Gå til innhold

Hans jente på 11 har lus , han har ikke fortalt meg det

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Lus er heslig å få i hus. Alle voksne må også ta lusekur, alt av sengetøy må vaskes osv. Hvordan vasker man sofa vet jeg ikke. Hadde vært skeptisk til å frivillig dra lusehode i hus. Kan ikke ungen være hos sin mor en ekstra uke til lusekur er ferdig? Der er allerede tiltak i gang.

Anonymkode: 97ed2...4f8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Lus er heslig å få i hus. Alle voksne må også ta lusekur, alt av sengetøy må vaskes osv. Hvordan vasker man sofa vet jeg ikke. Hadde vært skeptisk til å frivillig dra lusehode i hus. Kan ikke ungen være hos sin mor en ekstra uke til lusekur er ferdig? Der er allerede tiltak i gang.

Nei, alle voksne må ikke ta kur, egentlig skal bare de som har påvist lus ta kur. 

Man trenger heller ikke vaske alt av sengetøy, men putetrekk kan gjerne vaskes. Lus smitter ikke via tekstil, men det er jo greit å vaske vekk rester av egg etter kur. 

Trenger virkelig ikke vaske sofa. 😂

Lus er ikke ille å ha i hus, det er å ha det i håret som er problemet! Det kjipe med lus er at det er vanskelig å oppdage, så mange går rundt ubehandlet og smitter hverandre. Barna til ts kan jo ha lus allerede for alt vi vet, de kan til og med være smittekilden. Mange blir smittet på nytt rett etter behandling fordi en eller annen i barnehagen eller skolen ikke har funnet lus og er ubehandlet. 

Du trenger derfor ikke være redd for sofaen din, den er helt trygg. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overreagerer ikke. Det er helt forståelig at du er bekymret for at lus kan spre seg til dine barn. Lus er smittsomt, og det er viktig å ta forholdsregler for å unngå at det blir et problem for hele husstanden.

Hvis de må bo hos deg før lusen er behandlet, kan du ta noen forholdsregler for å redusere risikoen for smitte. For eksempel kan de bruke egne håndklær, sengetøy og hårbørster, og du kan vaske alt dette på høy temperatur etter bruk.

Fortell dine barn om situasjonen på en måte som ikke skremmer dem, men som gjør dem oppmerksomme på viktigheten av å ikke dele hårbørster, hodeplagg eller lignende.

Når de har dratt, kan du vaske alt sengetøy, håndklær og klær som kan ha vært i kontakt med lus på minst 60 grader for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp eletrisk lusekam på apoteket. Brukes i tørt hår. Dreper lus og egg. 

Anonymkode: 32851...c20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette går helt sikkert fint. Hun går på lusekur og da er alle de levende lusene døde. Eggene smitter ikke. Bare pass på at hun blir kammet, så går dette bra. 

Anonymkode: 4b21e...af4

Tenker du lissom hadde tatt imot med åpne armer pinoccio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenker du lissom hadde tatt imot med åpne armer pinoccio. 

Ja, det hadde jeg faktisk. Siden hun allerede er i gang med lusekur, så hadde jeg bare passet på å følge opp denne videre. Har hatt lus på barnet mitt hjemme en gang og det var virkelig helt uproblematisk å bli kvitt. Lusekur, kamming og ny lusekur. Ingen andre i familien ble smittet heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det hadde jeg faktisk. Siden hun allerede er i gang med lusekur, så hadde jeg bare passet på å følge opp denne videre. Har hatt lus på barnet mitt hjemme en gang og det var virkelig helt uproblematisk å bli kvitt. Lusekur, kamming og ny lusekur. Ingen andre i familien ble smittet heller. 

Man kjenner jo set formerlig kribler i hodebunnen. Mitt barn hadde lus en gang, og da ble vi anbefalt at hele husstanden tok lusekur. Husker ikke om det var apoteket eller skriv fra kommunen som sa vi skulle det. Tror siste. Så kamme morgen og kveld med lusekam. Fant 1 kravlende lus i håret på ungen 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Man kjenner jo set formerlig kribler i hodebunnen. Mitt barn hadde lus en gang, og da ble vi anbefalt at hele husstanden tok lusekur. Husker ikke om det var apoteket eller skriv fra kommunen som sa vi skulle det. Tror siste. Så kamme morgen og kveld med lusekam. Fant 1 kravlende lus i håret på ungen 😱

Ja, lus er ekkelt, men går fint å behandle. Et tips jeg fikk var å la barnet bøye seg over badekaret og kamme lusene nedi der. Fungerte helt topp!

Til alle: Ikke overfør skam til barnet. Ha en positiv holdning om at dette fikser vi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, lus er ekkelt, men går fint å behandle. Et tips jeg fikk var å la barnet bøye seg over badekaret og kamme lusene nedi der. Fungerte helt topp!

Til alle: Ikke overfør skam til barnet. Ha en positiv holdning om at dette fikser vi. 

Ja det er klart, bet i meg at jeg syntes det var ekkelt, og hadde veldig lugn holdning til barnet. Barnet tror jeg ikke gjorde seg noe av det, synes det er gøy å holde insekter i hånda, så så ikke store forskjellen på at det satt en i håret. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larissa 2 skrev (3 timer siden):

Ingen hadde fått kommet og bo hos meg med lus i hvert fall 🙈

Ikke dine egne barn en gang? Det er jo det der er snakk om her. Det skulle tatt seg ut om barn med lus ble sendt ut på leir.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cezanne skrev (1 minutt siden):

Ikke dine egne barn en gang? Det er jo det der er snakk om her. Det skulle tatt seg ut om barn med lus ble sendt ut på leir.. 

Hans barn. Ikke hennes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre gud, det er Lus - ikke skabb eller pest. Trodde vi var kommet lenger i dag. 

Anonymkode: 5d8ba...eb3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 7.17):

Jeg hadde blitt rasende. Å dra inn unger med lus til andre uten å fortelle det er utrolig lavmåls. Fra og med i dag ville ha og ungene hans måtte finne seg annet sted å bo. 

Anonymkode: 6f261...851

Tull. Din uttalelse viser bare at du ikke har noe  erfaring med kjærester / parforhold / samboer / familie osv.

Anonymkode: 9270f...50b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...