AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg og min samboer har hatt noen litt vanskelig år. Han er ufør og jeg var en stund på AAP og Nav etter psykiske problemer som førte til at jeg mistet min tidligere jobb. Jeg fikk etterhvert tatt tak i problemene, har fått ny jobb og klarer oss greit økonomisk, men har ikke noe oppspart. Da jeg var innlagt var min samboer veldig fortvilet fordi vi også måtte finne oss et nytt sted å bo og vi visste helt ærlig ikke om forholdet vårt kom til å vare. Det endte opp med at et av hans familiemedlem kjøpte en leilighet (som vi nå leier) for at min samboer (først og fremst) skulle ha et sted å bo. Samboeren min hadde ingenting med kjøpet av leiligheten å gjøre og fikk ikke sett boligen før den allerede var kjøpt. Da min samboer flyttet inn "måtte" han skrive under på en kontrakt som dette familiemedlemmet hadde laget, hvor han forpliktet seg til å kjøpe leiligheten så snart han har råd til det. Jeg hadde ingenting med dette å gjøre, men jeg flyttet jo inn når jeg kom hjem og vi betaler normal leie. Dette familiemedlemmet har nå begynt å mase om at vi må kjøpe leiligheten fordi det er så mye styr for han å skulle ha denne boligen. Vi har ingenting oppspart, min samboer har det minste man kan få som ufør, det er ikke så lenge siden jeg startet i ny jobb og jeg har jo ikke forpliktet meg til å kjøpe noe som helst. I tillegg sank boligen i verdi etter vi flyttet inn fordi det skjedde noe lekkasje (ikke vår skyld) som han ikke fikk dekket av forsikringen. Min samboer blir veldig stresset av at dette familiemedlemmet maser om at vi må kjøpe boligen, men så lenge min samboer ikke har råd til boligen så er jo ikke vi forpliktet til å kjøpe noe som helst, men han slutter ikke å mase. I tillegg har vi heller ikke så veldig lyst til å kjøpe boligen fordi vi ikke trives så godt i nabolaget. Det var såklart kjempesnilt av dette familiemedlemmet å hjelpe oss i en vanskelig periode, men vi har ikke engang bodd her i to år. Hva tenker dere om denne situasjonen? Når vi ikke engang har noe oppspart (som denne personen vet), så er det veldig stressende for min samboer at han allerede nå har begynt å mase og dette familiemedlemmet kjøpte jo boligen uten at vi hadde noe med det å gjøre, så det er jo litt dårlig gjort å mase om dette på en måte. Skjønner jo at vi kanskje bare burde flytte, men det er jo ikke sånn at det er så enkelt heller og min samboer har jo fortsatt skrevet under på denne kontrakten. Anonymkode: fda02...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden «Hei familiemedlem, jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe denne leiligheten da jeg er ufør og ikke får lån. Hvis du ønsker å selge leiligheten nå skal vi selvfølgelig lete etter et annet sted å bo til leie fremover.» Ikke bland familie og penger. Dette familiemedlemmet får antakelig ikke dekket utgiftene sine for leiligheten med leien dere betaler, så da synes jeg ikke dere skal utnytte det. Anonymkode: ad250...1dd 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Den kontrakten er lite verdt, din samboer har ikke økonomi til å kjøpe. Be familiemedlemmer selge siden det er så mye styr for han, også leier dere et nytt sted. Anonymkode: 913d3...1a2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): «Hei familiemedlem, jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe denne leiligheten da jeg er ufør og ikke får lån. Hvis du ønsker å selge leiligheten nå skal vi selvfølgelig lete etter et annet sted å bo til leie fremover.» Ikke bland familie og penger. Dette familiemedlemmet får antakelig ikke dekket utgiftene sine for leiligheten med leien dere betaler, så da synes jeg ikke dere skal utnytte det. Anonymkode: ad250...1dd Dette! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «Hei familiemedlem, jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe denne leiligheten da jeg er ufør og ikke får lån. Hvis du ønsker å selge leiligheten nå skal vi selvfølgelig lete etter et annet sted å bo til leie fremover.» Ikke bland familie og penger. Dette familiemedlemmet får antakelig ikke dekket utgiftene sine for leiligheten med leien dere betaler, så da synes jeg ikke dere skal utnytte det. Anonymkode: ad250...1dd Han har regnet ut utgiftene sine og han går ikke i tap med den leien vi betaler nå. Han vet godt at min samboer ikke får lån og at han er ufør. Mem han tror det er så enkelt at vi bare kan snakke med kommunen og få lån der. Anonymkode: fda02...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Familiemedlemmet har nok innsett at dette koster mer enn det smaker, samt at det begrenser økonomien dens. Samboer må snakke med familiemedlemmet så det kan bli frigjort til å selge. Anonymkode: feeda...5d3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han har regnet ut utgiftene sine og han går ikke i tap med den leien vi betaler nå. Han vet godt at min samboer ikke får lån og at han er ufør. Mem han tror det er så enkelt at vi bare kan snakke med kommunen og få lån der. Anonymkode: fda02...f57 Har han? Har han tatt med vedlikehold (dersom dere ikke står ansvarlige for det) inkludert ikke bare ukentlig vedlikehold og ettersyn men også utskifting av vinduer, gulv, rør, el etc innen utgangen av forventet levetid? For om noen blir «overrumplet» av at rør som lekker utenfor sin levetid medfører at man selv må dekke kostnader for skader så er sjansen rimelig stor for at man ikke innser at «kostnad for leilighet» inkluderer å bytte ut vinduer om feks 5 år, eller å få inn en elektriker om 2 år for å overhale el-opplegget. Eller å rive ut badet innen dets levetid og bytte rør etc. Ikke bare mennesker som leier undervurderer «kostnad for å eie». Det samme gjør de som eier. Den fulle kostnaden av å eie er ikke lån+kommunale utgifter+litt maling. Den er også «bytte ut badet hvert 25. år» og «bytte ut fasade før den går heden». Så tilby dere å flytte ut. Med mindre dere betaler ganske solid mye mer enn lån+strøm+kom avgifter så går eieren i minus. Anonymkode: be804...82a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg og min samboer har hatt noen litt vanskelig år. Han er ufør og jeg var en stund på AAP og Nav etter psykiske problemer som førte til at jeg mistet min tidligere jobb. Jeg fikk etterhvert tatt tak i problemene, har fått ny jobb og klarer oss greit økonomisk, men har ikke noe oppspart. Da jeg var innlagt var min samboer veldig fortvilet fordi vi også måtte finne oss et nytt sted å bo og vi visste helt ærlig ikke om forholdet vårt kom til å vare. Det endte opp med at et av hans familiemedlem kjøpte en leilighet (som vi nå leier) for at min samboer (først og fremst) skulle ha et sted å bo. Samboeren min hadde ingenting med kjøpet av leiligheten å gjøre og fikk ikke sett boligen før den allerede var kjøpt. Da min samboer flyttet inn "måtte" han skrive under på en kontrakt som dette familiemedlemmet hadde laget, hvor han forpliktet seg til å kjøpe leiligheten så snart han har råd til det. Jeg hadde ingenting med dette å gjøre, men jeg flyttet jo inn når jeg kom hjem og vi betaler normal leie. Dette familiemedlemmet har nå begynt å mase om at vi må kjøpe leiligheten fordi det er så mye styr for han å skulle ha denne boligen. Vi har ingenting oppspart, min samboer har det minste man kan få som ufør, det er ikke så lenge siden jeg startet i ny jobb og jeg har jo ikke forpliktet meg til å kjøpe noe som helst. I tillegg sank boligen i verdi etter vi flyttet inn fordi det skjedde noe lekkasje (ikke vår skyld) som han ikke fikk dekket av forsikringen. Min samboer blir veldig stresset av at dette familiemedlemmet maser om at vi må kjøpe boligen, men så lenge min samboer ikke har råd til boligen så er jo ikke vi forpliktet til å kjøpe noe som helst, men han slutter ikke å mase. I tillegg har vi heller ikke så veldig lyst til å kjøpe boligen fordi vi ikke trives så godt i nabolaget. Det var såklart kjempesnilt av dette familiemedlemmet å hjelpe oss i en vanskelig periode, men vi har ikke engang bodd her i to år. Hva tenker dere om denne situasjonen? Når vi ikke engang har noe oppspart (som denne personen vet), så er det veldig stressende for min samboer at han allerede nå har begynt å mase og dette familiemedlemmet kjøpte jo boligen uten at vi hadde noe med det å gjøre, så det er jo litt dårlig gjort å mase om dette på en måte. Skjønner jo at vi kanskje bare burde flytte, men det er jo ikke sånn at det er så enkelt heller og min samboer har jo fortsatt skrevet under på denne kontrakten. Anonymkode: fda02...f57 Dette angår ikke deg, din samboer må ta tak i tingene og de avtalene han har inngått. Spør du meg, og jeg hadde vært din samboer så hadde jeg ganske enkelt lempet deg ut av boligen, i går. Hvorfor? Du fremstår som en som utnytter din samboers situasjon. Anonymkode: 7350e...6ee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Dersom dere uansett ikke har lyst på denne leiligheten er det nok best for begge parter at den selges. Ettersom denne personen har vist en uvanlig raushet mot dere: ville begynt å pakke med det samme. Det er selgers marked nå, der vedkommende kan få litt igjen i fortjeneste for å ha stilt opp for dere. Anonymkode: b65e7...414 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Han har regnet ut utgiftene sine og han går ikke i tap med den leien vi betaler nå. Han vet godt at min samboer ikke får lån og at han er ufør. Mem han tror det er så enkelt at vi bare kan snakke med kommunen og få lån der. Anonymkode: fda02...f57 Husbanken gir lånn til uføre, har dere snaket med de? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Benytt anledningen nå mens dere ikke har råd. Skriv skriftlig at dere ikke har økonomi til å overta på lenge, og boligen derfor må selges. Sjekk gjerne med jussbuss om kontrakten er gyldig i det hele tatt. Vær høflige, dette gikk samboer med på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dette angår ikke deg, din samboer må ta tak i tingene og de avtalene han har inngått. Spør du meg, og jeg hadde vært din samboer så hadde jeg ganske enkelt lempet deg ut av boligen, i går. Hvorfor? Du fremstår som en som utnytter din samboers situasjon. Anonymkode: 7350e...6ee Hvordan utnytter jeg situasjonen? Dersom det hadde blitt sånn at jeg og min samboer ikke fortsatt sammen, så hadde min samboer måtte betalt leie her alene og ikke hatt råd til mat o.l eller så måtte familiemedlemmet gått kraftig i minus pga redusert leieinntekt. Det er en stor fordel for min samboer at jeg også bor her. Og jeg betaler faktisk mer i andrd utgifter enn min samboer. Nettopp pga at jeg har mer inntekt, så ikke påstå at jeg utnytter. Anonymkode: fda02...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Den kontrakten har ingen verdi og samboeren din kan ikke tvinges til å kjøpe noe. Samtidig, hva vil dere da? Er det ikke bedre å betale ned på noe eget enn å leie år på år? Jeg ville heller kjøpt noe om det var mulig. Dere står jo helt fritt til å flytte om dere ikke trives der dere bor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Jeg ville søkt om startlån, slik denne slektningen sier. Startlån er altså lån gjennom Husbanken. Dere søker via Husbankens nettside og Husbanken sender søknaden til riktig kommune. Det er hver enkelt kommunes låne-saksbehandlere som vurderer søknaden. Se på Husbanken.no. Først må dere bestemme dere om dere søker som par eller om samboeren din søker alene. Blir søknaden avslått vil samboeren din kunne vise til avslaget for å stoppe mas. Startlån er for dem som har inntekt, men ikke nok til lån i vanlig bank. Søker dere sammen er naturlig nok