Gå til innhold

Forvente at besteforeldre står opp med barn når de er på besøk?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her i huset har det aldri vært et spørsmål… Vi bor en del timer unna begges foreldre og når vi/de har kommet på besøk så har de alltid tatt barnet på morgen. Men våre foreldre er morgenfugler og står gjerne opp kl 6-7 om morgen, i motsetning til meg som er et skikkelig dovendyr. Vi fikk beskjed om å sende barnet inn på rommet hvis barnet våknet før de, men det skjedde kun en gang. De elsket denne tiden på morgen som de fikk alene med barnebarnet, og vi utslitte foreldre fikk sove ut. 
I min verden er dette normalt og når jeg ser på svarene her får jeg litt sjokk… Er virkelig folk så egoistiske? 

Anonymkode: d0ea2...a4e

Ja bestemora til barna her i hus er kjempe egoistisk som ikke er i stand til å stå opp alene med barnebarna på grunn av alvorlig sykdom. Og ifølge flere andre her i tråden så elsker hun ikke barnebarna sine heller siden hun ikke er i stand til dette…

Anonymkode: fc6db...478

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 13.36):

Både jeg og mannen har foreldre som bor langt unna. De gangene vi møtes, er reise planlagt god tid i forveien og det innebærer flere overnattinger.

Vi bor i en leilighet med 2 soverom. Når vi får besøk, må alle flytte inn på samme rom (barnet må sove med oss). Dette innebærer dårlig søvn på alle 3.

Nå har vi fått besøk av besteforeldre, igjen. Igår spurte vi om di ville stå opp med barnet idag, men svaret var blankt nei. Dette er to mennesker i 50-årene, som bare har et barnebarn på 2 år. De får ikke fler heller!

Vår natt har vært totalt ødelagt pga en 2-åring som har sparket, makket og våkna en rekke ganger fordi det har vært trangt og varmt. Og det skulle absolutt stå opp kl 05 (vanligvis sover det til 07.30). 

Jeg var så sliten av jeg dro å leverte ungen i bhg kl 09. Barnet skulle egentlig være hjemme med besteforeldre idag.

Kl. 10.00 sto besteforeldrene opp, mens jeg gikk å la meg!

Dette er besteforeldre som ALDRI stiller opp. De kommer på besøk, men er aldri til hjelp eller avlastning. Kjenner snart at jeg ikke orker ha dem på overnatting, for er samme regla hver gang de kommer. I tillegg til at vi blir utslitt fordi barnet sover så dårlig med oss. 

er det innafor å faktisk stille krav, eller be dem sove et annet sted fremover?

Anonymkode: a2961...89f

Man kan vel ikke forvente det, men veldig koselig om de gjør det. Regner ikke med at det er plass til å få en oppblåsmadrass eller noe inne på rommet der dere sover? Så er det litt mer sengeplass til dere når de er der

Anonymkode: fca87...afd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja bestemora til barna her i hus er kjempe egoistisk som ikke er i stand til å stå opp alene med barnebarna på grunn av alvorlig sykdom. Og ifølge flere andre her i tråden så elsker hun ikke barnebarna sine heller siden hun ikke er i stand til dette…

Snakk om å vri ordene. Selvsagt er det ikke egoistisk av henne å ikke stå opp med barna når hun er dårlig, da er det jo evt. jeg som hadde vært egoisten ved å forvente at hun skal ta barna, selv om jeg vet hun er alvorlig dårlig… En person som forventer det er en ussel person. Her er det ikke snakk om sykdom, alle fall ikke som TS har nevnt og i min familie. Hadde det vært snakk om fysiske eller psykiske årsaker, så er jo selvsagt det fullstendig forståelig, eller er det ikke det i din verden?

Anonymkode: d0ea2...a4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man burde spørre om det. Men jeg synes vel kanskje at de kunne ha tilbudt. Eller, det er lett å gjøre det om man kjenner ungen godt, og det høres det jo ikke ut som dine foreldre gjør. Jeg har en liten niese nå som bor ganske langt unna. Elsker henne og synes det er kjempekos å være med henne, men allikevel synes jeg det er utrolig slitsomt å stå opp med henne uten at foreldrene er der. Jeg begynner også å bli gammel (var 19 første gang jeg ble tante, da var det aldri et tema å ikke stå opp først). Jeg vet ikke hva foreldrene egentlig synes er ok og ikke, hun vil helst ha mamma, og da må jeg være den slemme som nekter henne å vekke mamma.. Jeg må ordne mat, gjette hva hun vil ha og ikke, hva foreldrene synes er greit og ikke ++ Synes generelt det er stress.

Med den første tanteungen brydde jeg meg sikkert over hodet ikke hva foreldrene egentlig syntes, så jeg behandlet henne som min egen 😆 Og i tillegg bodde vi en time unna hverandre så vi kjente hverandre veldig godt, og hun ville aldri til mamma om jeg var der 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke forvente det. Mine foreldre står gjerne opp kl 6 med barnet, men samboers foreldre gjør ikke det. Begge deler er helt greit. 

Anonymkode: 77bcb...f8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Skjønner du virkelig ikke forskjellen på å forvente noe av FRISKE besteforeldre kontra at man ikke forventer det samme av SYKE besteforeldre?:hæ:

Anonymkode: 04dee...80d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sover vi HVER natt med vår 2.5 åring så forstår ikke problemstillingen. Kanskje dere må ha større seng om overnattingsgjester er en utfordring, og er rommet for varmt slå ned på varmen? Åpne vindu eller et eller annet. Er forsåvidt enig at besteforeldre kan stille opp å passe en 2-åring mens foreldrene sover, sett at de faktisk står opp tidlig uansett. Mine svigers er fra et annet land og de hjelper til mye med barnet. Men føler uansett ikke vi kan sove så mye lengre, og får det uansett ikke til pga hører jo alt når stue/kjøkken er rett under soverommet. Så her står vi opp til vanlig tid når vi har besøk. En periode våknet barnet vårt hver time hele natta og ja det er tungt med besøk da. Er forsåvidt vant med dårlig søvn😅🙈

Anonymkode: 2bc30...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her sover vi HVER natt med vår 2.5 åring så forstår ikke problemstillingen. Kanskje dere må ha større seng om overnattingsgjester er en utfordring, og er rommet for varmt slå ned på varmen? Åpne vindu eller et eller annet. Er forsåvidt enig at besteforeldre kan stille opp å passe en 2-åring mens foreldrene sover, sett at de faktisk står opp tidlig uansett. Mine svigers er fra et annet land og de hjelper til mye med barnet. Men føler uansett ikke vi kan sove så mye lengre, og får det uansett ikke til pga hører jo alt når stue/kjøkken er rett under soverommet. Så her står vi opp til vanlig tid når vi har besøk. En periode våknet barnet vårt hver time hele natta og ja det er tungt med besøk da. Er forsåvidt vant med dårlig søvn😅🙈

Anonymkode: 2bc30...76f

Kommer jo an på hvor barnet er vant til å sove

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du leser alt ts skriver då skriver hun at de ikke stiller opp med noe overhodet når de er på besøk. Ikke er de interessert i å tilbringe tid med de heller. Bare sitter i sofaen og glaner i tlf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Om du leser alt ts skriver då skriver hun at de ikke stiller opp med noe overhodet når de er på besøk. Ikke er de interessert i å tilbringe tid med de heller. Bare sitter i sofaen og glaner i tlf

Hvor står det at de kun sitter på tlf eller i sofaen?

Anonymkode: d92c6...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor står det at de kun sitter på tlf eller i sofaen?

Anonymkode: d92c6...2c8

Her:

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 13.47):

De skal være her 5 netter nå, pleier som regel være 4-6 netter de gangene de kommer (ca 4 ganger i året). 

Og hver gang de reiser hjem, er vi utkjørte alle 3. De sitter bare i sofaen. Hjelper ikke til med hverken matlaging, rydding eller leking med barnet. Moren min sitter med trynet i mobilen fra morgen til kveld, mens far sitter foran TV-en. 

ts

Anonymkode: a2961...89f

Anonymkode: e7cda...5c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, ts, hjelper dere til når dere er hos foreldrene deres? Tenker da på middag, rydding, oppvask osv.

Mannens datter bor i en annen landsdel enn oss, å når vi drar dit så leier vi campinghytte eller tar med campingvogna og tar inn på campingplass. Dette gjør vi fordi at vi ikke liker å være overnattingsgjester og liker å styre både morgenen og kvelden selv. I hverdagen så er de så travle med jobb, barnehage, skole, fritidsaktiviteter, lekser osv. Så det blir ikke så mye tid til å være sammen med de, men når vi er det så bruker vi mye tid på barnebarna. 

Mannens andre barn bor så nærme at det ikke er snakk om at vi må overnatte der. Ungene der er også såpass hyperaktive og høylytte at vi ikke har ork til å ha de hos oss uten foreldre til stede. Minstemann har ikke barn enda, men bor bare 1 time unna. 

Jeg er 60 nå å ble nylig ufør. Jeg trenger lenger tid på morgenen til å våkne og stelle meg, så et høyt aktivitetsnivå på morgenen er uaktuelt for meg. 

Når de kommer til oss, så er det en selvfølge at vi står tidlig opp å dekker frokostbordet. Kommer barnebarna før foreldrene står opp, så får de selvsagt mat og vi koser oss med dem. Men da skjer det hjemme hos oss der jeg vet hvor alt er å følger våre rutiner - noe som er mye enklere enn å være gjest hos noen. 

Anonymkode: dff25...47f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde som dere da vår eldste var liten. Vi ofret oss på det viset en gang, men når ingen sov (bortsett fra besteforeldrene) ble det tilbud om å sove på sofaen eller ta inn på hotell deretter. Og nei, man kan ikke forvente det. Men jeg hadde blitt skuffa over foreldrene mine om jeg ba om hjelp og de nektet. 

Anonymkode: c9203...4ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan du ikke forvente at de skal stå opp med barna når de er på besøk. 

Men de bør heller ikke forvente at de bare kan bo som om de skulle ha vært på hotell, når de kræsjer hos dere midt i deres vanlige hverdag. 

Så det du må gjøre er å inngå avtaler med dem, når det passer for dere å ha besøk over flere dager, eller om det i det hele tatt er mulig i den situasjonen dere er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke FORVENTET det, men mine foreldre melder seg frivillig til å stå opp med barnet når vi er på hytta eller hos dem. Det er selvsagt veldig deilig. Og mine foreldre er av typen som står opp rundt kl 6 uansett (barnet sover til rundt 7:30-8), mens jeg og mannen kan fint sove til 9-10. 😂

Anonymkode: b7fd8...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det for noe med folk med barn ,egentlig  ?? Det er ingen andres plikt eller ansvar at dere har satt unger til verden. Bare fordi man er i slekt gir ikke det dere rett til å kreve barnepass. 

Skal jeg lempe dyra mine over på slekta når det passer meg ? Eller er det bare dere med unger som har rett til å bruke slekta som tjenere når det passer dere ? NEI,dere kan ikke kreve at de står opp med dine unger. Foreldrene dine er på besøk. De er gjester. Ikke dine tjenere. Men,når det er sagt leser jeg at de opphører seg asosialt og ikke hjelper med de tingene en faktisk kan forvente - og jeg lurer på hvorfor de er på besøk i utgangspunktet  ? Hvis det stemmer at de bare sitter og glor,skjønner jeg ikke hvorfor de er der. Og det er ikke greit ,så det ville jeg tatt opp med de. Samt at det ikke fungerer for dere å ende opp med så dårlig søvn. Det må løses,men ikke ved å kreve at de står opp med ungene. Opplever du at besteforeldrene bare er til bry nærmest, sånn utover det,ville sagt at det ikke fungerer med besøk /overnatting. 

Anonymkode: 57bad...303

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn og vi stod alltid opp med dem. Forventet aldri at andre skulle gjøre det.

Hendte en sjelden gang at mine foreldre kom og henter eldste (da vi bare hadde en), men det var ikke ofte. Men de har vært flinke til å ta med seg barna på ting når vi er sammen.

Svigers skuffet litt, men kun fordi de snakket mye om hvor stor pris de satte at besteforeldre stod opp med deres barn da de var små. Med våre har de aldri stått opp (uten om når de har passet dem alene), og de har alltid sovet lenge selv. 

Anonymkode: 51f0a...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skuffet over holdningene deres generelt! Være på besøk og bare sitte på sofaen og scrolle. Da kan de heller holde seg hjemme! 

Anonymkode: ce3f8...e4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...