Gå til innhold

Hvor lenge kan foreldre avtale "playdates"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min går nå i 4.trinn. Hun har alltid vært en sosial jente som har hatt mange å være sammen med, både gutter og jenter.

Nå i 4.trinn har det imidlertid blitt mye drama blant jentene i klassen hennes, med lite hyggelige meldinger til hverandre, utestenging og ignorering. Datteren min er en like stor del av dette som de andre, så forsvarer henne ikke på noen måte. Læreren følger opp saken og snakker med jentene, men mye er ødelagt.

Resultatet av hele denne situasjonen er at hun ikke har noen å være sammen med på fritiden, hverken etter skolen eller i helgene. Merker det på humøret hennes også, hun blir mye lettere sint og oppfarende for småting enn tidligere.

Heldigvis er det slik at trinnet snart bytter om på klassene(det er 3 klasser på trinnet hennes), og det blir nye klasser som de skal ha ut barneskolen.

Håpet er jo at hun skal finne noen nye venninner i den nye klassen. For sønnen vår som nå går på ungdomsskolen, så hjalp klassebyttet veldig, da han fant seg gode venner i den nye klassen han begynte i.

Forhåpentligvis går dette av seg selv, men om det skulle gå trått, er det da innenfor å kontakte foreldrene til noen jenter i den nye klassen som hun kunne tenkt seg å bli bedre kjent med, og invitere hjem, eller er de altfor store til det?

Anonymkode: 22e0c...354

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altfor store til det. De liker ikke å bli pådyttet hvem de skal omgåes og leke med i den alderen lenger, nei. De kan ringe selv og bestemme selv.

Ville antageligvis ikke tatt det særlig godt opp om du forsøkte, og datteren din opplevde å bli den som mamma må ordne venner for.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arrangerer fremdeles for min sønn som går i 3. klasse. Flere andre som gjør det samme. Tror det går helt fint enda😀

Anonymkode: c9e21...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna avtalte dette selv fra første klasse.

Avtaler vel egentlig ikke. De spør daglig. Noe som altid passer hos oss. Venner et viktig.

Anonymkode: 34aef...8f2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å avtale med noen foreldre - nei, å invitere alle jentene på et eller annet bli kjent greier, ja absolutt 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (1 time siden):

å avtale med noen foreldre - nei, å invitere alle jentene på et eller annet bli kjent greier, ja absolutt 

Enig i dette.

Å ta initiativ til å invitere alle på noe, er fint hvis man tror det kan tilføre noe positivt. Men barn i 4. klasse er for store til at foreldrene skal bestemme lekekamerater for dem.

Husk at det å finne og holde kontakt med venner er en ferdighet som må læres. Hvis foreldrene beholder styringa over dette for lenge, kan det ende med at noen barn ikke klarer å utvikle denne ferdigheten. Mange forskere tror jo at det med foreldre som avtaler "playdates" og styrer og bestemmer er en del av grunnen til at ganske mange ungdommer/unge voksne i dag er ensomme og sliter med å få og beholde venner. De har aldri lært seg hvordan man gjør det, fordi mor og far gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forslaget om å invitere alle på noe. Du kan også foreslå en morsom aktivitet hvor din datter kan invitere med en i klassen. 
har hun fritidsaktiviteter? 
I tillegg: gjør ting sammen med din datter selv. La henne føle at DU har det morsomt sammen med henne. 

Anonymkode: 6b9ab...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenger er det innafor? Jeg har en datter som begynner i 1. klasse til høsten. Nå i barnehagen avtaler vi foreldre, men er ikke dette greit når de begynner i 1. klasse?

Anonymkode: 4134c...387

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg arrangerer fremdeles for min sønn som går i 3. klasse. Flere andre som gjør det samme. Tror det går helt fint enda😀

Anonymkode: c9e21...1a6

Herregud. Fremtidig Fleksnes. 

Anonymkode: 86a07...bd1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvor lenger er det innafor? Jeg har en datter som begynner i 1. klasse til høsten. Nå i barnehagen avtaler vi foreldre, men er ikke dette greit når de begynner i 1. klasse?

Anonymkode: 4134c...387

Joda, både i første og andre klasse går det fint!

Anonymkode: fd948...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"lite hyggelige meldinger" - Har de mobil???
Min datter går i 3. klasse og er laaaaaangt unna å få mobil enda!

Anonymkode: 828d3...64f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi et foreldrepar som ringer og arrangerer, i 8 klasse. Det tas ikke godt i mot, kan jeg si. Men de slutter ikke.

Jeg vil tenke at i 4 klasse så er de for store også.

Anonymkode: 3425b...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her har vi et foreldrepar som ringer og arrangerer, i 8 klasse. Det tas ikke godt i mot, kan jeg si. Men de slutter ikke.

Vi har og to foreldrepar som fortsatt inviterer og arrangerer ting i 8 klasse og vi synes det er veldig hyggelig. :) Så vi er alle forskjellige. 

Anonymkode: 26bb1...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har og to foreldrepar som fortsatt inviterer og arrangerer ting i 8 klasse og vi synes det er veldig hyggelig. :) Så vi er alle forskjellige. 

Jeg snakker ikke om å invitere og arrangere ting for gjengen, men å ta kontakt med mor til X for å spørre om X vil komme å se en film, eller være med Y på kjøpesenteret (uten voksne). 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Datteren min går nå i 4.trinn. Hun har alltid vært en sosial jente som har hatt mange å være sammen med, både gutter og jenter.

Nå i 4.trinn har det imidlertid blitt mye drama blant jentene i klassen hennes, med lite hyggelige meldinger til hverandre, utestenging og ignorering. Datteren min er en like stor del av dette som de andre, så forsvarer henne ikke på noen måte. Læreren følger opp saken og snakker med jentene, men mye er ødelagt.

Resultatet av hele denne situasjonen er at hun ikke har noen å være sammen med på fritiden, hverken etter skolen eller i helgene. Merker det på humøret hennes også, hun blir mye lettere sint og oppfarende for småting enn tidligere.

Heldigvis er det slik at trinnet snart bytter om på klassene(det er 3 klasser på trinnet hennes), og det blir nye klasser som de skal ha ut barneskolen.

Håpet er jo at hun skal finne noen nye venninner i den nye klassen. For sønnen vår som nå går på ungdomsskolen, så hjalp klassebyttet veldig, da han fant seg gode venner i den nye klassen han begynte i.

Forhåpentligvis går dette av seg selv, men om det skulle gå trått, er det da innenfor å kontakte foreldrene til noen jenter i den nye klassen som hun kunne tenkt seg å bli bedre kjent med, og invitere hjem, eller er de altfor store til det?

Anonymkode: 22e0c...354

OG DERFOR SKAL IKKE SMÅ UNGER HA SMARTTELEFONER!!!

Anonymkode: 7fca4...0ff

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går litt imot flertallet her, og tenker at når situasjonen er som den er, så er det helt innafor å hjelpe barna litt. De er jo fortsatt bare ni/ti år. 
Da min datter gikk i fjerde eller femte klasse fikk jeg en mld av en mamma der det stod sånn ca: "hei, xxx sliter litt med å komme inn i jentegruppen, og vi merker hun er en del alene etter skolen. Hun synes selv det er vanskelig å trenge seg på, så vi prøver å hjelpe henne litt. Hun har nevnt yyy som er hun gjerne kunne tenkt seg å være mer sammen med. Tror du yyy kunne tenkt seg å komme hit og se film eller noe en kveld? Mvh mamma til xxx" . 
 Jeg ble oppriktig glad da jeg fikk denne mld, og tenkte overhodet ikke på at det var merkelig, eller at de var for gamle. Jeg setter veldig pris på foreldre som er åpne og som tør og be om hjelp. De fleste ønsker jo at alle i gruppen skal ha det best mulig, men er ikke alt det er så lett å plukke opp. 
I vår situasjon var jeg mer bevisst på å inkludere denne jenta, og jeg oppfordret datteren min til å høre med xxx når flere skulle møtes. 

Anonymkode: 38937...52d

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avtaler fortsatt av og til playdates for 7. klassingen, mens andre ganger avtaker de selv seg i mellom

Anonymkode: ce6c8...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om å invitere og arrangere ting for gjengen, men å ta kontakt med mor til X for å spørre om X vil komme å se en film, eller være med Y på kjøpesenteret (uten voksne). 

Nei, er ikke det jeg heller prater om.

Noen er mer på å ta initiativ for barna sine når de ikke gjør det selv. Begge disse foreldreparene har barn som ikke tar kontakt og kommer med forslag selv derfor er det lettere for de å ta kontakt med oss foreldre for å avtale noe dem i mellom. Alternativet hadde jo vært at foreldrene selv ringte tenåringene men det hadde iallfall blitt rar så det er enklere for de å sende en melding til oss foreldre.

Er ikke noe jeg hadde gjort selv men jeg har heller ikke behov for det for mine barn finner på ting av seg selv, men alle er ikke like. Synes uansett at det er flott at foreldrene prøver å få barna sine mer ut med jevnaldrende og mine barn er ikke vanskelige å be og det er heller ikke de andre på trinnet, de har det jo alltid hyggelig når de går ut på disse treffene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet?

Anonymkode: ce6c8...882

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...