AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:48 #1 Del Skrevet fredag kl 15:48 Jeg har hatt 7 timer med psykolog hos DPS. Allerede første timen tenkte jeg at denne psykologen forstår meg ikke, men tenkte at jeg måtte prøve noen timer med henne for å se om hun ville forstå meg om jeg brukte noen timer på å forklare situasjonen. Ting ble aldri bedre og sist time hadde jeg tenkt så si til henne at jeg føler vi ikke forstår hverandre og vi ikke kommer noen vei, men hun kom meg i forkjøpet. Psykologen sa ikke kun at hun ikke forstod meg og at vi ikke kommer noen vei, men også at hun ikke forstod hvorfor jeg går til psykolog. Jeg ønsket egentlig bare en som lytter til meg. Både så jeg slipper å stå alene med disse tankene, men også at noen som jeg føler har troen på meg. Jeg tenkte å bruke helgen til å tenke over om jeg skal gi opp å gå til psykolog eller om jeg skal spørre om jeg kan bytte psykolog. Så lurte litt på hva dere tenker. Har jeg urealistiske ønsker om hva jeg skulle få ut av å gå til psykolog? Eller kan jeg kanskje få det om jeg bytter psykolog? Selvsagt gjør jeg mer enn å gå til psykolog for å få det bedre. Det er ikke sånn at jeg tror at å gå til psykolog skal løse alt eller mesteparten av problemene mine. Anonymkode: cd3aa...ad5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:54 #2 Del Skrevet fredag kl 15:54 Umulig å svare på, for du beskriver ingen grunn til å gå til psykolog i innlegget ditt. Psykolog er for psykiske lidelser. Trenger du å bli hørt så går du til lavterskeltilbud i kommunen, ikke DPS. Anonymkode: 8f55c...68d 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:58 #3 Del Skrevet fredag kl 15:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Umulig å svare på, for du beskriver ingen grunn til å gå til psykolog i innlegget ditt. Psykolog er for psykiske lidelser. Trenger du å bli hørt så går du til lavterskeltilbud i kommunen, ikke DPS. Anonymkode: 8f55c...68d Jeg sliter med depresjon, det var sånn jeg fikk plassen hos DPS. Min nåværende psykolog tviler heller ikke på at jeg er deprimert nok til å få plass hos DPS. TS Anonymkode: cd3aa...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet fredag kl 16:07 #4 Del Skrevet fredag kl 16:07 Prøv å få byttet, det er ikke alle man fungerer med av så mange grunner - og det vet og forstår de fleste psykologer også. Jeg ble "advart" om det da jeg måtte bytte psykolog fordi han jeg gikk hos skulle slutte - hvis jeg ikke syntes det føltes riktig etter 4-5 ganger burde jeg prøve en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:08 #5 Del Skrevet fredag kl 16:08 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg sliter med depresjon, det var sånn jeg fikk plassen hos DPS. Min nåværende psykolog tviler heller ikke på at jeg er deprimert nok til å få plass hos DPS. TS Anonymkode: cd3aa...ad5 Men hva mer enn å bli lyttet til ønsker du fra en psykolog? For hvis du kun ønsker å bli lyttet til er det lavterskel tilbud i kommunen som er bedre egnet til det. Anonymkode: a0c35...f2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:15 #6 Del Skrevet fredag kl 16:15 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva mer enn å bli lyttet til ønsker du fra en psykolog? For hvis du kun ønsker å bli lyttet til er det lavterskel tilbud i kommunen som er bedre egnet til det. Anonymkode: a0c35...f2c Jeg vil egentlig bare bli lyttet til. Jeg visste ikke om lavterskeltilbud. Min nåværende psykolog fortalte aldri om det og min fastlege fortalte aldri om det. Det var fastlegen som foreslo henvisning til DPS etter at jeg hadde brukt henne til å lytte til meg. Jeg skal prøve å finne mer ut av lavterskeltilbudet. Jeg bryr meg egentlig ikke hvem som lytter å lenge personen lytter. I tillegg ønsker jeg at jeg går til samme person hver gang. Daria skrev (3 minutter siden): Prøv å få byttet, det er ikke alle man fungerer med av så mange grunner - og det vet og forstår de fleste psykologer også. Jeg ble "advart" om det da jeg måtte bytte psykolog fordi han jeg gikk hos skulle slutte - hvis jeg ikke syntes det føltes riktig etter 4-5 ganger burde jeg prøve en annen. Takk! TS Anonymkode: cd3aa...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:17 #7 Del Skrevet fredag kl 16:17 Har du prøvd antidepressiva? Anonymkode: 81863...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:20 #8 Del Skrevet fredag kl 16:20 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du prøvd antidepressiva? Anonymkode: 81863...db9 Antidepressiva lindrer bare symptomer, men ikke årsak. Ønsker ts å bli frisk fra depresjon bør hen gå i terapi. Anonymkode: 7a228...3d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:20 #9 Del Skrevet fredag kl 16:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du prøvd antidepressiva? Anonymkode: 81863...db9 Takk. Ja, jeg går på antidepressiver. Det hjelper litt mot depresjonen min. TS Anonymkode: cd3aa...ad5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:25 #10 Del Skrevet fredag kl 16:25 En psykolog skal ikke bare lytte... Det kunne jo hvem som helst gjort. Trenger ikke 6 år på universitet for det Terapi krever at du er villig til å utfordre dine tanker og følelser, og også gjøre ting annerledes i livet. Ved å bare fortelle om vanskene blir det neppe bedre. Men ja, du kunne vel prøvd ny. Anonymkode: 93998...061 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:00 #11 Del Skrevet fredag kl 21:00 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har hatt 7 timer med psykolog hos DPS. Allerede første timen tenkte jeg at denne psykologen forstår meg ikke, men tenkte at jeg måtte prøve noen timer med henne for å se om hun ville forstå meg om jeg brukte noen timer på å forklare situasjonen. Ting ble aldri bedre og sist time hadde jeg tenkt så si til henne at jeg føler vi ikke forstår hverandre og vi ikke kommer noen vei, men hun kom meg i forkjøpet. Psykologen sa ikke kun at hun ikke forstod meg og at vi ikke kommer noen vei, men også at hun ikke forstod hvorfor jeg går til psykolog. Jeg ønsket egentlig bare en som lytter til meg. Både så jeg slipper å stå alene med disse tankene, men også at noen som jeg føler har troen på meg. Jeg tenkte å bruke helgen til å tenke over om jeg skal gi opp å gå til psykolog eller om jeg skal spørre om jeg kan bytte psykolog. Så lurte litt på hva dere tenker. Har jeg urealistiske ønsker om hva jeg skulle få ut av å gå til psykolog? Eller kan jeg kanskje få det om jeg bytter psykolog? Selvsagt gjør jeg mer enn å gå til psykolog for å få det bedre. Det er ikke sånn at jeg tror at å gå til psykolog skal løse alt eller mesteparten av problemene mine. Anonymkode: cd3aa...ad5 Høres mer ut som du heller burde ha STØTTESAMTALER siden du skriver du kun egentlig vil ha en som lytter og det høres ut som du kanskje ikke har et spesielt problem du går dit for? Siden hun lurte på hvorfor du i det hele tatt gikk der. Anonymkode: afa0f...d94 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:04 #12 Del Skrevet fredag kl 21:04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sliter med depresjon, det var sånn jeg fikk plassen hos DPS. Min nåværende psykolog tviler heller ikke på at jeg er deprimert nok til å få plass hos DPS. TS Anonymkode: cd3aa...ad5 Å gå til psykolog alene hjelper ikke depresjon. Du må gjøre ting. Ikke bare sitte hjemme. Kom deg ut i aktivitet. Arbeid eller en deltidsjobb. Er du for syk for å jobbe noe som helst kan du prøve fontenehuset. Anonymkode: afa0f...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:28 #13 Del Skrevet fredag kl 22:28 Hvis du får behandling på DPS så må det være fordi du har et høyt ønske om å bli frisk og at du er motivert til å gjøre en jobb som skal til for å bli det. Du er ikke der for at noen bare skal lytte til deg, og det er ikke nødvendig at du blir 100% forstått heller. Du bør være villig til å lytte minst like mye som du snakker, om ikke mer. Du er der for å lære. Du må være villig til å følge forslag fra behandleren din. Du bør være åpen for å gjøre endringer i hverdagen din og være villig til å se ting på nye måter. Du bør ha med deg notatblokk og oppføre deg som om du er på skolebenken (min mening). Er alt dette bare tullprat for din del så mener jeg personlig at du har lite på DPS å gjøre, i alle fall ikke med depresjon. Du blir ikke frisk av å fortelle om hvor fælt du synes du har det. Anonymkode: 9d1ea...050 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:43 #14 Del Skrevet fredag kl 22:43 Synes du får krasse svar. Om man ikke har gått til psykolog før så er det ikke så lett å vite hva enn ønsker ut av terapien annet enn å få hjelp- å bli lyttet til som TS skriver kan være en del av det. Jeg synes du bør be om å få bytte TS. Det finnes dessverre mange dårlige psykologer der ute, mulig du har møtt på en. Når du skriver at du ønsker "å bli lyttet til", så mener du kan hende at du ønsker å bli forstått, tatt på alvor, at følelsene dine valideres. At du får støtte og hjelp til å sortere tanker, dine reaksjonsmønstre, at du får mer tro på egen evne til å håndtere utfordringene som du står i, osv. Om du ikke har opplevd noe av dette til nå så prøv en gang til med en ny psykolog. Lykke til❤️ Anonymkode: 2df57...93a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet fredag kl 22:54 #15 Del Skrevet fredag kl 22:54 Hvor mange antidepressiva har du prøvd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:57 #16 Del Skrevet fredag kl 22:57 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Synes du får krasse svar. Anonymkode: 2df57...93a Jeg er kanskje en av de som gav et krast svar. For ordens skyld, jeg mener ikke at TS ikke bør gå til psykolog. Det beste ville vært om hun fortsatte i behandling, enten med denne eller en annen psykolog, med en motivasjon og forventning om noe mer enn bare det at hun vil bli lyttet til. Anonymkode: 9d1ea...050 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:03 #17 Del Skrevet fredag kl 23:03 Noen ganger tenker jeg at psykologen er psykere enn pasientene... Anonymkode: 8bd97...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:05 #18 Del Skrevet fredag kl 23:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen ganger tenker jeg at psykologen er psykere enn pasientene... Anonymkode: 8bd97...973 Tenker du at det er tilfellet her? Anonymkode: 9d1ea...050 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:48 #19 Del Skrevet fredag kl 23:48 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg er kanskje en av de som gav et krast svar. For ordens skyld, jeg mener ikke at TS ikke bør gå til psykolog. Det beste ville vært om hun fortsatte i behandling, enten med denne eller en annen psykolog, med en motivasjon og forventning om noe mer enn bare det at hun vil bli lyttet til. Anonymkode: 9d1ea...050 Men du kjenner ikke TS. For alt du vet er dette det eneste h*n våger ha forventninger om. Kanskje er h*n ett menneske som tar lite plass, kanskje har h*n ikke erfaringer med det å kunne kreve og forvente så mye fra andre? Det vi vet er at TS er deprimert, at fastlegen som kjenner TS har ment at TS trenger psykologhjelp, og at DPS har vurdert at h*n har rett på hjelp. Det sier faktisk noe- mange avvises. At TS har manglende motivasjon vet du/vi ingenting om. Derimot kan det virke som om TS er på vei til å miste troen på at behandling kan være til hjelp og at h*n er i ferd med å påta seg skyld for at terapien så langt ikke har fungert. Ts fremstår usikker og rådvill. Ut fra hvordan h*n skriver at psykologen har tatt opp den manglende terapeutiske alliansen, så fremstår det ikke særlig tillitsvekkende. TS, jeg håper du ikke gir opp, men forsøker på ny❤️ Anonymkode: 2df57...93a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:50 #20 Del Skrevet fredag kl 23:50 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du kjenner ikke TS. For alt du vet er dette det eneste h*n våger ha forventninger om. Kanskje er h*n ett menneske som tar lite plass, kanskje har h*n ikke erfaringer med det å kunne kreve og forvente så mye fra andre? Det vi vet er at TS er deprimert, at fastlegen som kjenner TS har ment at TS trenger psykologhjelp, og at DPS har vurdert at h*n har rett på hjelp. Det sier faktisk noe- mange avvises. At TS har manglende motivasjon vet du/vi ingenting om. Derimot kan det virke som om TS er på vei til å miste troen på at behandling kan være til hjelp og at h*n er i ferd med å påta seg skyld for at terapien så langt ikke har fungert. Ts fremstår usikker og rådvill. Ut fra hvordan h*n skriver at psykologen har tatt opp den manglende terapeutiske alliansen, så fremstår det ikke særlig tillitsvekkende. TS, jeg håper du ikke gir opp, men forsøker på ny❤️ Anonymkode: 2df57...93a Altså at det ikke fremstår særlig tillitsvekkende fra psykologens, om den setningen ble uklar. Anonymkode: 2df57...93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå