AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:09 #1 Del Skrevet lørdag kl 05:09 Hei Jeg trenger litt råd rundt dette å være ungdom/gutt som frykter fremtiden. Økonomi, klima, politikk, egen familie, utdanning, mm. Spesielt dette med høyere utdanning/ karriere. Han er redd lærerutdanning er skivebom. Lite lønn og dårlige arbeidsforhold. Innsparinger. Fremtidens barn. Nå går han økonomilinje, men føler det er feil retning for han. Hva ville dere rådet deres til, hva har dere rådet til? Anonymkode: c6464...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coachshinny Skrevet lørdag kl 05:28 #2 Del Skrevet lørdag kl 05:28 Et stort spørsmål dette. Er du dere hans foreldre? Råd er vanskelig, men snakk med han, få frem hans ønsker å drømmer. Støtt han å oppmuntre han, vær hans grunnmur. Men han skal også leve livet selv. Har han noe han elsker, hobbyer, trener han, gjør noe han brenner for? Skap trygghet rundt han, ja det er urolige tider, men her i Norge er det trygt slik det er nå. Unngå spekulasjoner, snakk om vorst case i hans nærvær. Det er mye dere kan gjøre, unngå, støtte å hjelpe. Har han vennekrets, kjæreste eller? Håper det ordner seg❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:08 #3 Del Skrevet lørdag kl 09:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå går han økonomilinje, men føler det er feil retning for han. føler du er feil for ham? Eller er det han selv som føler det er feil? Anonymkode: 8eab2...609 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:12 #4 Del Skrevet lørdag kl 09:12 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva ville dere rådet deres til, hva har dere rådet til? Anonymkode: c6464...b28 Jeg ville rådet han til å følge hjertet. Krig og fred og sånt er vanskelig å påvirke. Og skulle hjertet ombestemme seg så er det lov. Anonymkode: 66c7e...442 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:59 #5 Del Skrevet lørdag kl 10:59 La nå din voksne sønn få velge og finne ut dette selv. Du ødelegger bare mer hvis du nå begynner å blande deg. Er han over 18 så er han voksen nok til å finne ut av slikt selv. En ting er hvis han spør deg om råd, men det er fremdeles hans valg. Anonymkode: 64b07...9f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet lørdag kl 11:12 #6 Del Skrevet lørdag kl 11:12 Det er vel ingen som tvinger sønnen din til å bli lærer? Han må få prøve og feile litt tenker jeg. Klima og krig får han gjort lite med.. Jeg tenker at ungdom ikke trenger å ha sånn hastverk. Det er aldri for sent med utdanning og du trenger ikke å ha planen klar på 18 årsdagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:14 #7 Del Skrevet lørdag kl 11:14 Som jeg sier til min sønn er at det er aldri for sent å ombestemme seg om man finner ut på veien eller om noen år at dette var ikke retningen for meg. Vi bor i Norge og har alle muligheter om du er 18 eller 45. Følg det du har lyst til i dag. De fleste vet ikke hva de vil bli når man blir stor. Det er et veldig stort spørsmål, og livet drar der i forskjellige retninger. Det er er mitt råd til ungdommen. Anonymkode: 2fede...120 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:23 #8 Del Skrevet lørdag kl 11:23 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som jeg sier til min sønn er at det er aldri for sent å ombestemme seg om man finner ut på veien eller om noen år at dette var ikke retningen for meg. Vi bor i Norge og har alle muligheter om du er 18 eller 45. Følg det du har lyst til i dag. De fleste vet ikke hva de vil bli når man blir stor. Det er et veldig stort spørsmål, og livet drar der i forskjellige retninger. Det er er mitt råd til ungdommen. Anonymkode: 2fede...120 Enig, i Norge har vi alle muligheter, og man kan fint omskolere seg til å bli hva som helst omtrent hvis man finner ut at man har valgt litt feil i starten av karrieren, Men det første TS sin ungdom må gjøre er å slutte å følge med på de som krisemaksimerer om krig og klima. Menneskeheten har aldri hatt større forutsetning for å tilpasse seg endringer enn vi har i dag. Spesielt gjelder det Norge. Anonymkode: ee5b4...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:41 #9 Del Skrevet lørdag kl 12:41 Hvis egen familie er et mål for ham selv allerede nå, er læreryrket et godt valg. Men frykt for krig og klima vil jo ikke påvirkes av yrkes- og utdanningsvalg. Dere bør hjelpe ham å sortere ut hva han ønsker, hva han kan påvirke og hva han må gjøre det beste ut av (verdenssamfunnet, klima). Anonymkode: 3c9eb...45b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:50 #10 Del Skrevet lørdag kl 12:50 Folk rekker å ta flere utdanninger før de bestemmer seg. Jeg vet om en som begynte som elektroingeniør og nå er han barnehagelærer. Vet også om flere som var kokk og valgte annen retning senere. I egen familie har de fleste begynt med fagbrev og tatt høyere utdanning senere. Så la han gå økonomilinje nå, jobbe litt med det også finner han kanskje på noe annet senere. Anonymkode: ac989...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:53 #11 Del Skrevet lørdag kl 12:53 Er det noe han virkelig drømmer om og har lyst til, og det ikke er å bli popstjerne eller andre ting som krever ekstremt mye flaks, hadde jeg rådet til å følge drømmen. Hvis han er en type som ikke har noe helt konktet drøm hadde jeg rådet til en litt "rund" utdanning. Hvis han er opptatt av økonomisk stabilitet og forutsigbarhet ville jeg rådet ham til en jobb i offentlig sektor. Hvis han er en person som ønsker MASSE penger så har jeg ingen råd (han måtte snakket med noen som vet noe om det😂). Til syvende og sist ville jeg forklart at det er lov å velge "feil"! Man gjør så godt man kan og så lenge han utdanner seg eller jobber så er det ikke hull i cv, han opparbeider seg erfaring osv. Det kommer seg altså veldig an på ungdommen, hvilke verdier, mål og personlighet han har. Jeg kunne aldri rådet noen som trenger masse faste rutiner, trygghet, forutsigbarhet osv til å satse på en utdanning som peiler seg inn på noe som kolliderer markant med disse tingene. Anonymkode: 4595e...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:57 #12 Del Skrevet lørdag kl 12:57 Læreryrket har fått et feilaktig rykte. Blir han lektor på vgs er lønna normalt god på 600 000,- etter noe annsrnitet og elevene er hyggelige hvis han ikke tar jobb på de mest utsatte skolene i Oslo. Jobben gir rom for mye fleksibilitet og det er trivelig å undervise i klasserommet. Det forskes på å dempe effektene av klimakrisen. Krig er svindyrt og alt for dyrt å holde på med i lengden så det blir alltid fredsforhandlinger og fred før eller senere. Anonymkode: 78b13...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå