AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:13 #1 Del Skrevet søndag kl 04:13 For et par uker siden kom lillebror. Sliter med nattesøvnen da han helst vil sove i armene mine eller på puppen. Ønsker å praktisere trygg samsoving, men han klarer ikke ligge for seg selv. Enten ammer jeg ham mens jeg sitter eller mens jeg ligger ved siden av ham. I begge tilfellene sovner han. Sovner han i armene mine pleier jeg å holde ham litt før jeg legger ham ned, men han våkner alltid innen 15 min og så er det påan igjen med amming. Når jeg ammer liggende sovner han på siden inntill puppen. Legger jeg ham på rygg våkner han igjen. Storebror var også sånn så da byttet vi på å ta ham hele natten sånn at begge fikk sove litt. Nå er det ikke like lett da mannen min sover med storebror som enda våkner mye og sover urolig og han tar ham på morgenen. Mannen min kommer innom og bysser litt på natt, men lillebror våkner kort tid etter at han er lagt ned. Eneste måten å få ham til å sove i lengre strekk er altså at han sover i armene mine eller på siden inntill puppen min. Da kan jeg også få litt søvn. Men detter er jo da frarådet grunnet fare for krybbedød. Så hva gjør man da? Er ikke forsvarlig å ha ansvar for en baby når man ikke sover. På dagtid sover han litt lengre strekk for seg selv i babynest/bærebag, men det er frarådet å gjøre om babyen ikke er under oppsyn så kan ikke legge meg da. Kan legge til at jeg heller ikke er en sånn som kan legge meg når som helst og hvor som helst og sovne på et kvarter. Noen som har råd/tips å komme med? Anonymkode: 3ded9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:16 #2 Del Skrevet søndag kl 04:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For et par uker siden kom lillebror. Sliter med nattesøvnen da han helst vil sove i armene mine eller på puppen. Ønsker å praktisere trygg samsoving, men han klarer ikke ligge for seg selv. Enten ammer jeg ham mens jeg sitter eller mens jeg ligger ved siden av ham. I begge tilfellene sovner han. Sovner han i armene mine pleier jeg å holde ham litt før jeg legger ham ned, men han våkner alltid innen 15 min og så er det påan igjen med amming. Når jeg ammer liggende sovner han på siden inntill puppen. Legger jeg ham på rygg våkner han igjen. Storebror var også sånn så da byttet vi på å ta ham hele natten sånn at begge fikk sove litt. Nå er det ikke like lett da mannen min sover med storebror som enda våkner mye og sover urolig og han tar ham på morgenen. Mannen min kommer innom og bysser litt på natt, men lillebror våkner kort tid etter at han er lagt ned. Eneste måten å få ham til å sove i lengre strekk er altså at han sover i armene mine eller på siden inntill puppen min. Da kan jeg også få litt søvn. Men detter er jo da frarådet grunnet fare for krybbedød. Så hva gjør man da? Er ikke forsvarlig å ha ansvar for en baby når man ikke sover. På dagtid sover han litt lengre strekk for seg selv i babynest/bærebag, men det er frarådet å gjøre om babyen ikke er under oppsyn så kan ikke legge meg da. Kan legge til at jeg heller ikke er en sånn som kan legge meg når som helst og hvor som helst og sovne på et kvarter. Noen som har råd/tips å komme med? Anonymkode: 3ded9...6af Kjøp Najell babynest, det er godkjent for å sove i Anonymkode: 8d135...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 04:23 #3 Del Skrevet søndag kl 04:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjøp Najell babynest, det er godkjent for å sove i Anonymkode: 8d135...fea Er det? Vi har nettopp kjøpt Voksi Carry me 😅 Kan legge til at han sover godt fordi vi har en dyne i bunn og han dermed blir godt pakket inn så tipper det uansett ødelegger for trygg søvn uten oppsyn. Anonymkode: 3ded9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:06 #4 Del Skrevet søndag kl 05:06 Handler ikke om å ikke klare å ligge for seg selv. Dette handler om nærhet til deg. Du er alt han kjenner til. Hvis dette skal være en altfor stor utfordring, burde du faktisk ikke tenkt tanken på flere barn enn du har. For barn er ulike. Noen trenger mer, andre ikke. Dette er så kort tid av livet ditt.. blir bedre jo større de blir. Hilsen fembarns mamma. Anonymkode: 0a06e...33f 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:07 #5 Del Skrevet søndag kl 05:07 Babynest er ikke anbefalt faktisk. Leser dere opp på landsforeningen for uventet barnedød. Anonymkode: 0a06e...33f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:08 #6 Del Skrevet søndag kl 05:08 Jeg har samsovet med mine. De har ligget med egen dyne og jeg har bare plugget inn puppen og sovet videre. Anonymkode: 42df8...e9e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:22 #7 Del Skrevet søndag kl 05:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): For et par uker siden kom lillebror. Sliter med nattesøvnen da han helst vil sove i armene mine eller på puppen. Ønsker å praktisere trygg samsoving, men han klarer ikke ligge for seg selv. Enten ammer jeg ham mens jeg sitter eller mens jeg ligger ved siden av ham. I begge tilfellene sovner han. Sovner han i armene mine pleier jeg å holde ham litt før jeg legger ham ned, men han våkner alltid innen 15 min og så er det påan igjen med amming. Når jeg ammer liggende sovner han på siden inntill puppen. Legger jeg ham på rygg våkner han igjen. Storebror var også sånn så da byttet vi på å ta ham hele natten sånn at begge fikk sove litt. Nå er det ikke like lett da mannen min sover med storebror som enda våkner mye og sover urolig og han tar ham på morgenen. Mannen min kommer innom og bysser litt på natt, men lillebror våkner kort tid etter at han er lagt ned. Eneste måten å få ham til å sove i lengre strekk er altså at han sover i armene mine eller på siden inntill puppen min. Da kan jeg også få litt søvn. Men detter er jo da frarådet grunnet fare for krybbedød. Så hva gjør man da? Er ikke forsvarlig å ha ansvar for en baby når man ikke sover. På dagtid sover han litt lengre strekk for seg selv i babynest/bærebag, men det er frarådet å gjøre om babyen ikke er under oppsyn så kan ikke legge meg da. Kan legge til at jeg heller ikke er en sånn som kan legge meg når som helst og hvor som helst og sovne på et kvarter. Noen som har råd/tips å komme med? Anonymkode: 3ded9...6af Har en nesten flat babynest, kjøpt brukt for 8 år siden, alle tre barna har brukt den. Med siste klarte jeg etter 3 uker å få til at han godtar flaske like mye som pupp og smokk. Kjøper bibs sine runde smokker. Vi sover på eget rom, han sover ved siden av meg i sengen ofte. På babynest og ansikt mot ansikt. Nå er han 6 mnd og dette har funket. Anonymkode: 5d16a...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:12 #8 Del Skrevet søndag kl 06:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det? Vi har nettopp kjøpt Voksi Carry me 😅 Kan legge til at han sover godt fordi vi har en dyne i bunn og han dermed blir godt pakket inn så tipper det uansett ødelegger for trygg søvn uten oppsyn. Anonymkode: 3ded9...6af Voksi er også godkjent for søvn. Anonymkode: ad113...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:47 #9 Del Skrevet søndag kl 06:47 Jeg gav opp og samsov. Var også bekymret for krybbedød, men søvnmangel gjør folk desperate. Vi har en ganske fast madrass, og han hadde en egen liten dyne. Men han sov inntil meg og jeg ammet ved behov. Jeg prøvde å flytte meg litt bort fra han men han ålte seg etter. Jeg tenkte at så lenge det ikke var noen ekstra risikofaktorer så var ikke risikoen like stort. Ingen av oss røyker eller snuser eller misbruker alkohol. Han var verken for tidlig født eller undervektig. Jeg sovnet også på sofaen med han i armkroken, og jeg sov ved siden av når han sov i babynestet. «Sov når ungen sover» sier de. Anonymkode: 9daf9...e55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:57 #10 Del Skrevet søndag kl 06:57 Vi satte dobbelsenga inntil veggen, så samsov jeg og babyen der. Babyen brukte nattpose og jeg brukte dyne (det gikk fint for babyen trengte ikke å ligge inntil meg), men hadde han gjort det ville jeg sovet med klær og brukt et lettere pledd eller noe på meg selv. Samsoving er det mest naturlige for babyen, og hvis man følger anbefalingene skal det være trygt. Anonymkode: 80f9f...