Gå til innhold

Dra på legevakta pga kraftig menstruasjon..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Grüner skrev (3 timer siden):

Vent til fastlegen åpner i morgen og ring på morgenen og få en akutt-time da. Sånn koagulert blod er ikke farlig, men kan skje av og til under menstruasjon. Har du jernmangel blir du slapp. Dette kan vente til fastlegen åpner igjen i morgen.

Jeg er fullstendig klar over alt du sier - for jeg har koagulert blod hver menstruasjon, men ikke sånn som dette. 

Du skriver for øvrig som om du forklarer for en 15 åring....Jeg er 40 😏

TS

Anonymkode: 23e0d...fd0

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ville det skjedd da i så fall..? 😵‍💫

Er ganske sikker da, for det kommer også mindre, "vanlige" klumper som det gjør når jeg har normal blødning 🙃

TS

Fordi det er det som skjer når man har menstruasjon? 

Anonymkode: cd6c8...d39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig kan du dra på legevakta med blødninger. Jeg har blødningsforstyrrelser i overgangsalderen, ja vet du ikke er der TS, men det er veldig likt sånn du forteller. Så jeg har havnet på legevakt, fått ambulanse, og blitt innlagt på sykehus pga blødninger. Det er vanskelig å vite hvor mye blod det er trygt å miste selv.

Anonymkode: 2a5ab...e67

Hvorfor ble du innlagt da? Om d er greit jeg spør 🙃

Som jeg svarte en annen her, ringte jeg legevakta i sted, men fikk beskjed om å se det an til i kveld 🤷‍♀️

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er 40, og har alltid hatt smertefull menstruasjon og kraftige blødninger, men har aldri opplevd dette før:

Siden i går ettermiddag har jeg blødd så mye at jeg må skifte tampong OG bind ca hver halvtime.

Det kommer mye koagulert blod, i store klumper, og jeg har lagt i senga konstant for jeg er så slapp. Får hjertebank bare av å reise meg opp, og jeg er kjempeblek i ansiktet.

Det skjer stadig at det plutselig kommer så mye blod, at når jeg reiser meg for å springe på badet, har jeg ikke sjangs å rekke frem før det har rent nedover beina.... Når jeg sitter på do renner blodet så det høres ut som jeg tisser. Det er også unormalt vondt i skjeden, og når jeg satt på do i sted så følte jeg et slags press, før det kom en liten "eksplosjon", og det kom en stor klatt med koagulert blod (beklager TMI 🙈) - og det gjorde også vondt i skjeden når det skjedde... 

Noen andre som har så kraftige blødninger? Nesten litt redd for at noe er alvorlig galt, men er også så sliten at jeg orker ikke tanken på å kle på meg og kjøre til legevakta... 😏

Nå er jeg lei... for dette var d siste jeg trengte akkurat på morsdagen, når jeg allerede er langt nede i sorgen over mamma som døde nå i julen 😔

Må legge til at jeg bruker ingen prevansjon, og er heller ikke gravid. Tok blodprøver for 2 mnd siden, og er ikke kommet i overgangsalderen. Hadde jernmangel og vit B mangel, og har gått på tilskudd av begge deler siden. Likevel har jeg følt meg konstant slapp, trøtt og utmattet - men ikke dratt tilbake til legen, for jeg er så lei av å høre at "alt er normalt", uansett om jeg sier jeg selv føler at noe er galt... 

Hjertebank og blek får meg til å tenke jernmangel. Jeg manglet to liter fødsel og fikk under 7 så måtte ha blodoverføring. Hadde sånne symptomer.. da.. Jeg fortsatt å miste blod selv om jeg var under 7.. så ble jo ikke akkurat bedre 🥲

Anonymkode: 64ccc...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skumleser du bare? Ts skrev hun ikke er gravid.

Anonymkode: da552...342

Man kan spontanabortere uten å vite at man er gravid. 

Anonymkode: f7845...d02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (1 time siden):

Slutt og overdrive. Jeg har opplevd det der selv. Før den proppen løsner, kan en ha sterke menstruasjonssmerter og etter at den proppen løsner, vil en blø ganske kraftig før det roer seg, og selv om en føler en blør i hjel, er det bare et par desiliter og ikke noe farlig blodtap. Ved operasjoner og fødsler kan miste liter og da begynner det å bli kritisk og da må en ha blodoverføring. Men hvis en har kraftige menstruasjoner fast, kan en få jernmangel og måtte gå på jerntilskudd/ferritin. Da vil jeg anbefale hormonell prevensjon. Jeg fikk mindre sterke og mindre smertefulle menstruasjoner etter det. 

Du kan faktisk ikke sitte å skrive slik. Ikke er du lege, ikke har du undersøkt henne. Hva du har opplevd er helt irrelevant. 

Til TS. Ring legevakta å hør, det er kun de som kan svare deg på om du bør ta turen eller om de tenker det kan vente til i morgen. 

Anonymkode: a1bfd...ef1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun skriver at hun er steril..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er sterilisert.... Sa at jeg ikke er gravid 😉

TS

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan faktisk ikke sitte å skrive slik. Ikke er du lege, ikke har du undersøkt henne. Hva du har opplevd er helt irrelevant. 

Til TS. Ring legevakta å hør, det er kun de som kan svare deg på om du bør ta turen eller om de tenker det kan vente til i morgen. 

Anonymkode: a1bfd...ef1

Har allerede snakket med de 🙃

Jeg skal ringe igjen om noen timer hvis jeg fortsatt blør like mye, og da blir jeg sannsynligvis innlagt 😏

TS

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ringte legevakten. 
En skal alltid ta kontakt med helsepersonell dersom større blødning av ukjent årsak. Hårreisende at enkelte mener det er unødvendig og bør ventes med til i morgen. Forstår ikke hvorfor noen tenker det er et problem i at folk ringer legevakten for råd på en dag fastlegen er stengt. Ringer man legevakten blir man stilt diverse spørsmål. Kanskje dukker det opp annen info/symptomer i løpet av samtalen som tilsier at det haster mer enn man selv tror. Så man skal faktisk ikke høre på «jeg har opplevd det samme. Bare vent. Det går over».

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 timer siden):

Jeg har opplevd det selv. 

Ikke så lurt å sammenligne problemer. Selvom det gikk bra for deg, så kan det være tegn på noe annet på en annen. 

Til ts: Ring legevakta, så får du fagligbasert svar! ❤️ 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt så bør folk ha mye lavere terskel for å ringe legevakt. «Jeg opplever disse symptomene, behøver jeg legetilsyn?» er et helt fair spørsmål. Da får man diskutere og få råd fra kvalifisert helsepersonell. Ikke gjøker på nett.

Anonymkode: ad3ab...a1f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har allerede snakket med de 🙃

Jeg skal ringe igjen om noen timer hvis jeg fortsatt blør like mye, og da blir jeg sannsynligvis innlagt 😏

TS

Jeg tenker som sagt at du kjenner på jernmangel. Nå kan jeg veldig lite om overgangsalderen, men jeg hadde veldig like symptomer som deg etter jeg fødte. Var under 7 (som er alvorlig) og kroppen min protesterte om jeg prøvde å reise meg opp. Var grusomt 😅 Syns du gjorde det riktige å ringe. Vær forsiktig når du har det sånn 🙏 og ikke nøl med å ringe dem igjen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei! Jeg nærmer meg 40 og har siste årene opplevd veldig mye rare endringer i kroppen. Har også fått betydelig kraftigere menstruasjon. Hadde tenkt at det kanskje er perimenopause. Men viste seg at jeg har Hashimoto tyreoiditt med lavt stoffskifte, som krøller til systemet mitt. Kanskje du også har noe sånt?

Anonymkode: ab795...058

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Jeg nærmer meg 40 og har siste årene opplevd veldig mye rare endringer i kroppen. Har også fått betydelig kraftigere menstruasjon. Hadde tenkt at det kanskje er perimenopause. Men viste seg at jeg har Hashimoto tyreoiditt med lavt stoffskifte, som krøller til systemet mitt. Kanskje du også har noe sånt?

Må tilføye at lavt stoffskifte kan gi problemer med opptak av næringstoffer, feks jern og b12. Så jeg har store mangler på alle fronter. Har du testet TSH? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har endo og dette. 

Man blør ikke SÅ mye av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Må tilføye at lavt stoffskifte kan gi problemer med opptak av næringstoffer, feks jern og b12. Så jeg har store mangler på alle fronter. Har du testet TSH? 

Det har jeg ja, men det var fordi jeg kanskje trodde jeg hadde høyt stoffskifte. Har nemlig gått ned over 20 kg på 6 mnd, uten å gå inn for det altså 😏 Men stoffskiftet var normalt 🤷‍♀️

Vekttapet kan jo være så enkelt som stress og andre påkjenninger ifbm at jeg først mistet faren min til kreft for 1,5 år siden, og deretter var jeg nærmeste pårørende til mamma med alzheimers, frem til hun døde i desember. Samtidig er jeg alene med 3 barn, så de fleste ville vel mistet litt matlysten av såpass mye stress 😌

TS

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden er helt vannvittig med hensyn til hva fol får seg til å skrive. 
Alt fra stoffskifte til vitamin og jernmangel. Men verken stoffskifteproblemer eller jernmangel kommer som en storm når ts har hatt kraftig blødning i et døgn. Jernmangel er ikke det første som melder seg ved kraftige blodtap, det er faktisk væsketap. 
Vitaminmangel kommer heller ikke galopperende som en hest på travbanen over natta. Disse tingene er heller ikke greit å påvise samme døgn som kroppen har hatt et stort blodtap. 
Og så er der en eller flere gjengangere som hevder igjen og igjen at fastlegene ikke har peiling på jern og vitamin mangel. 

Kan ikke annet enn å lure på hvilken kompetanse og jobber disse som uttaler seg på denne måten har. For innen helse så er mange av rådene i denne tråden av en slik karakter at pasientene blir påført skade. 

Anonymkode: 1f8b2...c3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Denne tråden er helt vannvittig med hensyn til hva fol får seg til å skrive. 
Alt fra stoffskifte til vitamin og jernmangel. Men verken stoffskifteproblemer eller jernmangel kommer som en storm når ts har hatt kraftig blødning i et døgn. Jernmangel er ikke det første som melder seg ved kraftige blodtap, det er faktisk væsketap. 
Vitaminmangel kommer heller ikke galopperende som en hest på travbanen over natta. Disse tingene er heller ikke greit å påvise samme døgn som kroppen har hatt et stort blodtap. 
Og så er der en eller flere gjengangere som hevder igjen og igjen at fastlegene ikke har peiling på jern og vitamin mangel. 

Kan ikke annet enn å lure på hvilken kompetanse og jobber disse som uttaler seg på denne måten har. For innen helse så er mange av rådene i denne tråden av en slik karakter at pasientene blir påført skade. 

Anonymkode: 1f8b2...c3f

Stort blodtap på kort tid, svak,historie med jernmangel og b12-mangel- i tillegg til klassiske symptomer på b12-mangel er grunnen til mine svar.(legevakt i første omgang)

Og,nei fastlegen kan ofte for lite om b12-mangel,utredning og behandling. En mangel kan gi alvorlige konsekvenser.  Det er ikke uten grunn at det eksisterer egne klinikker som kun jobber med b12-mangel  og behandling, både i Norge,Danmark og Nederland. 

Anonymkode: 1863b...50a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...