Gå til innhold

Hvor lenge tror du maten oppholder seg i magesekken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver "TROR DU", fordi vi kan alle lese oss til hva ekspertene sier, selvfølgelig, på nettet. Eksempel: Iflg Store Norske Leksikon sin info om magesekken, oppholder et vanlig måltid mat seg i magesekken 3-4 timer før den er tømt. Derfor er vi ofte fort sultne igjen etter lunsj f.eks.

Men om det stemmer så er det en ting jeg ikke skjønner. For jeg har ofte følelsen av at maten ligger i magesekken mye lengre. Når jeg har laget og spist en gryterett f.eks en fredags kveld, så kan jeg våkne lørdag morgen, 12 timer etter å ha spist den, og rape opp en smak av gryterett og hvitløken jeg brukte i maten. Hvordan kan det ha seg, hvis magesekken skal liksom være tom etter så mange timer?

Andre som har opplevd dette, at de mener å ha mat i magesekken mange timer etterpå? F.eks merke det på den måten at man kan rape smaken av maten de spiste dagen før, eller transmak på kvelden etter å ha tatt en skje om morgenen?

Anonymkode: c7606...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om magesekken tømmes, så er det metervis med tarmer... Det tar 2-4 timer før magesekken tømmes ja, men 24 timer før maten er igjennom fordøyelsessystemet. 

Og selv om maten går videre, så kan det dannes gass som blir liggende i magesekken og resten av systemet.

Anonymkode: cf7f6...d17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles som maten er der i mange ekstra timer når man har spist for mange pannekaker eller lignende, og sitter der med en deigklump i magen. Eller når man får halsbrann 6+ timer etter måltidet. Da kjennes det faktisk ut som at magesekken er stappfull... Mange slike ting som får meg til å føle og tro at magesekken ikke er tømt etter 2-4 timer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg også holde meg til tror og personlig erfaring. Jeg har sakte fordøyelse. Jeg har kastet opp veldig gjenkjennelig mat mange timer etter det er spist. Fra morgen til kveld eller fra kveld til morgen har skjedd flere ganger. Dette har de erfart innlagt på sykehus også, så ikke bare min erfaring. 
Tipper, sånn logisk tenkt, at det har en del med hvilken mat det er, og hvor full tarmene er, så om maten går nedover, men ingen ekspert her. Interessant da. 
Tipper det er litt individuelle forskjeller her. 

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om magesekken tømmes, så er det metervis med tarmer... Det tar 2-4 timer før magesekken tømmes ja, men 24 timer før maten er igjennom fordøyelsessystemet. 

Og selv om maten går videre, så kan det dannes gass som blir liggende i magesekken og resten av systemet.

Anonymkode: cf7f6...d17

Det var antall timer i magesekken jeg ville snakke om her, ikke antall timer i tarmsystemet. Det står tydelig i overskriften og innlegget.

Det er en kraftig lukkemuskel mellom øverste del av tarmsystemet og magesekken, og den åpnes kun i korte glimt for å slippe ned en dose mat fra magesekken til tarmen, før den så lukkes straks igjen. Og så vidt jeg vet raper vi ikke fra tarmene våre (...), men magesekken. Det er der gass/luften er, og derfor vi kjenner smaken og lukten fra hva vi har spist noen timer før når vi slipper en rap.

Det får meg altså til å tro at maten er nødt til å bli liggende lengre i magesekken enn infoen man leser sier?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (4 minutter siden):

Føles som maten er der i mange ekstra timer når man har spist for mange pannekaker eller lignende, og sitter der med en deigklump i magen. Eller når man får halsbrann 6+ timer etter måltidet. Da kjennes det faktisk ut som at magesekken er stappfull... Mange slike ting som får meg til å føle og tro at magesekken ikke er tømt etter 2-4 timer.

Det kjenner jeg også. Hvetemel, sukker og melk bremser fordøyelsen, mens frukt og grønt farer igjennom. Så det på en program en gang også, det var vel han britiske journalisten som nettopp gikk bort. Han reiste til en urbefolkning og spiste mais. Så sjekket de hvem som hadde raskest fordøyelse. Det var han innfødte.

Anonymkode: 659ad...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist jeg kastet opp, så kastet jeg opp mat som jeg hadde spist 9 timer tidligere… Kastet ikke opp pga maten, eller mengden, jeg hadde spist, men noe helt annet. Så jeg tror magesekken min bruker fler timer på å tømme seg enn hva de mener er normalen.

Anonymkode: 653f3...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kjenner jeg også. Hvetemel, sukker og melk bremser fordøyelsen, mens frukt og grønt farer igjennom. Så det på en program en gang også, det var vel han britiske journalisten som nettopp gikk bort. Han reiste til en urbefolkning og spiste mais. Så sjekket de hvem som hadde raskest fordøyelse. Det var han innfødte.

Anonymkode: 659ad...506

Ifølge linken jeg nevnte i hovedinnlegget, så varierer det litt hvor lang tid det tar alt etter hva man har spist for type mat, ja. Opptil seks timer kan det da ta. Men "alminnelige" måltider skal altså ta 3-4 timer.

Ang. det du skriver om sukker; se uthevet tekst

Fra leksikonet

Når peristaltikken er på sitt høyeste, kommer det en bølge omtrent hvert 20. sekund, og magesekken kan på den måten tømme seg for et alminnelig måltid i løpet av 3–4 timer. Fødens art spiller imidlertid en rolle. Sukkerrike måltider passerer hurtigst, proteiner noe langsommere, og et fettrikt måltid kan oppholde seg i magesekken i opptil seks timer.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skriver "TROR DU", fordi vi kan alle lese oss til hva ekspertene sier, selvfølgelig, på nettet. Eksempel: Iflg Store Norske Leksikon sin info om magesekken, oppholder et vanlig måltid mat seg i magesekken 3-4 timer før den er tømt. Derfor er vi ofte fort sultne igjen etter lunsj f.eks.

Men om det stemmer så er det en ting jeg ikke skjønner. For jeg har ofte følelsen av at maten ligger i magesekken mye lengre. Når jeg har laget og spist en gryterett f.eks en fredags kveld, så kan jeg våkne lørdag morgen, 12 timer etter å ha spist den, og rape opp en smak av gryterett og hvitløken jeg brukte i maten. Hvordan kan det ha seg, hvis magesekken skal liksom være tom etter så mange timer?

Andre som har opplevd dette, at de mener å ha mat i magesekken mange timer etterpå? F.eks merke det på den måten at man kan rape smaken av maten de spiste dagen før, eller transmak på kvelden etter å ha tatt en skje om morgenen?

Noen har forsinket tømming av magesekken naturlig el pga sykdom, stress osv. Dvs nedsatt fordøyelse -maten tømmer seg ikke videre til tarmen. 

Anonymkode: 34616...ac6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...