AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:26 #1 Del Skrevet fredag kl 23:26 Jeg vet ikke min arme råd for å få hjelp til mitt 14-årige barn som sliter noe helt enormt. Hun har falt ut av skolen, driver omfattende selvskading og truer med å ta både sitt eget og andres liv. Hun ble adoptert for en god del år siden og fastlegen mener hun garantert har personlighetsforstyrrelser. Det mener vi foreldre også. BUP mener også det er sannsynlig at hun har det, men sier hun er for ung for utredning. Dermed går tiden, hun får ikke skikkelig hjelp og surrer seg mer og mer inn i problemer. Hun får samtaler med psykolog, men det er ikke effektivt nok, slik skikkelig utredning og hjelp ville vært. Alle vi som er rundt henne ser at noe er alvorlig galt. Det er utrolig smertefullt å se sitt barn lide sånn, uten at hun får hjelpen hun trenger. Har kontakt både med fastlege, BUP, Barnevern og kommunen. Ingen kan hjelpe oss så vi kommer videre. Må virkelig blod må flyte før de legger henne inn? Da kan det være for sent... Noen som har tips om hvor jeg kan henvende meg? Anonymkode: a1e63...921 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:48 #2 Del Skrevet fredag kl 23:48 Dere bør til habilitering på sykehus eller tredjelinjetjeneste som BUP kan henvise til. Akkurat hvordan det er organisert varierer noe mellom helseregionene, så vanskelig å gi konkrete råd uten å vite hvor. Jeg jobber i barneverntjenesten og møter ofte adopterte ungdommer med lignende utfordringer. Det handler vanligvis ikke om omsorgssvikt på noe plan og skulle vært hos andre instanser, men det er svært vanskelig å få adekvat hjelp. Vår jobb blir ofte å være pådyttere for at helsevesenet skal gi hjelpen ungdommen behøver. Svært mange av de jeg møter har eller får diagnosen reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Om det ikke er noe BUP har nevnt, kan dere jo vurdere å høre med dem om det er sannsynlig. Enkelte viser seg også å ha rusrelaterte skader fra fosterlivet - mer utbredt fra enkelte adopsjonsland enn andre (Brasil, Colombia og Øst-Europa har pekt seg ut blant de jeg kjenner til). Dersom det er en mulighet her, har Sørlandet sykehus særlig kompetanse. Avhengig av den psykiske fungeringen, kan MST (multisystemisk terapi) være et godt barnevernsbidrag for enkelte. Det er dessverre langt mellom suksesshistoriene hos de jeg kjenner til, men det kommer jo litt med territoriet. Håper dere finner noe som kan være til nytte. Anonymkode: f06ce...d37 3 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:01 #3 Del Skrevet lørdag kl 00:01 Hvis hun fremsetter trusler med å ta sitt liv eller andres, så skal man ta kontakt med legevakt og rykke fremover i køen. Visstnok. Der kan du kanskje si at du vil ikke ha ansvaret for en ungdom som strever så mye. Så må de legge henne inn for en natt eller to - og da er du «på innsiden» av systemet. Da er det etter min erfaring lettere å få tilgang på hjelperessurser. Det vanskelige er å komme seg utenfra til innsiden. Så en kveld hun utagerer, før hun skader seg, så dra på legevakta. Ring først. Jeg jobber ikke i helsevesenet, så jeg vet ikke om forslaget alltid stemmer, bare plukker fra flere deler av egne erfaringer og hva jeg har hørt fra andre og lest. Anonymkode: 431bc...575 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:01 #4 Del Skrevet lørdag kl 00:01 Takk for svar. Det er mistanke om russkader fra svangerskap, etter utredning på sørlandet sykehus, men her virker å være noe mer. Hvordan kan jeg dytte på for å få henne til habilitering? Ts Anonymkode: a1e63...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:03 #5 Del Skrevet lørdag kl 00:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis hun fremsetter trusler med å ta sitt liv eller andres, så skal man ta kontakt med legevakt og rykke fremover i køen. Visstnok. Der kan du kanskje si at du vil ikke ha ansvaret for en ungdom som strever så mye. Så må de legge henne inn for en natt eller to - og da er du «på innsiden» av systemet. Da er det etter min erfaring lettere å få tilgang på hjelperessurser. Det vanskelige er å komme seg utenfra til innsiden. Så en kveld hun utagerer, før hun skader seg, så dra på legevakta. Ring først. Jeg jobber ikke i helsevesenet, så jeg vet ikke om forslaget alltid stemmer, bare plukker fra flere deler av egne erfaringer og hva jeg har hørt fra andre og lest. Anonymkode: 431bc...575 Jeg var på legevakta forleden. Hun satt der oppskrapet etter selvskading og sier selv hun vurderer å ta sitt eget liv. Hva skjer? Ingenting. Ts Anonymkode: a1e63...921 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:08 #6 Del Skrevet lørdag kl 00:08 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var på legevakta forleden. Hun satt der oppskrapet etter selvskading og sier selv hun vurderer å ta sitt eget liv. Hva skjer? Ingenting. Ts Anonymkode: a1e63...921 De skal da sende til en psykiater da? Vet en psykiater som jobber på en institusjon i by sa at de får masse ungdommer fra legevakta på helger hvor det f.eks. har blitt slutt med kjæresten i fylla. Bånn fortvilt. Etter å ha sovet litt, og en prat, så samler de seg, og drar hjem. Anonymkode: 431bc...575 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:08 #7 Del Skrevet lørdag kl 00:08 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var på legevakta forleden. Hun satt der oppskrapet etter selvskading og sier selv hun vurderer å ta sitt eget liv. Hva skjer? Ingenting. Ts Anonymkode: a1e63...921 Dra igjen og igjen. Det er ulike leger på vakt. Noen leger kan lite om dette men det er også leger som vil ta det på alvor. Anonymkode: 42bb2...087 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:09 #8 Del Skrevet lørdag kl 00:09 Finne ut hva som er det mest aktuelle tredjelinjetilbudet der dere bor og mase på BUP. Gjerne også kontakte sykehuset direkte og drøfte saken (bli satt over til avdeling, be om å få snakke med vakthavende "om en felles pasient" - det jukser deg ofte forbi sekretærer som bare portvokter). Be fastlege henvise til det den kan henvise til, typisk barnehabilitering. Dere har to år på dere før hun er helserettslig myndig - derfor haster det. Formelle klager gir dessverre ofte god effekt. Det burde være unødvendig. Vurder å klage både skole og BUP inn til Statsforvalteren (brudd på opplæringsplikten, brudd på forsvarlig helsehjelp). Rett og slett fordi de som lager støy oftest får mer hjelp. Ring psykiatrisk legevakt ved all selvskading og alle suiciduttalelser, be om at henvendelsen journalføres. Be barnevernet om bistand å pushe, siden de likevel er inne. Anonymkode: f06ce...d37 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:28 #9 Del Skrevet lørdag kl 00:28 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Finne ut hva som er det mest aktuelle tredjelinjetilbudet der dere bor og mase på BUP. Gjerne også kontakte sykehuset direkte og drøfte saken (bli satt over til avdeling, be om å få snakke med vakthavende "om en felles pasient" - det jukser deg ofte forbi sekretærer som bare portvokter). Be fastlege henvise til det den kan henvise til, typisk barnehabilitering. Dere har to år på dere før hun er helserettslig myndig - derfor haster det. Formelle klager gir dessverre ofte god effekt. Det burde være unødvendig. Vurder å klage både skole og BUP inn til Statsforvalteren (brudd på opplæringsplikten, brudd på forsvarlig helsehjelp). Rett og slett fordi de som lager støy oftest får mer hjelp. Ring psykiatrisk legevakt ved all selvskading og alle suiciduttalelser, be om at henvendelsen journalføres. Be barnevernet om bistand å pushe, siden de likevel er inne. Anonymkode: f06ce...d37 Når jeg leser om habilitering, så ser det ut som at de utreder ved mistanke om utviklingshemming... Blir det rett for oss? Ts Anonymkode: a1e63...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 01:14 #10 Del Skrevet lørdag kl 01:14 https://www.sshf.no/avdelinger/somatikk-kristiansand/barne-og-ungdomsavdelingen-bua/habilitering-barn-og-unge/#les-mer-om-habilitering-for-barn-og-unge-habu-kristiansand Har du ringt og hørt om de har noe som kan passe for jenta der? Sier de ja så ber du om henvisning. Anonymkode: 42bb2...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:08 #11 Del Skrevet lørdag kl 06:08 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke min arme råd for å få hjelp til mitt 14-årige barn som sliter noe helt enormt. Hun har falt ut av skolen, driver omfattende selvskading og truer med å ta både sitt eget og andres liv. Hun ble adoptert for en god del år siden og fastlegen mener hun garantert har personlighetsforstyrrelser. Det mener vi foreldre også. BUP mener også det er sannsynlig at hun har det, men sier hun er for ung for utredning. Dermed går tiden, hun får ikke skikkelig hjelp og surrer seg mer og mer inn i problemer. Hun får samtaler med psykolog, men det er ikke effektivt nok, slik skikkelig utredning og hjelp ville vært. Alle vi som er rundt henne ser at noe er alvorlig galt. Det er utrolig smertefullt å se sitt barn lide sånn, uten at hun får hjelpen hun trenger. Har kontakt både med fastlege, BUP, Barnevern og kommunen. Ingen kan hjelpe oss så vi kommer videre. Må virkelig blod må flyte før de legger henne inn? Da kan det være for sent... Noen som har tips om hvor jeg kan henvende meg? Anonymkode: a1e63...921 Her bør legen slå i bordet og dere foreldre være mer PÅ! Desverre ikke alltid å få hjelp til verken barn eller voksne. Men en 14åring ka fint bli utredet, dette høres rart ut. Og burde vel blitt innlagt ved selvskading ,selvmordstanker og tanker om å ta andre..! Gå privat om dere må. Snakk med bv og få de til å hjelpe dere? Anonymkode: 51093...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:10 #12 Del Skrevet lørdag kl 06:10 AnonymBruker skrev (4 timer siden): https://www.sshf.no/avdelinger/somatikk-kristiansand/barne-og-ungdomsavdelingen-bua/habilitering-barn-og-unge/#les-mer-om-habilitering-for-barn-og-unge-habu-kristiansand Har du ringt og hørt om de har noe som kan passe for jenta der? Sier de ja så ber du om henvisning. Anonymkode: 42bb2...087 Er uten tvil noe sånt hun skulle vært henvist til. Men tviler på at det er så enkelt som å be om en henvisning. Skal høre med fastlegen. Ts Anonymkode: a1e63...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:13 #13 Del Skrevet lørdag kl 06:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her bør legen slå i bordet og dere foreldre være mer PÅ! Desverre ikke alltid å få hjelp til verken barn eller voksne. Men en 14åring ka fint bli utredet, dette høres rart ut. Og burde vel blitt innlagt ved selvskading ,selvmordstanker og tanker om å ta andre..! Gå privat om dere må. Snakk med bv og få de til å hjelpe dere? Anonymkode: 51093...0ac Vi har kjærbedt barnevernet om hjelp. Satt det på spissen og sagt at vi snart ikke tør mer... hjelper ikke hva enn vi gjør. Anonymkode: a1e63...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:18 #14 Del Skrevet lørdag kl 06:18 Problemet med norge er at de tar inn alt mulig, gir de bosted,mat og alt de trenger. Men å hjelpe de som trenger det mest, det klarer de ikke. Forferdelig. Er det rart det blir litt av hvert av gærninger i dette landet.. Du må gå PRIVAT, få bv til å hjelpe, de MÅ hjelpe. Si hun er en fare for seg selv og andre. Hun skriker etter hjelp. Kjør til en annen legevakt. Bli forbanna, si hvor gale det er. Anonymkode: 51093...0ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:19 #15 Del Skrevet lørdag kl 06:19 Syns synd i dere og syns det er utrolig trist at det skal være så vanskelig å få hjelp! Anonymkode: 51093...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:34 #16 Del Skrevet lørdag kl 06:34 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi har kjærbedt barnevernet om hjelp. Satt det på spissen og sagt at vi snart ikke tør mer... hjelper ikke hva enn vi gjør. Anonymkode: a1e63...921 Hva tenker dere at barnevernstjenesten skal gjøre? Jeg jobber i barnevernstjenesten og har stått i mange slike saker. Der helsevesen ikke vil bidra og bistå for ungdommer som trenger omfattende helsehjelp. Det ender stort sett med at disse ungdommene blir akuttplassert på adferdsinstitusjon og videre plassert på adferdsinstitusjon på tvang. Å få helsevesen til å ta grep, legge ungdommene inn til behandling og hjelpe dem er stort sett et håpløst prosjekt. Det er også en stor utfordring at helsevesen er lagt opp slik at ungdommer må samtykke. De legger sjelden inn på tvang. Så det de gjør er at de la ungdommene selv bestemme over egen helse og eget liv. Og så lar de det være opp til barnevernstjenesten å tvangsplassere. De fleste dødsfallene som har vært på institusjon er ungdommer man har tryglet og bedt at helsevesen må ta hånd om, men helse nekter. Det er skammelig! Anonymkode: c2eb5...498 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:27 #17 Del Skrevet lørdag kl 08:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere at barnevernstjenesten skal gjøre? Jeg jobber i barnevernstjenesten og har stått i mange slike saker. Der helsevesen ikke vil bidra og bistå for ungdommer som trenger omfattende helsehjelp. Det ender stort sett med at disse ungdommene blir akuttplassert på adferdsinstitusjon og videre plassert på adferdsinstitusjon på tvang. Å få helsevesen til å ta grep, legge ungdommene inn til behandling og hjelpe dem er stort sett et håpløst prosjekt. Det er også en stor utfordring at helsevesen er lagt opp slik at ungdommer må samtykke. De legger sjelden inn på tvang. Så det de gjør er at de la ungdommene selv bestemme over egen helse og eget liv. Og så lar de det være opp til barnevernstjenesten å tvangsplassere. De fleste dødsfallene som har vært på institusjon er ungdommer man har tryglet og bedt at helsevesen må ta hånd om, men helse nekter. Det er skammelig! Anonymkode: c2eb5...498 Du bør lese saken i dag i Bergens Tidende om gutten som ikke fikk hjelp noe sted. Han ble tilslutt utredet i psykiatrien etter påtrykk fra bv og foreldre som mente han måtte være alvorlig psykisk syk, viste seg at han ikke feilte noe som helst, han trengte bare litt real oppdragelse og grensesetting. Når han ble sent på en institusjon der dette ble praktisert så ordnet det seg gitt. Det er nok mange slike saker, der svikt i oppdragelsen er grunnen til at ungdommene sliter, go så skylder et ubrukelig barnevern på helsevesenet. Anonymkode: 41dbe...938 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:46 #18 Del Skrevet lørdag kl 08:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker dere at barnevernstjenesten skal gjøre? Jeg jobber i barnevernstjenesten og har stått i mange slike saker. Der helsevesen ikke vil bidra og bistå for ungdommer som trenger omfattende helsehjelp. Det ender stort sett med at disse ungdommene blir akuttplassert på adferdsinstitusjon og videre plassert på adferdsinstitusjon på tvang. Å få helsevesen til å ta grep, legge ungdommene inn til behandling og hjelpe dem er stort sett et håpløst prosjekt. Det er også en stor utfordring at helsevesen er lagt opp slik at ungdommer må samtykke. De legger sjelden inn på tvang. Så det de gjør er at de la ungdommene selv bestemme over egen helse og eget liv. Og så lar de det være opp til barnevernstjenesten å tvangsplassere. De fleste dødsfallene som har vært på institusjon er ungdommer man har tryglet og bedt at helsevesen må ta hånd om, men helse nekter. Det er skammelig! Anonymkode: c2eb5...498 Nei, det er ikke alltid et håpløst prosjekt. Om man virkelig pusher på sammen med ungdommen og foreldrene, er det mulig å få riktig hjelp av helsevesenet. Men det fordrer å pushe i de riktige kanaler, bruke riktig kommunikasjon. Noe mange mangler, både foreldre og andre. Du virker å ha gitt opp. Og til ts: at en 14-åring er for ung for utredning er bare tull. Hvorfor i all verden har de sagt noe sånt, er det utelatt noe informasjon her, av deg? Du må kreve, mase og pushe på for å få hjelp. Ikke gi deg. Hold hodet kaldt og kommuniser tydelig. Det er grusomt, men det er nå dere kan gjøre mest - vanskeligere etter eldre ungdommen blir. ❤️❤️❤️ Anonymkode: 9ff41...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:48 #19 Del Skrevet lørdag kl 08:48 Hun får hjelp, men du ønsker diagnose. Anonymkode: 2cab8...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:58 #20 Del Skrevet lørdag kl 08:58 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis hun fremsetter trusler med å ta sitt liv eller andres, så skal man ta kontakt med legevakt og rykke fremover i køen. Visstnok. Der kan du kanskje si at du vil ikke ha ansvaret for en ungdom som strever så mye. Så må de legge henne inn for en natt eller to - og da er du «på innsiden» av systemet. Da er det etter min erfaring lettere å få tilgang på hjelperessurser. Det vanskelige er å komme seg utenfra til innsiden. Så en kveld hun utagerer, før hun skader seg, så dra på legevakta. Ring først. Jeg jobber ikke i helsevesenet, så jeg vet ikke om forslaget alltid stemmer, bare plukker fra flere deler av egne erfaringer og hva jeg har hørt fra andre og lest. Anonymkode: 431bc...575 Er ikke slik at hun da MÅ legges inn for et par dager, ofte blir man skrevet ut og håndtering av barnevern om foreldre ikke kan stå i det selv. Anonymkode: 3dccd...0c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå