Gå til innhold

Hans jente på 11 har lus , han har ikke fortalt meg det

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her var det mye uvitenhet. Som noen skrev rett over her så er alle levende lus døde hvis hun har tatt første kur og kuren dreper også egg. Egg smitter ikke og neste kur tas nettopp før evt egg som mot formodning ikke ble drept blir til kjønnsmodne lus. Siste kur er for sikkerhets skyld, ikke fordi det er sannsynlig at det etter noen dager plutselig er en masse lus igjen. TS må seriøst roe ned. 

Anonymkode: 35cf9...809

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har 2 barn hver, de skal hjem til meg pga opp pussing og så må han og begge barns hans bo hos meg, 

jeg har 2 barn fra før , som skal omgås disse jentene, hans eldste har lus, jeg så tilfeldigvis en melding av xn hans den poppet opp på tlf hvor det sto ps «»» går på lusekur.

Og jeg klarte selvfølgelig ikke å dy meg så måtte trykke inn må denne mld og da så jeg at det stod hun hadde lus og hadde fått lusekur siddn tirsdag.

Han har ikke fortalt meg en dritt å planlegger å ta de med hjem til meg hvor de skal sove med mine barn også, overreagerer jeg ? 

Anonymkode: ffb15...d9e

Da er lusene døde. Og er tirsdag kur 1, så skal kur 2tas onsdag uken etter, slik at alle nyklekte egg dør før de rekker  å produsere flere egg. Man kan også prøve fysisk å fjerne egg i mellomtiden

Anonymkode: e0502...fff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Faktisk ikke unormalt, om man har tykt langt hår må man gjerne bruke 2-3 pakker per behandling.

Med 2 voksne og 4 barn kan det blir slike summer, den du svarer sier forøvrig ikke at hen brukte 6000, men at TS kan måtte bruke 6000.

Til TS, kjøp lusekam og sjekk dine barn jevnlig. Det er alltid noen i barnas krets som har lus.

Anonymkode: 1b243...842

Har aldri vært oppi den summen selv med langt hår i familien 

Anonymkode: ab140...0b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Hvis barna dine blir smittet, og deg selv, så kan det koste deg 6000 kr for alle behandlinger. Det var i alle fall møkk dyrt da jeg og dattera mi måtte gjøre det. 

Skal ikke ta luskur hver dag i en uke.  

Anonymkode: e0502...fff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bare må være en sånn som pirker på andre, og vise hvor heldig du er som ikke trenger å bruke så mye lusemiddel. Noen ganger må man faktisk kanskje også gå tre runder p.g.a. gjennsmitte.  Enkelte har ikke råd til å kjøpe lusemiddel før trygda kommer og da vil det alltid være noen som er smittebærere. Raskt søk på lusemiddel viser en pris på 250-340 kroner for 100 ml. Si da at ungen din trenger 250 ml X 3 og du også har flere langhåra unger, da kan det potensielt bli veldig dyrt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har 2 barn hver, de skal hjem til meg pga opp pussing og så må han og begge barns hans bo hos meg, 

jeg har 2 barn fra før , som skal omgås disse jentene, hans eldste har lus, jeg så tilfeldigvis en melding av xn hans den poppet opp på tlf hvor det sto ps «»» går på lusekur.

Og jeg klarte selvfølgelig ikke å dy meg så måtte trykke inn må denne mld og da så jeg at det stod hun hadde lus og hadde fått lusekur siddn tirsdag.

Han har ikke fortalt meg en dritt å planlegger å ta de med hjem til meg hvor de skal sove med mine barn også, overreagerer jeg ? 

Ja, du overreagerer og det virker som din reaksjon er basert på gamle fordommer og ikke ny kunnskap om lys. Så lenge lusekur er påbegynt, skal det være trygt. Første kur tar som regel alt, og hvis datteren har gått på lusekur siden tirsdag, bør hun være fri for lus nå. Til og med i barnehagen får barn med lus komme tilbake etter at lusekur er påbegynt! Men det er viktig at de andre som bor med henne fast også tar lusekur for sikkerhets skyld, og vasker sengetøy og klær som har vært brukt på 60gr. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo ikke mye smittefarlig når hun har tatt første lusekur. 

Ja, luseegg kan ha overlevd, men egg smitter ikke. Derfor tar man ny kur etter 8-10 dager. 

Be han sjekke ungene grundig før de kommer, så er problemet løst. En full sjekk tar ca en halvtime per hode, med lusekam og hodelykt, så han må ikke slurve. 

Lus kan ikke hoppe, så de smitter kun ved direkte hår mot hår-kontakt. Unngå at barna er tett på hverandre. 

Han burde selvfølgelig ha varslet om dette på forhånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du bare må være en sånn som pirker på andre, og vise hvor heldig du er som ikke trenger å bruke så mye lusemiddel. Noen ganger må man faktisk kanskje også gå tre runder p.g.a. gjennsmitte.  Enkelte har ikke råd til å kjøpe lusemiddel før trygda kommer og da vil det alltid være noen som er smittebærere. Raskt søk på lusemiddel viser en pris på 250-340 kroner for 100 ml. Si da at ungen din trenger 250 ml X 3 og du også har flere langhåra unger, da kan det potensielt bli veldig dyrt.

154 kroner hos Farmasiet. De skal ha veldig langt hår hvis du trenger 3 kurer per unge, her holdt 100 ml til meg og datteren min (begge har skulderlangt). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 jenter med langt hår og har klart hos med lusekur fra farmasiet.no som koster 154 kr. Da er to kurer mer enn nok. Alle har hår ned til rompa.

Jeg bruker lusekammen hver kveld når jentene og jeg har hatt lus. To kur holder lenge til jenter med langt og tjukt hår.

At noen bruker 6000 er ellevilt 🤔

Anonymkode: 4ef37...b0f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei jeg sier at man trenger ikke skremme mer enn nødvendig og 6000 er langt unna summen men du er vel en sånn som bare må pirke og kverulerec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forskjell på langt hår og tjukt hår. 

Anonymkode: 3f3b4...f70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ehh. Ja. Du overreagerer så til de grader.

Anonymkode: b1ae3...c26

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Istedenfor å måtte si "jeg snoket på telefonen din og fant ut at...." så kan du jo evt si "det går lus på skolen til barna mine, tror ikke mine har fått det, men for sikkerhets skyld vil jeg selvsagt ikke utsette ditt barn for det, så vi utsetter det besøket noen dager 😊"

Anonymkode: 5f0ee...ebc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forskjell på langt hår og tjukt hår. 

Anonymkode: 3f3b4...f70

Eh ja hva er poenget ditt?6000 er virkelig langt unna vanlig å bruke og ja jeg er velsignet med tykt hår også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Istedenfor å måtte si "jeg snoket på telefonen din og fant ut at...." så kan du jo evt si "det går lus på skolen til barna mine, tror ikke mine har fått det, men for sikkerhets skyld vil jeg selvsagt ikke utsette ditt barn for det, så vi utsetter det besøket noen dager 😊"

Da fremstår man jo fullstendig hysterisk. Man kan ikke utsette et besøk med bare noen dager med den begrunnelsen, et luseutbrudd kan ta månedsvis å håndtere. Hadde tatt seg ut om hele skolen skulle isolere seg frem til sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dumt at han ikke har fortalt det til deg, men hvis hun tok kur på tirsdag er det ikke noe problem å ha henne hos deg i dag.

Anonymkode: aed58...7a5

Det er pisspreik. 

Anonymkode: cfe05...620

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (7 minutter siden):

Da fremstår man jo fullstendig hysterisk. Man kan ikke utsette et besøk med bare noen dager med den begrunnelsen, et luseutbrudd kan ta månedsvis å håndtere. Hadde tatt seg ut om hele skolen skulle isolere seg frem til sommeren. 

Men TS er jo litt hysterisk, jeg bare tipset til et metode for å unngå å røpe at man har snoket. :) Men generelt anbefaler jeg ikke løgn heller, så det beste er vel å si at hun så telefonen lyse opp og så at det sto noe der om lus. Og at hun ikke vil ha det i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lus er ikke noe big deal. Hadde vært verre med barnemark. Eller skabb! 

Men han burde informert om det ja. 

Noe sier meg at han ikke er verdens mest ansvarlige far, og ikke blir en dugandes partner 

Anonymkode: b7c2f...d0a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...