Gå til innhold

Prøve å bytte psykolog eller gi opp å gå til psykolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er jo din erfaring, ut fra det lille TS skriver har du på ingen måte grunnlag for å hevde at TS blir "forstått mer enn godt nok", osv.

Du har ikke vært i det rommet.

Anonymkode: 2df57...93a

Dette er min erfaring, pluss det psykiater fortalte meg om sine erfaringer med pasienter.

Jeg er ikke bastant, jeg skriver "sannsynligvis". TS har ikke noen komplisert diagnose, det er snakk om depresjon. Så ja, sannsynligvis blir hun forstått godt nok. Det er ikke rakettforskning.

Anonymkode: 9d1ea...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget er jo det, at det er helt vanlig å føle at man ikke blir fullstendig forstått på alt. Behandlere er ikke tankelesere, men ofte har det ikke noe å si for behandlingen. Det er liten grunn til å fortvile fordi man føler seg misforstått på visse ting.

Anonymkode: 9d1ea...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor henge seg så opp i en setning TS skrev?

H*n skriver: "Jeg ønsket egentlig bare en som lytter til meg. Både så jeg slipper å stå alene med disse tankene, men også at noen som jeg føler har troen på meg."  

TS skriver da også at h*n står alene med depressive tanker og trenger hjelp til å bære det? Støtte i prosessen til å komme ut av depresjonen. At h*n trenger at noen tror på h*n. Dette er helt normale menneskelige behov som enhver psykolog har kjennskap til og skal ha god kunnskap om hvordan de kan bidra.

Men TS opplever ikke at psykologen en gang forstår h*n. Da er det noe som skurrer, og det trenger virkelig ikke være den deprimerte pasienten som gjør noe feil, men derimot kan det virke som den som skal hjelpe har feilet her. Mislykkes i å bygge en god terapeutisk alianse-det helt grunnleggende for at psykoterapi kan være virksomt.

Da blir det både håpløst og tåpelig at en gjeng på KG påstår at TS ikke er villig til å jobbe med seg selv, mangler motivasjon,  ikke tar til seg hjelpen osv.

Det finnes faktisk mange dårlige terapeuter der ute. Hvert år mister flere autorisasjonen for brudd på Helsepersonelloven. Tenk alle som er i gråsonen da, som ikke blir tatt, men som bare gir uvirksom og eller skadelig terapi. Et av varseltegnene er når psykologen ikke tar ansvar for egen tilkortkommenhet. I stedet for å si til TS at "jeg skjønner ikke hvorfor du går til psykolog", burde hun sakt "Jeg blir usikker på hvordan jeg kan hjelpe deg. 

TS virker ikke som hun har noe mål annet enn å bli lyttet til. Det er et ærlig behov, men da må det være lov å påpeke at det er andre instanser enn DPS og psykologer som er beregnet på det. Å få hjelp med depresjon kan og lavterskeltilbudet i kommunen hjelpe med. 

Anonymkode: a0c35...f2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men, du vet da vel ingenting om at TS "bare sitter der passiv"? 

Ut fra den lille informasjonen som framkommer i tråden har ingen her grunnlag for å anta at TS gjør noe som helst feil. TS er en pasient med depresjon som ønsker hjelp til bedring, men h*n opplever at terapien så langt ikke har vært til nytte. 

Spørsmålet her er først og fremst hva har psykologen gjort feil? Ikke TS. TS har ikke gjort noe feil, kan ikke gjenta det nok.

Minner igjen om at TS søker hjelp for depresjon! H*n kommer ikke med en bestilling, f.eks "ønske om å bli bedre til å ta ordet i større forsamlinger", og så nekter å prøve ut det psykologen foreslår. Dere som svarer så krast- vet dere egentlig hva depresjon er? Psykologen må ofte være den ene som holder håpet oppe.

Men du har null problemer med å komme lange tolkninger i stedet for å innse at jo noen ganger det er faktisk en spade en spade…

Anonymkode: e19de...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, svarene i denne tråden er helt horrible. TS er pasienten og psykologen er den som skal få TS til å forstå hvordan h*n kan bli bedre. Snakk om å flytte ansvaret for behandlingen totalt over på pasienten!!

Det er faktisk forventet at en psykolog kan bidra for å bedre noe så vanlig som en depresjon. Hjelper da ikke dere som sier "h*n må jobbe med seg selv". Ja, det kan godt være, h*n f.eks må forsøke og endre tankemønstre, og unngå unvikelsesatferd ol. Men det er jo psykologens jobb å hjelpe h*n til å forstå og støtte h*n i hva som eventuelt kan endres? 

Det høres ut som at denne psykologen ikke en gang har lagt til rette for det helt grunnleggende- en god terapeutisk allianse. Den skal blant annet inneholde klare mål for behandlingen. Psykologen sier rett ut 6 time at han ikke skjønner hvorfor TS er der. Da har ikke psykologen etter såpass mange timer klart å skape en terapeutisk allianse som er meningsfull for pasienten. Det er ett rødt flagg.

Dessverre er ikke alle psykologer så dyktige som samfunnet liker og tro. Derfor bør TS få støtte i å forsøke på ny! Ikke hånet for å ikke forvente mer fra terapien og bla, bla. TS har faktisk bedt om hjelp! Da skal man få hjelp. Mange gjør ikke det og tar heller selvmord. 

Heier på deg, TS❤️

Du kritiserer andre for å komme med uttalelser uten selv å ha vært i terapi rommet, Men du kritiserer jo en psykolog og kommer med uttalelser som rødt flagg uten selv å ha vært i rommet så litt selvinnsikt ta det kanskje ikke vært å forakte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatrien er så presset at de fort bare bidrar til å gjøre vondt verre for folk. Hvis du bare sitter igjen med en dårlig følelse gjør det det ikke godt samme hvor kvalifisert psykologen er. Tenk på deg selv og hva du føler du er tjent med. 

Anonymkode: 20dac...fb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jeg får litt delte svar.

I morgen ringer jeg DPS-resesjonen og spørre om hvordan jeg bør si ifra at jeg enten vil avslutte behandlingen eller bytte psykolog.  At jeg ønsker å bytte psykolog om det er mulig, men om det ikke er mulig så ønsker jeg å avslutte behandlingen. I tillegg gi  2-3 setninger som begrunnelse for hvorfor jeg vil bytte og hva jeg vil ha ut av behandlingen slik at det ikke blir noen misforståelser. 

Jeg vil også spørre om de kan sende meg informasjon om et passende lavterskeltilbud her jeg bor om de vet noe om det. 

Får jeg en ny behandler så vet vedkommende hva hun får når hun får meg som pasient. Får jeg ikke ny behandler fordi DPS ikke tilbyr det jeg er ute etter så er det selvsagt noe jeg aksepterer. Får jeg informasjon om et passende lavterskeltilbud så er det supert. 

TS

Anonymkode: cd3aa...ad5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg vil også spørre om de kan sende meg informasjon om et passende lavterskeltilbud her jeg bor om de vet noe om det. 

Du finner dette på kommunen din sine hjemmesider. For du kan kontakte dem på egenhånd uten henvisning. 

Her måtte en fra kommunen komme å snakke om hva de tilbydde, for psykologen på DPS ikke visste noe særlig. Men akkurat det sykepleieren i kommunen fortalte, sto på kommunen sine hjemmesider.

Anonymkode: 7745f...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ekstremt stort utbytte av sjelesørger! Det har hjulpet meg mye mer enn psykologtimer.

Du trenger heller ikke være religiøs for å benytte deg av slike tilbud ❤️ 

Anonymkode: d27e3...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du finner dette på kommunen din sine hjemmesider. For du kan kontakte dem på egenhånd uten henvisning. 

Her måtte en fra kommunen komme å snakke om hva de tilbydde, for psykologen på DPS ikke visste noe særlig. Men akkurat det sykepleieren i kommunen fortalte, sto på kommunen sine hjemmesider.

Anonymkode: 7745f...d23

Takk, men jeg sjekket  der før jeg skrev innlegget mitt. Føler ingenting der passer meg. 

Jeg skal ringe de som har det psykiske helsetilbudet i kommunen  og spørre om jeg har misforstått det som står på hjemmesiden eller om det er noe der som passer meg. Jeg skal også si ifra at ikke trenger noe møte med noen som kun forteller meg det samme som står på hjemmesiden deres. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har fått ekstremt stort utbytte av sjelesørger! Det har hjulpet meg mye mer enn psykologtimer.

Du trenger heller ikke være religiøs for å benytte deg av slike tilbud ❤️ 

Anonymkode: d27e3...353

Takk! Jeg skal sjekke det ut! 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser jeg får litt delte svar.

I morgen ringer jeg DPS-resesjonen og spørre om hvordan jeg bør si ifra at jeg enten vil avslutte behandlingen eller bytte psykolog.  At jeg ønsker å bytte psykolog om det er mulig, men om det ikke er mulig så ønsker jeg å avslutte behandlingen. I tillegg gi  2-3 setninger som begrunnelse for hvorfor jeg vil bytte og hva jeg vil ha ut av behandlingen slik at det ikke blir noen misforståelser. 

Får jeg en ny behandler så vet vedkommende hva hun får når hun får meg som pasient. Får jeg ikke ny behandler fordi DPS ikke tilbyr det jeg er ute etter så er det selvsagt noe jeg aksepterer. Får jeg informasjon om et passende lavterskeltilbud så er det supert. 

TS

Men den evt nye behandleren vil også komme med forventninger rettet mot deg. Køene i spesialisthelsetjenesten er lange så om man ikke er interessert i å gjøre den jobben man selv må gjøre og egentlig bare vil ha noen å skravle med burde man finne en annen arena og la de som er interessert i terapi på plass på Dps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men den evt nye behandleren vil også komme med forventninger rettet mot deg. Køene i spesialisthelsetjenesten er lange så om man ikke er interessert i å gjøre den jobben man selv må gjøre og egentlig bare vil ha noen å skravle med burde man finne en annen arena og la de som er interessert i terapi på plass på Dps.

Jeg hadde allerede sagt ifra til DPS før jeg leste svaret ditt. 

Jeg jeg er klar over det du skriver. 

Jeg avsluttet min behandling hos psykologen jeg hadde  fordi det ikke er noe poeng at jeg bruker min og psykologens tid på noe som ikke hjelper meg. Både jeg og psykologen var enig i at vi ikke kommer noen vei.  Da er det bedre at noen andre som har utbytte av plassen får plassen. 

Jeg sa til DPS at jeg uansett ikke vil fortsette med min nåværende psykolog, men om mulig så ønsker jeg å få komme til en annen psykolog. Når DPS tar den avgjørelsen om jeg bør få en ny psykolog så vil de vite hva jeg gjør og ikke gjør for å bli bedre og hva jeg har tenkt til å bruke psykologtimene til. 

Jeg mener jeg gjør mye for å bli bedre, men konkret hva vil jeg ikke fortelle her.  Det trenger ikke noe andre enn DPS å vite. 

Selv skjønner jeg ikke helt problemet med det jeg gjør. Jeg tror vi misforstår hverandre.  Det er DPS og ikke jeg som bestemmer om jeg får ny psykolog. Jeg spiller med åpne kort så de vet akkurat hva de får om de gir meg ny psykolog. DPS sitter selvsagt også på langt mer informasjon om meg enn det jeg har gitt i denne tråden. 

Får jeg ikke ny psykolog så blir jeg trist for jeg føler stort behov for psykolog og at jeg vil ha nytte av en psykolog. Men jeg har ikke noe problem med å skjønne om DPS kommer til at andre enn meg bør få plassen. Jeg spiller med åpne kort fordi jeg ikke ønsker å få en ny psykolog om jeg og den nye psykolog kun vil kaste bort tiden til hverandre. Da er jeg helt enig i at det er mye bedre om plassen går til noen som faktisk får utbytte av behandlingen. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 17.25):

En psykolog skal ikke bare lytte... Det kunne jo hvem som helst gjort. Trenger ikke 6 år på universitet for det

Terapi krever at du er villig til å utfordre dine tanker og følelser, og også gjøre ting annerledes i livet. 

Ved å bare fortelle om vanskene blir det neppe bedre. 

Men ja, du kunne vel prøvd ny.

Anonymkode: 93998...061

Miljøterapeuter kan og utfordre tankesettet. Er ikke bare psykologer som kan det. 

Hilsen en som er blitt utfordret i bøtter og spann 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg hadde allerede sagt ifra til DPS før jeg leste svaret ditt. 

Jeg jeg er klar over det du skriver. 

Jeg avsluttet min behandling hos psykologen jeg hadde  fordi det ikke er noe poeng at jeg bruker min og psykologens tid på noe som ikke hjelper meg. Både jeg og psykologen var enig i at vi ikke kommer noen vei.  Da er det bedre at noen andre som har utbytte av plassen får plassen. 

Jeg sa til DPS at jeg uansett ikke vil fortsette med min nåværende psykolog, men om mulig så ønsker jeg å få komme til en annen psykolog. Når DPS tar den avgjørelsen om jeg bør få en ny psykolog så vil de vite hva jeg gjør og ikke gjør for å bli bedre og hva jeg har tenkt til å bruke psykologtimene til. 

Jeg mener jeg gjør mye for å bli bedre, men konkret hva vil jeg ikke fortelle her.  Det trenger ikke noe andre enn DPS å vite. 

Selv skjønner jeg ikke helt problemet med det jeg gjør. Jeg tror vi misforstår hverandre.  Det er DPS og ikke jeg som bestemmer om jeg får ny psykolog. Jeg spiller med åpne kort så de vet akkurat hva de får om de gir meg ny psykolog. DPS sitter selvsagt også på langt mer informasjon om meg enn det jeg har gitt i denne tråden. 

Får jeg ikke ny psykolog så blir jeg trist for jeg føler stort behov for psykolog og at jeg vil ha nytte av en psykolog. Men jeg har ikke noe problem med å skjønne om DPS kommer til at andre enn meg bør få plassen. Jeg spiller med åpne kort fordi jeg ikke ønsker å få en ny psykolog om jeg og den nye psykolog kun vil kaste bort tiden til hverandre. Da er jeg helt enig i at det er mye bedre om plassen går til noen som faktisk får utbytte av behandlingen. 

TS

Lykke til! Høres på meg ut som du tar ansvar for situasjonen din og gjør mye for å prøve og bli bedre. Håper du får en ny psykolog som du får et godt forhold til. 

Anonymkode: 1ff3d...07b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt.

Jeg ble utbrent i 20 årene og ble henvist til DPS. Fikk en psykolog som snakket mitt språk. 7 mnd etter var jeg friskmeldt.

Å finne rett psykolog er som å finne de perfekte skoene. De må passe.

Jeg var heldig som traff med min første psykolog.

Anonymkode: a8994...9d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lykke til! Høres på meg ut som du tar ansvar for situasjonen din og gjør mye for å prøve og bli bedre. Håper du får en ny psykolog som du får et godt forhold til. 

Anonymkode: 1ff3d...07b

Takk!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bytt.

Jeg ble utbrent i 20 årene og ble henvist til DPS. Fikk en psykolog som snakket mitt språk. 7 mnd etter var jeg friskmeldt.

Å finne rett psykolog er som å finne de perfekte skoene. De må passe.

Jeg var heldig som traff med min første psykolog.

Anonymkode: a8994...9d0

Takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...