Gå til innhold

Bør barnehageplass bli dyrere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnehagen burde være gratis. De barna som trenger den sosiale treningen og å bli fanget opp med tanken på språk og tidlig innsats før skolestart tilhører gjerne foreldrene med lavest inntekt. Med tanke på at Norge har et mål om høyere fullføringsprosent på VGS og at man allerede ser i barnehagen hvilke barn som har tendenser til å slite igjennom skolegangen, burde bemanningen vært bedre og tilbudet gratis. Det er billigere for samfunnet enn ungdom på trygd. 

Anonymkode: 8749b...5d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Heller mer penger til rus og psykiatri enn at kommunen skal gi mer penger til barnehager. Helt greit at barnehager blir dyrere for å opprettholde kompetanse og arbeidskraft.

Anonymkode: caec1...e18

Kanskje man ikke trenger så mye penger til rus og psykiatri om man bemanner opp i barnehage og på skolen?

Anonymkode: 3512c...8fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Heller mer penger til rus og psykiatri enn at kommunen skal gi mer penger til barnehager. Helt greit at barnehager blir dyrere for å opprettholde kompetanse og arbeidskraft.

Anonymkode: caec1...e18

Penger til barnehagen er forebyggende for rus og psykiatri.

Anonymkode: 63639...13f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Barnehagen burde være gratis.

Det er helt umulig å gjøre barnehagen gratis. 

Hvis du med gratis mener at foreldrene til barna i barnehagen ikke skal betale noe heter det plass uten egenandel. Det betyr i å fall at alle andre enn disse foreldrene betaler for plassen i stedet.

Gratis blir det altså ikke, prisen er lik uansett. Du bare endrer på hvem som betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barnehage er i samfunnets interesse. Det burde vært gratis og behovsprøvd i form av at foreldrene faktisk ikke kan passe barna pga jobb (og da må arbeidstid også være en del av regnestykket slik at de som jobber kveld ikke får full plass da de fint kan passe barn på dagtid). Skal vi få folk i jobb nytter det ikke noe å sponse folk som går hjemme, så da kan man passe sette ned stønadene eller knytte de opp mot jobbsøking, utdanning osv. Går man frivillig hjemme kan man betale for det selv, barna inkludert. Man får allerede mye i form av gratis sykehus, utdanning, veier, politi, brannvesen, osv osv osv osv osv.

De som ikke jobber kan få betale deg barnehagen faktisk koster uten støtte fra staten. Er det 15000 kr som en skrev over her så er det det som gjelder. Man bør også kunne kjøpe en gradert plass.

Vi trenger folk i arbeid. Da kan barnepass dekkes av felleskassa. Til gjengjeld betaler folk i arbeid skatt og bidrar med innsats til samfunnet. 

Anonymkode: bfb6a...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker at barnehage er i samfunnets interesse. Det burde vært gratis og behovsprøvd i form av at foreldrene faktisk ikke kan passe barna pga jobb (og da må arbeidstid også være en del av regnestykket slik at de som jobber kveld ikke får full plass da de fint kan passe barn på dagtid). Skal vi få folk i jobb nytter det ikke noe å sponse folk som går hjemme, så da kan man passe sette ned stønadene eller knytte de opp mot jobbsøking, utdanning osv. Går man frivillig hjemme kan man betale for det selv, barna inkludert. Man får allerede mye i form av gratis sykehus, utdanning, veier, politi, brannvesen, osv osv osv osv osv.

De som ikke jobber kan få betale deg barnehagen faktisk koster uten støtte fra staten. Er det 15000 kr som en skrev over her så er det det som gjelder. Man bør også kunne kjøpe en gradert plass.

Vi trenger folk i arbeid. Da kan barnepass dekkes av felleskassa. Til gjengjeld betaler folk i arbeid skatt og bidrar med innsats til samfunnet. 

Når skal de foreldrene som jobber kveld og natt sove? 

Anonymkode: c8acf...6cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med barna? Det er ikke bra for barn å være kun hjemme, selv om mor/far feks er syk  og er hjemme og kan ta vare på barna hjemme. Barna går glipp av viktig sosialisering med jevnaldrende, språklæring og mye annet som de lærer i bhg. Jeg tenker da ikke på de minste barna men barn etter fylte 3 år spesielt. 

Vi må heller ikke glemme at en del barn trenger også ekstra hjelp i form av feks pedagogisk hjelp,fordi de kanskje sliter med språklæring, eller atferd da de har ekstra behov/spesielle behov. Noen er også inne i bup systemet allerede i bhg alder, og får oppfølging der i fra også.

Å ha barna hjemme bare fordi evt foreldrene kan, vil bare føre til at flere barn får problemer når de begynner på skolen. De har ikke lært det samme som det barna i bhg gjorde.

Jeg gikk ikke i bhg selv da jeg var liten fordi mamma var hjemme. Hun tenkte sikkert at det var en god ide, men for meg så kunne jeg ønsket at jeg minst hadde fått 2 år i bhg før skolestart. Jeg kjente ingen av de jeg begynte på skolen med, mens de fleste i klassen hadde gått i bhg sammen tidligere. De hadde også mye mer kunnskap om sosiale koder og normer enn det jeg hadde, som gjorde til at jeg falt utenfor på en måte. Noen av dem hadde også grunnleggende egenskaper om lese eller skriveferdigheter mens jeg startet på ABC. 

Nei alle barn trenger bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!!! Helt latterlig å skru ned prisen når bemanning er det store problemet. Stort sykefravær som følge av å være for få på jobb over tid og nå...rekrutteringsproblemer. Det er ordninger for redusert pris for de som trenger det. Nav betaler feks 66% for aleneforeldre. Foreldre med lav inntekt kan søke kommunen om redusert foreldrebetaling osv. Å da skru ned prisen blir da helt latterlig og egentlig bare provoserende. Få nok folk på jobb så de som jobber der trives og kan gjøre jobben sin og blir der ikke minst så bhg kan holde åpent. Det burde vært fokus. 

Anonymkode: 1f833...a5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hjelper ingenting.

Kommunene får penger fra myndighetene som er øremerket til bemanning i bhg, men kommunene bruker pengene på noe annet og ingen bryr seg.

Anonymkode: f22de...2a2

Feil da øremerkede penger kan kun benyttes til det de er øremerket til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Betaler 2000 for plassen og 500 for full kost og er kjempefornøyd med barnehagen. 

Jeg har også hatt barn i barnehage før makspris ble innført, da en plass fort kostet opp i 6000 kr og bemanningen var ikke bedre da.

Anonymkode: f3f68...71f

Jeg har en annen oppfatning enn deg, men tror det har litt med flaks/uflaks å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Prisen for å ha barn er selvfølgelig av betydning for hvor mange barn folk velger å ha for sin egen del. 

Dessuten er det kanskje på tide at det norske samfunnet tar inn over seg at det å få barn ikke bare er noe som påvirker individet, men også samfunnet? 

Effektivisering, automatisering og KI spiller veldig liten rolle i sektorene som mangler mest arbeidskraft. Antallet som går ut med pensjon de neste årene er skyhøyt, og antallet som skal erstatte de er veldig lavt. Konsekvensen er lavere kvalitet på tjenester, og jo færre barn, jo lavere må kvaliteten bli. 

I Norge er det overhodet ikke mange som frykter økt arbeidsledighet. Noen få uten bakkekontakt ja. 

Anonymkode: e1137...529

Dette er feil.

Alle data viser at du kan gi gull og grønne skoger uten at det øker fødselstallene nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må store endringer til i hele barnehagesektoren, ellers blir det krise om få år. 
Dyktige pedagoger flykter fra yrket og det blir stadig færre søkere til studiet. Kravene til ansatte bare øker og foreldre lar barna være stadig lenger i barnehage. 

Bemanningsnormen må økes og det må være et bemanningskrav, ikke norm. En norm for mindre barnegrupper. Høyere lønn. Gjerne full bemanning såog si hele åpningstiden. Mer plantid for pedagoger,  men det må være krav om vikar inn når plantiden avvikles. 

Barna er fremtiden, de fortjener det beste! 

Anonymkode: 7ce31...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...