Gå til innhold

Sykepleier, vernepleier, sosionom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller noe annet?

Jeg skal videreutdanne meg, har en del organisatoriske og økonomiemner fra før men skal nå velge en ny retning. Hvilken av disse anbefaler du? Fordeler og ulemper? 

Om meg 

Jeg er veldig interessert i helse og psykologi. Har en del kjennskap til det da jeg har lest mye fagpensum på hobbybasis og har mange nære som har hatt div sykdommer og vært delaktig i en del oppfølging der. 

Har barn men de begynner å bli såpass stor at jeg kan jobbe turnus osv ved behov. Er også gift så far kan ta sin del med barna. 

Psykologi er nok det som ligger mitt hjerte nærmest men er kun interessert i å ta en 3årig grad med direkte jobbmuligheter etterpå. Er også veldig interessert i helse, anatomi osv ellers og ser at somatisk pleie kanskje ikke krever like mye av en emosjonelt som å jobbe mer mot psykisk syke. Er veldig usikker på hvilken av disse 3 jeg helst kan passe til så er åpen for innspill her! 

Anonymkode: 0f8f1...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykepleier på dps kan kanskje være noe, må ikke være psyk sykepleier. Psyk sykepleier i kommunen gir gode muligheter det også innen å bruke en del rundt økonomi og administrasjon. Lite anatomi blant sosionomer, men en del økonomi og administrasjon i enkelte jobber. Vernepleier kan jobbe med en del av det samme som sykepleiere, men kan slite med å få jobb på enkelte sykehusavdelinger. Ofte mer fokus på (p)uh, og rus med vernepleiere, og litt mindre anatomi. 
Du må nesten velge hva som interesserer deg mest, men jeg tenkte dps kunne vært noe når jeg leste dette. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Sykepleier på dps kan kanskje være noe, må ikke være psyk sykepleier. Psyk sykepleier i kommunen gir gode muligheter det også innen å bruke en del rundt økonomi og administrasjon. Lite anatomi blant sosionomer, men en del økonomi og administrasjon i enkelte jobber. Vernepleier kan jobbe med en del av det samme som sykepleiere, men kan slite med å få jobb på enkelte sykehusavdelinger. Ofte mer fokus på (p)uh, og rus med vernepleiere, og litt mindre anatomi. 
Du må nesten velge hva som interesserer deg mest, men jeg tenkte dps kunne vært noe når jeg leste dette. 

Tusen takk for reflektert kommentar! Hørtes ut som det kan være noe for meg ja. Tenker kanskje sosionom vil låse meg for mye til kontorjobb hvis jeg ønsker mer praktisk arbeid. Og så er kanskje det tryggere å ta sykepleie dersom jeg er usikker på om jeg helst vil jobbe somatisk eller i psykiatrien da..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt hva du er interessert i ja, jeg jobber på akuttpsykiatrisk på sykehuset og tar vernepleien nå. Hos oss er det samme, sykepleiere og vernepleiere gjør akkurat det samme. Men jeg liker adferd best, og vet det, så derav vernepleien. 

Anonymkode: 302ae...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er litt hva du er interessert i ja, jeg jobber på akuttpsykiatrisk på sykehuset og tar vernepleien nå. Hos oss er det samme, sykepleiere og vernepleiere gjør akkurat det samme. Men jeg liker adferd best, og vet det, så derav vernepleien. 

Godt å vite, takk! Trives du med studiet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt å vite, takk! Trives du med studiet? 

Jepp! Elsker det. Tar deltid da, jobber jo samtidig. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du tror du kommer til å få lyst til å jobbe «i somatikken», så går du sykepleie.

Om du vet at du ikke skal jobbe «i somatikken», så spiller det liten rolle.

Om du tror du vil jobbe i helse- og omsorg, men ikke nødvendigvis miljøterpeutisk eller pasientnært, så kan sosionom være aktuelt.

Selv har jeg lang jobberfaring. Har jobbet i spesialisthelsetjenesten på rusakutt/seksjon illegale rusmidler ved AHUS, DPS, Mottak AKU(psyk), utredning schizofreni/psykose aldersgruppen 12-18 på Ullevål sykehus, vært avdelingsleder på sykehjem i demensomsorg, miljøterapeut på spesialskole, fagkonsulent nevrohabilitering + barnehabilitering  og flere andre stillinger med ulike funksjoner i kommune. Alt fra ekstravakt på gruppeboliger, miljøterapeut ved  ambulerende tjenester innen rus og avhengighet, avdelingsleder/seksjonsleder osv.

I disse jobbene er det liten til ingen forskjell på om man er sykepleier eller vernepleier. Det jobbes eklektisk og man utfyller hverandre.

Er Vernepleier.

Anonymkode: e7f61...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...