Gå til innhold

Hvorfor bruker folk mme maskiner når det ikke er anbefalt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står:

Morsmelkerstatning skal tilberedes og brukes i henhold til produsentens anbefalinger på pakken. Dette inkluderer riktig mengde pulver, vann og temperatur, samt hvordan du oppbevarer og håndterer produktet

Anonymkode: f8a40...28c

Hvor står det i linken? Jeg finner det ikke. 

Anonymkode: 31f9b...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man har et barn med redusert immunforsvar eller andre sykdommer som kan påvirke, så kan det være man ikke skal følge produsentens anvisninger for blanding av MME, men hvis man har et friskt fullbårent barn er det altså trygt å blande i 40 grader hvis det står på pakken at det er denne temperaturen produktet skal blandes i. Mattilsynet går faktisk så langt at de skriver at produktet SKAL blandes etter produsentens anvisninger. Det blir derfor rett og slett for dumt å lage en tråd som heter "hvorfor bruker folk mme maskiner når det ikke er anbefalt", fordi man fint kan bruke MME-maskin som babybrezza hvis den lager til MME på 40 grader hvis det står på pakken at det MME-pulveret man bruker skal blandes på 40 grader. Da har man isåfall selv ikke fulgt med i timen når det kommer til de nye anbefalingene fra mattilsynet og kan i alle fall ikke lange ut mot andre mødre ;)

Jeg har kun erfaring med althera og jeg har fulgt anvisning på pakken siden mattilsynet skriver at man skal det og på althera sin pakning står det altså at man skal blande i 40 grader. Jeg blandet althera i kokende vann første gang og det førte til at den klumpet seg. Jeg vet ikke hvilken temp som står på HIPP og NAN.

Forskjell på kokende vann og vann på 70 grader. Jeg leser det som at Mattilsynet og Helsedirektoratet tydelig mener det beste er å bruke 70 grader, men at de ikke kan pålegge produsentene at det er det som skal anbefales, fordi produsentene mener produktet vil klumpe seg på høyere temperaturer, som i følge dem kan forringe kvaliteten. Har alltid brukt 70 grader på NAN og aldri hatt problemer med klumping, så det fortsetter vi med så lenge vi gir MME. Stoler mer på HD og MT enn på Nestle, for å si det sånn.

Anonymkode: 38887...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 flaskebarn, løst på samme måte med alle tre. Kokte vann, når vannet var 40g tok jeg det over på termos. Blander på 40g. 

Første baby var ikke syk før bhg start, andre ved 10 mnd. Tredje har litt andre utfordringer

Anonymkode: 7e5d9...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forskjell på kokende vann og vann på 70 grader. Jeg leser det som at Mattilsynet og Helsedirektoratet tydelig mener det beste er å bruke 70 grader, men at de ikke kan pålegge produsentene at det er det som skal anbefales, fordi produsentene mener produktet vil klumpe seg på høyere temperaturer, som i følge dem kan forringe kvaliteten. Har alltid brukt 70 grader på NAN og aldri hatt problemer med klumping, så det fortsetter vi med så lenge vi gir MME. Stoler mer på HD og MT enn på Nestle, for å si det sånn.

Du står fritt til å blande produktet i 70 grader, men mitt poeng er at man kan ikke anklage andre for å gjøre feil hvis de følger anvisning på pakken når mattilsynet skriver at den anvisningen skal følges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan man ha kokt vann klart som man putter i de maskinene? Altså kokt og nedkjølt? Eller hjelper ikke det heller? 

Anonymkode: de815...367

For barn under 6 måneder skal man koke vannet som brukes, ellers er det ikke nødvendig for det er ikke bakterier i vannet man er redd for, men bakterier i pulveret. 

Anonymkode: 1f9ba...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du står fritt til å blande produktet i 70 grader, men mitt poeng er at man kan ikke anklage andre for å gjøre feil hvis de følger anvisning på pakken når mattilsynet skriver at den anvisningen skal følges. 

Nei, det kan være. Stusser likevel i at HD ikke har oppdatert sin info, når artikkelen som linket til fra MT er fra juli 2024? På et halvt år bør det jo nesten skje noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har ikke lest linken jeg har lagt ved fra mattilsynet, altså? :)

Mattilsynet mener fortsatt det er best å koke i 70 grader. Men dette skal jeg kontakte dem om

Anonymkode: 5d27f...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...