Gå til innhold

ADHD-utredning voksen Buskerud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann! Hvor i Buskerud(evt inn mot Oslo eller annet i nærheten) er det "best" DPS ift ADHD-utredning? Det er vel fortsatt sånn at det er fritt sykehusvalg, at man kan velge hvor man vil utredes? Også med tanke på evt second opinion dersom det blir behov for det, hvordan gjør man det? Må man da til fastlegen igjen?

Anonymkode: edab0...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å komme inn til DPS er i seg selv så vanskelig at jeg vet ikke hvor rause de er med å få velge fritt hvor man utredes for dette. Er du så heldig å bli tatt inn hos DPS, så ta det i mot. 

Noe å klage på, så må det vel taes via fastlegen. 

Anonymkode: 46393...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Også med tanke på evt second opinion dersom det blir behov for det, hvordan gjør man det? Må man da til fastlegen igjen?

Det er ingen second opinion. Får du ikke ADHD-diagnosen ved første utredning så får du ikke ny utredning hos DPS. Finnes sikker noen få unntak, men de skal det ekstremt mye til for å få og da skal det være svært gode grunner for det. Det holder ikke at man er misfornøyd med den første utredningen. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvor i Buskerud(evt inn mot Oslo eller annet i nærheten) er det "best" DPS ift ADHD-utredning? Det er vel fortsatt sånn at det er fritt sykehusvalg, at man kan velge hvor man vil utredes? 

Jeg vet ikke hvor det er best. Men selv om det er fritt sykehusvalg så er min erfaring at det ikke er helt fritt. Da jeg søkte om ADHD-utredning  i Oslo søkte jeg først til en DPS jeg ikke tilhørte geografisk. Da fikk jeg avslag fordi jeg tilhørte en annen DPS geografisk og at jeg derfor først måtte prøve å få plass der jeg tilhørte geografisk. Om jeg ikke fikk ADHD-utredning der jeg tilhørte geografisk kunne det være snakk om å gi med ADHD-utredning et annet sted.

Anonymkode: 481ff...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ingen second opinion. Får du ikke ADHD-diagnosen ved første utredning så får du ikke ny utredning hos DPS. Finnes sikker noen få unntak, men de skal det ekstremt mye til for å få og da skal det være svært gode grunner for det. Det holder ikke at man er misfornøyd med den første utredningen. 

Edit: Så da blir alternativet å få en privat utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor det er best. Men selv om det er fritt sykehusvalg så er min erfaring at det ikke er helt fritt. Da jeg søkte om ADHD-utredning  i Oslo søkte jeg først til en DPS jeg ikke tilhørte geografisk. Da fikk jeg avslag fordi jeg tilhørte en annen DPS geografisk og at jeg derfor først måtte prøve å få plass der jeg tilhørte geografisk. Om jeg ikke fikk ADHD-utredning der jeg tilhørte geografisk kunne det være snakk om å gi med ADHD-utredning et annet sted.

Det stemmer ikke. Ei venninne fikk beskjed om at hun ikke hadde ADHD etter utredning hos DPS. Fastlegen fikk henne inn på nytt, ny utredning hos ny spesialist; ADHD. 

Feilvurderinger hos DPS skjer altfor ofte, uavhengig av om det er ADHD eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Privat i Oslo til bare 9000,-. 
https://www.adhdifokus.no

Anonymkode: 4896a...b47

Hvorfor er det så ekstreme forskjeller i pris og tid brukt under utredning i det private mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...