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:00 #11 Del Skrevet søndag kl 07:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Handler ikke om å ikke klare å ligge for seg selv. Dette handler om nærhet til deg. Du er alt han kjenner til. Hvis dette skal være en altfor stor utfordring, burde du faktisk ikke tenkt tanken på flere barn enn du har. For barn er ulike. Noen trenger mer, andre ikke. Dette er så kort tid av livet ditt.. blir bedre jo større de blir. Hilsen fembarns mamma. Anonymkode: 0a06e...33f I all verden. Så du klarte deg helt uten søvn i månedsvis på alle dine fem barn? Noen er vel bare bedre foreldre enn andre. Tusen takk for gode råd fra en mor til en annen ❤️ Anonymkode: 3ded9...6af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:00 #12 Del Skrevet søndag kl 07:00 Med en bedside crib så kan du jo ligge tett inntil han, mens han ligger på egen madrass. Anonymkode: 219d8...ce8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:00 #13 Del Skrevet søndag kl 07:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Babynest er ikke anbefalt faktisk. Leser dere opp på landsforeningen for uventet barnedød. Anonymkode: 0a06e...33f Jeg sier jo at han bare sover i det mens vi er til stede. Anonymkode: 3ded9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:03 #14 Del Skrevet søndag kl 07:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har samsovet med mine. De har ligget med egen dyne og jeg har bare plugget inn puppen og sovet videre. Anonymkode: 42df8...e9e Han sover ned egen dyne her også, men for å amme ligger han på siden. Når han er ferdig vil han bare sove på siden og det er ikke anbefalt. Når jeg legger ham tilbake på rygg våkner han. Har trukket meg bort noen ganger og han kan klare å sove videre da, men da ligger han altså på siden. Anonymkode: 3ded9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:06 #15 Del Skrevet søndag kl 07:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en nesten flat babynest, kjøpt brukt for 8 år siden, alle tre barna har brukt den. Med siste klarte jeg etter 3 uker å få til at han godtar flaske like mye som pupp og smokk. Kjøper bibs sine runde smokker. Vi sover på eget rom, han sover ved siden av meg i sengen ofte. På babynest og ansikt mot ansikt. Nå er han 6 mnd og dette har funket. Anonymkode: 5d16a...b5f Jeg kjøpte en samsovingsmadrass, men den har ikke hjulpet. Måten vi bruker Voksi carry me på gjør uansett at det ikke er trygt. Vi har en dyne i bunnen sånn at han blir ekstra pakket inn. Det er nok derfor han sover godt der. Har ikke fått ham til å ta smokk enda, håper det bedrer situasjonen. AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Voksi er også godkjent for søvn. Anonymkode: ad113...63a På natten også? Var ikke klar over det. Vi legger en dyne i bunnen som pakker ham mer inn så da er det nok uansett ikke trygt mtp nattesøvnen. Anonymkode: 3ded9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:13 #16 Del Skrevet søndag kl 07:13 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg gav opp og samsov. Var også bekymret for krybbedød, men søvnmangel gjør folk desperate. Vi har en ganske fast madrass, og han hadde en egen liten dyne. Men han sov inntil meg og jeg ammet ved behov. Jeg prøvde å flytte meg litt bort fra han men han ålte seg etter. Jeg tenkte at så lenge det ikke var noen ekstra risikofaktorer så var ikke risikoen like stort. Ingen av oss røyker eller snuser eller misbruker alkohol. Han var verken for tidlig født eller undervektig. Jeg sovnet også på sofaen med han i armkroken, og jeg sov ved siden av når han sov i babynestet. «Sov når ungen sover» sier de. Anonymkode: 9daf9...e55 Ja, sov når ungen sover 😅 Det er den største løgnen jeg har blitt servert i hvert fall. Eldstemann sov kun i bevegelse på dagtid fram til han var 6-7 måneder så var null søvnpå dagtid og på nettene var det kun soving ved byssing eller amming 😅 Vi har prøvd å gjøre det så trygt som mulig. Håper snart vi får jordmor eller helsesykepleier på besøk så vi kan ta det opp med en av dem og vise hvordan vi gjør det nå. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi satte dobbelsenga inntil veggen, så samsov jeg og babyen der. Babyen brukte nattpose og jeg brukte dyne (det gikk fint for babyen trengte ikke å ligge inntil meg), men hadde han gjort det ville jeg sovet med klær og brukt et lettere pledd eller noe på meg selv. Samsoving er det mest naturlige for babyen, og hvis man følger anbefalingene skal det være trygt. Anonymkode: 80f9f...4c2 Det er det at han trenger nærheten som er problemet. Alle råd om trygg samsoving handler jo om at de skal ligge for seg selv og på rygg. Bruker dyne, men får kanskje vurdere noe annet. Må jo ligge med puppen ute hele natten så blir fort litt for kaldt. Anonymkode: 3ded9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:15 #17 Del Skrevet søndag kl 07:15 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Med en bedside crib så kan du jo ligge tett inntil han, mens han ligger på egen madrass. Anonymkode: 219d8...ce8 Har en sånn, men det hjelper ikke siden jeg må ligge helt inntill ham og han må ligge på siden når han ammer. Anonymkode: 3ded9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:28 #18 Del Skrevet søndag kl 07:28 Mine brukte sovepose hellen enn dyne. Og jeg nøstebarns nydelige nattkjole i merinoull. Da trengte jeg ikke ha dyna mer enn nederst. Ammet liggende, følte det helt trygt å sovne. Duppet av så mye som mulig. Husk også de ulike døgnrytmene de små har. Jeg innbiller meg at de nydfødte som sover 19-07 bare tilfeldigvis er født med den døgnrytmen som tilsier at det er natt. Mens er døgnrytmen forskjøvet vil jo baby være mer våken hele eller del av natta. Og da sover de jo ikke lange strekk. Ammer og dupper av bare de også. Siden baby sover lenger strekk på dagtid kan jo litt tilsi at dette er situasjonen her. Da ville jeg prøvd å få sovet/hvilt når baby sover på dagen. Selv om det er vanskelig og uvant. Hadde selv førstefødte med veldig skjev døgnrytme, er helle ikke sånn type som sover på dagen eller nårsomhelst/hvorsomhelst. Men, jeg prøvde, og kan si at det var en øvelsessak. Med litt øvelse klarte jeg å sovne ganske kjapt når baby sov. Og dessuten, en hvil der man prøver å sove er også til hjelp! Mer enn man tror. Og - når mannen er hjemme og i helger, kan jo ha ta begge barna en stund feks når babyeb har sovnet og kanskje sover en stund. Gå og legg deg da! Om det er dag, ettermiddag, samme. Man må bare samle søvn og hvile alle steder man kan. Så mine sov bare inntil meg med sin sovepose på de, stresset aldri med det. Så lenge vi ikke hadde dyne eller annet som kunne komme over baby. Uansett veldig slitsomt, men sånn er det jo med nyfødt. Her hadde vi flaks, første hadde verst døgnrytme (natta fra 03-04 tiden), mens nr to hadde natt fra ca kl 22. med nr en så du ikke oss på cafe med det første kan man si. Vi var hjemme og sov/hvilte på dagtid. Men sånt tror jeg er helt tilfeldig. Man må bare gjøre alle nødvendige tiltak. Anonymkode: 1454e...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:23 #19 Del Skrevet søndag kl 08:23 Mine har sovet på siden etter amming gitt. Eller mellom amminger. De har egen dyne, jeg har ullammetopp og dyne bare over nedre del av kroppen. Anonymkode: 1dbbd...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:59 #20 Del Skrevet søndag kl 08:59 Min er 8 uker, men ved amming ligger vi jo mage mot mage , noen ganger sover vi videre slik, andre ganger vipper jeg hoftene hans ned slik at han sklir tilbake på rygg når puppe faller ut. Han begynner og å bli stor nok til å ligge på armen min ved amming, noe som hjelper rapen ut uten at vi må opp, noe som pleier å vekke han hver gan. Anbefaler å prøve det, til oss var det anatomien som gjorde at det kun har fungert de siste to-tre ukene. Jr godtar ofte, men ikke alltid, et par timer på nattmorgenen i bedside crib'en, og det har hendt at jeg ligger halvveis brettet oppi der og ammer han i søvn 🙈 Noen ganger så ligger vi på gjesterommet og da har jeg plass til å flytte meg vekk uten at babyen merker det, så da ligger vi i hver vår ende av sengen mellom ammingene. Anonymkode: 812d1...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå