Gå til innhold

Forvente at besteforeldre står opp med barn når de er på besøk?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Både jeg og mannen har foreldre som bor langt unna. De gangene vi møtes, er reise planlagt god tid i forveien og det innebærer flere overnattinger.

Vi bor i en leilighet med 2 soverom. Når vi får besøk, må alle flytte inn på samme rom (barnet må sove med oss). Dette innebærer dårlig søvn på alle 3.

Nå har vi fått besøk av besteforeldre, igjen. Igår spurte vi om di ville stå opp med barnet idag, men svaret var blankt nei. Dette er to mennesker i 50-årene, som bare har et barnebarn på 2 år. De får ikke fler heller!

Vår natt har vært totalt ødelagt pga en 2-åring som har sparket, makket og våkna en rekke ganger fordi det har vært trangt og varmt. Og det skulle absolutt stå opp kl 05 (vanligvis sover det til 07.30). 

Jeg var så sliten av jeg dro å leverte ungen i bhg kl 09. Barnet skulle egentlig være hjemme med besteforeldre idag.

Kl. 10.00 sto besteforeldrene opp, mens jeg gikk å la meg!

Dette er besteforeldre som ALDRI stiller opp. De kommer på besøk, men er aldri til hjelp eller avlastning. Kjenner snart at jeg ikke orker ha dem på overnatting, for er samme regla hver gang de kommer. I tillegg til at vi blir utslitt fordi barnet sover så dårlig med oss. 

er det innafor å faktisk stille krav, eller be dem sove et annet sted fremover?

Anonymkode: a2961...89f

• Hjerte 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dette er foreldrene til din mann?

Anonymkode: dae5e...4ec

Nei, mine!

Ts

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge pleier du å være hos dere?

Kanskje dere kan foreslå annenhver dag står de opp med barna mot at de får overnatte?

Eller kjøp en sovesofa til stua hvor de kan sove. Eventuelt kan dere sove der, om dere vil være hyggelige. Da kan barnet sove på eget rom som vanlig.

Anonymkode: 54ad2...edc

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spurte aldri at gjester her tar seg av ungene på morgenen.  Og vi har heler ikke gjesterom. Enten så putter vi begge unga på samme rom eller en hos oss. Og gjestene hadde ene barnerommet.

Du kan si de på ligge annet sted,men kan og risikere da at de ikke kommer mer. Så da har en nå valget hva en ønsker selv.

Anonymkode: c858f...d0e

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de ikke interessert nok til å stå opp, kan de bo på hotell. Dere har jo egentlig ikke plass til dem. Heia deg som leverte i barnehage og gikk og la deg igjen ❤️‍🔥

• Liker 35
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, mine!

Ts

Da kan du snakke med dem. Virker som du har forventninger til dem som ikke blir innfridd og de og forventer noe fra besøket. Jeg ville forsøkt å snakke sammen for å rydde opp i noe av dette.

Anonymkode: 4ff2e...76f

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge pleier du å være hos dere?

Kanskje dere kan foreslå annenhver dag står de opp med barna mot at de får overnatte?

Eller kjøp en sovesofa til stua hvor de kan sove. Eventuelt kan dere sove der, om dere vil være hyggelige. Da kan barnet sove på eget rom som vanlig.

De skal være her 5 netter nå, pleier som regel være 4-6 netter de gangene de kommer (ca 4 ganger i året). 

Og hver gang de reiser hjem, er vi utkjørte alle 3. De sitter bare i sofaen. Hjelper ikke til med hverken matlaging, rydding eller leking med barnet. Moren min sitter med trynet i mobilen fra morgen til kveld, mens far sitter foran TV-en. 

ts

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Mine foreldre har aldri vært alene med barna mine. 

Mannens foreldre bor på et annet kontinent, så vi reiser alltid dit i sommerferien. De står opp med barna, så da får vi litt fri.

Anonymkode: 03ca5...b3a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så ille kunne det vel ikke være å sove litt dårlig når du uansett ikke skulle noe i dag?

Anonymkode: 34754...52d

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper dere til når dere er på besøk hos dem da?

Hvis du syns det er så fælt å ha dem på besøk noen netter, så får du heller si fra da. Si at du ikke liker dem, og at du misliker at de ikke passer barn. Like greit å være ærlig. Regner med at det er svigerforeldre, så kanskje mannen din blir lei seg om kontakten brytes?

En løsning kan jo være å sette familiekøye på barnerommet, sånn at det ikke blir så trangt for dere å sove? Åpne vindu så det ikke blir for varmt?

Litt rart å levere barnet i barnehage når du ikke skal på jobb. Og at du leverer, og går å legger deg på formiddagen mens dere har besøk. Man tåler vel et par netter med litt dårlig søvn. Så kanskje du heller kunne tatt en hvil når mannen din kommer fra jobb?

Jeg skjønner at det er trasig når besteforeldre ikke vil leke med barnet et par timer på morgenen (ikke kl 5 da, det forventer du vel ikke?). Men du virker ganske sur og vrien, så det kan umulig være noe koselig å være hos dere.

Anonymkode: 77453...62d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De skal være her 5 netter nå, pleier som regel være 4-6 netter de gangene de kommer (ca 4 ganger i året). 

Og hver gang de reiser hjem, er vi utkjørte alle 3. De sitter bare i sofaen. Hjelper ikke til med hverken matlaging, rydding eller leking med barnet. Moren min sitter med trynet i mobilen fra morgen til kveld, mens far sitter foran TV-en. 

ts

Da er sovesofa det beste alternativet. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjelper dere til når dere er på besøk hos dem da?

Hvis du syns det er så fælt å ha dem på besøk noen netter, så får du heller si fra da. Si at du ikke liker dem, og at du misliker at de ikke passer barn. Like greit å være ærlig. Regner med at det er svigerforeldre, så kanskje mannen din blir lei seg om kontakten brytes?

En løsning kan jo være å sette familiekøye på barnerommet, sånn at det ikke blir så trangt for dere å sove? Åpne vindu så det ikke blir for varmt?

Litt rart å levere barnet i barnehage når du ikke skal på jobb. Og at du leverer, og går å legger deg på formiddagen mens dere har besøk. Man tåler vel et par netter med litt dårlig søvn. Så kanskje du heller kunne tatt en hvil når mannen din kommer fra jobb?

Jeg skjønner at det er trasig når besteforeldre ikke vil leke med barnet et par timer på morgenen (ikke kl 5 da, det forventer du vel ikke?). Men du virker ganske sur og vrien, så det kan umulig være noe koselig å være hos dere.

....jeg så nå at det er dine foreldre, og ikke svigers. Info kom mens jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er bestemor og jeg står gjerne opp med barnebarn, vi avtaler at barna kan komme "vekke" meg og bestefar og de har det veldig morro med det hver morgen.. Det er en del av kosen slik vi ser det.. 

Anonymkode: 255ce...23a

• Liker 8
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke forvente at de står opp med barna.

Endret av mereo
Omformulering.
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sagt at så lenge barnet må sove med dere når de er på besøk så får ikke dere noe søvn så fra nå av må de faktisk sove på hotell.

Jada jeg vet at deres unge ikke deres ansvar i det hele tatt, men det er faktisk deres eneste barnebarn som de ikke ser så veldig ofte og som de dermed heller ikke får noe særlig kvalitetstid sammen med. Så dermed er det jo sært og spesielt at de ikke gidder og stå opp med sitt eneste barnebarn de få dagene de er hos dere. 

Jeg vet hvordan du har det hi for mine foreldre er av akkurat samme ulla, bare at de bor 10 min unna med bil og har 11 barnebarn som de velger og ignorere..

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers stod også sjelden opp med mine barn da de var små og våknet tidlig. Jeg måtte opp med de selv. Hver gang vi var på hytta var det et helvete med søvn og alle fire på samme rom og bare tull. Nå som svigerinna har fått barn, så har de alltid et av barna på sitt soverom og står opp med de grytidlig hver morgen. Fellesfrokost er skjøvet fra 10 til 0730 i helger og ferier. Jeg gidder ikke komme på hytta mer for og si det sånn. Nå har jeg store barn som sover lenger, så ingen av oss er interessert i å stå opp klokka sju når vi har fri.

Anonymkode: 4e241...192

• Liker 10
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man kan forvente det.

Jeg har aldri praktisert det selv, jeg passer på mine egne barn når vi har besøk på samme måte som når vi er alene.

Og jeg er ikke vokst opp med det heller, det var aldri sånn at familie som var på besøk skulle passe på meg.

Anonymkode: a80f2...bec

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan inte förvänta dig det.
En del besteföräldrar älskar att umgås med barnebarn, och ta sig an de på morgonen, andra inte.

Ni behöver ta initiativet och aktivera dem när de är på plats; bjuda med dem till lekeparken, gå en tur i nabolaget, följa med på köpcentret och ta en kaffe, eller vad som finns att göra i närheten.

Du behöver också FRÅGA dem om de kan göra det, eller vad de vill göra.

Sen, som flera redan skriver, ordna med sovmöjligheter som fungerar. Sovesofa? Eller att någon sover på soffan. Reiseseng till barnet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...