AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:01 #61 Del Skrevet lørdag kl 18:01 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skulle ønske jordmødre sluttet å bruke ord som «fødekropp»… det sa jordmor til meg også før min første fødsel, at jeg hadde «perfekt fødekropp». Ett akutt keisersnitt og en pelvimetri senere viste fasiten misdannelse i bekkenet. Som man ikke kan se utenfra. 😒 Noe annet de kan finne på å lire av seg er «man får ikke større barn enn man klarer å føde». Tror på at det blir født flere barn ved fullmåne… Noen jordmødre er rett og slett så uvitenskapelige at jeg får helt fnatt. Anonymkode: 02fec...1b7 Åh jaaaa! Før min første fødsel sa jordmor på helsestasjonen det samme til meg også, da jeg sa jeg var redd for å føde. Ble 30 timer i fødsel med grusomme, ineffektive rier og vakumforløsning. Det var fødekroppen sin det, gitt 🙄 Anonymkode: cd1c5...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:08 #62 Del Skrevet lørdag kl 18:08 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skulle ønske jordmødre sluttet å bruke ord som «fødekropp»… det sa jordmor til meg også før min første fødsel, at jeg hadde «perfekt fødekropp». Ett akutt keisersnitt og en pelvimetri senere viste fasiten misdannelse i bekkenet. Som man ikke kan se utenfra. 😒 Noe annet de kan finne på å lire av seg er «man får ikke større barn enn man klarer å føde». Tror på at det blir født flere barn ved fullmåne… Noen jordmødre er rett og slett så uvitenskapelige at jeg får helt fnatt. Anonymkode: 02fec...1b7 Har vært heldige med mine jordmødre. De er klar på at for store barn bør taes med keisersnitt, men de ser jo på historikk fra tidligere fødsler, hvordan det har gått etc også. Så kan man ikke forvente at det går bra heller, ting kan skje under en fødsel.. Anonymkode: 32261...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:22 #63 Del Skrevet lørdag kl 18:22 AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 18.09): Jeg var 5 og førstefødt, funka helt fint uten noe dramatikk under fødselen. Hva tenkte du gjøre ut av det ? Prøve å tvinge igjennom keisersnitt? Anonymkode: ca2c1...cab Så du har altså ikke født selv? Mulig du bør stå over denne diskusjonen da. Anonymkode: 8468b...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet lørdag kl 19:23 #64 Del Skrevet lørdag kl 19:23 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor har du lest om det? Har du en lenke? Jeg har fått to store barn, begge 54 cm og hhv. 4,3 og 4,4 kg, og ikke minst 37 cm rundt hodet Hodet er jo det verste, men får man et stort barn, har det gjerne stort hode også. Anonymkode: 1f1ed...859 Har dessverre ikke en lenke, men har lest en del informasjon om dette via britisk forskning gjennom tidene. Kanskje lett å finne selv om man søker. Endret lørdag kl 19:23 av lajlaj Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:12 #65 Del Skrevet lørdag kl 20:12 lajlaj skrev (På 7.2.2025 den 20.15): Forskning viser at dersom man forventer et stort barn, så får man ofte større skader pga. for mye tiltak og inngripen fra leger/jordmødre, enn om man ikke forventer et stort barn og barnet er stort. Jeg kan hypotetisk tenke meg til samme mulige årsak som at hjemmefødsler ikke er bevist å medføre flere komplikasjoner enn sykehusfødsler, heller det motsatte overraskende nok. Pga at kvinnen er avslappet i et trygt miljø. Om man drar parallellen ville det være logisk at å VITE at man skal føde det man selv synes, eller enda verre, det selv jormødrene synes, er et stort barn, vil vel definitivt medføre at man gruer seg mer til fødsel, er betydlig mer stresset og nervøs, og mye mindre avslappet. Mange har for lengst overbevist seg selv om at de umulig kan føde barn på 4-5 kg. Og det å være redd, nervøs, stresset - dét kan jo øke risikoen for komplikasjoner. Så for meg virker sammenhengen sannsynlig. Anonymkode: ca0bb...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet lørdag kl 21:05 #66 Del Skrevet lørdag kl 21:05 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg kan hypotetisk tenke meg til samme mulige årsak som at hjemmefødsler ikke er bevist å medføre flere komplikasjoner enn sykehusfødsler, heller det motsatte overraskende nok. Pga at kvinnen er avslappet i et trygt miljø. Om man drar parallellen ville det være logisk at å VITE at man skal føde det man selv synes, eller enda verre, det selv jormødrene synes, er et stort barn, vil vel definitivt medføre at man gruer seg mer til fødsel, er betydlig mer stresset og nervøs, og mye mindre avslappet. Mange har for lengst overbevist seg selv om at de umulig kan føde barn på 4-5 kg. Og det å være redd, nervøs, stresset - dét kan jo øke risikoen for komplikasjoner. Så for meg virker sammenhengen sannsynlig. Anonymkode: ca0bb...328 Ja, er enig i tankerekken din. Her lå dokumentasjonen og forskningen på hvilke tiltak sykehuset selv satte igang. For eksempel unødvendig klipping etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet søndag kl 15:09 #67 Del Skrevet søndag kl 15:09 AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 18.02): Førstemann var 4,2 kg og andremann var 4,5 kg(to uker før termindato!!). Jeg tok opp dette med jordmor på sykehuset, at jeg var bekymret for et enda større barn. Da svarte hun bare at jeg har født store barn uten problemer før, så vi vet at jeg takler det. Men vil jeg klare vaginal fødsel av et barn som nærmer seg 5 kg? Følte ikke hun tok noe hensyn til at nestemann kan bli enda større enn de to andre? Bør jeg gjøre noe mer ut av det eller ta det som det kommer? Anonymkode: cd1c5...0d7 Det er ikke gitt at babyer blir større for hver gang. Våre barn ble det, men det er jo ikke likt for alle. Førstemann var 3,9 kg (født 17 dager før termin), andremann var 4,6 kg (født en uke over termin) og tredjemann var 5,1 kg (født to uker etter termin). Jeg fødte alle sammen vaginalt. Helt normalt kosthold igjennom svangerskapene og ikke svangerskapsdiabetes. Fødselen med tredjemann fikk litt problemer på slutten, for han satt fast med skuldrene, men de klarte å vri han sånn at han kom ut, så heldigvis så gikk det bra. Men det var ikke nødvendig med verken tang, sugekopp, klipping osv. Hvis du er veldig bekymret, er det noe du kan ta opp med legen din, hvis du føler at jordmor ikke hører på deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå