Gå til innhold

Forvente at besteforeldre står opp med barn når de er på besøk?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

ToveM skrev (4 timer siden):

Klarer dere virkelig ikke å sove på samme tom son en unge på 2 år. Hvis det ikke går i samme seng  noe jeg forsåvidt kan forstå. Få tak i en reiseseng, de koster ikke allverden. Hva gjør dere hvis dere evt skal ta inn på hotell eller noe. Bestiller 2 rom?

Hvor ofte sover man på hotell når man skal på jobb dagen etter?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det synes jeg ærlig talt du kan forvente, hvorfor vil ikke foreldrene dine avlaste dere litt i en hektisk småbarnsperiode? Når jeg er hjemme hos mine foreldre så står de gladelig opp med barna, både for å avlaste oss, men også fordi de synes det er kjempekoselig å få litt tid alene med barna før vi står opp. 

Anonymkode: 1f167...65a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja veldig spesielt at de ikke ønsker å være med barnebarnet når de er på besøk. Siden dere til vanlig bor langt unna hverandre. Her i huset har vi hatt et sett med besteforeldre som gladelig har stått opp med barnebarna og levert/ hentet i barnehagen/ skolen osv når de har vært på besøk ( lang avstand)Det andre settet har jeg aldri ønsket å bidra/ være tilstede med det resultatet at nå når barna er blitt eldre har de ingen relasjon til de dessverre men de kan takke seg selv for det 

Anonymkode: 8141f...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sa egentlig er det ikke besøk av familien dere ønsker. Dere ønsker at noen skal komme og avlaste dere?

Anonymkode: fc6db...478

Nei, det dei ønsker er vel at besteforeldrene skal avlaste med GLEDE, at dei skal synest det er koselig å stå opp med barnebarna, og elske vere sammen med dei, og leike med dei. Iallfall når dette er besteforeldre som ser barnebarna nokre få gonger i året. Forstår veldig godt at Ts synest dette er trist. Forstår at dette ikkje er noko du kan kreve av besteforeldre, men det er iallefall ikkje slik ein bygger eit godt forhold til barnebarna sine.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke skal du si noe og ikke kan du  forvente noe, at de ikke vil stå opp med barnet bør være helt greitv

Anonymkode: d92c6...2c8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer ikke å slappa av når jeg har besøk. Jeg føler jeg må være god vertinne. Så jeg står opp tidlig og lager god frokost til alle sammen. Så når dem står opp så er alt klart. Mine foreldre lå også over til oss siden vi flytta langt unna dem. Ja mine barn våkna tidlig. Men slik er det i en periode i livet. No sitter jeg og mannen min her alene og kan sove så lenge vi vil. Så tiden kommer når dere kan gjøre akkurat det dere ønsker. Jeg har ikke barnebarn. Og elsker at jeg kan være egoist. 

Anonymkode: 9760e...3c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 time siden):

Det skjer da veldig ofte at man kommer hjem fra ferie og skal på jobb dagen etter.

Jeg synes ellers det er frekt å be overnattingsgjester om å stå opp med barn. Om det er en forutsetning for å få overnatte bør det avklares på forhånd. 

Anonymkode: e7869...0f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skjer da veldig ofte at man kommer hjem fra ferie og skal på jobb dagen etter.

Jeg synes ellers det er frekt å be overnattingsgjester om å stå opp med barn. Om det er en forutsetning for å få overnatte bør det avklares på forhånd. 

Og den natta sover du fortsatt på hotell? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at noen besteforeldre er sånn. Mine har stort sett alltid stått opp med ungene når vi bor under samme tak, enten de er hos meg eller jeg hos dem. Har aldri noen gang bedt dem om det eller forventet det egentlig, men de gjør det med glede. De er også veldig opptatt av å ta hensyn, og sist de var her sov de på hotell enda vi har tre soverom. Sånn at det ikke skulle bli for mye styr for meg som de sa. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du kan foreslå at de tar inn på hotell e.l. da det ikke fungerer eller er plass til å ha overnattingsbesøk hos dere. Det gjør mine svigerforeldre, helt på eget initiativ.

Anonymkode: 62040...0b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i huset har det aldri vært et spørsmål… Vi bor en del timer unna begges foreldre og når vi/de har kommet på besøk så har de alltid tatt barnet på morgen. Men våre foreldre er morgenfugler og står gjerne opp kl 6-7 om morgen, i motsetning til meg som er et skikkelig dovendyr. Vi fikk beskjed om å sende barnet inn på rommet hvis barnet våknet før de, men det skjedde kun en gang. De elsket denne tiden på morgen som de fikk alene med barnebarnet, og vi utslitte foreldre fikk sove ut. 
I min verden er dette normalt og når jeg ser på svarene her får jeg litt sjokk… Er virkelig folk så egoistiske? 

Anonymkode: d0ea2...a4e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 time siden):

De fleste ganger jeg sover på hotell skal jeg på jobb, men det gar ingenting med ts sitt spørsmål å gjøre.

Vi har barn og barnebarn som bor et stykke unna, og besøker oss en uke eller mer. Verjen jeg eller mannen står opp med barnebarn. Enten skal vi på jobb, eller nyter å sove lenge. Foreldre sørger for at barna ikke forstyrrer for mye.

Det å stå opp tidlig med barnebarn frister ikke, og jeg klarer ikke å se at det gir oss kvalitetstid. Legging er også foreldrenes ansvar. Ellers tilbringer vi gjerne tiden med barn igjen barnebarn, går turer, danser, baker mm. For meg er tiden jeg får med egne barn vel så viktig som tiden.ked barnebarn. Drar vi på besøk bor vi hos egne barn. Heller ikke da står jeg opp for å sysselsette barnebarn. De Jan gjerne komme inn på vårt rom, soveplass ned oss, prate osv, eller hente noe de skal leke med.

Vi kjøper gjerne inn mat, bidrar i tilberedelse av måltider, setter på kaffe mm. Men jeg rart ikke ansvar for små barn. Det er jeg ferdig med. For mange regler, for mye styr. 

Anonymkode: b8c66...b9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke at gjestene står opp med barna og jeg sover ikke etter at gjestene er stått opp. Jeg syntes egentlig det er ganske uhøflig.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
BobbySocks skrev (53 minutter siden):

Og den natta sover du fortsatt på hotell? 

Jeg misforsto, men ja har hendt det også, en sjelden gang 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære ts! Sett grenser. To overnattinger er nok eventuelt at de bor på hotell. Støtter forslaget til noen andre her om å kjøpe sovesofa til stuen, eventuelt en sånn oppblåsbar dobbeltmadrass som de kan sove på. Da får alle sove godt og alt blir bedre for alle. Men uansett, max to overnattinger!! 

Anonymkode: 88c47...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da fullt mulig å ha sovesofa i stuen eller oppblåsbar madrass! Evt. egen seng til barnet på rommet dere ligger.

Vårt barn har ikke besteforeldre, - de lever ikke lenger, så vær glad de i det hele tatt kommer på besøk.

Anonymkode: 03eec...b39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg spør som flere andre har gjort: hvorfor kommer de på besøk? De sover lenge og når de er våkne sitter de på telefonen. Blir de kjent med barnebarnet sitt? Er der noe kvalitetstid mellom dere voksne? Er dere ute sammen?

Hvordan er disse dagene når de er der? Det høres jo mest stusselig ut og belastende når de er der... Hotell høres ut som stedet for dem.

Anonymkode: 98ffc...e6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 13.47):

De skal være her 5 netter nå, pleier som regel være 4-6 netter de gangene de kommer (ca 4 ganger i året). 

Og hver gang de reiser hjem, er vi utkjørte alle 3. De sitter bare i sofaen. Hjelper ikke til med hverken matlaging, rydding eller leking med barnet. Moren min sitter med trynet i mobilen fra morgen til kveld, mens far sitter foran TV-en. 

ts

Anonymkode: a2961...89f

Da har de ingenting å gjøre med å besøke dere. De kan dra på hotell, det skal faktisk være hyggeligt å ha folk på besøk, det er det jo ikke hvis besøket deres ikke gir dere noe som helst.

Anonymkode: 04dee...80d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da fullt mulig å ha sovesofa i stuen eller oppblåsbar madrass! Evt. egen seng til barnet på rommet dere ligger.

Vårt barn har ikke besteforeldre, - de lever ikke lenger, så vær glad de i det hele tatt kommer på besøk.

Anonymkode: 03eec...b39

Hjelper ikke mye med besteforeldre som kommer på besøk for å sitte med telefonen....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Millia skrev (4 timer siden):

Nei, det dei ønsker er vel at besteforeldrene skal avlaste med GLEDE, at dei skal synest det er koselig å stå opp med barnebarna, og elske vere sammen med dei, og leike med dei. Iallfall når dette er besteforeldre som ser barnebarna nokre få gonger i året. Forstår veldig godt at Ts synest dette er trist. Forstår at dette ikkje er noko du kan kreve av besteforeldre, men det er iallefall ikkje slik ein bygger eit godt forhold til barnebarna sine.

Jeg stilte ikke spørsmålet til deg.

Anonymkode: fc6db...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...