Gå til innhold

Forvente at besteforeldre står opp med barn når de er på besøk?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde gitt dem oppblåsbar madrass så kunne de ligget i stua. 

Men lurer også på om det er dere som inviterer eller om de inviterer seg selv? Det virker jo ikke som om de har det noe koselig når de ikke en gang gidder å sosialisere med dere når de er der. 

Anonymkode: a9fac...bcf

Enig. Rart at de prioriterer å se på tv heller enn å tilbringe tid og finne på ting med barn og barnebarn. Hvorfor gidder de å komme på besøk da?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Og dette er foreldrene til din mann?

Anonymkode: dae5e...4ec

Hvilken rolle spiller det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke ramle meg inn å forvente at gjester skulle stå opp med ungene mine når de er på besøk. 

Og spesielt ikke om dette er gjester som ikke er så vant til ungene, og som ikke ungene heller er vant til. 

Her bor svigers også langt unna, og altså, når de bor her gjør vi vårt ytterste for at de ikke skal bli vekket av ungene. Det skal være hyggelig å være på besøk! De er pensjiser, og ikke vant til å stå opp tidlig lenger, ei heller er de vant med småunger. 

Når vi er på hytten med mine foreldre, flytter de ut i annekset, for å ikke bli vekket av ungene mine kl 5 hver morgen. 

Aldri har det ramlet meg inn noe annet enn at vi skal passe på at ungene ikke vekker noen. 

Anonymkode: c8a96...e2c

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke forventet at de skulle stå opp med barnet, men håpet at de kunne gjort det en dag kanskje. For vår del har ikke våre foreldre stått opp med ungene våre, men de sitter absolutt ikke med nesa i skjermen når de eller vi er på besøk! Da hadde jeg faktisk ikke giddet. Det må jo gi noe å ha eller dra på besøk. Gjør de ingen innsats for at det skal bli hyggelig, ville de inke vært velkomne. Hadde faktisk vært tydelig på at det ikke går å sitte på skjerm når man er på besøk. 

Anonymkode: 7b383...c00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan man ikke forvente, men for meg hadde det vært en bagatell i forhold til at det høres ut som de ikke er interessert i å være sammen med barnebarnet sitt når de er der. Jeg skal bli mormor til sommeren og allerede nå er jeg jo helt tussete og gleder meg så til å se hvem han er og å bli kjent med han. Ta han med på tur, lekeplass, kino, bake sammen, lese sammen, gå turer til vannet og mate endene, gå turer i skogen… Og jeg har allerede tatt ferie rundt tiden han kommer så jeg kan avlaste og hjelpe til. Jeg ønsker virkelig å bli kjent med han og være en del av livet hans. Det blir selvfølgelig litt annerledes når man bor langt unna som dine, men å sitte å se på tv og mobil når man endelig har tid med barnebarnet? Utrolig trist.

Jeg ville satt meg ned og pratet med dem, også hadde jeg foreslått hotell så kan dere heller møtes ute og finne på ting. 

Anonymkode: 3b836...f81

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (35 minutter siden):

Vi har to sett med besteforeldre som verken står opp eller tar legging på barnebarn - i det hele tatt, noen gang. Og de ser barna kun 2-3 helger i året, pluss enten jul eller påske. Det kunne jo vært fin kvalitetstid mellom barn og besteforelder samtidig som det ville glede oss, men dessverre ser de det ikke slik. 

I hvor stor grad vil det egentlig være kvalitetstid for småbarn å få rutiner rundt legging og morgenstell overtatt av noen de bare ser noen få ganger i året?

Anonymkode: ddd10...d3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag vill också säga att besteforeldrer inte är lika, en del har redan sovproblem eller hälsa som gör det svårt att fungera bra på morgonen. Och ibland över dagen. 
Det finns andra sätt att vara där för barnen och underlätta att de sover över hos er än att stå upp kl 5 och ta hand om dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Moren min sitter med trynet i mobilen fra morgen til kveld, men

Så trist, på sosiale medier da? Har du spurt henne hvorfor hun ikke deltar sosialt men isolerer seg på mob istedet?

Anonymkode: fb2fb...b8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du ikke forvente. På den annen side er det helt OK å si at toåringen er for stor til å sove sammen med dere nå, og at foreldrene dine derfor må ta inn på hotell neste gang de er på besøk.

Anonymkode: d872e...5d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I hvor stor grad vil det egentlig være kvalitetstid for småbarn å få rutiner rundt legging og morgenstell overtatt av noen de bare ser noen få ganger i året?

Anonymkode: ddd10...d3f

De har god kontakt på telefon/snapchat/messenger nesten daglig, og er trygge på besteforeldrene sine. Barna spør selv om farmor/farfar/mormor/morfar kan legge eller stå opp sammen med de (både til oss og direkte til besteforeldrene). Besteforeldrene svarer nei eller har en unnskyldning. 

Edit: Må for øvrig korrigere for ett tilfelle der mormor både stod opp med og la eldstemann og hadde ansvaret for hen: da andremann ble født. Men da hadde mormoren så hastverk med å komme seg tilbake til andre kanten av landet (og sine andre barnebarn) at hun ringte oss på barsel og spurte om ikke vi kom hjem snart. Møtte henne såvidt i døra. Hun tok seg såvidt tid til å kikke på det nye barnebarnet før hun dro avgårde.  Ganske sårende. 

Endret av Stjertmeis
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deres barn. Jeg forventer aldri at andre skal ta mine barn.

Anonymkode: 02e5f...3f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke latt de sove mer hos dere, når det går så hardt ut over alle andre. Det finnes hotell og AirBNB. Eventuelt får de sove på oppblåsbare madrasser på stua! Men det høres ut som skikkelig bedritne gjester, så jeg hadde nok heller bare sagt at det skaper så store problemer for dere at de overnatter, så de får finne seg et annet sted å bo neste gang. At de ikke skjønner det sjøl er jo rimelig spesielt. At de har samvittighet til å ødelegge så mye for andre sier mye om dem!

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dere kan ikke forvente noe som helst av dem.  Dine forventninger til hvordan besteforeldre skal være, kan du gjennomføre når du selv blir bestemor, men du kan ikke forvente at andre skal være enig med deg.  

Men neste gang, når besteforeldrene ønsker å komme på besøk, kan du si det som det er - at det blir for trangt.  Kanskje dere kan tilby besteforeldrene å sove på sofa i stuen?  Eller barnet sove på madrass nedenfor dobbeltsengen deres? 

Må si at jeg får et inntrykk av at du egentlig er irritert på besteforeldrene fordi de ikke stiller mer opp.  At det er der hunden egentlig er begravet, og ikke mest i at det blir trangt og urolig for dere om natta.   

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen svare meg på hva som har skjedd med helt alminnelig høflighet og nestekjærlighet her i verden? Når jeg og min mann (eller bare en av oss) er på besøk hos andre så forventer vi aldri i livet å få "noen andre" sitt soverom. Vi sover på luftmadrass eller sovesofa hvis det finnes. Luftmadrass har bi tatt med selv i flere tilfeller. Er vi der for en natt så spør vi alltid om de "fastboende" vil ha hjelp med matlaging eller opprydding. Dette er jo kjempesosialt å gjøre og blir alltid tatt godt i mot. Selve stemningen løftes alltid flere hakk når vi alle hjelper hverandre. Er vi i flere dager så hjelper vi til helt av oss selv med f.eks innkjøp av mat, planlegging av turer, rydding og til og med vasking av kjøkken/bord/andre overflater. Vi er på besøk i et privat hjem, ikke et hotell! selvfølgelig blir det mer rot og skitt av flere mennesker, skulle bare mangle at man hjalp til da. 

Og dette gjelder selvfølgelig andre veien også. De som kommer på besøk må gjøre litt de også, spesielt hvis de roter rundt seg. Og folk som bare sitter på mobilen elelr ser på tv, hva i alle dager skal man ha de på besøk for? Da kan man jo like greit sende tekstmeldinger med de hjemme i stedet. Jeg tror vi har mistet noen fundamentalt i det sosiale de siste årene. 

Jeg setter litt av min personlighet i det å være en gjest man liker å ha besøk. Det er alltid så mye koseligere for alle parter. 

Og den dag det eventuelt blir barnebarn på meg og vi drar for å besøke de, selvfølgelig vil vi da stå opp med barnet/barna og ta de med på ting. Hvorfor skal man ellers besøke de da? Bare for å sitte mutt og stille or murre i sofaen? Forstår meg ikke på de som ikke ser alt det hyggelige man da går glipp av.. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De skal være her 5 netter nå, pleier som regel være 4-6 netter de gangene de kommer (ca 4 ganger i året). 

Og hver gang de reiser hjem, er vi utkjørte alle 3. De sitter bare i sofaen. Hjelper ikke til med hverken matlaging, rydding eller leking med barnet. Moren min sitter med trynet i mobilen fra morgen til kveld, mens far sitter foran TV-en. 

ts

Anonymkode: a2961...89f

Hva er poenget? 

Anonymkode: 4ef1c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ikke ut som et plussprosjekt for noen involverte, og et gedigent minusprosjekt for dere. Hvorfor gidde?

Her står heller aldri besteforeldre opp med barna, men de er iallefall involverte mens de er våkne, inkludert legging.

Anonymkode: 5bac3...5c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De skal være her 5 netter nå, pleier som regel være 4-6 netter de gangene de kommer (ca 4 ganger i året). 

Og hver gang de reiser hjem, er vi utkjørte alle 3. De sitter bare i sofaen. Hjelper ikke til med hverken matlaging, rydding eller leking med barnet. Moren min sitter med trynet i mobilen fra morgen til kveld, mens far sitter foran TV-en. 

ts

Men herregud. Skaff en jævla seng til ungen da.

Anonymkode: 738a2...a5e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager… det hadde ikke falt meg inn å spørre en gang. Når ungen og jeg reiser til foreldrene mine, får jeg gjerne ta en liten lur i 830-tiden når foreldrene mine står opp. Men å be de stå opp med ungen er jo noe annet. 

Anonymkode: 14bfd...8ad

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

er det innafor å faktisk stille krav, eller be dem sove et annet sted fremover?

Krav er ikke innafor. Men det er helt på sin plass at de sover et annet sted når dere ikke får sove ved å dele soverommet.

Anonymkode: ef040...0fa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...