Gå til innhold

Hvorfor er det blitt slik at det å be en kvinne ut på noe er ubehagelig for dere kvinner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som mann er det helt fair. Det er altså de som føler seg utrygg/sint på at en mann sier «hei» eller viser normal høflig interesse utenfor skjermen som er litt trist.

Anonymkode: 752f2...a73

Er det mange av de kvinnene?

Jeg har aldri gjort det og synes det er hyggelig å komme i prat om det faller seg naturlig. 

Jeg kan være enig i at det må føles kjipt med en så brutal avvisning på ett hyggelig hei, litt sånn som det er ubehagelig når mannen ikke godtar ett nei. 

Tror de forreste er creepy eller bitches men klart de finnes. Vi må bare ikke ta det så personlig, for det er ikke vi som har gjort noe galt.

Anonymkode: 07c00...1f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det mange av de kvinnene?

Noen finnes i denne tråden og lignende tråder. Noen argumenterer med at menn burde vise mer hensyn til de som er sosialt redd enn de som er uredd, og derfor slutte å ta kontakt med kvinner så lenge det finnes minst en kvinne der ute som ikke tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er sjelden å bli spurt, problemet er de som ikke skjønner eller aksepterer en avvisning.  

Som mann er det helt fair. Det er altså de som føler seg utrygg/sint på at en mann sier «hei» eller viser normal høflig interesse utenfor skjermen som er litt trist.

Jeg synes også det er trist at så mange menn sliter så mye med grunnleggende sosial omgang at de skremmer kvinner til utrygghet og til å være føre var og avvisende i responsen sin. Problemet - og dermed også løsningen - bunner først og fremst i menns oppførsel, ikke kvinners innstilling. 

Det som skjer inne i mitt hode når en mann tar kontakt ut av det blå, uten en åpenbar grunn: Hvem er han? Hva vil han? Hva er han ute etter? Hvordan vil han håndtere en avvisning? Hva gjør jeg hvis han blir sint/aggressiv/følger etter meg? Hvordan kan jeg svare hyggelig og høflig og uten å være provoserende, men samtidig uten at han tolker det som oppmuntring og invitasjon?

Ikke fordi jeg tror alle menn har skumle intensjoner, lav impulskontroll og ditto sosiale antenner, men fordi jeg har litt for mange dårlige erfaringer. Og noen menn klarer å oppføre seg på en måte som avbryter den indre dialogen kjapt, men den dukker stort sett alltid opp.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å spørre. Det som er noe galt i, er å ikke ta et nei høflig og pent og gi seg med det.

Det som får noen kvinner til å avvise slike forespørsler på en hissig måte, er at tidligere erfaringer har lært dem at en del menn tar avvisning dårlig. Menn kan bli aggressive, ufine, begynne og kalle kvinnen for "jævla hore" og stygge ting fordi han ble avvist/fikk et nei. Dette er vanligere enn du tror. Mange menn er sånn.

Kvinner har rett og slett lært at man må avvise skarpt og direkte for å ikke gi mannen det minste håp, og dermed kanskje gir de seg med en gang, uten diskusjon og bråk.

Og er det alkohol med i bildet, er sjansene for at mannen blir hissig og ufin enda større...!

Så for å koke det ned ; menn har gravd sin egen grav ved å være som de er når de får avslag. Kvinner lærer, forteller videre og begynner å avvise momentant til alle.

Anonymkode: 835bd...595

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en følelse når jeg leser her på forumet at veldig mange klager over at menn på tinder bare er ute etter sex. Og det tror jeg fort kan stemme. Men hvorfor er det slik at om man ber noen du liker, en på butikken, en bekjent, en nabo, eller omså en ukjent ut på en kaffe, eller noe som signaliserer at jeg synes du virker spennende\flott\hyggelig og har lyst å bli bedre kjent med deg, så synes mange av dere at det "creepy" og ikke akseptabelt?  

Anonymkode: cb3ee...c43

Kjenner meg ikke igjen i at det er ubehagelig å bli spurt. Å spørre er jo selvføgelig ikke «creepy».

Problemet er at det i dag er så mange menn som ikke tåler å bli avvist. Derfor syntes mange det kan være litt skummelt å bli spurt. Fordi man frykter reaksjonen fra mannen når de sier nei. Husk at mange menn i dag går av skaftet og får psykiske problemer av å få et «nei». 

Anonymkode: 6bfd1...b5c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi I 2024 tåler ikke mennesker noe som helst. Og media hjelper til. 

Syns nå det hadde vært veldig hyggelig jeg da. Nå er ikke jeg singel, så jeg måtte ha sagt nei, men å bli bedt ut er en fin ting. Å tørre å ta kontakt med noen en er nysgjerrig på, er en fin ting. 

Å bli fornærmet eller å syntes det er creepy er å være skjør. Alt er ikke creepy. Ja, om vedkommende ikke gir seg, eller følger etter en osv, da er der creepy. Ikke å be på date. Hallo.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er trist, ja.

Nå er jeg i langvarig forhold og avviser eventuell interesse på en hyggelig måte så lenge jeg "kan", så jeg er strengt tatt ikke blant dem du snakker om(tror jeg). Så når jeg blir krass eller brutal når jeg sier nei, har jeg som regel sagt nei på en hyggelig måte flere ganger allerede uten at svaret blir tatt til etterretning, eller så blir svaret tolket av motparten som å "spille kostbar" og tar det som et hint til å prøve hardere.

Samtidig, jeg har fått litt dårlig erfaring med at ord og handlinger blir "normalisert" eller bagatellisert av dem som reagerer sterkest på avvisning eller spørsmål. Noen mennesker(uavhengig av kjønn og eksisterende eller potensiell relasjon) kan også fremstå veldig sjarmerende og omtenksomme helt fram til de blir avvist, uansett hvor snill man er i måten man takker nei på. Så fram til vi takker nei(eller våre meninger/valg avviker fra den andres), kan det være vanskelig å vite på forhånd om hvordan den andre vil reagere. Går man på den smellen mange nok ganger, blir en utvetydig/brutal avvisning en måte å være føre var på.

Så av nysgjerrighet, hva legger du i "normal interesse utenfor skjermen"?

Anonymkode: 54997...c2e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så vil jeg aldri matche med noen som har så høy selvtillit at de sjekker opp damer på gata/butikken. Jeg har aldri trivdes sammen med folk som har såpass høy selvtillit. Det er ikke creepy, men det er langt utenfor min komfortsone...

Naboer er like uaktuelt som kolleger, jeg er ikke villig til å ta den risikoen. Hvis det ikke funker, så er risikoen stor for at det blir svært ubehagelig når man er tvungen til å møte hverandre ofte etterpå...

Anonymkode: 6467c...c9c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er trist, ja.

Nå er jeg i langvarig forhold og avviser eventuell interesse på en hyggelig måte så lenge jeg "kan", så jeg er strengt tatt ikke blant dem du snakker om(tror jeg). Så når jeg blir krass eller brutal når jeg sier nei, har jeg som regel sagt nei på en hyggelig måte flere ganger allerede uten at svaret blir tatt til etterretning, eller så blir svaret tolket av motparten som å "spille kostbar" og tar det som et hint til å prøve hardere.

Samtidig, jeg har fått litt dårlig erfaring med at ord og handlinger blir "normalisert" eller bagatellisert av dem som reagerer sterkest på avvisning eller spørsmål. Noen mennesker(uavhengig av kjønn og eksisterende eller potensiell relasjon) kan også fremstå veldig sjarmerende og omtenksomme helt fram til de blir avvist, uansett hvor snill man er i måten man takker nei på. Så fram til vi takker nei(eller våre meninger/valg avviker fra den andres), kan det være vanskelig å vite på forhånd om hvordan den andre vil reagere. Går man på den smellen mange nok ganger, blir en utvetydig/brutal avvisning en måte å være føre var på.

Vil legge til at jeg syns det er hyggelig om noen viser interesse, selv om jeg er i forhold. Det er fremgangsmåten og hvordan de tar en avvisning som får magefølelsen til å vippe den ene eller andre veien.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen blir veldig sinte og sure om de blir avvist. De folka er skremmende, og ødelegger for de som er normale og bare vil bli litt kjent og takler en avvisning og er respektfulle osv.

Anonymkode: 0eb6a...e82

. Det vil i det hele tatt generelt føles ubehagelig å måtte avvise noen, 

Anonymkode: a91a1...632

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For min del handler det om erfaring. Menn som tar kontakt «ut av det blå» har erfaringsmessig dårlige holdninger og uforutsigbart reaksjonsmønster, 

Anonymkode: c2151...ba5

AnonymBruker skrev (1 time siden):

. . Han spurte også om date og jeg sa nei. Likevel fulgte han etter meg store deler av kvelden for å prøve å ta på meg og flørte enda jeg overså han og gikk bort. Han er creep! 

Fordi jeg for mange ganger har opplwvd at fremmede menn ikke tar nei for et nei. De blir sinte og aggressive

Anonymkode: 7b0c0...e5f

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke akkurat creepy, det kan være hyggelig og et komplisert det altså, men ikke alle er like gode på å takle et nei, og enkelte krangler om svaret og mener jeg "må" si ja fordi de spurte så fint. Det er sånn som unger argumenter, det er irritert å høre fra voksne. Og noen er direkte skumle ja.

Anonymkode: d3797...789

Daria skrev (26 minutter siden):

Problemet er sjelden å bli spurt, problemet er de som ikke skjønner eller aksepterer en avvisning.  

Problemet - og dermed også løsningen - bunner først og fremst i menns oppførsel, ikke kvinners innstilling. 

? Hvordan vil han håndtere en avvisning? Hva gjør jeg hvis han blir sint/aggressiv/følger etter meg? Hvordan kan jeg svare hyggelig og høflig og uten å være provoserende, men samtidig uten at han tolker det som oppmuntring og invitasjon?

Ikke fordi jeg tror alle menn har skumle intensjoner, lav impulskontroll og ditto sosiale antenner, men fordi jeg har litt for mange dårlige erfaringer.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke noe galt i å spørre. Det som er noe galt i, er å ikke ta et nei høflig og pent og gi seg med det.

Det som får noen kvinner til å avvise slike forespørsler på en hissig måte, er at tidligere erfaringer har lært dem at en del menn tar avvisning dårlig. Menn kan bli aggressive, ufine, begynne og kalle kvinnen for "jævla hore" og stygge ting fordi han ble avvist/fikk et nei. Dette er vanligere enn du tror. Mange menn er sånn.

Kvinner har rett og slett lært at man må avvise skarpt og direkte for å ikke gi mannen det minste håp, og dermed kanskje gir de seg med en gang, uten diskusjon og bråk.

Så for å koke det ned ; menn har gravd sin egen grav ved å være som de er når de får avslag. Kvinner lærer, forteller videre og begynner å avvise momentant til alle.

Anonymkode: 835bd...595

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så når jeg blir krass eller brutal når jeg sier nei, har jeg som regel sagt nei på en hyggelig måte flere ganger allerede uten at svaret blir tatt til etterretning, eller så blir svaret tolket av motparten som å "spille kostbar" og tar det som et hint til å prøve hardere.

Samtidig, jeg har fått litt dårlig erfaring med at ord og handlinger blir "normalisert" eller bagatellisert av dem som reagerer sterkest på avvisning eller spørsmål. Noen mennesker(uavhengig av kjønn og eksisterende eller potensiell relasjon) kan også fremstå veldig sjarmerende og omtenksomme helt fram til de blir avvist, uansett hvor snill man er i måten man takker nei på. 

. Det er fremgangsmåten og hvordan de tar en avvisning som får magefølelsen til å vippe den ene eller andre veien.

Her har du svaret.

Problemet er ikke å spurt i seg selv. Men som jeg nevnte tidligere i tråden, så er det så mange «menn» i dag som ikke tåler et Nei. Det er helt absurd. 

Anonymkode: 6bfd1...b5c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De man ikke kjenner har man ikke forutsetninger for å bli kjent med før man blir kjent. Så skal all menneskelig kontakt regisseres av multinasjonale firma med maksimal inntjening som eneste motivasjon?

Multinasjonale selskap? Hva med å bli kjent på helt normale måter, gjennom felles interesser eller felles venner? Forhåpentligvis ser du forskjellen på dette, og å sjekke opp en tilfeldig på butikken. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Husk at det vi leser på KG, ofte er saker som faller utenom "normalen". 

Tror de fleste kvinner reagerer fornuftig på en invitasjon. Man treffes, man føler at det kan være noe og man inviterer. Mange som møtes på denne måten, men de er ikke på KG og skriver om utfordringene sine. Nettopp fordi alt går smooth. 

Anonymkode: f2c53...7ea

Alt går smooth? 

Hvis meg en kvinne som ikke har blitt utsatt for div ufinheter til hat og trusler ved å kun si nei?

Mange blir stive av skrekk for en grunn. 

Anonymkode: 67480...ca0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 timer siden):

Jeg synes også det er trist at så mange menn sliter så mye med grunnleggende sosial omgang at de skremmer kvinner til utrygghet og til å være føre var og avvisende i responsen sin. Problemet - og dermed også løsningen - bunner først og fremst i menns oppførsel, ikke kvinners innstilling. 

Jeg synes at det er trist at så mange kvinnet er så umodne at de ikke kan ta ansvar for sine reaksjonsmønstre men må legge skylden på menn for alt. Vi menn må ta ansvaret for at vi har tillatt en generasjon av voksne jentebarn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Multinasjonale selskap? Hva med å bli kjent på helt normale måter, gjennom felles interesser eller felles venner? Forhåpentligvis ser du forskjellen på dette, og å sjekke opp en tilfeldig på butikken. 

Forhåpentligvis ser du at hvis et menneske sier hei til deg på butikken så er det en helt normal og sunn måte å bli kjent med et annet menneske. Kanskje blir det to setninger og ingenting mer og det er også helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At noen utveksler en setning med deg, en morsom observasjon eller øyekontakt.

Jeg pleier å utveksle to setninger med gamle damer på butikken og ofte viser de at de setter pris på vanlig sosial omgang.

Hvis dama hadde vært pen og passende alder og jeg hadde vært singel så kan det tenkes at jeg hadde et ønske om å bli bedre kjent, men hvis ikke så får man i det minste brynet seg på det å snakke med et annet menneske.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forhåpentligvis ser du at hvis et menneske sier hei til deg på butikken så er det en helt normal og sunn måte å bli kjent med et annet menneske. Kanskje blir det to setninger og ingenting mer og det er også helt greit.

Nei, det er meget uvanlig å bli kjent med et menneske på butikken. Og på butikken har jeg verken tid eller lyst til å bli kjent med noen heller. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes at det er trist at så mange kvinnet er så umodne at de ikke kan ta ansvar for sine reaksjonsmønstre men må legge skylden på menn for alt. Vi menn må ta ansvaret for at vi har tillatt en generasjon av voksne jentebarn.

Når ikke-viljestyrte, fysiske reaksjoner og følelser er en direkte følge av ting jeg har blitt utsatt for av andre (utskjelling, trusler, tafsing), faller det meg mer naturlig å tenke at det skyldes dem heller enn meg. Hodet tror ikke at alle menn er sånn, men kroppen har de erfaringene den har og reagerer deretter likevel. 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan føle det når det kommer gjennom en skjerm også, alt ettersom.

Husk at det er en fremmed og husk at selv om han har interesse og ser dem som en mulighet, betyr ikke det automatisk at han er realistisk heller. 

Eller at hun er det. Mange slike situasjoner kan være en langt eldre mann, å selv om noen liker det, så kan det bli creepy for en del andre også.

Kroppspråk avgjør også om noe blir creepy. Tid og sted også. Hvordan hun er blitt behandlet før kan også avgjør graden av vaktsomhet i fremtiden. Eller hva hun har sett. Jeg er generelt redd fordi jeg tenker mye på konsekvenser av ting. Samtidig er jeg romantisk og har lyst til å møte en mann, som for nå ikke kan være annet enn en fremmed. 

Men det betyr ikke at jeg har lyst til å møte hvem som helst. Og det er ingen garanti å bestandig bli glad. 

Anonymkode: 14dfe...6b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 timer siden):

Når ikke-viljestyrte, fysiske reaksjoner og følelser er en direkte følge av ting jeg har blitt utsatt for av andre (utskjelling, trusler, tafsing), faller det meg mer naturlig å tenke at det skyldes dem heller enn meg. Hodet tror ikke at alle menn er sånn, men kroppen har de erfaringene den har og reagerer deretter likevel. 

Ja, å det er naturlig. 

Om en mann ikke kan ha omtanke for noen å ta det upersonlig i tilegg til å tenke det er ekkelt, er han ikke for meg.

Jeg liker menn med høy sosial kunnskap og en stor interesse for andre. 

Anonymkode: 14dfe...6b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi kvinner har bli fortalt i 50 år at de er offer og ikke trenger å ta ansvar for egne handlinger. 

Anonymkode: a91f5...a69

Hvordan kommer ansvar for egne handlinger inn her? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...