Gå til innhold

Økt inflasjon, økte renter og økt arbeidsledighet med FrPs politikk.

Søddvestkuling

Anbefalte innlegg

Jeg har noen betenkeligheter med FrPs politikk: 

FrP vil ha skatte-og avgiftskutt uten dekning: 

Disse kuttene gir kortsiktig gevinst, men kan føre til underskudd i statsbudsjettet noe som gir mindre dekning til skole, helse og infrastruktur. Økt ulikhet gir svekket økonomisk vekst på sikt. 

FrP vil bruke mer av oljefondet for å dekke innenlands investeringer men dette vil mest sannsynlig føre til en overoppheting av økonomien. En overoppheting av økonomien innebærer økt inflasjon med økte renter. 

De vil ha private aktører for eksempel private sykehjem, men disse tar profitt og det blir dyrere tjenester. 

Svekking av det grønne skiftet kan koste norsk økonomi dyrt: 

I verden vil man ha klimavennlig energi og klimavennlige produkter og det er grunn til å tro at etterspørselen etter dette vil øke, så Norge risikerer å havne i bakevja her med svekket konkurransekraft. Dette vil føre til flere konkurser og økt arbeidsledighet. 

FrPs nei til EØS vil skade Norges økonomi kraftig. 60-70% av det vi eksporterer går til EU og vi kan ikke få et dårligere samarbeid med EØS. Mange vil gå konkurs og mange vil bli arbeidsledige. Den uforutsigbare handelspolitikken overfor EU til FrP vil føre vil skremme investorer og være til stor skade for norsk økonomi. 

På kort sikt vil det altså virke bra med denne politikken og på lang sikt får vi overoppheting av økonomen og svekket konkurransekraft. 

Endret av Søddvestkuling
Jeg måtte uttrykke meg mer konkret og tydelig.
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du mener du kan se inn i fremtiden altså? Er du en av dem som driver å gir ut millioner i subsidier til batterifabrikker som ikke klarer å produsere et eneste elektrisk batteri? hehe

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (11 minutter siden):

Så du mener du kan se inn i fremtiden altså? Er du en av dem som driver å gir ut millioner i subsidier til batterifabrikker som ikke klarer å produsere et eneste elektrisk batteri? hehe

Nei, jeg er en helt vanlig privatperson som er partipolitisk nøytral og interessert i samfunnsøkonomi og politikk. Jeg har lenge hatt bange anelser om en god del punkter hos FrP. Nå har jeg sett på dem nærmere og det er grunn til å tro at det er noe i analysen. Dere er advart! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (1 time siden):

Disse kuttene gir kortsiktig gevinst, men kan føre til underskudd i statsbudsjettet noe som gir mindre dekning til skole, helse og infrastruktur. Økt ulikhet gir svekket økonomisk vekst på sikt. 

FrP vil bruke mer av oljefondet for å dekke innenlands investeringer men dette vil mest sannsynlig føre til en overoppheting av økonomien. 

De vil ha private aktører for eksempel private sykehjem, men disse tar profitt og det blir dyrere tjenester. 

I verden vil man ha klimavennlig energi og klimavennlige produkter og det er grunn til å tro at etterspørselen etter dette vil øke, så Norge risikerer å havne i bakevja her med svekket konkurransekraft. 

FrPs nei til EØS vil skade Norges økonomi kraftig. 60-70% av det vi eksporterer går til EU og vi kan ikke få et dårligere samarbeid med EØS. Mange vil gå konkurs og mange vil bli arbeidsledige. Den uforutsigbare handelspolitikken FrP vil føre vil skremme investorer og være til stor skade for norsk økonomi. 

På kort sikt vil det altså virke bra med denne politikken og på lang sikt får vi overoppheting av økonomen og svekket konkurransekraft. 

FrP sier ikke nei til EØS. Hvor har du det i fra? De vil derimot jobbe for å forbedre EØS avtalen for å sikre norske interesser.

De sier nei til EU, ikke EØS

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (18 minutter siden):

FrP sier ikke nei til EØS. Hvor har du det i fra? De vil derimot jobbe for å forbedre EØS avtalen for å sikre norske interesser.

De sier nei til EU, ikke EØS

FrP har et ambivalent forhold til EØS men problemet er at EU ikke ønsker flere spesialavtaler slik som med Sveits. EU-direktivene vi innfører er laget for å skape en rettferdig handel i EU og det er rett og rimelig at vi innfører dem. Jeg skjønner godt at EU forlanger det i bytte mot lukurativ tilgang til EUs indre marked. 

FrPs proteksjonisme kan føre til en handelskonflikt med med EU og mindre forutsigbarhet for norske bedrifter. 

De vil betale mindre til EU men dette kommer til å svekke vår forhandlingsposisjon og innflytelse i EU. 

FrPs ambisjoner er derfor ikke realistiske og vil føre til et svekket forhold til EU, liksom FrPs generelle økonomiske politikk ikke er realistisk (se hovedinnlegget). 

De lever i en drømmeverden samfunnsøkonomisk! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke forstå nordmenn som på liv og død skal la seg underkue EU, og driter 100 null i de norske forhold og nordmenn som ikke blomstrer i dagens samfunn. Vi ser at flere unge blir sykere, barnehager og skoler legges ned, mat har noen ganger doblet seg i pris, strømmen er lagt på børs til høystbydende og flerdoblet seg sammen med nettleie, renten er høy pga norsk politikk.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frivis skrev (1 minutt siden):

Jeg klarer ikke forstå nordmenn som på liv og død skal la seg underkue EU, og driter 100 null i de norske forhold og nordmenn som ikke blomstrer i dagens samfunn. Vi ser at flere unge blir sykere, barnehager og skoler legges ned, mat har noen ganger doblet seg i pris, strømmen er lagt på børs til høystbydende og flerdoblet seg sammen med nettleie, renten er høy pga norsk politikk.

Matprisene og rentene er høye på grunn av internasjonale økonomiske forhold og krig. Det var en tabbe og legge strømmen på børs men politikerne har innrømmet at de satt på utilstrekkelig informasjon da de tok beslutningen. Det koster penger å oppgradere nettsystemet og jeg er enig i at de burde brukt penger fra overskuddet av salg av strøm og ikke pålagt forbrukerne å betale den regninga. 

Renten i USA er mye førende for den norske renten blant annet. Vi handler mye i dollar. Det er nok mange grunner til at veksten økonomisk har flatet ut i mange land, deriblant Norge. Jeg vil anbefal deg å lese deg opp på det og ikke gi norske politikere skylda ensidig for høye priser og høy rente: Blant annet lot USA og Kina seddelpressene gå og trykket opp for nye penger som bidro til inflasjon. 

Krigen i Ukraina førte til stopp i russisk gass og høyere energipriser og vanskeligere logistikk over Svartehavet som førte til økte priser. Ukraina var vår største eksportør av korn og krigen fikk matvarepriser til å skyte i været bare for å nevne noe. 

Jeg er enig i at norske politikere kunne lagt forholdene bedre til rette for næringslivet for å skape økonomisk vekst her i Norge 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (22 timer siden):

FrP vil bruke mer av oljefondet for å dekke innenlands investeringer men dette vil mest sannsynlig føre til en overoppheting av økonomien. 

I verden vil man ha klimavennlig energi og klimavennlige produkter og det er grunn til å tro at etterspørselen etter dette vil øke, så Norge risikerer å havne i bakevja her med svekket konkurransekraft. 

FrPs nei til EØS vil skade Norges økonomi kraftig. 60-70% av det vi eksporterer går til EU og vi kan ikke få et dårligere samarbeid med EØS. Mange vil gå konkurs og mange vil bli arbeidsledige. Den uforutsigbare handelspolitikken FrP vil føre vil skremme investorer og være til stor skade for norsk økonomi. 

Hvilket parti mener du har den beste løsningen på disse sakene ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (2 minutter siden):

Hvilket parti mener du har den beste løsningen på disse sakene ? 

Jeg vingler mellom AP og Høyre og har ikke bestemt meg. AP har vist dårlig økonomisk styring de siste 3,5 årene med stor uforutsigbarhet for næringslivet og AP var bedre før i tiden. Dessuten stemmer det kanskje som næringslivet sier at skattetrykket på dem er for høyt. Nå har Thorsvik-utvalget levert en rapport til Ap der de foreslår å firedoble bunnfradraget slik at mesteparten av gründerne som er små, slipper formuesskatt og at de på den måten kan stimulere til gründerskap. Så får vi se om AP tar det til etterretning. Videre er AP for et godt samarbeid med EU og nye klimavennlige næringer. 

Høyre er også et svært økonomisk ansvarlig parti om man heller vil stemme borgerlig. De er for et godt samarbeid med EU noe vi er helt avhengige av økonomisk og de har også lansert en fin strøm pakke. De er for fjerning av formuesskatt på arbeidende kapital. Dessverre er de nølende når det gjelder å etablere klimavennlige næringer som vi kan tjene penger på for de vil vente veldig lenge på mer forskning, men det kan hende de har rett. 

Jeg vil si at skal du stemme på venstresiden vil jeg anbefale AP og skal du stemme borgerlig vil jeg anbefale Høyre. Begge partiene har fått kritikk for å ha blitt identitetsløse og det kan nok komme av byrden av ansvar som har kommet opp gjennom årene av å sitte ved makten. 

Jeg er usikker på SV, siden jeg ikke har undersøkt dem enda og Rødt har dyktige politikere men en totalt uansvarlig økonomisk politikk. 

Jeg har stemt på de fleste partier opp gjennom årene, men nå når jeg har fått litt mer kunnskaper om samfunnsøkonomi er jeg mer forsiktig med hvilke stemmesedler jeg putter i valgurnene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØKt inflasjon og økte renter blir det uansett. Vi er bundet til USA sin politikk og her er FrP og Ap helt å samme side.

Arbeidsmarkedet er stort sett fri fra innflytelse enten det er FrP eller Ap.

I det hele tatt er disse partiene omtrent som å sammenligne Orange og Rødt. Liten eller ingen forskjell. Begge er globalister og begge selger ut landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke til å bli økt inflasjon med FrP. Inflasjon skyldes økt offentlig forbruk. USA står nå overfor massive budsjettkutt nå som DOGE trer inn og fjerner unødvendige utgiftsposter. Dette vil føre til en periode med høyere arbeidsledighet – begge faktorer som bidrar til å dempe inflasjonen.

Inflasjonen i USA er en drivkraft for inflasjon globalt, ettersom store deler av verdenshandelen foregår i dollar, og renter ofte følger den amerikanske utviklingen. Hvis FrP følger samme strategi og begynner å kutte i unødvendig offentlig forbruk, vil vi se en lignende effekt her.

Offentlig pengebruk og pengetrykking har skutt i været siden koronapandemien, uten å bli justert ned igjen. Samtidig sløser vi bort 50 milliarder på ting som havvind og later som om dette ikke er inflasjonsdrivende.

Jeg mener faktisk at et parti som aktivt jobber for å redusere unødvendig offentlig forbruk er det eneste som kan bidra til å få ned inflasjonen – i hvert fall i de områdene vi selv har kontroll over. Når det er sagt, er jeg ikke sikker på om FrP er det rette partiet for jobben. Det mangler et fornuftig høyreparti som er villig til å gjennomføre nødvendige kutt i offentlig sektor, og jeg er usikker på om FrP er klare til å gå hele veien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (13 timer siden):

Det kommer ikke til å bli økt inflasjon med FrP. Inflasjon skyldes økt offentlig forbruk. USA står nå overfor massive budsjettkutt nå som DOGE trer inn og fjerner unødvendige utgiftsposter. Dette vil føre til en periode med høyere arbeidsledighet – begge faktorer som bidrar til å dempe inflasjonen.

Inflasjonen i USA er en drivkraft for inflasjon globalt, ettersom store deler av verdenshandelen foregår i dollar, og renter ofte følger den amerikanske utviklingen. Hvis FrP følger samme strategi og begynner å kutte i unødvendig offentlig forbruk, vil vi se en lignende effekt her.

Offentlig pengebruk og pengetrykking har skutt i været siden koronapandemien, uten å bli justert ned igjen. Samtidig sløser vi bort 50 milliarder på ting som havvind og later som om dette ikke er inflasjonsdrivende.

Jeg mener faktisk at et parti som aktivt jobber for å redusere unødvendig offentlig forbruk er det eneste som kan bidra til å få ned inflasjonen – i hvert fall i de områdene vi selv har kontroll over. Når det er sagt, er jeg ikke sikker på om FrP er det rette partiet for jobben. Det mangler et fornuftig høyreparti som er villig til å gjennomføre nødvendige kutt i offentlig sektor, og jeg er usikker på om FrP er klare til å gå hele veien.

Det er riktig som du sier at økt arbeidsledighet demper inflasjonen, men du glemmer at FrP vil bruke mye mer av oljefondet noe som øker inflasjonen. 

Dessuten har ikke FrP noen klar plan i hvordan de skal kutte byråkratiet. Det er lettere sagt enn gjort og har vært prøvd før. Offentlig sektor utgjør en stor del av norsk økonomi og brå kutt kan svekke tilliten til norsk økonomi og føre til høyere risikopremier og dermed en svakere krone, som igjen fører til prisvekst på grunn av dyrere import. 

Offentlig sektor kjøper mye fra det private næringslivet og store kutt kan slå negativt ut på næringslivet. 

FrP vil gi store skattekutt noe som gir folk mer penger å bruke noe som vil øke etterspørselen og føre til inflasjon. 

Se på Truss-regjeringen i Storbritannia i 2022: De lovte skattekutt og økt pengebruk men markedet reagerte kraftig og pundet stupte og inflasjonen økte. Det oljefondet må vi være forsiktige med. 

Havvindsprosjektet kan ha en viss inflasjonsdrivende effekt men regjeringen demper den med å ikke bruke alt på en gang. Det har en langt mindre inflasjonsdrivende effekt enn FrPs politikk og dette er investeringer som kan gi eksportinntekter og billigere energi. 

Bildet er mer nyanser. 

Vi har flere faktorer enn et stort offentlig forbruk i USA som skyldes inflasjon i Norge for eksempel økte strømpriser, økte matpriser og høye lønnskrav. 

Endret av Søddvestkuling
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkingen fortsetter. Forskjellen imellom FrP og Ap er et rent spill for galleriet. Begge er ihuga globalister og vil ha oss inn i EU så fort som mulig. Begge gir seg katta i det Norske folk så lenge de kan fortsette å bygge opp et maktapparat.

FrP har INGEN troverdighet og den siste rest gikk tapt da de solgte ut Norge med ACER. Arbeiderpartiet har DELER av partiet hvor det er mye bra folk som bryr seg om den vanlige nordmann, men på sentralt og ledelses hold er det bare psykopater som lyver og lyver om alt som er kritikkverdig. 

Iblant velgerne hos Ap og FrP er det for det meste veldig bra folk, men de er enten kun opptatt av å leve et godt og normalt liv og har ikke tid eller intensjon om å dykke litt dypere. 

En stemme for disse partiene, eller Høyre, Sentrumstrollene (MDG, Venstre, KrF) eller for den saks skyld store deler av SV (selger seg for en billig slant) vil trekke oss nærmere EU for hver dag de har makten. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AdonisFFM skrev (16 minutter siden):

Flisespikkingen fortsetter. Forskjellen imellom FrP og Ap er et rent spill for galleriet. Begge er ihuga globalister og vil ha oss inn i EU så fort som mulig. Begge gir seg katta i det Norske folk så lenge de kan fortsette å bygge opp et maktapparat.

FrP har INGEN troverdighet og den siste rest gikk tapt da de solgte ut Norge med ACER. Arbeiderpartiet har DELER av partiet hvor det er mye bra folk som bryr seg om den vanlige nordmann, men på sentralt og ledelses hold er det bare psykopater som lyver og lyver om alt som er kritikkverdig. 

Iblant velgerne hos Ap og FrP er det for det meste veldig bra folk, men de er enten kun opptatt av å leve et godt og normalt liv og har ikke tid eller intensjon om å dykke litt dypere. 

En stemme for disse partiene, eller Høyre, Sentrumstrollene (MDG, Venstre, KrF) eller for den saks skyld store deler av SV (selger seg for en billig slant) vil trekke oss nærmere EU for hver dag de har makten. 

Proteksjonisme er farlig og kommer til å føre til handelskriger med andre land og skyhøye priser her hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (13 minutter siden):

Stem på alt annet enn globalist-partiene. 
Stem på ‘andre’.

Hvis du vil være fattig og leve med høye priser og ikke ha råd til mat på bordet så får du nå bare stemme på såkalte «anti-globalister». 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Søddvestkuling skrev (5 minutter siden):

Proteksjonisme er farlig og kommer til å føre til handelskriger med andre land og skyhøye priser her hjemme. 

Det er vel bare hos stortingsalliansen og deres supportere at det er "proteksjonisme" å ikke gi bort egne naturressurser. Hos det Norske folk er EU-motstanden derimot konstant.  Vi er et stykke unna oppsigelse av EØS enda, men jo mer EU sliter og jo mer autokratisk denne arrogante bastionen blir, jo mer vil det åpne seg muligheter.

Den aller viktigste saken for Norske politikk og velstand er og blir å holde oss UNNA EU. Det som er flott i dag er at det ser ut som ungdom i stadig større grad sier nei. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (På 8.2.2025 den 12.05):

Hvorfor snakker du om batterifabrikker?

Du ønsker kanskje å avindustrialisere Norge? Selge alt til utlandet for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (Akkurat nå):

Hvis du vil være fattig og leve med høye priser og ikke ha råd til mat på bordet så får du nå bare stemme på såkalte «anti-globalister». 

Tror nok neppe vi vil få "høye priser" på strøm og mye annet om vi beholder det for oss selv. 

Og om Eu skulle begynne å tøffe seg med toll kan vi jo bare slutte å gi dem gass også. Dette vil selvsagt ikke våre politikere, for da mister de gunst og får mindre klapp på skuldrene fra sine herrer i Brussel. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRP satser på vinnerene i samfunnet og det er faktisk der fremtiden ligger. Å bruke penger på de syke og uføre er er som å satse på en halt hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...