AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:52 #41 Del Skrevet søndag kl 12:52 Jeg ville ringt, i alle fall. Anonymkode: 70147...22c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:54 #42 Del Skrevet søndag kl 12:54 Sikker på at deg er koagler og ikke store biter av hinna fra livmora? Anonymkode: cd6c8...d39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:56 #43 Del Skrevet søndag kl 12:56 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ring legevakten. Og bestill drosje, ikke kjør bil selv! Anonymkode: fa169...af1 Blø ned drosjen da? Anonymkode: 21049...344 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:00 #44 Del Skrevet søndag kl 13:00 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blø ned drosjen da? Anonymkode: 21049...344 Hvis man ikke har kladd hjemme tar man med seg noe plast og noen håndklær, plast nederst og håndklær oppå. Anonymkode: 05401...ba0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:07 #45 Del Skrevet søndag kl 13:07 Har du hatt samleie kan du være gravid, også om du har brukt prevensjon og også med en negativ graviditetstest. Det har jeg opplevd. Ikke så vanlig, men det skjer. Uansett - kontakt legevakta! Anonymkode: b2031...411 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:13 #46 Del Skrevet søndag kl 13:13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er 40, og har alltid hatt smertefull menstruasjon og kraftige blødninger, men har aldri opplevd dette før: Siden i går ettermiddag har jeg blødd så mye at jeg må skifte tampong OG bind ca hver halvtime. Det kommer mye koagulert blod, i store klumper, og jeg har lagt i senga konstant for jeg er så slapp. Får hjertebank bare av å reise meg opp, og jeg er kjempeblek i ansiktet. Det skjer stadig at det plutselig kommer så mye blod, at når jeg reiser meg for å springe på badet, har jeg ikke sjangs å rekke frem før det har rent nedover beina.... Når jeg sitter på do renner blodet så det høres ut som jeg tisser. Det er også unormalt vondt i skjeden, og når jeg satt på do i sted så følte jeg et slags press, før det kom en liten "eksplosjon", og det kom en stor klatt med koagulert blod (beklager TMI 🙈) - og det gjorde også vondt i skjeden når det skjedde... Noen andre som har så kraftige blødninger? Nesten litt redd for at noe er alvorlig galt, men er også så sliten at jeg orker ikke tanken på å kle på meg og kjøre til legevakta... 😏 Nå er jeg lei... for dette var d siste jeg trengte akkurat på morsdagen, når jeg allerede er langt nede i sorgen over mamma som døde nå i julen 😔 Må legge til at jeg bruker ingen prevansjon, og er heller ikke gravid. Tok blodprøver for 2 mnd siden, og er ikke kommet i overgangsalderen. Hadde jernmangel og vit B mangel, og har gått på tilskudd av begge deler siden. Likevel har jeg følt meg konstant slapp, trøtt og utmattet - men ikke dratt tilbake til legen, for jeg er så lei av å høre at "alt er normalt", uansett om jeg sier jeg selv føler at noe er galt... Anonymkode: 23e0d...fd0 Du kan godt være i overgangsalderen. Det,samt b12-mangel avgjøres i hovedsak utfra symptomer. Ved overgangsalder kan man blø mye,og mye rart foregår i kroppen. Men,uansett årsak blør du så mye-og du har også allerede jern/b12-mangel + er slapp og blek,at det er hastverk med å komme deg til legevakten. Bare ring og forklar det samme som her. Anonymkode: 1863b...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:13 #47 Del Skrevet søndag kl 13:13 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Man kan være gravid selv om man tror at man ikke er det. Been there, done that. Anonymkode: 80d6e...642 Du mener som jomfru maria? Anonymkode: 064f9...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:15 #48 Del Skrevet søndag kl 13:15 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ring de du -høres ikke normalt ut . Så må lege utrede den jernmanglen og B12 mangelen din. Ta vanlig tilskudd om man har mye symptomer er som å prelle vann på gåsa, du lå antageligvis få injeksjoner med korte intervaller. Fastleger er veldig dårlig på dette med B12 og jernmangel anemi. Ikke bra å gå med mangler på det. Kan gi permanente skader. Anonymkode: 5e7e4...f5d Takk for svar 😊 Snakket med de, og fikk beskjed om å se an utover dagen om det roer seg, og ringe i kveld hvis like ille eller verre. Har tatt B12 injeksjoner i to perioder i fjor, seneste var tidlig på høsten, og da hadde jeg plutselig litt for høye verdier etterpå. Så det er kanskje litt rart at nivået sank så fort igjen, at prøver 2 mnd senere viste mangel igjen 🤷♀️ Og ja; føler vel kanskje ikke at fastlegen tar det jeg sier seriøst nok...Var en annen lege som startet meg på injeksjoner. Jeg har hatt endel plagsomme og rare symptomer siste året, som å kjenne lukter som ikke er der (brentlukt eller bensin), nummenhet i ansiktet så jeg har trodd jeg fikk slag, prikking og nummenhet og iskalde føtter, kognitive problemer som gjorde at jeg bad om å få ta MR av hjernen, for jeg trodde jeg holdt på å bli dement 🙈 Så..jeg føler egentlig at det er noe som skjer med meg, som legene ikke finner ut av 😏 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:16 #49 Del Skrevet søndag kl 13:16 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er 40, og har alltid hatt smertefull menstruasjon og kraftige blødninger, men har aldri opplevd dette før: Siden i går ettermiddag har jeg blødd så mye at jeg må skifte tampong OG bind ca hver halvtime. Det kommer mye koagulert blod, i store klumper, og jeg har lagt i senga konstant for jeg er så slapp. Får hjertebank bare av å reise meg opp, og jeg er kjempeblek i ansiktet. Det skjer stadig at det plutselig kommer så mye blod, at når jeg reiser meg for å springe på badet, har jeg ikke sjangs å rekke frem før det har rent nedover beina.... Når jeg sitter på do renner blodet så det høres ut som jeg tisser. Det er også unormalt vondt i skjeden, og når jeg satt på do i sted så følte jeg et slags press, før det kom en liten "eksplosjon", og det kom en stor klatt med koagulert blod (beklager TMI 🙈) - og det gjorde også vondt i skjeden når det skjedde... Noen andre som har så kraftige blødninger? Nesten litt redd for at noe er alvorlig galt, men er også så sliten at jeg orker ikke tanken på å kle på meg og kjøre til legevakta... 😏 Nå er jeg lei... for dette var d siste jeg trengte akkurat på morsdagen, når jeg allerede er langt nede i sorgen over mamma som døde nå i julen 😔 Må legge til at jeg bruker ingen prevansjon, og er heller ikke gravid. Tok blodprøver for 2 mnd siden, og er ikke kommet i overgangsalderen. Hadde jernmangel og vit B mangel, og har gått på tilskudd av begge deler siden. Likevel har jeg følt meg konstant slapp, trøtt og utmattet - men ikke dratt tilbake til legen, for jeg er så lei av å høre at "alt er normalt", uansett om jeg sier jeg selv føler at noe er galt... Anonymkode: 23e0d...fd0 Og - du må mest sannsynlig få b12-injeksjoner ! Ved alvorlig mangel må det til. (Da må du også ha resept på folat,samt følge opp andre viktige ko-faktorer ,som f eks jern ) Se gjerne info på b12-klinikken eller b12-foreningen. Anonymkode: 1863b...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet søndag kl 13:18 #50 Del Skrevet søndag kl 13:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar 😊 Snakket med de, og fikk beskjed om å se an utover dagen om det roer seg, og ringe i kveld hvis like ille eller verre. Har tatt B12 injeksjoner i to perioder i fjor, seneste var tidlig på høsten, og da hadde jeg plutselig litt for høye verdier etterpå. Så det er kanskje litt rart at nivået sank så fort igjen, at prøver 2 mnd senere viste mangel igjen 🤷♀️ Og ja; føler vel kanskje ikke at fastlegen tar det jeg sier seriøst nok...Var en annen lege som startet meg på injeksjoner. Jeg har hatt endel plagsomme og rare symptomer siste året, som å kjenne lukter som ikke er der (brentlukt eller bensin), nummenhet i ansiktet så jeg har trodd jeg fikk slag, prikking og nummenhet og iskalde føtter, kognitive problemer som gjorde at jeg bad om å få ta MR av hjernen, for jeg trodde jeg holdt på å bli dement 🙈 Så..jeg føler egentlig at det er noe som skjer med meg, som legene ikke finner ut av 😏 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 Overgangsalder. Sorry, men det er grusomt. Ikke uvanlig å få store blødninger heller, jeg måtte fjerne livmora. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:19 #51 Del Skrevet søndag kl 13:19 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan godt være i overgangsalderen. Det,samt b12-mangel avgjøres i hovedsak utfra symptomer. Ved overgangsalder kan man blø mye,og mye rart foregår i kroppen. Men,uansett årsak blør du så mye-og du har også allerede jern/b12-mangel + er slapp og blek,at det er hastverk med å komme deg til legevakten. Bare ring og forklar det samme som her. Anonymkode: 1863b...50a Nei jeg vet at jeg ikke er i overgangsalderen, for jeg trodde selv at det kanskje var årsaken til at jeg har "følt meg så rar" siste året. Men har vært både til fastlege og gynekolog for noen få mnd siden, og begge avkreftet dette 🙃 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:21 #52 Del Skrevet søndag kl 13:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar 😊 Snakket med de, og fikk beskjed om å se an utover dagen om det roer seg, og ringe i kveld hvis like ille eller verre. Har tatt B12 injeksjoner i to perioder i fjor, seneste var tidlig på høsten, og da hadde jeg plutselig litt for høye verdier etterpå. Så det er kanskje litt rart at nivået sank så fort igjen, at prøver 2 mnd senere viste mangel igjen 🤷♀️ Og ja; føler vel kanskje ikke at fastlegen tar det jeg sier seriøst nok...Var en annen lege som startet meg på injeksjoner. Jeg har hatt endel plagsomme og rare symptomer siste året, som å kjenne lukter som ikke er der (brentlukt eller bensin), nummenhet i ansiktet så jeg har trodd jeg fikk slag, prikking og nummenhet og iskalde føtter, kognitive problemer som gjorde at jeg bad om å få ta MR av hjernen, for jeg trodde jeg holdt på å bli dement 🙈 Så..jeg føler egentlig at det er noe som skjer med meg, som legene ikke finner ut av 😏 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 Kjære deg,dette er klassiske symptomer på b12-mangel. Og det haster med å sette i gang injeksjoner. Oftere og over lengre tid enn det høres ut som du har gjort. Se info på b12-klinikken.no .Som, jeg nettopp skrev i annen kommentar, er det også viktig med folat og andre ko-faktorer. Ved tilskudd av b12 vil verdier på blodprøver stige,men det betyr ikke at b12 er tatt opp og utnyttet i kroppen. Det man går etter er andre ko-faktorer, men mest av alt dine symptomer! Anonymkode: 1863b...50a 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:23 #53 Del Skrevet søndag kl 13:23 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og - du må mest sannsynlig få b12-injeksjoner ! Ved alvorlig mangel må det til. (Da må du også ha resept på folat,samt følge opp andre viktige ko-faktorer ,som f eks jern ) Se gjerne info på b12-klinikken eller b12-foreningen. Anonymkode: 1863b...50a Tok injeksjoner senest høsten som var. Har hatt flere runder med dette før, men får stadig påvist mangel igjen etter kort tid. Folat stod jeg også på til rett før jul, og nå står jeg som sagt på jerntilskudd og B vit, på resept 🤷♀️ TS Anonymkode: 23e0d...fd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:26 #54 Del Skrevet søndag kl 13:26 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjære deg,dette er klassiske symptomer på b12-mangel. Og det haster med å sette i gang injeksjoner. Oftere og over lengre tid enn det høres ut som du har gjort. Se info på b12-klinikken.no .Som, jeg nettopp skrev i annen kommentar, er det også viktig med folat og andre ko-faktorer. Ved tilskudd av b12 vil verdier på blodprøver stige,men det betyr ikke at b12 er tatt opp og utnyttet i kroppen. Det man går etter er andre ko-faktorer, men mest av alt dine symptomer! Anonymkode: 1863b...50a Takk for svar 🥰 Jeg ser at jeg fortsatt har åpen resept på B12 injeksjoner, så kanskje jeg bare skal dra i morra og få hjelp på apoteket med å sette sprøyta 🤔 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:28 #55 Del Skrevet søndag kl 13:28 Jeg ville unnet meg en time hos privat gynekolog i kveld om det finnes i ditt område. Anonymkode: a4b81...71e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:31 #56 Del Skrevet søndag kl 13:31 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Sikker på at deg er koagler og ikke store biter av hinna fra livmora? Anonymkode: cd6c8...d39 Hvorfor ville det skjedd da i så fall..? 😵💫 Er ganske sikker da, for det kommer også mindre, "vanlige" klumper som det gjør når jeg har normal blødning 🙃 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:33 #57 Del Skrevet søndag kl 13:33 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du hatt samleie kan du være gravid, også om du har brukt prevensjon og også med en negativ graviditetstest. Det har jeg opplevd. Ikke så vanlig, men det skjer. Uansett - kontakt legevakta! Anonymkode: b2031...411 Er sterilisert.... Sa at jeg ikke er gravid 😉 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:33 #58 Del Skrevet søndag kl 13:33 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei jeg vet at jeg ikke er i overgangsalderen, for jeg trodde selv at det kanskje var årsaken til at jeg har "følt meg så rar" siste året. Men har vært både til fastlege og gynekolog for noen få mnd siden, og begge avkreftet dette 🙃 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 Selv om du ikke er i selve overgangen ennå så starter perimenopausen rundt 10 år før. Dvs de fleste får symotomer på OA opptil 10 år før det kan sees på blodprøver. Nå idag ser man bort fra blodprøver fordi nivåene svinger for mye til at man lite på de. Man ser på symptomene istedet. Hos deg tror jeg det er en annen årsak enn OA/perimenopausen, så be om ordentlig utredning. Anonymkode: c0b12...feb 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:36 #59 Del Skrevet søndag kl 13:36 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar 🥰 Jeg ser at jeg fortsatt har åpen resept på B12 injeksjoner, så kanskje jeg bare skal dra i morra og få hjelp på apoteket med å sette sprøyta 🤔 TS Anonymkode: 23e0d...fd0 Du kan prøve det,ellers helst helsesekretær på legekontoret. Men,husk at du samme dag også tar 1 mg folat. Du må også innta mye kaliumrik mat (ikke som tilskudd,det er farlig) i form av f eks bananer og poteter. Superviktig dersom du faktisk har hatt en stor mangel over tid. Dette for å unngå hjertearytmi. Har du skikkelig jernmangel kan du også ta 100 mg aminojern (skånsom mot magen ) annenhver dag. Hilsen meg,som har/har hatt alvorlig mangel og har lært masse om dette ved hjelp av konsultasjon ved b12 klinikken. Jeg tar også hyppige injeksjoner. Anonymkode: 1863b...50a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:37 #60 Del Skrevet søndag kl 13:37 Selvfølgelig kan du dra på legevakta med blødninger. Jeg har blødningsforstyrrelser i overgangsalderen, ja vet du ikke er der TS, men det er veldig likt sånn du forteller. Så jeg har havnet på legevakt, fått ambulanse, og blitt innlagt på sykehus pga blødninger. Det er vanskelig å vite hvor mye blod det er trygt å miste selv. Anonymkode: 2a5ab...e67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå