AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:16 #1 Del Skrevet lørdag kl 15:16 Startet på jobb etter permisjon for to uker siden. Baby er 10 mnd. Vi har sykdom i hjemmet, og nå har også baby blitt syk. Hun vil bare ha pupp og være nær mamma. Far og baby har svært vanskelige dager hjemme, der ingenting hjelper, og hun bare roer seg når jeg kommer hjem. De har hatt det fint sammen på dagtid frem til hun ble syk. Er det ingen åpninger for at jeg kan være hjemme med sykt barn i situasjoner som denne? Hvordan har dere andre løst det? Anonymkode: 2b8b2...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:19 #2 Del Skrevet lørdag kl 15:19 Det finnes ikke trøste-barnet-dager man kan ta, nei. Har forståelse for at det gjør vondt i mammahjertet å gå fra et sykt barn, men barnet har pappa der, og det er godt for deres tilknytning å stå i dette sammen. Ikke at du skal komme ilende til så fort det er sykt og skyver pappaen tilside fordi "mamma er den eneste som kan ta seg av barnet når det er lei seg". La faren få til dette selv. Han har godt av det, å erfare hvordan det kan være å ta seg av sitt eget barn når det er sykt. Det er ikke alltid lett, men det er det ingen som har lovet heller. Anonymkode: 86109...82f 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:25 #3 Del Skrevet lørdag kl 15:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes ikke trøste-barnet-dager man kan ta, nei. Har forståelse for at det gjør vondt i mammahjertet å gå fra et sykt barn, men barnet har pappa der, og det er godt for deres tilknytning å stå i dette sammen. Ikke at du skal komme ilende til så fort det er sykt og skyver pappaen tilside fordi "mamma er den eneste som kan ta seg av barnet når det er lei seg". La faren få til dette selv. Han har godt av det, å erfare hvordan det kan være å ta seg av sitt eget barn når det er sykt. Det er ikke alltid lett, men det er det ingen som har lovet heller. Anonymkode: 86109...82f Takk for svar. Det er mest væskeinntak hennes jeg er bekymret for, selv om det er vondt å dra, og jeg gjerne skulle ha trøstet. Hun vil bare ha pupp. Far står stødig i dette, heldigvis, men det er jo han som rapporterer at hun ikke roer seg hos han og ikke får til å spise fast føde når hun er dårlig. Og vil tro hun er bedre allerede på mandag. Men hadde vært fint å vite om eventuelle nødløsninger andre har funnet på til neste gang. Anonymkode: 2b8b2...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:45 #4 Del Skrevet lørdag kl 17:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Det er mest væskeinntak hennes jeg er bekymret for, selv om det er vondt å dra, og jeg gjerne skulle ha trøstet. Hun vil bare ha pupp. Far står stødig i dette, heldigvis, men det er jo han som rapporterer at hun ikke roer seg hos han og ikke får til å spise fast føde når hun er dårlig. Og vil tro hun er bedre allerede på mandag. Men hadde vært fint å vite om eventuelle nødløsninger andre har funnet på til neste gang. Anonymkode: 2b8b2...b6a Kan du pumpe deg? Så kan pappaen gi på flaske. Anonymkode: 35cc3...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:08 #5 Del Skrevet lørdag kl 18:08 Du har ammefri? Bor du langt unna jobb? Tenkte for å dra hjem midt på dagen for å amme en gang iløpet av dagen. Når vi var i liknende situasjon hadde jeg hjemmekontor og tok kortere ammepauser gjennom dagen. Men skjønner jo at det ikke er praktisk mulig for andre. Skal man være litt tolkende på loven så står det at man kan bruke omsorgsdager for "nødvendig tilsyn med sykt barn". Så man kan jo argumentere for at det er nødvendig tilsyn hvis barnet blir dehydrert uten at du ammer. De første 3 dagene er jo omsorgsdager egenmeldt og man skal da kunne vurdere selv hva som er nødvendig tilsyn. Men arbeidsgiver vil nok reagere for de skjønner vel at far er i perm og vil da kanskje spørre hvorfor du og må være hjemme. Anonymkode: b164f...64a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:24 #6 Del Skrevet lørdag kl 20:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du pumpe deg? Så kan pappaen gi på flaske. Anonymkode: 35cc3...a72 Yes, jeg gjør det og hun får det midt på dagen mens jeg er på jobb, men hun får ikke nok, virker som. Til vanlig er det nok, men da har hun jo klart å spise brødskive, mos og grøt i tillegg til melken på flaske. Anonymkode: 2b8b2...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:30 #7 Del Skrevet lørdag kl 20:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har ammefri? Bor du langt unna jobb? Tenkte for å dra hjem midt på dagen for å amme en gang iløpet av dagen. Når vi var i liknende situasjon hadde jeg hjemmekontor og tok kortere ammepauser gjennom dagen. Men skjønner jo at det ikke er praktisk mulig for andre. Skal man være litt tolkende på loven så står det at man kan bruke omsorgsdager for "nødvendig tilsyn med sykt barn". Så man kan jo argumentere for at det er nødvendig tilsyn hvis barnet blir dehydrert uten at du ammer. De første 3 dagene er jo omsorgsdager egenmeldt og man skal da kunne vurdere selv hva som er nødvendig tilsyn. Men arbeidsgiver vil nok reagere for de skjønner vel at far er i perm og vil da kanskje spørre hvorfor du og må være hjemme. Anonymkode: b164f...64a Jeg har ammefri som er avtalt til en bestemt time, kan dessverre ikke be jobb gjøre om på det da det vil utløse vikarbehov. Jeg liker vanligvis jobben min godt, men drømmer om hjemmekontor og fleks nå. Om dette skulle skje igjen, og det kan det fort med storesøsken i barnehage, så vil jeg nok snakke med sjefen om dette, men spille med åpne kort. Det verste som kan skje er vel at han sier nei. Eventuelt må jeg ta ut en feriedag. Anonymkode: 2b8b2...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:32 #8 Del Skrevet lørdag kl 20:32 I prinsippet har du vel rett på den ammefri en barnet trenger. Men stort sett 1-2 timer betalt. Så resten ulønnet. Dersom barnet ikke får i seg vått eller tørt annet enn ved amming ville jeg faktisk vurdert å tatt ulønnet ammefri. Eventuelt ta «syk barnepasser» dersom far faktisk er syk og det er utfordrende for han å passe barnet imens, Anonymkode: 8e405...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:33 #9 Del Skrevet lørdag kl 20:33 Ville tatt sykt barn dager og vært ærlig med arbeidsgiver at barnet bare vil ha pupp. Det er faktisk en baby det er snakk om, og når babyer er syke er det ikke alltid lett med fast føde. Da må du faktisk amme for at baby skal bli frisk fortere og sånn er naturen, da funker ikke pappa. Anonymkode: b257a...4df 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:38 #10 Del Skrevet lørdag kl 20:38 Ville uten tvil vært ærlig med arbeidsgiver og brukt sykt barn dag. Stakkars lille. Mye bedre du bruker en dag eller to, enn at hu skal bli dehydrert i tilegg til sykdommen. Da har du plutselig ett mer langvarig sykdomsforløp Anonymkode: 8056c...ce6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:38 #11 Del Skrevet lørdag kl 20:38 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ammefri som er avtalt til en bestemt time, kan dessverre ikke be jobb gjøre om på det da det vil utløse vikarbehov. Jeg liker vanligvis jobben min godt, men drømmer om hjemmekontor og fleks nå. Om dette skulle skje igjen, og det kan det fort med storesøsken i barnehage, så vil jeg nok snakke med sjefen om dette, men spille med åpne kort. Det verste som kan skje er vel at han sier nei. Eventuelt må jeg ta ut en feriedag. Anonymkode: 2b8b2...b6a "Alle ammende arbeidstakere har rett på så mye ubetalt ammefri som de har behov for. " Arbeidstilsynet skriver: "Det er arbeidstakaren sitt behov for ammefri som blir lagt til grunn for kor mykje og på kva tid i løpet av arbeidsdagen hen tek ut ammefri. Arbeidsgivar kan ikkje styre når arbeidstakaren tek fri og grunngi dette med omsyn til drift på arbeidsplassen. Dersom ammefri fører til problem eller ulemper for arbeidsgivar, er det arbeidsgivar sitt ansvar å løyse dette." Det skjedde et par ganger at jeg brukte mer enn den betalte timen på amming i arbeidstid, da førte jeg ubetalt ammefri for den tiden. Men jeg har fleksibel jobb med timeføring, ingen vikar. Anonymkode: b164f...64a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet lørdag kl 20:39 #12 Del Skrevet lørdag kl 20:39 Ja, du kan nok benytte sykt barn-dager selv om pappa er hjemme i permisjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:44 #13 Del Skrevet lørdag kl 20:44 Parv skrev (3 minutter siden): Ja, du kan nok benytte sykt barn-dager selv om pappa er hjemme i permisjon. Nei, det er faktisk helt feil. Du kan ikke bruke sykt barn dag når far er i permisjon. NAV betaler ikke for at begge foreldre skal gå hjemme. Anonymkode: 8e2c8...d12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:45 #14 Del Skrevet lørdag kl 20:45 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Det er mest væskeinntak hennes jeg er bekymret for, selv om det er vondt å dra, og jeg gjerne skulle ha trøstet. Hun vil bare ha pupp. Far står stødig i dette, heldigvis, men det er jo han som rapporterer at hun ikke roer seg hos han og ikke får til å spise fast føde når hun er dårlig. Og vil tro hun er bedre allerede på mandag. Men hadde vært fint å vite om eventuelle nødløsninger andre har funnet på til neste gang. Anonymkode: 2b8b2...b6a Hvis baby ikke får i seg væske uten puppen, så kan du alltids si på jobben at du må være hjemme å amme. Du har rett på fri uten lønn for å amme. Anonymkode: 1b012...063 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:46 #15 Del Skrevet lørdag kl 20:46 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er faktisk helt feil. Du kan ikke bruke sykt barn dag når far er i permisjon. NAV betaler ikke for at begge foreldre skal gå hjemme. Anonymkode: 8e2c8...d12 Mulig NAV fanger det opp siden de betaler for begge tingene, men det står ikke noe i loven om bruk av omsorgsdager at man ikke kan ta det om en annen forelder er hjemme. Det står bare "nødvendig tilsyn" av barnet og det er jo en tolkningssak. Man kan tolke det som at det er nødvendig at ammende mor har tilsyn med barnet om det blir slapt og dehydrert hvis ikke. Likevel ville nok jeg personlig heller brukt ekstra (ubetalt) ammefri i denne situasjonen. Anonymkode: b164f...64a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:13 #16 Del Skrevet lørdag kl 21:13 Har dere prøvd å gi morsmelkerstatning på flaske i stedet for mos/grøt/vann? Siden babyen drikker morsmelk på flaske selv om hun er syk, er det vel bare å spe på med mme for å få i henne nok væske og næring? Anonymkode: 577b2...13d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:18 #17 Del Skrevet lørdag kl 21:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere prøvd å gi morsmelkerstatning på flaske i stedet for mos/grøt/vann? Siden babyen drikker morsmelk på flaske selv om hun er syk, er det vel bare å spe på med mme for å få i henne nok væske og næring? Anonymkode: 577b2...13d Nei, hun godtar dessverre ikke erstatning, men det hadde vært kjekt. Anonymkode: 2b8b2...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:21 #18 Del Skrevet lørdag kl 21:21 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvis baby ikke får i seg væske uten puppen, så kan du alltids si på jobben at du må være hjemme å amme. Du har rett på fri uten lønn for å amme. Anonymkode: 1b012...063 Kan man be om dette på kort varsel? Har bare én time til vanlig. Anonymkode: 2b8b2...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:22 #19 Del Skrevet lørdag kl 21:22 Ta ulønnet permisjon til barnet er minst 1,5 år. Anonymkode: 066e8...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:24 #20 Del Skrevet lørdag kl 21:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta ulønnet permisjon til barnet er minst 1,5 år. Anonymkode: 066e8...b69 ❤️ Ja, har tenkt tanken, at dette er unaturlig, samtidig er jeg veldig takknemlig og stolt over det samfunnet vi har i Norge, og ønsker å bidra. Anonymkode: 2b8b2...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå