AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Det var lenge spådd at det kom til å "eksplodere" på boligmarkedet i 2025 - og eksplosjon ble det. Jeg rakk av forskjellige grunner dessverre ikke å kjøpe høsten/vinteren 2024, men har i flere år spart til drømmen min, som er å bo i Oslo. Jeg regner med at det er samme i flere båt. Jeg er enslig, noe som gjør det mye vanskeligere, så klart. Hva sier ekspertene om prisprognosen til høsten 2025? Erfaringsmessig er det jo høyest etterspørsel på nyåret, og at det flater seg ut i august/september. Hva er lurt? Kjøpe nå (dersom man har mulighet) og gå ned i kvadratmeter, eller avvente til høsten og se hvordan markedet ser ut da? Anonymkode: e9699...453 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Ingen som har tapt mer penger unødvendig de siste 15 årene enn de som har sittet på gjerdet og ventet på en normalisering i boligmarkedet, for å si det sånn. Jeg hadde ikke turt å gamble på at det slår til akkurat denne gangen. Man forventer jo en viss utflating, men spådommene om nedgang stemmer en av hundre ganger. Jeg hadde aldri tatt sjansen på at jeg traff på den ene. Anonymkode: 6112b...644 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Jeg ville nok ikke avventet om det er mulig nå. Spådd rentekutt, da får plutselig flere mer å rutte med Anonymkode: a0ac8...15c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Kjøp hvis du kan, og har råd til det selv om renta skulle øke. Ja, det ventes rentenedsettelse, men det var "ventet" gjennom hele fjoråret også. Det er mange nordmenn som sliter dersom renta ikke går betydelig ned snart (og mange er avhengige av at den skal gå langt mer ned enn den puslete varslede rentenedgangen i mars). Det prøves desperat å hauses opp til ren FOMO i boligmarkedet (Fear Of Missing Out). "Toget går nå, skynd dere", som om 2025 skulle være det siste året nordmenn skulle kunne kjøpe bolig.. og kanskje det er sant. Kanskje dette er det siste året vanlige folk har mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet? Til helvete med kommende generasjoner i vanlige middelklassejobber, liksom, de får bo hjemme hos mor og far til de er 40+ og slutte å få barn, null problem for samfunnet det, ikke sant? Men uansett hvor kjekt det er med stigende boligpriser, tror jeg ikke noen egentlig har lyst på et samfunn hvor vanlige folk ikke lenger får etablert seg. Boligmarkedet her i Norge er på bristepunktet hvor vi enten får et samfunn hvor prisene fortsetter å være høye slik at vanlige folk ikke får etablert seg og ikke får barn pluss økende forskjeller i samfunnet med alle ulemper det innebærer m.m. eller at det kommer en kraftig korreksjon i prisene med de ulempene det medfører igjen. Ingen av delene er ønsket, men vi er ikke lenger i en pose-og-sekk situasjon. Og med tanke på hvordan politikerne har gjort alt de kan for å holde prisene oppe (som å lempe på stresstesten i fjor og egenkapitalkravet i år), så er nok sjansen stor for at det vil snus hver eneste stein for å holde karusellen gående så lenge som mulig. Men, hvem vet. Ingen av oss vet med 100% sikkerhet hvordan det går fremover. Gutten som ropte ulv, ulv fikk folk til å slutte å tro på ulven, med det resultatet at den kom og gjorde massiv skade fordi ingen tok trusselen alvorlig lenger. Jeg har bekjente som er på nippet til tvangssalg fordi avdragsfriheten snart går ut og renta ikke har gått ned (de trodde på alle spådommende fra i fjor). Vi er ikke alle tjent med å bli fryktløse. Men, så lenge du ikke låner så mye at det går på ræva hvis renta ikke går ned eller hvis den i verste fall skulle gå mer opp (ingen kan love hva som skal skje de kommende årene) så er du iallefall sikret. Lykke til på boligjakt! 😊 Anonymkode: c0531...9f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Prisene kommer til å gå opp i mange, mange år til. Minst 20-30. Det eneste som kan stoppe det er politikk, og det er det ingen tegn til at skal skje. Anonymkode: bdf11...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prisene kommer til å gå opp i mange, mange år til. Minst 20-30. Det eneste som kan stoppe det er politikk, og det er det ingen tegn til at skal skje. Anonymkode: bdf11...118 Prisoppgang i 20-30 år fremover? Nåja. Det ble også spådd at rentene ville forbli lave i "iallefall mange tiår til". Dette var i 2017: https://www.nrk.no/norge/okonomer-tror-renta-vil-holde-seg-ekstremt-lav-i-naer-evig-tid-1.13565253 Det er mye man kan spå for mange tiår frem i tid, men bare tiden vil vise hva som faktisk skjer... Anonymkode: c0531...9f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Min erfaring er at man kan gjøre gode kjøp av leiligheter i Oslo i juni. Ikke nødvendigvis så mye under prisantydning, men rett på eller rundt. Det er mange som stopper letingen på den tiden, for det er jo så mye som skjer rundt den tida. Men samtidig er det ofte endel som fortsatt ligger ute til salgs, og folk har da ofte valget om å selge da eller måtte vente helt til etter skolestart igjen. Så mitt tips er å følge med utover våren og inn mot sommeren. Anonymkode: 47a52...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Det er sant det dere skriver. Jeg venter ingen måte på en "krakk" i Oslo-markedet, det tror jeg er høyst usannsynlig 🤐 Men det føles så bittert å måtte konkurrere med så mange nå, og jeg leser jo om at veldig mye i Oslo går for 400 000 - 500 000 + over prisantydning. På en måte håper jeg at det går tilbake til fortsatt stor konkurranse, men ikke den voldsomme eksplosjonen som er nå. Men tørr jeg å vente? Jeg må uansett låne meg opp til pipa for å få det til (x5 inntekt), så spørsmålet er jo i grunn hva jeg får for pengene nå kontra hvis jeg venter utover sommeren/høsten 🤔 - TS Anonymkode: e9699...453 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men tørr jeg å vente? Jeg må uansett låne meg opp til pipa for å få det til (x5 inntekt), så spørsmålet er jo i grunn hva jeg får for pengene nå kontra hvis jeg venter utover sommeren/høsten 🤔 Anonymkode: e9699...453 Du får bare følge med, og kanskje prøve å utfordre hvilke krav du har. Noen ganger kan man jo ikke få alt man vil ha med en gang. Hvilke områder har du sett på? Anonymkode: 47a52...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var lenge spådd at det kom til å "eksplodere" på boligmarkedet i 2025 - og eksplosjon ble det. Jeg rakk av forskjellige grunner dessverre ikke å kjøpe høsten/vinteren 2024, men har i flere år spart til drømmen min, som er å bo i Oslo. Jeg regner med at det er samme i flere båt. Jeg er enslig, noe som gjør det mye vanskeligere, så klart. Hva sier ekspertene om prisprognosen til høsten 2025? Erfaringsmessig er det jo høyest etterspørsel på nyåret, og at det flater seg ut i august/september. Hva er lurt? Kjøpe nå (dersom man har mulighet) og gå ned i kvadratmeter, eller avvente til høsten og se hvordan markedet ser ut da? Anonymkode: e9699...453 Det har vært spådd krakk i boligmarkedet av disse ekspertene siden jeg var 18 år, for da var prisene i Oslo så "grusomt høye" og det var "helt forferdelig for førstegangskjøpere". Har det skjedd? Nei... Tror jeg det kommer til å skje? Nei.. (Hvis du lurer så nærmer jeg meg 40 ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er sant det dere skriver. Jeg venter ingen måte på en "krakk" i Oslo-markedet, det tror jeg er høyst usannsynlig 🤐 Men det føles så bittert å måtte konkurrere med så mange nå, og jeg leser jo om at veldig mye i Oslo går for 400 000 - 500 000 + over prisantydning. På en måte håper jeg at det går tilbake til fortsatt stor konkurranse, men ikke den voldsomme eksplosjonen som er nå. Men tørr jeg å vente? Jeg må uansett låne meg opp til pipa for å få det til (x5 inntekt), så spørsmålet er jo i grunn hva jeg får for pengene nå kontra hvis jeg venter utover sommeren/høsten 🤔 - TS Anonymkode: e9699...453 Da jeg kjøpte i 2014 så var det mange boliger som gikk over takst 700-800.000, men det var også en del som gikk på takst. Selv så tok jeg en leilighet med dårlig beliggenhet, blant annet ser kjøkkenet helt jævlig ut på forkjøpsrett. Den gikk 200.000 under takst. Vil anbefale deg å gå på mange visninger, se på flere boliger og være åpen for litt dårlig beliggenhet, dårlig standard på kjøkken. Selv om det skrives om at det er eksplosjon, så er det ofte sånn at det er mange om de samme objektene, men det er også en del som blir litt "glemt" bort. Jeg har ikke hatt råd til å fikse kjøkkenet her ennå. Det er jo brukbart, men det ser virkelig ikke pent ut! En gang i fremtiden Endret 4 timer siden av Blått 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Prisene går nok ihvertfall ikke ned, ihvertfall ikke i de fleste områdene i oslo så ser ikke helt hvorfor du skal vente. Og nei prisene går ikke ned på høsten, de går heller opp. Anonymkode: b4ade...30c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå