om i mediene. Psykologer og leger som skriver innlegg om at for mange får medisiner. Og det er psykologer og leger som skriver innlegg om at for få fikk medisiner tidligere. Men noe jeg mener man bør gjøre uavhengig er at alle barn som får ADHD-diagnosen får ny utredning når de er voksne. Rundt halvparten mister symptomene under oppveksten. Disse bør også miste diagnosen. Anonymkode: a309e...66a Edit: Dette handler nok om at ADHD og det å modnes vil se likt ut. Slik at barna som modnes sent ender opp med å få ADHD-diagnosen. Men om man modnes sent, men modnes til et voksent menneske så vil man jo miste ADHD-symptomene når man blir voksen. Har man derimot ADHD så vil man også slite enormt som voksen. Tror det er viktig å huske på at ADHD-diagnosen settes utfra symptomer og ikke årsak. Man ser om personen har impulskontrollen som foventes av en på samme alder og samme kjønn. Men det er jo også akkurat det samme man vil se på om barnet kun modnes sent. Barn som modnes sent vil også ha samme nytte av ADHD-medisiner som barn med ADHD så det går ikke an å si "siden barnet får medisiner og blir bedre så er det ADHD". Anonymkode: a309e...66a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så fint at sonen din fekk hjelp. ❤️ Kva tenker du hadde vore alternativet til medisin? Anonymkode: be819...b4a Hjelp og hjelp. Han har nå gått fra normalvektig til undervektig, da en vanlig bivirkning av medisinenen er tap av matlyst. Jeg lærer mitt barn at alle barn er ulike. At han ikke skal si ja til å leke med barn som åpenbart er nærtagende, og som løper rett hjem og fyrer opp egne foreldre med elleville versjoner. Han leker nå stort sett med 2 andre gutter som også er minst i sine søskenflokker, med foreldre som ikke umiddelbart blir hysteriske når barna kommer hjem med elleville versjoner av hendelsesforløp. For dette med giftige blikk, hat og fordømmelse fra andre barn og voksne er definitivt det som har vært den største påkjenningen. Lærerne sier at når man nøster i alle disse historiene så ser man som regel at begge barna hadde like mye skyld i det, og lærerne forsikrer meg gang oå gang om at mitt barn er helt normalt og aldersadekvat. Men jeg orker ikke å krangle og skrike med andre foreldre. Det å vite at voksne går rundt og snakker dritt om 8-åringen min pga egne gullungers frie fantasi, er dessverre mer enn jeg klarer å takle. Anonymkode: 179b6...231 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt enig. Mitt barn har fått diagnosen etter massivt press fra samfunnet rundt oss, men jeg mener at dette bare er en brautete og eplekjekk guttunge som faktisk er helt aldersadekvat. Han må bare ikke bli med på brytekamp med de aller mest skjøre guttene som løper rett hjem og forteller mamma om hvor slem Per var som brøt dem ned i bakken (det at de selv var med på leken, ja til og med gjerne var den som initierte leken, utelates naturligvis). Jeg lærer min sønn at de aller fleste foreldre stoler blindt på barna sine, ser på dem gjennom rosa briller og tar absolutt alt barna sier for god fisk. En "favoritt" er hvordan barnet mitt ble baksnakket av de voksne på feltet fordi han hadde ødelagt en snøhule på skolen i storefri, for noen av de andre barna. Så viste det seg visst at mitt barn ikke hadde vært på skolen hele uken pga sykdom. Noen barn skal åpenbart ødelegges psykisk uansett. Men nå er hvert fall diagnosen og dopet på plass 🤷♀️ Anonymkode: 179b6...231 Det er jo litt ille, hvis barnet ditt ble tatt med til utredning og behandling, for en diagnose du tenker barnet ikke har. Mener ikke du har gjort noe feil eller galt, men sprøtt at det faktisk er slik at for else blir presset til det av samfunnet rundt Anonymkode: 643fa...6b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden Fordi man heldigvis har kommet lengre i kunnskapen og mange flere får hjelp. Er nok mange som burde hatt den hjelpen for mange år siden og, meg selv inkludert. Hadde kanskje gått bedre om jeg hadde fått diagnosen og medisiner på skolen istedenfor i en alder av 35. Har selv 2 barn med ADHD, hvorpå ene ikke fungerer uten medisin i det hele tatt og han sier det selv også. Den andre kan ta medisinfrie dager når det ikke er skole. Anonymkode: 6a64f...50a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelp og hjelp. Han har nå gått fra normalvektig til undervektig, da en vanlig bivirkning av medisinenen er tap av matlyst. Anonymkode: 179b6...231 Stemmer og dette med undervekt er noe som ofte skjer med barn siden de har mindre å gå på enn voksne, de lever et fysisk aktivit liv og er i vekst slik at de fra før forbant mange kalorier. Anonymkode: a309e...66a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #19 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har værte borte fra apotek bransjen noen år men har kommet til bake igjen nå og begynt som farmasøyt. Det som har overrasket meg mest er hvor mye ADHD medisiner folk henter ut? Er det virkelig så mange som har den diagnosen. Forrige gang jeg var i apotek var det ett fåtall bare. Hva har skjedd ? Det der kunne vært en intressant problemstilling og skrevet f.eks en master om eller noe. Det må jo være en grunn. Tenker har vi så mange i Norge med ADHD diagnose så bør det jo forskes litt på. Det var jo ikke snakk om sånne mengder for noen år siden. Har kriteriene for å få diagnosen ADHD blitt enklere? Slappere spesialister? Foreldre som maser seg til sånne diagnoser til sine barn? Noe må ha skjedd.. Jeg er oppriktig forundret over det. https://nhi.no/forskning-og-intervju/kraftig-okning-i-bruk-av-adhd-medisiner-blant-norske-barn I denne linken hintes det til at det var pga pandemien og skole stengingen. Og foreldrene måtte være hjemme med barna. Så hvorfor var ikke dette ett problem på 70-80 tallet da stort sett 1 foreldre alltid var hjemme med barn? Anonymkode: 3066d...f87 På 70-80tallet het det MBD og kun gutter som utagerte og hang i gardinene fikk diagnosen. Fengslene og rusinstitusjonene er fulle av folk av den generasjonen som har havnet der nettopp fordi ADHD «ikke fantes» og man ikke fikk hjelp. Observasjonen din er rett, men Du framstår kunnskapsløs på området, og bør starte med å lese deg opp på forskning (siden du er fagperson), ikke bare dels populistiske leserinnlegg i avisene. Husk at det er mye «trosretning» innen medisinen/psykiatrien, og fagfolk som forfekter sine egne meninger dels løsrevet fra hva forskningen viser. Anonymkode: 4233f...e74 1 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Del Skrevet 18 timer siden Det er jo blitt en motediagnose. Anonymkode: 3672e...9ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå