AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #121 Del Skrevet 16 timer siden Er ikke det litt elitisk, å tro at ting dere kjøper på Nille eller Europris, ting som er produsert samme plass i Kina, på samme fabrikker, men de er liksom så mye bedre? 😬 Anonymkode: a2e43...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #122 Del Skrevet 16 timer siden stan skrev (56 minutter siden): Helt enig. Men det kommer påstander om barnearbeid og slavearbeid. Uten noen form for bevis. Det virker på meg som anti-Kina propaganda. Det finnes sterke indikasjoner for at kinesiske produsenter bruker mennesker som lever under slavelignende forhold. "When you look into where Temu gets its goods from, where in China it is producing them, you can see that these are areas where we know that there is the use of force Uyghur slave labour," https://www.bbc.com/news/business-67752413 https://www.business-humanrights.org/en/latest-news/temu-did-not-respond-2/ En annen ting er at en del av produktene kan være produsert i Nord-Korea, spesielt kabler og klær. Jeg kan anbefale denne dokumentaren som het Cash For Kim eller Bureau 39. Anonymkode: 4ad95...a77 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #123 Del Skrevet 16 timer siden Problemet med Temu er leveringstiden. Gidder ikke vente 1 uke eller mer på varer. Er det som har stått som leveringstid de gangene jeg har sjekket etter varer. Hadde det ikke vært for dét så hadde jeg kjøpt så og si alt gjennom Temu. Det er jo billigst. På veldig mange varer er pris det eneste som betyr noe. Anonymkode: c124d...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #124 Del Skrevet 16 timer siden stan skrev (1 time siden): Helt enig. Men det kommer påstander om barnearbeid og slavearbeid. Uten noen form for bevis. Det virker på meg som anti-Kina propaganda. Slik høres det også ut for mine ører. Jeg trur den norske handelsstanden bruker mye tid og penger på å kjøre propaganda mot Temu og kina. Anonymkode: c124d...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #125 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ingen respekt for de som lar all fornuft gli forbi bare det er billig nok. Da spiller det ingen rolle hvor uetisk,lite bærekraftig og simpelt det er. Bekymringsfullt! Anonymkode: 9fdc6...58a Så du er blant de som drar på Meny og kjøper Lambi. Mens Obs selger samme produkt på sekkesalg for 1/3 av prisen? Anonymkode: a5245...329 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #126 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det gir meg en fortvilende følelse når såpass mange her inne er helt uberørt av hva det innebærer å kjøpe billigvarer fra Kina. For det første er det ikke kontroll på hvordan varene blir produsert, altså hvordan arbeiderne blir utnyttet og utsatt for skadelige kjemikalier og støv, for det andre er det blitt påvist store mengder giftstoffer i for eksempel klær og leker og for det tredje: Hvorfor bidra til transport - med hva det betyr for miljøet - tvers over hele kloden? Det er som om vettet forsvinner ut når noen skriker «billig». Det er som om alle har blitt en liten Trump, som forbyr papirsugerør og heller vil ha plast, i stedet for å være voksen og ansvarsbevisst og si at sugerør er unødvendig. Anonymkode: 04dd7...b5b Varene du kjøper i Norge er stort sett produsert i Kina. Selv klær som er "made in Italy", er sydd på maskiner, med stoffer, tråd og utstyr, fra Kina. Da man gjorde tilsvarende test på Europris og Nille, som Temu har blitt utsatt for, så var det mye høyere grad av avvik enn der Temo var distributør. Det er egentlig fortvilende at så få har satt seg skikkelig inn i det. Anonymkode: a5245...329 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #127 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Problemet med Temu er leveringstiden. Gidder ikke vente 1 uke eller mer på varer. Er det som har stått som leveringstid de gangene jeg har sjekket etter varer. Hadde det ikke vært for dét så hadde jeg kjøpt så og si alt gjennom Temu. Det er jo billigst. På veldig mange varer er pris det eneste som betyr noe. Anonymkode: c124d...0c0 Det er jo bare å planlegge. Får ny telefon i mars (jobb). Vet merke og størrelse. Bestilte etuier tidlig januar, og nå har de ligget klar her hjemme en god stund allerede. I samme forsendelse fikk jeg praktisk koffert/pose med rom til gavepapir og utstyr. Etter stor frustrasjon over at det fløt overalt i skapet i jula. Gjør jo ikke noe at kaoset får vente noen uker, mens jeg venter på ny løsning. Anonymkode: a5245...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 14 timer siden #128 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du tuller nå eller?. Ting som brukes i forbindelse med matlaging er noe man absolutt ikke skal kjøpes fra kinesiske nettside, du har ingen kontroll overhodet for at de klutene ikke inneholder bly eller andre tungmetaller. Vi som har litt kunnskap om metallurgi og krav til rustfritt stål i næringsmiddelindustrien skjønner at de klutene sannsynligvis ikke er laget av rustfritt stål, samme med de formene for kakedeig. Hvis de formene ser ut som på bildene så er de IKKE laget av rustfritt stål. Anonymkode: 4ad95...a77 Jeg har ikke tenkt å spise dem. Det er farlig å leve, samme hva vi gjør, men jeg har ikke noe behov for å stikke nesen min i andres saker og kritisere hvor de gjør sine innkjøp. Men, som sagt tidligere, så tror jeg ikke det varer så lenge før myndighetene stopper denne handelslekkasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 13 timer siden #129 Del Skrevet 13 timer siden Perine skrev (5 timer siden): Jeg sendte en bestilling for en time siden. Man vet jo aldri når man mister tilgangen til denne butikken, som mange er ute etter. Jeg kjøper praktiske ting. Mange av disse tingene er også til salgs på andre nettbutikker, f.eks den som heter Hjemsol, men til veldig mye høyere pris. Den nettbutikken er jo også ganske uglesett her inne, men vi hører ikke like mye dritt om den som om Temu. På bestillingen min står det bl.a kluter med stål. De er supre på kjøkkenet, og erstatter alt annet av gryteskrubber og stålull. De er renslige, og kan brukes mange ganger. Jeg bestilte også noe som jeg kan sette på kjøttkverna for å trykke ut kakedeig Jeg sendte inn en bestilling på utstyr til scrabooking for nesten 3 000 kroner etter at jeg så denne tråden. Ble så inspirert av motstanden 😁 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 6 timer siden #130 Del Skrevet 6 timer siden Det folk ikke forstår er at de fleste varene som blir solgt i butikker i Norge er produsert i de samme fabrikkene. Men jeg forstår jo at folk ikke har fått det med seg slik som media kjører sensur og propaganda mot alt som er billig for forbrukerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #131 Del Skrevet 4 timer siden frivis skrev (2 timer siden): Det folk ikke forstår er at de fleste varene som blir solgt i butikker i Norge er produsert i de samme fabrikkene. Men jeg forstår jo at folk ikke har fått det med seg slik som media kjører sensur og propaganda mot alt som er billig for forbrukerne. Det de som kommer med denne argumentasjonen gang etter gang skjønner ikke hvordan kinesisk produksjon og syn på kopirettigheter fungerer. Ja produktene kan komme fra samme fabrikk men det betyr ikke at produktene er identiske med tanke på materialer, kvalitet, sikkerhet og standarder. Når en kinesisk fabrikk får et oppdrag med å produsere et viss antall produkter av en europeisk oppdragsgiver så vil disse produktene følge europeisk standard. Det den kinesiske fabrikken gjør etterpå er å bryte kopirettighetene og standard for å produsere et lignende produkt til en lavere produksjonskostnad som kan selges via andre plattformer som f.eks. Temu eller Wish til privatpersoner. Når det kommer til produksjon så er det et begrep som heter "tooling", det vil si at former og verktøy må lages for hvert eneste produkt. Dette er en dyr prosess og kineserne destruerer ikke disse verktøyene, de bruker formene opp igjen men benytter helt andre materialer som er billige og som ofte er giftige eller farlige på andre måter. Anonymkode: 4ad95...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå