stan Skrevet 22 timer siden #101 Del Skrevet 22 timer siden Thyra skrev (På 9.2.2025 den 16.26): Man bør også unngå å kjøpe elektronikk fra Temu. Og veldig mange klær er brannfarlige, også fra norske butikker. Klær som inneholder plast, fleecetøy, nylonstrømper, akryl, polyester mm smelter mens de brenner. Skikkelig skummelt. Det er jo akkurat samme greiene på Temu som i norske butikker. Men det er visst bare når Temu selger at det er brannfarlig, barnearbeid og det som værre er. Jeg tror det er anti-Kina propaganda. Men jeg anbefaler AliExpress. Men det kan lønne seg å sjekke priser. Butikker som Biltema og Jula kan ofte være rimeligere på varer de selger mye av. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 22 timer siden #102 Del Skrevet 22 timer siden Og jeg er skyldig i halvparten av antallet 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #103 Del Skrevet 22 timer siden Nå shopper jeg ikke på Temu, og heller ikke på Wish, men, jeg shopper på Aliexpress, som jeg har også gjort i mange år. Og, som andre sier, jeg kjøper ikke tull og tøys, jeg kjøper som er mye billigere å bestille direkte fra Kina, enn å betale norsk mellomledd først. Irritasjon som rike merkevare-eiere har over Kina, er at når de på 60-70 tallet flyttet alt produksjon til Kina for å spare produksjonskostnader, det de ikke visste at det kommer Internett - og nå kan vi bestille direkte fra Kina, alle varer produsert i Kina, vi trenger ikke mellomledd. De har lurt dem selv altså. uansett, hva har jeg kjøpt. Jeg kjøpte poser til "godteripiser" for bursdagsfest for barna. Disse koster 20 kroner for 30 stykk, inkl frakt, på Aliexpress. Disse posene er overraskende dyre i Norge, Rema selger f.eks 10 poser for 30 kroner. Men diverse Party-butikker, de vil ha opptil 50 kroner for 8 poser. 😬 Så har jeg to barn i korps og jeg har kjøpt fliser til blåseinstrumenter. Igjen, en pakke med 10 fliser koster 100 kroner kjøpt direkte fra korps. På Aliexpresskjøper jeg 20 fliser for 20 kroner, kan kjøpe store kvanta, og de er bra kvalitet. kjøpte MiFit klokker fra Xiaomi til barna direkte fra Aliexpress, med ekstra bånd og alt. De var billigere enn å kjøpe i Norge. Men Xiaomi har en offisiel butikk på Aliexpress, så det blir direkte fra produsent, kinesisk merkevare. Anonymkode: a2e43...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #104 Del Skrevet 21 timer siden Jeg har ingen respekt for de som lar all fornuft gli forbi bare det er billig nok. Da spiller det ingen rolle hvor uetisk,lite bærekraftig og simpelt det er. Bekymringsfullt! Anonymkode: 9fdc6...58a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 21 timer siden #105 Del Skrevet 21 timer siden (endret) Jeg sendte en bestilling for en time siden. Man vet jo aldri når man mister tilgangen til denne butikken, som mange er ute etter. Jeg kjøper praktiske ting. Mange av disse tingene er også til salgs på andre nettbutikker, f.eks den som heter Hjemsol, men til veldig mye høyere pris. Den nettbutikken er jo også ganske uglesett her inne, men vi hører ikke like mye dritt om den som om Temu. På bestillingen min står det bl.a kluter med stål. De er supre på kjøkkenet, og erstatter alt annet av gryteskrubber og stålull. De er renslige, og kan brukes mange ganger. Jeg bestilte også noe som jeg kan sette på kjøttkverna for å trykke ut kakedeig Endret 21 timer siden av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #106 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 10.36): Det er tragisk når barnslig stahet vinner over kunnskap. Anonymkode: 87b10...601 👏 Anonymkode: 04dd7...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #107 Del Skrevet 21 timer siden Det gir meg en fortvilende følelse når såpass mange her inne er helt uberørt av hva det innebærer å kjøpe billigvarer fra Kina. For det første er det ikke kontroll på hvordan varene blir produsert, altså hvordan arbeiderne blir utnyttet og utsatt for skadelige kjemikalier og støv, for det andre er det blitt påvist store mengder giftstoffer i for eksempel klær og leker og for det tredje: Hvorfor bidra til transport - med hva det betyr for miljøet - tvers over hele kloden? Det er som om vettet forsvinner ut når noen skriker «billig». Det er som om alle har blitt en liten Trump, som forbyr papirsugerør og heller vil ha plast, i stedet for å være voksen og ansvarsbevisst og si at sugerør er unødvendig. Anonymkode: 04dd7...b5b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #108 Del Skrevet 21 timer siden stan skrev (19 minutter siden): Det er jo akkurat samme greiene på Temu som i norske butikker. Men det er visst bare når Temu selger at det er brannfarlig, barnearbeid og det som værre er. Jeg tror det er anti-Kina propaganda. Men jeg anbefaler AliExpress. Men det kan lønne seg å sjekke priser. Butikker som Biltema og Jula kan ofte være rimeligere på varer de selger mye av. Temu, AliExpress, Shein, Wish og AliBaba er det samme. Det er plattformer for der produsenter og selgere kan markedsføre produktene sine direkte til kjøpere, det er de samme selgerne på alle disse plattformene. Dette startet egentlig med AliBaba i sin tid men de solgte kun store kvanta til oppkjøpere, når de oppdaget at det var et marked for privatpersoner så dukket AliExpress opp. Slike plattformer er veldig populære i begynnelsen men folk mister interessen etterhvert og da lanserer de nye plattformer myntet på forskjellige grupper, Wish og Shein er f.eks. plattformer som retter seg mot kvinner. Igjen så er det ikke de samme produktene du finner i Norske butikker, men hvis man kun ser på bilder av produktene så er det enkelt å tro at det er det samme. En annen ting som er veldig relevant er at en norsk butikk eller importør er ansvarlig for produktene de selger, brenner huset ditt ned fordi du har kjøpt en farlig lader fra Jula så er Jula ansvarlig. Er laderen derimot kjøpt på Temu så sitter du med skjegget i postkassen. Hvordan produksjon foregår i Kina og deres holdinger til kopirettigheter er nevnt tidligere i tråden, du kan f.eks. kjøpe en lader til mobiltelefon på Jula for 350,- eller en lader som ser helt lik ut fra Temu som bare koster 75,- kroner. Disse laderne kan være produsert på den samme fabrikken men de laderne som eksporteres til Europa kan ha bedre materialer og fylle europeiske krav til sikkerhet, det fabrikken gjør er å produsere en billigere og potensielt farligere utgave av den samme laderen som selges via plattformer som Temu og AliExpress. Temu selger f.eks. klær for barn som er brannfarlige, de bruker materialer og kjemikalier som har vært forbudt i Europa i 50-60 år. Slike saker som dette popper opp når skaden allerede har skjedd. Denne jentungen på 8 år fikk brannskader på 13% av kroppen på grunn farlig søppel fra Temu. "A Queensland girl sustained significant burns when wind blew sparks onto a jumper purchased from Temu, which ignited "in a split second". https://www.abc.net.au/news/2025-01-07/temu-recall-flammable-glow-in-dark-jumper-australia-consumer-law/104787390 Er det verdt det for å spare noen kroner?. Anonymkode: 4ad95...a77 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #109 Del Skrevet 21 timer siden NatNat skrev (På 9.2.2025 den 12.37): SANT ! I tillegg, høy pris betyr ikke nødvendigvis høy kvalitet. Kjøpte en pledd fra Kid, (på 50% rabatt, heldigvis). Full pris var 900 kr.. Den ble full av hull etter en vask på 30 grader og med Milo.... Personlig, syns jeg at vi skulle kjøpe litt mindre generelt... Og husk å alltid gi til Fretex, etc.. og ikke kaste hvis mulig. Kvalitet finnes ikke i Norge lenger. Linbuksene fra Lindex holder en sommer, men ikke lenger. De går det også hull i, først i skrittet for de har ikke ekstra stoff der. Så går i oppløsning i liningen der strikken er. Nå bruker jeg de kun når jeg er hjemme for de skal gå helt i oppløsning før jeg kaster de... Men jeg kjøper ikke klær på temu... Plastikklær kjøper jeg ikke. AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 19.15): Det beste er om vi slutter å kjøpe klær i elendig kvalitet. Om du kaster det eller leverer det til Fretex har minimal betydning for klimaet, det bare føles bedre for deg. Anonymkode: 2e839...545 For det er lettere sagt enn gjort når klærne som selges i Norge bare blir dårligere og dårligere Anonymkode: 3fbcc...382 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #110 Del Skrevet 21 timer siden stan skrev (51 minutter siden): Det er jo akkurat samme greiene på Temu som i norske butikker. Men det er visst bare når Temu selger at det er brannfarlig, barnearbeid og det som værre er. Jeg tror det er anti-Kina propaganda. Men jeg anbefaler AliExpress. Men det kan lønne seg å sjekke priser. Butikker som Biltema og Jula kan ofte være rimeligere på varer de selger mye av. Hvor mange barn tror folk at det er i Kina?? Landet som første ettbarnspolitkk i masse herrens år og som har hatt nedgang i fødselstallene sine i en årrekke (som alle andre land med økonomisk framgang). Anonymkode: 3fbcc...382 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 21 timer siden #111 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det gir meg en fortvilende følelse når såpass mange her inne er helt uberørt av hva det innebærer å kjøpe billigvarer fra Kina. For det første er det ikke kontroll på hvordan varene blir produsert, altså hvordan arbeiderne blir utnyttet og utsatt for skadelige kjemikalier og støv, for det andre er det blitt påvist store mengder giftstoffer i for eksempel klær og leker og for det tredje: Hvorfor bidra til transport - med hva det betyr for miljøet - tvers over hele kloden? Det er som om vettet forsvinner ut når noen skriker «billig». Det er som om alle har blitt en liten Trump, som forbyr papirsugerør og heller vil ha plast, i stedet for å være voksen og ansvarsbevisst og si at sugerør er unødvendig. Anonymkode: 04dd7...b5b Over 50% av norske husstander handlet der i fjor. Noen av oss reiser faktisk ikke selv med fly i inn- og utland. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #112 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Temu, AliExpress, Shein, Wish og AliBaba er det samme. Det er plattformer for der produsenter og selgere kan markedsføre produktene sine direkte til kjøpere, det er de samme selgerne på alle disse plattformene. Dette startet egentlig med AliBaba i sin tid men de solgte kun store kvanta til oppkjøpere, når de oppdaget at det var et marked for privatpersoner så dukket AliExpress opp. Slike plattformer er veldig populære i begynnelsen men folk mister interessen etterhvert og da lanserer de nye plattformer myntet på forskjellige grupper, Wish og Shein er f.eks. plattformer som retter seg mot kvinner. Igjen så er det ikke de samme produktene du finner i Norske butikker, men hvis man kun ser på bilder av produktene så er det enkelt å tro at det er det samme. En annen ting som er veldig relevant er at en norsk butikk eller importør er ansvarlig for produktene de selger, brenner huset ditt ned fordi du har kjøpt en farlig lader fra Jula så er Jula ansvarlig. Er laderen derimot kjøpt på Temu så sitter du med skjegget i postkassen. Hvordan produksjon foregår i Kina og deres holdinger til kopirettigheter er nevnt tidligere i tråden, du kan f.eks. kjøpe en lader til mobiltelefon på Jula for 350,- eller en lader som ser helt lik ut fra Temu som bare koster 75,- kroner. Disse laderne kan være produsert på den samme fabrikken men de laderne som eksporteres til Europa kan ha bedre materialer og fylle europeiske krav til sikkerhet, det fabrikken gjør er å produsere en billigere og potensielt farligere utgave av den samme laderen som selges via plattformer som Temu og AliExpress. Temu selger f.eks. klær for barn som er brannfarlige, de bruker materialer og kjemikalier som har vært forbudt i Europa i 50-60 år. Slike saker som dette popper opp når skaden allerede har skjedd. Denne jentungen på 8 år fikk brannskader på 13% av kroppen på grunn farlig søppel fra Temu. "A Queensland girl sustained significant burns when wind blew sparks onto a jumper purchased from Temu, which ignited "in a split second". https://www.abc.net.au/news/2025-01-07/temu-recall-flammable-glow-in-dark-jumper-australia-consumer-law/104787390 Er det verdt det for å spare noen kroner?. Anonymkode: 4ad95...a77 👏👏👏 Anonymkode: 04dd7...b5b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 21 timer siden #113 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 10.04): Det selges 25 millioner Grandiosa i året. Vi skulle skammet oss. Anonymkode: 23924...8c5 eeeh kan ikke sammenlignes, grandiosaen spises og ender i dass til slutt. Temu varene ender på søppeldyngen etter et par uker og produseres med kullkraft i Kina. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #114 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor mange barn tror folk at det er i Kina?? Landet som første ettbarnspolitkk i masse herrens år og som har hatt nedgang i fødselstallene sine i en årrekke (som alle andre land med økonomisk framgang). Anonymkode: 3fbcc...382 Det er ikke så lett å si hvor mange barn det er i Kina ( det blir registrert ca 9mill fødsler hvert år) da det er mange uregistrerte fødsler. Det som er sikkert er at det er et land med svært mange barnearbeidere, bare India har flere. Slikt blir avdekket av internasjonale organisasjoner som tar stikkprøver på fabrikker m.m., men hva som skjer på landsbygda kan man ikke ha kontroll på. I Norge var det helt til for 50-100 år siden, vanlig at barna av fattigfolk hjalp til på småbruket og ble sendt ut på arbeidsmarkedet straks de var ferdige på folkeskolen (ca 13 - 14 år gamle). Det gjør direkte vondt å se at så mange her inne rett og slett driter i hvordan billigvarene deres blir produsert, bare de kan kjøpe noe de kan kaste etter kort tid - og bidra til forsøpling og forgiftning av miljøet. Folk må slutte å shoppe så mye dritt som de ikke har bruk for, og det at det heller ikke er kvalitet på varene man kjøper i Norge, er ikke et argument. Det er jo de samme varene som markedsføres via Temu, Shein, etc. Hvorfor ikke betale litt mer for kvalitet? Være bevisst på hva du kjøper og bare kjøpe det du trenger. Den vestlige shoppekulturen dreper kloden vår. I produsentlandene dør menneskene og miljøet på grunn av produksjonen, i vesten dør vi sakte av kjemikalier i klær og billigkosmetikk, mens havet og hjernen vår fylles av mikroplast Anonymkode: 04dd7...b5b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #115 Del Skrevet 21 timer siden Perine skrev (40 minutter siden): Jeg sendte en bestilling for en time siden. Man vet jo aldri når man mister tilgangen til denne butikken, som mange er ute etter. Jeg kjøper praktiske ting. Mange av disse tingene er også til salgs på andre nettbutikker, f.eks den som heter Hjemsol, men til veldig mye høyere pris. Den nettbutikken er jo også ganske uglesett her inne, men vi hører ikke like mye dritt om den som om Temu. På bestillingen min står det bl.a kluter med stål. De er supre på kjøkkenet, og erstatter alt annet av gryteskrubber og stålull. De er renslige, og kan brukes mange ganger. Jeg bestilte også noe som jeg kan sette på kjøttkverna for å trykke ut kakedeig Du tuller nå eller?. Ting som brukes i forbindelse med matlaging er noe man absolutt ikke skal kjøpes fra kinesiske nettside, du har ingen kontroll overhodet for at de klutene ikke inneholder bly eller andre tungmetaller. Vi som har litt kunnskap om metallurgi og krav til rustfritt stål i næringsmiddelindustrien skjønner at de klutene sannsynligvis ikke er laget av rustfritt stål, samme med de formene for kakedeig. Hvis de formene ser ut som på bildene så er de IKKE laget av rustfritt stål. Anonymkode: 4ad95...a77 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 20 timer siden #116 Del Skrevet 20 timer siden Eneste jeg har fått med meg om dette er at folk kjøper hudprodukter der og at det ikke alltid går så bra. Folk er vågale.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #117 Del Skrevet 20 timer siden Perine skrev (48 minutter siden): Jeg sendte en bestilling for en time siden. Man vet jo aldri når man mister tilgangen til denne butikken, som mange er ute etter. Jeg kjøper praktiske ting. Mange av disse tingene er også til salgs på andre nettbutikker, f.eks den som heter Hjemsol, men til veldig mye høyere pris. Den nettbutikken er jo også ganske uglesett her inne, men vi hører ikke like mye dritt om den som om Temu. På bestillingen min står det bl.a kluter med stål. De er supre på kjøkkenet, og erstatter alt annet av gryteskrubber og stålull. De er renslige, og kan brukes mange ganger. Jeg bestilte også noe som jeg kan sette på kjøttkverna for å trykke ut kakedeig Må også legge til Hjemsol ikke er en vanlig norsk nettbutikk, det de driver med er dropshipping fra Kina. De har også en ansvarsfraskrivelse som ikke ligner grisen. https://www.hjemsol.no/pages/ansvarsfraskrivelser Slike nettsider som dette har poppet over alt de siste årene og jeg har inntrykk av at veldig mange ikke klarer å se at det dreier seg om dropshipping. Anonymkode: 4ad95...a77 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 20 timer siden #118 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du tuller nå eller?. Ting som brukes i forbindelse med matlaging er noe man absolutt ikke skal kjøpes fra kinesiske nettside, du har ingen kontroll overhodet for at de klutene ikke inneholder bly eller andre tungmetaller. Vi som har litt kunnskap om metallurgi og krav til rustfritt stål i næringsmiddelindustrien skjønner at de klutene sannsynligvis ikke er laget av rustfritt stål, samme med de formene for kakedeig. Hvis de formene ser ut som på bildene så er de IKKE laget av rustfritt stål. Anonymkode: 4ad95...a77 Jeg er enig med deg. Jeg vil heller ikke risikert det. Syns folk er veldig vågale.. du kan risikere å ødelegge deg selv bare for å spare noen kroner 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 20 timer siden #119 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvor mange barn tror folk at det er i Kina?? Landet som første ettbarnspolitkk i masse herrens år og som har hatt nedgang i fødselstallene sine i en årrekke (som alle andre land med økonomisk framgang). Anonymkode: 3fbcc...382 Helt enig. Men det kommer påstander om barnearbeid og slavearbeid. Uten noen form for bevis. Det virker på meg som anti-Kina propaganda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #120 Del Skrevet 20 timer siden Jeg er ikke fan av Temu, men å si at det skader norske butikker er samme argument som brukes for å opprettholde monopol, som i matvarehandelen. De hindrer konkurranse (som da Lidl prøvde seg), fordi det ville presset dem til å senke prisene. Anonymkode: 8085a...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå