Gå til innhold

Hvordan finne ut hva som trigger insomni?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har slitt skikkelig med insomni de siste årene. Føler det aldri blir bedre.

Prøver å finne ut av hva som trigger insomnien min? Jeg grubler ikke på kveldstid. Redusert skjerm og alt sånt før leggetid. Hjelper lite. 
Uansett hvilket humør jeg er i får jeg altså ikke sove. Kan være stuptrøtt, med en gang jeg legger meg i senga mi blir jeg lys våken. Hva er dette for noe rart?

Anonymkode: 2f405...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Prøver å finne ut av hva som trigger insomnien min? Jeg grubler ikke på kveldstid. Redusert skjerm og alt sånt før leggetid. Hjelper lite. 
Uansett hvilket humør jeg er i får jeg altså ikke sove. Kan være stuptrøtt, med en gang jeg legger meg i senga mi blir jeg lys våken. Hva er dette for noe rart?

Hvordan kjennes kroppen din? Er du helt avslappet? Hvordan er hodet, tanker og følelser?

Anonymkode: fa160...6c5

Skrevet

Stiller samme spørsmål som forrige. Hvordan er kroppen? Hvordan er hodet?

For min del henger det sammen. Hodet jobber med noe, kroppen blir anspent, selv om jeg ikke oppfatter at noe av dette skjer. For meg fungerer det med avslappingsøvelser der jeg tar for meg kroppsdel for kroppsdel. Og når jeg kjenner at kroppen er avslappet går jeg over til å jobbe med hodet. Trenger da øvelser av typen ta alle statene i USA i alfabetisk rekkefølge, ta en matrett på hver bokstav i alfabetet, med mer. Må ikke være for krevende, men nok til at hodet blir tvunget bort fra å jobbe med andre ting. 

Anonymkode: cb196...e5e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For min del henger det sammen. Hodet jobber med noe, kroppen blir anspent, selv om jeg ikke oppfatter at noe av dette skjer. For meg fungerer det med avslappingsøvelser der jeg tar for meg kroppsdel for kroppsdel. Og når jeg kjenner at kroppen er avslappet går jeg over til å jobbe med hodet. Trenger da øvelser av typen ta alle statene i USA i alfabetisk rekkefølge, ta en matrett på hver bokstav i alfabetet, med mer. Må ikke være for krevende, men nok til at hodet blir tvunget bort fra å jobbe med andre ting. 

Kroppen føles sliten og hodet vil bare sove. Tenker ikke på noe spesielt on gleder meg til å legge meg og få litt søvn hvile. Men når jeg først går å legger meg blir jeg lys våken. Hva aktiverer hjernen min sånn? Tannpuss?

Skrevet

Hvordan er livet ditt på dagtid? Er du tilfreds eller har du bekymringer? Har du balanse i livet ditt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kroppen føles sliten og hodet vil bare sove. Tenker ikke på noe spesielt on gleder meg til å legge meg og få litt søvn hvile. Men når jeg først går å legger meg blir jeg lys våken. Hva aktiverer hjernen min sånn? Tannpuss?

Så du føler deg fullstendig avslappet i kroppen? Er du mye på skjerm i timene før leggetid? Drikker energidrikk?

Skrevet

Det er veldig vanskelig å si. Jeg vet om mange som sier de ikke kan drikke koffein etter rundt kl. 14 fordi de ikke får sove. Selv har jeg det ikke sånn, men får ikke sove hvis jeg er sulten. Det har hendt at jeg har stått opp og spist litt og så lagt meg igjen og så fått sove. 

Og ellers så sier du at du er rolig i kroppen og ikke grubler. Men har du noen bekymringer som du ikke grubler på? Jeg er ikke en "grubler" og opplever å ikke ha problemer med å bare sende bort tanker på problemer og bekymringer når jeg skal sove. Men noen ganger ligger liksom bekymringen i kroppen likevel, selv om jeg ikke tenker på den. 

Og til slutt, gjør du mye rett før sengetid? Nå jobber jeg ikke turnus mer, men jeg slet skikkelig med å få sove de gangene jeg hadde hatt kveldsvakt tidligere. Jeg var sliten og stuptrøtt, men som du beskriver, helt lys våken når jeg la meg i sengen. Det kunne hjelpe å skru på vifta på soverommet husker jeg, den fungerte vel som en form for white noise, distraksjon og assosiasjon til søvn, tror jeg. 

Anonymkode: 2a0d0...30d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det einaste som fungerer for meg er trening ila dagen (enten det er styrke, tur eller yoga). Kroppen trenger å bruke seg for å bli fysisk sliten, som igjen fører til avslapping. 

Dessuten merker jeg best effekt dersom jeg ikke hører på musik/pod ved tur eller trening. Det virker som om hjernen trenger litt tid ila dagen til å "sortere" tankene sin uforstyrret.

Anonymkode: e2126...4af

Skrevet

Kom forresten på at eg fekk kraftig insomnia i ein lang periode for nokre år sidan. Då gjekk eg til akupunktør og sov som eit barn etterpå! 

Skrevet

Hvordan er livet ditt på dagtid? Er du tilfreds eller har du bekymringer? Har du balanse i livet ditt? 

Livet er som det er, selvfølgelig ikke bekymringsløst. Men jeg prøver å ikke tenke på vanskelig tanker på kveldstid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kom forresten på at eg fekk kraftig insomnia i ein lang periode for nokre år sidan. Då gjekk eg til akupunktør og sov som eit barn etterpå! 

Fortell mer😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slik var det for meg også. Jeg hadde faktisk angst, men skjønte det ikke selv, for jeg var jo "helt rolig". :P

Anonymkode: 0ed35...d6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slik var det for meg også. Jeg hadde faktisk angst, men skjønte det ikke selv, for jeg var jo "helt rolig". :P

Samme her ❤️ 

Anonymkode: b5d41...95b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Livet er som det er, selvfølgelig ikke bekymringsløst. Men jeg prøver å ikke tenke på vanskelig tanker på kveldstid. 

Da kan det hende at kroppen din bekymrer seg selv om du ikke lager tanker om bekymringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selv om du ikke tenker på noe konkret, så ligger stress og ulmer i kroppen. Så blir den i beredskapsmodus og årvåken når du skal sove. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selv om du ikke tenker på noe konkret, så ligger stress og ulmer i kroppen. Så blir den i beredskapsmodus og årvåken når du skal sove. 

Vil søvnrestriksjon ha noe for seg da?

Skrevet

Hva kan jeg gjøre da. Hvis det er usynlig angst i kroppen min som jeg ikke vet om? Hjelper det med søvnrestriksjon?

Skrevet

Er det noen av de tingene, bekymringene i livet ditt, som du kan gjøre noe med? Ta tak i, få overstått, løse på en eller annen måte?

Skrevet

Koffein? Jeg kan ikke drikke kaffe etter kl 10… og svart te senest lunsj. Har veldig langvarig virkning hos meg. Ikke før. Kommet med alderen. 

Anonymkode: b1f1c...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...