Gå til innhold

Synes det er tungt med en mann som jobber mye turnus jeg… flere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor lager ikke mannen middagen klar da? Det er vel kun snakk om ett par ganger i uken, der man må ha sine egne barn alene... ? Kan du ikke dra ut eller hvile middag dagen etter da, når mannen er hjemme? 

Hvordan er det så ille å ha sine egne barn noen timer hver kveld? Også en helg i måneden? 

Anonymkode: b401c...453

Min mann jobber vakt så han har fort 1 uke med kveld og en uke med natt (nattukene er han på generelt grunnlag ubrukelig). Når han jobber helg er han borte hele helgen, ikke bare 8 timer lørdag og 8 timer søndag.

Det er vel det som sliter meg mest ut, jeg føler meg som deltids aleneforelder som i tillegg skal rydde og vaske etter en voksen mann som bare er innom å sover og roter. Friuker eller ytterst sjeldne dagtidsuker mener han seg sliten av turnysjibbing og bidrar ikke mer enn minimum.

Hadde han hatt en normal jobb kunne vi fordelt husarbeid og annet mye mer likt. Ikke det at det er fælt å være sammen med egne barn, men det er krevende å ta alle netter, tidlige morgener, krangler om lue på/eller av med små barn mo hakkende alene hele tiden med et annet voksent menneske som tilskuer.

Anonymkode: 50316...1e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min mann jobber vakt så han har fort 1 uke med kveld og en uke med natt (nattukene er han på generelt grunnlag ubrukelig). Når han jobber helg er han borte hele helgen, ikke bare 8 timer lørdag og 8 timer søndag.

Det er vel det som sliter meg mest ut, jeg føler meg som deltids aleneforelder som i tillegg skal rydde og vaske etter en voksen mann som bare er innom å sover og roter. Friuker eller ytterst sjeldne dagtidsuker mener han seg sliten av turnysjibbing og bidrar ikke mer enn minimum.

Hadde han hatt en normal jobb kunne vi fordelt husarbeid og annet mye mer likt. Ikke det at det er fælt å være sammen med egne barn, men det er krevende å ta alle netter, tidlige morgener, krangler om lue på/eller av med små barn mo hakkende alene hele tiden med et annet voksent menneske som tilskuer.

Anonymkode: 50316...1e9

At du er sammen med en mann som ikke tar ansvar har ingenting med turnusjobb å gjøre. Du kan sikkert overbevise deg selv om det, men helt normale menn i turnus bidrar også hjemme å lever ikke på hotell. Min mann har jobbehelg, borte mellom 10 og 12 timer hver vakt. Akkurat nå står han på vaskerommet å henger opp klær etter å ha laget kveldsmat til barna. Han jeg jobbet natt i dag å skal jobbe hele søndagen i morgen.
Ubrukelige menn vil være ubrukelige uansett turnus eller dagjobb. 

Anonymkode: afdb5...866

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus, og hjelper til i hjemmet. Men her er det nesten ingenting å gjøre. Vi har et hjem som krever minimalt. Begge har mye fritid og vi kan få omtrent så mye egentid vi ønsker, selv med barn. 

Hvorfor skal folk alltid overkomplisere alt? Gjør ting enkelt og ikke fokuser så mye på at alt må være perfekt hele tiden. Da blir familien mye mer lykkelig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er nok misunnelse. Det er ganske menneskelig hvis et forhold er veldig ubalansert. Hvis en tjener mer, jobber mindre,får trent mer, har bedre helse mens den andre kjemper. Når da utgifter deles likt i tillegg, tror jeg mange føler på en utettferdighet

Anonymkode: 9b19b...2db

Ja, og så er det jo litt sånn at den som jobber turnus får ekstra betalt for det, mens den andre blir låst til å velge noe som gir fleksibilitet nok til å både levere og hente i barnehagen og som har alle ettermiddager og helger fri, dvs null reising og begrenset arbeidspress. Det koster hundretusener i lønn og karriere hvert eneste år.

Hvis den som er mye borte da ikke bidrar med å kompensere for det den andre parten går glipp av lønnsmessig og karrieremessig, da er det faktisk skjevt.

Anonymkode: 87fc2...947

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 23.01):

Tror du det er så stas å jobbe turnus, spesielt når man må jobbe helg og helligdager å aldri få langfri i påske, pinse og jul?

Anonymkode: 17a71...ebb

Min eks synes det var veldig stas ja 🙈 Han tok også på seg ekstravakter i jula, 17.mai og påsken, fordi det var hyggeligere og mindre stress på jobb enn hjemme med barn 🙃 Fant at han hadde bedt om å bytte ut alle dagvaktene i uken også, slik at han kun jobbet dag på helg, ellers kveld. Dvs han hadde fri hele formiddagen hjemme (og klaget over at jeg jobbet, for jeg jobbet hjemmefra, men da var jeg kjedelig og burde «chille» mer), og så dro han på jobb før jeg måtte hente barn, og slapp altså unna alt med barna også. 

Prøvde å forklare at skal det funke slik så måtte han ta 100% av husarbeid, siden jeg da tok 100% med barna. Men da fikk han ikke slappet av nemlig, så det gikk ikke. 

Anonymkode: 01866...06e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Får han aldri slappet av selv han da eller? 

Anonymkode: 0e4c3...36f

Mange timer i en uke, og siden han jobber turnus har han kortere arbeidsuke, så masse tid til å slappe av.

Anonymkode: 5c9d7...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 23.31):

Jeg drømmer om at mannen har fast turnus 😅 Plutselig må han rykke ut, 3t varsel på at det er en båt eller en plattform eller noe som trenger han. Uforutsett når han er hjemme på jobb i nærområdet eller når han er vekk 24t eller en uke+. For er han i Irland en uke så er det rett tilbake på jobb etterpå. En gang måtte han plutselig reise til England, maks 24t var beskjeden, 5 dager senere kom han hjem. Han har også jobbet ett år vekke med pendling hjem nå og da i helgene. Gode penger når det er mye reising men tærer som f... på familielivet 🫣

Maritimt yrkesjobb 

Anonymkode: 42933...c35

Pappa var sjømann og da jeg var liten var han på jobb i 13 mnd. Var ikke hjemom en dag. De hadde vakt 365 dager i året, og måtte rykke ut ved redning/slep. Så det hente at de hentet noen på  bar julaften, før de rykket ut Og så kunne de være vekke i flere uker. Husker det var så rart da han gikk over til å jobbe fire uker på og så fire uker fri. Da var jeg 11 år. 

Anonymkode: d682f...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (20 timer siden):

Jeg jobber turnus, og hjelper til i hjemmet. Men her er det nesten ingenting å gjøre. Vi har et hjem som krever minimalt. Begge har mye fritid og vi kan få omtrent så mye egentid vi ønsker, selv med barn. 

Hvorfor skal folk alltid overkomplisere alt? Gjør ting enkelt og ikke fokuser så mye på at alt må være perfekt hele tiden. Da blir familien mye mer lykkelig.

Hvordan har dere oppnådd å få et hjem som krever minimalt, og så mye egentid og fritid som dere ønsker, på tross av barn? Den hemmeligheten vil jeg gjerne høre!

Anonymkode: b513a...1f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan har dere oppnådd å få et hjem som krever minimalt, og så mye egentid og fritid som dere ønsker, på tross av barn? Den hemmeligheten vil jeg gjerne høre!

Anonymkode: b513a...1f7

Lurer jeg og på.. For her går det i ett, og travlere å være hjemme enn på jobb. 

Anonymkode: 344ac...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 2 uker og 2 uker av. Dette viste min mann, og hva han gikk inn i når vi ble et par! Jeg er glad for at jeg sa dette i begynnelsen for å forhindre akkurat slike situasjoner. 

Skjønner meg ikke på hvorfor man blir et par til begynne med. Synes ikke synd på dere som sipper over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 23.17):

Klart det er tungt! Du er jo alenemamma når han er ute ❤️ 

Anonymkode: f8114...990

Nei, alenemamma er noe annet. Ikke misbruk ordet alenemamma i en slik setting. 
Mannen hennes jobber turnus, han er ikke død eller ute av bildet.

Anonymkode: 0ca58...d8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir sliten og litt misunnelig. Det er jo viktig å snakke om det også, uten å anklage mannen. Hvordan kan dere få til en logistikk som gir deg mer tid for deg selv? Jeg tenker at den som har mye fritid på dagtid må bidra ekstra mye i helg og ettermiddag de gangene han ikke jobber kveld/helg. 

Målet må jo være at begge skal være like (lite) slitne. 

Det er lov å kjenne på det du kjenner på, mange gjør faktisk det ts. Det er jo ikke partnerens feil, og det er utrolig viktig at folk jobber turnus, men det er likevel lov å snakke om ulempene for partneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg savner gubben jobber turnus. Elsket når han jobbet 3 uker på og 2 uker av

De 2 ukene han var hjemme gjorde han ting som måtte gjøres hjemme, vi fant på ting sammen. Og han innimellom tok på seg jobb andre steder.

Når han var borte fikk jeg fri som jeg kaller det til å gjøre som jeg ville, gjøre ting i huset slik jeg syntes var lettest. 

Merker nå når han er hjemme hver helg og dag at vi fort kan gå litt på nervene til hverandre 

Anonymkode: f33de...b8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...