Gå til innhold

Erfaring med bekkensmerter etter fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist bekkenløsningløsning i 3. trimester av mitt andre svangerskap. Kjentes godt i setet og i venstre fot. Vondt i venstre lysk ved bevegelse og når jeg gikk, haltet litt.

Det er nå 2 uker siden jeg fødte og det er dessverre ikke blitt bedre. Spesielt vondt i venstre fot og føler dette hemmer meg i hverdagen. Hadde håpet det skulle bedres etter fødsel… Jordmødrene på sykehuset sa jeg må ta tiden til hjelp, og jeg skjønner at det det kan ta litt tid før kroppen heales. Har noen erfaringer med bekkensmerter etter fødsel? Jeg lurer på å kontakte lege, men samtidig tenker jeg at jeg må ha litt i magen.

Anonymkode: 62c1f...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler fysioterapeut spesialisert på kvinnehelse. Om du ammer er det sannsynligvis fortsatt vondt fordi bekkenløsning med smerter er hormonelt betinget, og man er proppfull av disse hormonene så lenge man ammer. Altså er det ikke noe fysisk galt med bekkenet ditt, det er bare løsere i ledd og fester. Det er ikke sikkert det blir helt bra før ammeperioden er over, det er i hvert fall min erfaring.

Anonymkode: dae71...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg tok det mange år, kan fortsatt få vondt enkelte ganger nå selv 13 år etter fødselen. Lurt å ta kontakt med en fysioterapeut som nevnt over.

Anonymkode: 30bae...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 20.42):

Anbefaler fysioterapeut spesialisert på kvinnehelse. Om du ammer er det sannsynligvis fortsatt vondt fordi bekkenløsning med smerter er hormonelt betinget, og man er proppfull av disse hormonene så lenge man ammer. Altså er det ikke noe fysisk galt med bekkenet ditt, det er bare løsere i ledd og fester. Det er ikke sikkert det blir helt bra før ammeperioden er over, det er i hvert fall min erfaring.

Takk for svar! Kjipt om det er hormonelt betinget da jeg gjerne vil amme så lenge mulig. Men jeg kan ikke gå i månedvis med vond fot.. Bor i distriktet så usikker om jeg vil få tak i en fysioterapaut som er spesialist på kvinnehelse, men skal absolutt sjekke om det finnes noen i nærheten! Takk for tips :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hos meg tok det mange år, kan fortsatt få vondt enkelte ganger nå selv 13 år etter fødselen. Lurt å ta kontakt med en fysioterapeut som nevnt over.

Anonymkode: 30bae...e94

Uff, det hørtes ikke bra ut. Var det ditt siste (eventuelt eneste) svangerskap? Fikk du noe behandling?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! Kjipt om det er hormonelt betinget da jeg gjerne vil amme så lenge mulig. Men jeg kan ikke gå i månedvis med vond fot.. Bor i distriktet så usikker om jeg vil få tak i en fysioterapaut som er spesialist på kvinnehelse, men skal absolutt sjekke om det finnes noen i nærheten! Takk for tips :)

ts

Jeg bor også i distriktet og hadde ikke hørt om henne, men så anbefalte jordmor henne :) Du kan jo kontakte helsestasjonen og høre om de vet om noen, kanskje? 

For min del ble det bedre med tiden selv om jeg fortsatt ammet. Mulig det er fordi man trapper naturlig ned på ammingen når babyen begynner med fast føde? Som sagt bør du kontakte noen som kan sjekke bekkenet ditt uansett, for det kan jo også være en låsning eller lignende som forårsaker smertene. Dumt å gå med det hvis det er mulig å fikse! Og uansett kan de nok vise deg øvelser som gir lindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke spesielt plaget i bekkenet i svangerskapet. Hos meg kom det etter fødselen. 

Nå er det over fem år siden og jeg er fortsatt ikke bra. Jeg oppsøkte fysio, naprapat og manuellterapeut i løpet av det første året uten at det hjalp så mye. 

For min del har det vært avgjørende å tilpasse trening og hverdagsaktivitet så jeg holder meg innenfor komfortsonen. Med en gang jeg overdriver får jeg smerter og låsninger de neste dagene. Jeg er også avhengig av å tøye godt, så det anbefales når kroppen er klar. 

Blir det for ille tar jeg en naproxen på kvelden så jeg får sove. Og jeg bruker fortsatt bb-hugme puta hver natt 

Anonymkode: 15471...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 7 måneder før bekkensmertene ga seg her. Syns egentlig de var værre etter fødsel enn før... Gjorde mye øvelser og trening som skulle hjelpe fra fysio, men føler egentlig at det bare brått gikk over av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt invalid av bekkenløsning I svangerskapet. Den kommer tidlig også.. Yngste blir snart ett år. Ammer fortsatt.

Rett etter fødselen klarte jeg å gå noen få hundre meter bare. Hadde veldig vondt i bekkenet. Det ble gradvis bedre. Da hun var 2 måneder gammel, var jeg i stand til å gå rundt 4 km langs veien. Da hadde jeg ganske vondt når jeg var ferdig. 

Det er blitt en del bedre siden da. Jeg sliter fortsatt en del, men prøver å være tålmodig. Så lenge jeg ammer er jeg inneforstått med at det er smerter og noen begrensninger fysisk. Sist gang tok det 5 år før jeg ikke kjente noen smerter mer. 

Anonymkode: 7ebfc...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bekkensmerter siden jeg fødte for første gang(19 år siden). Begynte i midten av graviditeten og var helt handicapet mot slutten av graviditeten. Ble bedre med tiden etter fødsel, men plages veldig fortsatt som sagt 19 år etter. Har bare lært meg å leve med smertene og prøve unngå støvsuging og bøye meg fremover f.eks., setter meg på huk istedenfor å bøye meg frem osv. Men kan ikke gå lenge, sitte lenge, stå lenge osv av gangen, da kommer smertene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte for 8 år siden og plages fremdeles. Et ikke så flink til å prioritere øvelsene jeg har fått. Mitt beste råd: vær nøye med øvelser fra fysioterapeut!

Plutselig kan jeg gjøre en ganske liten bevegelse som trigger noe. Har smerter daglig nå, men synes ikke jeg kan ta smertestillende så ofte og har dermed mange søvnløse netter.

Anonymkode: 26521...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var smertepreget i to år etter første. Opplevde ikke at verken fastlege eller fysikalskmedisinere hadde noe særlig å bidra med. Trente og fikk noe behandling hos manuellterapeut, men vet jo ikke om det var tiden eller behandlingen som hjalp mest. Det ga i hvert fall noe umiddelbar lindring.

Var like invalid i svangerskapet med nummer to,  men det var ikke ille så lenge etterpå. Mulig jeg var flinkere til ikke å pushe noe noe var vondt. Vesentlig bedre bare et par måneder etter fødselen. 

Ti år senere unngår jeg fremdeles å gå på ski og sove på harde underlag, samt må begrense gåing på asfalt etc., men det er ikke slik at jeg preges av det i hverdagen. 

Anonymkode: 6d4c4...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle som deler erfaringer! Jeg hadde ingen aning om at så mange plages etter fødsel. Jeg blir å ta en snakk med jordmor og fastlege om behandling videre, håper vi finner noe som funker! Og at det økende fokuset på kvinnehelse vil gjøre at jeg tas på alvor. Føler virkelig med dere som plages så mange år etter fødsel! 🫶🏻

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smerter tre år etter sist fødsel. De kommer rundt eggløsning og under mensen. 

Anonymkode: feac7...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...