Gå til innhold

Nabo som er "lystmåker", hvordan bli enige?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg leser nabotråder så er jeg så glad at jeg bor i gokk uten en eneste nabo å gå i kamp med. Anbefales!

Anonymkode: a8bda...3c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man må ikke hakke bort is, det smelter 🤣 samme med de som freser snøen utover plena for at det skal smelte. Hva fader er vitsen? Det blir borte til slutt. 

Du måker når det blir et problem,TS, hvis naboen din ikke synes det er godt nok så får han måke oftere da. 

Anonymkode: 1f6c7...3ef

Selvfølgelig smelter den til slutt, det er ikke poenget. Poenget mitt er at snø som ikke blir fjernet blir til is når den smelter og fryser om hverandre. Da må man bruke tid på å strø istedenfor, og til våren må man da bruke tid på å feie opp grusen man har strødd. 

jeg har selv en lang innkjørsel og en gårdsplass, og dersom ikke alt måkes, så har jeg is loggende i flere måneder. Det er helt jævlig når det kommer nysnø oppå. Det smelter og fryser på om hverandre og til slutt har jeg en Ruglete skøytebane utenfor. Snøen må faktisk bort!

snødepoet, altså dit alt blir målet blir også til slutt spredd utover når våren kommer,  for gjør jeg ikke det, så blir gresset/floraen under ødelagt når snøen smelter gradvis over flere måneder. 

Anonymkode: 0a228...527

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som naboen din, TS, jeg tilskriver det mild OCD i mitt tilfelle. Men det er ikke gjenstand for konflikt, for jeg måker mitt område + gangveien ut til veien (jeg bor innerst i et sameie). Jeg hadde dog ikke krevd at naboene skulle gjøre det samme, gjør naboen din det? Eller bare måker han? I såfall ser jeg ikke problemet

Anonymkode: c80a1...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Veldig glad jeg bor i Stavanger når jeg leser innlegg som dette. Høres utrolig slitsomt ut.

Anonymkode: 9cd6d...3c8

Ja, veldig glad over å bo på Vestlandet ......tross regnet, det kommer tross alt ned ferdig måka   😜

Anonymkode: 4dd4e...76b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med naboen din. Snø som blir liggende kan bli til is og man risikerer å skli på isen. Det er også bedre å måke ofte enn sjeldent fordi det rett og slett er lettere å flytte mindre mengder om gangen. Jeg opplever deg som lat og det gjør nok naboen din og.

Anonymkode: 60f76...498

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

100% enig med naboen din. Snø som blir liggende når det er mildvær/frost/regn/snø om hverandre slik det er her til lands, blir et helvete å få bort til slutt, og det blir isete og jævlig å gå på. Jeg antar man må gå fra det du parkerer bilen og til huset ditt, og at man i tillegg fra tid til annen går istedenfor å kjøre bil. Om man har barn er det spesielt kjipt med isete vei. 

din nabo ivaretar fellesområde alene pr i dag, og du bør dele ansvaret. 

Anonymkode: 0a228...527

Eh, nei, det gjør han ikke. Begge parter måker der vi begge kjører. Han gjør det hyppigere enn meg pluss tar mer enn det som er nødvendig og holder også sin side helt plettfri. Jeg har ikke behov for det. Jeg tar dog min del av der vi begge kjører, oftere enn jeg synes er nødvendig, men ikke ofte nok i hans målestokk. På min side der kun min husholdning regjerer lar jeg det være plass til biler, ut over det får snøen ligger, jeg ser ingen poeng i å fjerne snø fra områder der vi vwrken kjører eller går. La oss si han er ute tre-fire ganger ute en dag det snør, mens jeg mener en runde på samme snømengde er nok. Jeg gir ikke blaffen og er nøyere der vi begge kjører, nettopp fordi jeg vet han er nøye. Men ikke nøye nok, for han ER en lystmåker og er ikke fornøyd med annet enn hans standard. Skal også sies at de er et ektepar på rundt 70, han er sprek og har masse tid som pensjonist. Jeg er ikke lystmåker og har også full jobb. Han løper ut så fort brøytebilen passerer for å fjerne snøen som blir lagt igjen i innkjøringen vår. Det gjør ikke jeg, ofte er jeg ikke hjemme, andre ganger er jeg opptatt,  f eks med å lage middag. Snøen ligger jo der til jeg evt tar det seinere på dagen.

Anonymkode: 26d1f...ebf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kanskje du også bor i Stavanger? 😄

Is smelter ikke bort i februar der hvor det snør ofte. Og hvis man ikke har holdt unna snø og is gjennom vinteren, blir det et sørpehav når det blir mildt. Som biler lager dype spor i. Og hvis det da fryser til igjen.. 

Anonymkode: 481a4...031

Haha, nei, jeg bor (u) heldigvis såpass langt nord der hvor snøen ligger til langt uti mai, gjerne juni! På 17.mai går vi gjerne med dunjakka over bunaden. 

Snø smelter og is smelter. Jeg måker når det blir et problem å komme seg ut med en 4x4 stasjonsvogn på piggdekk. Det er meningsløst å måke med en gang snyfjonet legger seg på bakken. 

Når det blir istedet, så strør vi, så koster vi det opp når det tørker og så bruker vi sanda neste år igjen. 

Det er virkelig et problem man lager seg selv, og ikke kan pålegge andre, og intet mer. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cartman skrev (3 minutter siden):

Snøfreser?

Poenget ditt var? Selv om man har snøfreser, er man ikke nødvendigvis enige om hvor hyppig den skal brukes. Og alle som har freser vet forresten at den ikke fungerer på alle typer snø.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (19 minutter siden):

Nei, ser det ikke helt for meg. Jeg er vant til dobbel parkering, åpenbart. 

Dere har hver deres utkjørsvei også?

Anonymkode: 7e8a0...fb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gen z? Gidder ikke mer enn de absolutt må😅 Jeg bor med noen som knapt gidder måke. Fører til at det blir klumpete og ekkelt når det smelter… 

Anonymkode: 93210...33e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurere å måke ofte og lite, holde det ved like. Det lønner seg mest i lengden. Jeg holder med naboen din.

Anonymkode: 824c3...5dc

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Poenget ditt var? Selv om man har snøfreser, er man ikke nødvendigvis enige om hvor hyppig den skal brukes. Og alle som har freser vet forresten at den ikke fungerer på alle typer snø.

Poenget mitt er at man kjøper en snøfreser og bruker tiden på å fjerne snøen, ikke krangle, bråke og kverulere 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100% lik naboen din, hater å ha masse is og hålke liggende lenger enn nødvendig. Har stor oppkjørsel og flere trapper. Så jeg måker, skraper og feier når det er over 5cm. Tar hele gårdsplassen og plattingen så unga også har litt ekstra snøfri boltreplass. Hadde hatet å dele oppkjørsel med et fehue som "måker kun når det er umulig å komme seg ut", men for min egen tilfredsstillelse hadde jeg bare måkt sjæl. Rart av han å kreve samme standard av andre, fremfor å bare akseptere at han er nazi på noen greier og det må han stå for selv. 😂😂 altså du skal se hvor perfekt plenen min er liksom, men jeg jager ikke gubben ut for å håndklippe de få tjafsene som er to millimeter ute av sync med resten av plenen - det går jeg pent og gjør selv. 

Anonymkode: c4dae...4c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er du gen z? Gidder ikke mer enn de absolutt må😅 Jeg bor med noen som knapt gidder måke. Fører til at det blir klumpete og ekkelt når det smelter… 

Anonymkode: 93210...33e

Nei gitt, jeg er generasjon x. 

Som beskrevet er det ikke sånn at jeg gir faen, men jeg har en ganske travelt hverdag og er konstant sliten. Måker oftere enn det som strengt tatt trengs, for å imøtekomme naboen. Men har rett og slett ikke lyst, fordi jeg vet det går helt fint å måke sjeldnere. Det har det gjort alle andre år, uansett hvor jeg har bodd og det går også finfint når naboen er på ferie.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor i tomannsbolig med felles innkjøring og gårdsplass. Vi har heldigvis ikke andre konflikter enn denne, men vi er ikke enige om når det MÅ måkes snø. Jeg gidder rett og slett ikke å måke med mindre enn jeg må, dvs det skal ha kommet så mye at det vil være vanskelig/umulig å komme frem med bilene. Naboene ønsker derimot at all snø fjernes til enhver tid fra hele gården, dvs alt som ikke er plen. Helt unødvendig i mine øyne. Hvordan har dere andre løst dette?

At du ikke forstår deg på at snø ikke er en statisk greie og at snø bør ryddes fortløpende så man slipper det merarbeid det kan medføre ved værskifte sier litt hvor lat du er. 

Snø ryddes selvfølgelig fortløpende 

Anonymkode: f8a88...cc6

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer litt an på hvor mye snø dere kan forvente. Bor dere på et sted der det bare er snø nå og da, eller har dere stort sett snø hele vinteren?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om man ikke får måkt før det fryser på etter at snøen er blitt fuktig, så risikerer man at det blir liggende til våren igjen om man ikke vil hakke seg ihjel.

Dette må være skrevet av noen som bor lenger nord. Snøen hos hos blir aldri liggende mer enn noen dager og så regner den bort. 😂😂

Vestland

Anonymkode: dd055...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke hakke bort is, det smelter 🤣 samme med de som freser snøen utover plena for at det skal smelte. Hva fader er vitsen? Det blir borte til slutt. 

Du måker når det blir et problem,TS, hvis naboen din ikke synes det er godt nok så får han måke oftere da. 

Hvor i all verden bor du, og har du ikke tilbragt vinterstid noe annet sted i landet? 

Anonymkode: 34bd2...6cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måker ikke om det ikker nødvendig å bilen står. Ja, det blir is, ja den ligger lenger. Orker ikke å lage det til et problem. Da strør vi med sand, noen mennesker er helt ille, de får bare være. Så du får si til naboen din at jet måker når jeg mener det bør måkes, er du ikke fornøyd får du gjøre det selv.
Om isen ligger til juli hadde jeg aldri giddet å hakke is i gårdsplassen.
Vi har stor gårdsplass, det snør og regner annenhver dag denne vinteren, i fjor lå det snø fra desember til mars var vel godt over en meter. Snø er snø, det blir flatt når man kjører på den😁

Anonymkode: 0cacc...e80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...