økonomien annerledes enn om samboer søker alene. Jeg vet ikke hvordan det vurderes når personer som faktisk er samboere søker alene. En annen ting er om et evt startlån vil være nok til å kjøpe akkurat den leiligheten dere bor i. Jeg kjenner til både enslige og familier som har fått startlån, men ikke nok til å kjøpe den boligen med den beliggenheten se ønsker. Det er jo noe merkelig kommunikasjon i denne familien. Det kjøpes en bolig uten at den som skal leie boligen har særlig påvirkning. Det kreves en kjøpeforpliktelse av leietaker. Så mases det om kjøp. Mulig din samboers familie er lei av stadig boligproblematikk, og har tenkt at dette er en måte å sikre ham bolig på. Mulig de har misforstått litt når det gjelder startlån- kanskje de tror at startlån er noe alle uføre har "krav på". Å administrere en utleiebolig er faktisk litt styr, men det er nå det en utleier må tenke på, da. Ja, dere er i en presset situasjon. Ett sted må dere jo bo. Har dere penger til depositum slik at dere kan leie et annet sted? Hva er det som gjør at dere ikke trives? Kan dere selv gjøre noe for å trives bedre? Å flytte er krevende både mentalt, økonomisk og praktisk. Hva slags bolig vil dere realistisk kunne leie? Å leie betyr at dere kan bli oppsagt og må finne ny bolig kort tid etter flytting. Enhver flytting kommer med en risiko, og mulighet for uventede og kanskje ubehagelige overraskelser. Da det virker som dere begge har non utfordringer er det kanskje stabilitet som er det viktigste nå? Anonymkode: e22a9...690 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Kan jeg spørre hva dere betaler i leie? Er kontrakten tinglyst og på hvilke premisser? Høres ut som det absolutt beste er at slektningene selger og dere flytter på dere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har han? Har han tatt med vedlikehold (dersom dere ikke står ansvarlige for det) inkludert ikke bare ukentlig vedlikehold og ettersyn men også utskifting av vinduer, gulv, rør, el etc innen utgangen av forventet levetid? For om noen blir «overrumplet» av at rør som lekker utenfor sin levetid medfører at man selv må dekke kostnader for skader så er sjansen rimelig stor for at man ikke innser at «kostnad for leilighet» inkluderer å bytte ut vinduer om feks 5 år, eller å få inn en elektriker om 2 år for å overhale el-opplegget. Eller å rive ut badet innen dets levetid og bytte rør etc. Ikke bare mennesker som leier undervurderer «kostnad for å eie». Det samme gjør de som eier. Den fulle kostnaden av å eie er ikke lån+kommunale utgifter+litt maling. Den er også «bytte ut badet hvert 25. år» og «bytte ut fasade før den går heden». Så tilby dere å flytte ut. Med mindre dere betaler ganske solid mye mer enn lån+strøm+kom avgifter så går eieren i minus. Anonymkode: be804...82a Mye av det du lister opp her vil jo gå via økte felleskostnader fordi borettslag/sameie har ansvar for bygningsmassen. Anonymkode: 22cea...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden Agatha skrev (24 minutter siden): Kan jeg spørre hva dere betaler i leie? Er kontrakten tinglyst og på hvilke premisser? Høres ut som det absolutt beste er at slektningene selger og dere flytter på dere. Vi betaler 11000 i leie. Pluss at vi betaler internett, strøm og avgift på renovasjon. Såvidt jeg vet kostet leiligheten ca 2,3, men han tok bare lån på ca 1,3 fordi han hadde egenkapital. Han har hatt en del ting her som han har reparert og fikset, men såvidt jeg vet har han kunne skrevet av alt på skatten fordi det er utleiebolig. Kontrakten er så såvidt jeg vet bare håndskrevet på et A4-ark og det står vel igrunnen bare at min samboer forplikter seg til å kjøpe boligen her så snart han har råd. Anonymkode: fda02...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg ville søkt om startlån, slik denne slektningen sier. Startlån er altså lån gjennom Husbanken. Dere søker via Husbankens nettside og Husbanken sender søknaden til riktig kommune. Det er hver enkelt kommunes låne-saksbehandlere som vurderer søknaden. Se på Husbanken.no. Først må dere bestemme dere om dere søker som par eller om samboeren din søker alene. Blir søknaden avslått vil samboeren din kunne vise til avslaget for å stoppe mas. Startlån er for dem som har inntekt, men ikke nok til lån i vanlig bank. Søker dere sammen er naturlig nok økonomien annerledes enn om samboer søker alene. Jeg vet ikke hvordan det vurderes når personer som faktisk er samboere søker alene. En annen ting er om et evt startlån vil være nok til å kjøpe akkurat den leiligheten dere bor i. Jeg kjenner til både enslige og familier som har fått startlån, men ikke nok til å kjøpe den boligen med den beliggenheten se ønsker. Det er jo noe merkelig kommunikasjon i denne familien. Det kjøpes en bolig uten at den som skal leie boligen har særlig påvirkning. Det kreves en kjøpeforpliktelse av leietaker. Så mases det om kjøp. Mulig din samboers familie er lei av stadig boligproblematikk, og har tenkt at dette er en måte å sikre ham bolig på. Mulig de har misforstått litt når det gjelder startlån- kanskje de tror at startlån er noe alle uføre har "krav på". Å administrere en utleiebolig er faktisk litt styr, men det er nå det en utleier må tenke på, da. Ja, dere er i en presset situasjon. Ett sted må dere jo bo. Har dere penger til depositum slik at dere kan leie et annet sted? Hva er det som gjør at dere ikke trives? Kan dere selv gjøre noe for å trives bedre? Å flytte er krevende både mentalt, økonomisk og praktisk. Hva slags bolig vil dere realistisk kunne leie? Å leie betyr at dere kan bli oppsagt og må finne ny bolig kort tid etter flytting. Enhver flytting kommer med en risiko, og mulighet for uventede og kanskje ubehagelige overraskelser. Da det virker som dere begge har non utfordringer er det kanskje stabilitet som er det viktigste nå? Anonymkode: e22a9...690 Har igrunnen hatt bolig hele tiden før utenom da jeg sleit en periode, så det er ikke det at vi har flyttet mye rundt eller at det har vært mye styr. Men det som er veldig betryggende med å bo her er jo det at vi ikke kan bli sagt opp når som helst og det er viktig for oss å ha stabilitet. Om vi skulle søkt om startlån, så ville jeg uansett ikke kjøpt denne leiligheten. Er ikke så mye vi kan gjøre for å trives bedre. Naboene blir litt tett på for vår del og vi føler oss veldig beglodd viss vi sitter ute. Vi skulle alltids klart å fått leid en annen leilighet, men det er veldig dårlig marked her, så jeg hadde jo håpet at vi kanskje kunne få bo her noen år sånn at vi får litt tid til å finne ut av hva vi vil. Anonymkode: fda02...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi skulle alltids klart å fått leid en annen leilighet, men det er veldig dårlig marked her, så jeg hadde jo håpet at vi kanskje kunne få bo her noen år sånn at vi får litt tid til å finne ut av hva vi vil. Anonymkode: fda02...f57 Spør eier hva som skal til i leie for at dere kan unngå at leiligheten selges og dere kan bli boende. Anonymkode: 0de17...44f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden Jeg kan ikke tenke meg at den kontrakten er gyldig på noe slags måte. Samboer må kjøpe leiligheten når han har råd? Hvem bestemmer når han har råd? Det er ikke særlig vanskelig å sørge for at man får avslag fra banken. Det er ingen tidsfrister i kontrakten? Ingen bestemmelser om konsekvenser hvis han ikke kjøper innen en viss tid? Til og med om dere skulle få innvilget lån er jeg ganske sikker på at han ikke må kjøpe den leiligheten. Er prisen bestemt i kontrakten? Hvem betaler tinglysing? Er det noen forbehold? Han kan ikke tvinges til å kjøpe om han er uenig i vilkårene for kjøpet. Anonymkode: ea51e...899 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå