fru Alving Skrevet 8. februar #81 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du er en av flere i denne tråden som påpeker - som om det ikke er mangel på helsepersonell? Som jeg viste til over her velger Narvik kommune å legge ned sykehjem fordi de ikke finner folk som kan jobbe rimelig nok. De folka de finner er for dyre for dem (vikarer, overtid). Så systemet med lav lønn til helsepersonell baserer seg også på et forventning fra de som sitter på pengesekken om at helsepersonell skal godta lav lønn. Bemanningsvikarer som tjener en million kroner i året får virkelig kjenne på et ubehag fra både kollegaer, fra sjefer, fra vanlige folk om at dette ikke er akseptabelt, mens det eneste de gjør er det konsulenter har gjort i all tid, solgt seg til høyeste pris fordi de vet verdien av arbeidet sitt. Ja, mange er uenig i at dette ikke handler om kvinnearbeidsplasser, men det er klart dette handler om akkurat det. Og at vi kvinner er utrolig dårlig på å stå opp for oss selv og verdien av det vi bidrar til. Det er godt å se at hele systemet er i ferd med å kollapse, det er det som skal til for å heve lønningene (og arbeidsforholdene). Anonymkode: d65de...4a0 Det er ingen tvil om at det er mangel på helsepersonell. Samtidig er det sånn at yrker som det er veldig mange som har aldri vil bli høytlønte. Det er det samme med barnehageansatte. ja det er verdens viktigste yrke det å ta vare på barn, men høytlønnet blir det ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #82 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.23): Ikke en sykepleier, sykepleiere som gruppe. Stor forskjell. Anonymkode: d65de...4a0 Skal du flisespikke rundt semantikk og grammatikk så må du passe på at du vet hva du snakker om, ellers bare driter du deg ut 😂 "En sykepleier" betyr en generisk sykepleier og peker på sykepleiere som gruppe, og er dermed helt kurant å bruke her. "Én sykepleier" derimot indikerer en spesifikk sykepleier. Anonymkode: 0d8c4...b69 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #83 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.29): Man kan ikke regne ubekvemstilleggene inn. Jeg er ultralydjordmor og jobber dagtid på fostermedisinsk senter, det er seks års utdannelse. Grunnlønna uten ansiennitet er 538,-, i tillegg får jeg 30.000 ekstra på grunn av videreutdanningen i ultralyd. Jeg har sju års ansiennitet og tjener derfor ganske nøyaktig medianlønna her til lands (rett over 600). Ikke akkurat fet lønn. Anonymkode: deb40...366 Man kan ikke forvente fet lønn som offentlig ansatt uansett, men lav lønn er det ikke. Jeg er av de som mener at helsepersonell bør tjene bedre enn de gjør for å øke sårt tiltrengt rekruttering, men det blir en annen sak. Anonymkode: 2ed54...d23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #84 Del Skrevet 8. februar Jeg er helsefagarbeider med full ansiennitet og synes ikke lønnen er så lav, men underbemanning og vanskeligheter med å få full og fast stilling er forferdelig krevende Anonymkode: a8bdc...a02 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #85 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er tull. De eldre som bor på sykehjem betaler rundt 80% av pensjonen sin, mulig mer. Og dette er ofte folk som har hatt millionlønn gjennom hele arbeidslivet og har god pensjon. Anonymkode: 3ba92...c61 Det beboere selv dekker er en brøkdel av hva det faktisk koster å drifte ett sykehjem. Desutten så består helsesektoren av mer enn sykehjem, og dersom du tjener millioner så er det ikke det som blir pensjonen. Er satt en maxgrense på 1,5 mill. Så om du har tjent 3,5 eller 10 mill i året så spiller ikke det noe rolle. Ca. 10% av befolkningen har slike lønninger. Fortsatt er den gjennomsnittlige pensjonen under 300 000. Anonymkode: de15a...70b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #86 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er helsefagarbeider med full ansiennitet og synes ikke lønnen er så lav, men underbemanning og vanskeligheter med å få full og fast stilling er forferdelig krevende Anonymkode: a8bdc...a02 Ja, det er jo dette som er hovedproblemet med helsevesenet. Ikke nødvendigvis lønna. Anonymkode: 2ed54...d23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minitroll Skrevet 8. februar #87 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Videre: Jeg trur turnusene i helse er til dels for harde. Jeg tror seks vakter hver tredje uke er for hardt. Det er det vanlig å ha i en treukersturnus i helse. Det har man den uka man jobber helg. Man er ganske sliten etter en slik uke, som ofte inneholder en eller to sen-tidlig kombinasjoner også. De gir i snitt 5,6 timer søvn i mellom vaktene. Den uka er man i en slags bevare-energiforåkommegjennomdetmodus. Man velger å si nei til det meste av sosiale sammenkomster blant annet. Er helt enig her. hver 3.uke på ca 54-56 timer grunnet langvakter. (Vet at turnuslegene har det enda verre med sikkert 60+ timer), men det er hardt de ukene og tar litt tid å hente seg inn igjen. Spesielt om det er tungt belegg på avd og mangel på folk. Det er ikke alltid så lett å planlegge ting heller om man har en sjef som hele tiden ber deg ta ekstravakter og dobbeltvakter. En tidligere sjef spurte helt til hun fikk ja. Tilslutt ble jeg bedre på å forhandle. Men irriterende likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #88 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.03): Tenker hovedsakelig på helsefagarbeidere og sykepleiere. Anonymkode: e4aad...41b Sykepleiere tjener vel helt greit?! Anonymkode: 96372...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #89 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres ærlig talt utrolig rart ut. Aldri har man hatt mer studieveiledning, tilgang på informasjon og nyheter servert rett i hånda. Jeg tror du undervurderer 19-åringer sterkt her. Det er neppe noen som ser på helsesektoren som en glamorøs tilværelse, men en jobb som har sine positive og negative sider, som alle andre jobber. Det tok meg 3,5 sekunder å finne dette om sykepleier på utdanning.no: Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? – Jeg vil si at sykepleie passer for empatiske mennesker som er løsningsorienterte og som ikke liker å sitte stille for lenge, men heller liker å jobbe med kroppen og holde seg aktiv. Man må ha stor arbeidskapasitet, og klare å holde flere tanker i hodet samtidig i tillegg til å takle stressende situasjoner. Jeg går tredelt turnus, noe som er veldig vanlig i dette yrket. Da jobber jeg hver tredje helg og mange av helligdagene. Hvis du vil ha et liv med jobb 08–16 er kanskje ikke dette noe for deg. Sykepleie passer heller ikke så godt for folk som lett lar seg stresse, eller som sliter med å ta hensyn til andre mennesker. Anonymkode: 1d3c3...1c7 Det sier ingenting om hvor ille det er å stå i jobben. Det der høres jo ikke ille ut i det hele tatt. Til og med i praksis skjønte jeg, og flere av mine medstudenter, hvor slitsom jobben faktisk er. Det må kjennes på kroppen. Skjønner at yrket virker helt okei for mange, men det er enormt belastende. Anonymkode: 79f8e...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #90 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.29): Man kan ikke regne ubekvemstilleggene inn. Jeg er ultralydjordmor og jobber dagtid på fostermedisinsk senter, det er seks års utdannelse. Grunnlønna uten ansiennitet er 538,-, i tillegg får jeg 30.000 ekstra på grunn av videreutdanningen i ultralyd. Jeg har sju års ansiennitet og tjener derfor ganske nøyaktig medianlønna her til lands (rett over 600). Ikke akkurat fet lønn. Anonymkode: deb40...366 Det er ikke en lønn du skal klage på i hvertfall. Anonymkode: 96372...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #91 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): En sykepleier tjener jo ca.det samme som en lærer (ofte mer etter full ansiennitet og tillegg). En sykepleierutdanning er 3 år, mens lærerutdanning er 5 år! Anonymkode: aac4c...7ef Dette stemmer ikke, og det er veldig lett å sjekke opp ved et raskt nettsøk før du sprer usannhet på nett. Søk bare opp tarifflønn KS så får du opp rebellen. Alt står til og med i samme tabell, så du trenger ikke en gang å åpne flerr nettsiden for å sjekke det opp. aksase skrev (19 timer siden): Det er mange lærere og sykepleiere som synes lønna er for lav. For mange tror jeg det stemmer når man ser det opp i mot arbeidsmengde og arbeidspress. De som er mest slitne tenker vel at "hvis dette slitet skal være verd det, må jeg ha høyere lønn, ellers gidder jeg ikke mer". Jeg tror det er på tide på tenke motsatt, og si at "lønna er grei, men vi trenger flere folk heller enn mer lønn". Fagforeningene er gode på å forhandle opp lønna til lærere og sykepleiere, og det er fint. Problemet er at det slår bare tilbake på dem selv. Stat og kommune har en begrenset mengde penger til rådighet, og når det er gode lønnsoppgjør, øker lønnsutgiftene dramatisk og man har ikke råd til å ha like mange ansatte som før. Ergo, hver gang lærere og sykepleiere får et godt lønnsoppgjør, blir det lønnsmidler til færre ansatte, og de som er igjen må løpe enda raskere. Jeg tror det hadde vært mye triveligere å være sykepleier og lærer, dersom lønnsveksten stoppet opp, og det i stedet ble flere kolleger. Flere som kunne dele på arbeidet, og dermed lavere stressnivå på hver enkelt, bedre arbeidsdager og triveligere å være på jobb. Da ville færre søke seg ut av yrket, og sykefraværet ville gå dramatisk ned. Det er jo mye lettere å holde ut en arbeidsdag, og akseptere en moderat lønn, når man har tid til en pause, en kaffekopp og en uformell prat med kolleger, av og til. Bedre for alle, tror jeg..... De har vel som regel den samme lønnsøkningen som alle andre, ledet an av frontfagene. Men i flere år nå så har likevel helsearbeidere og andre kommet dårligere ut i lønnsoppgjørene. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er tull. De eldre som bor på sykehjem betaler rundt 80% av pensjonen sin, mulig mer. Og dette er ofte folk som har hatt millionlønn gjennom hele arbeidslivet og har god pensjon. Anonymkode: 3ba92...c61 En sykehjemsplass koster som regel en god del mer enn det man betaler inn. Over en mill i året koster det, og det har de færreste i pensjon. Det er en grunn til at mange kommuner nå legger ned sykehjemsplasser for å sinte seg inn på at flere eldre skal bo hjemme lengre. Det er nemlig MYE billigere for kommunene med hjemmesykepleie i stedet for sykehjemsplass. Anonymkode: ee2ff...cd7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #92 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det beboere selv dekker er en brøkdel av hva det faktisk koster å drifte ett sykehjem. Desutten så består helsesektoren av mer enn sykehjem, og dersom du tjener millioner så er det ikke det som blir pensjonen. Er satt en maxgrense på 1,5 mill. Så om du har tjent 3,5 eller 10 mill i året så spiller ikke det noe rolle. Ca. 10% av befolkningen har slike lønninger. Fortsatt er den gjennomsnittlige pensjonen under 300 000. Anonymkode: de15a...70b Og av de som er på sykehjem i dag, er det nok godt under 10% som hadde lønn over 1,5 mill (inflasjonsjustert) da de jobbet. Men ja, et sykehjem går i heidundrende minus. Og den som er på sykehjem har jo nesten ingen utgifter, så det er ikke urimelig å betale for seg, akkurat. Gjennomsnittlig tid man tilbringer på sykehjem før man dør er vel uansett bare rundt ett år. Noen lever lenge, men de fleste er svært syke og dør ganske fort. For man skal være så utrolig dårlig før man får plass. Anonymkode: 89340...ea6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 8. februar #93 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.11): Spurte en økonom om det faktisk. Enkelt svar, de er en ren utgiftspost de drar ikke inn penger selv. Anonymkode: de15a...70b Det er ikke sant, uten helsevesenet hadde vi mistet tusenvis med årsverk og fått langt mer uførhet og tvunget nær familie til å slutte å jobbe for å ta vare på syke i familien etc. Det svarer seg ekstremt godt økonomisk, i alle fall frem til en viss alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #94 Del Skrevet 8. februar Jeg har aldri forstått denne klagingen over lønn for sykepleiere og helsefagarbeidere. Flere av dem har tjent langt mer enn meg, som har en høyere og lengre utdannelse og ikke minst selvstendig behandlingsansvar. Dette har skjedd på bakgrunn av sterke fagorganisasjoner og forhandlinger gjennom mange år som en del andre faggrupper ikke har fått i samme grad. Men alle disse ser kun sin egen situasjon og sammenlikner oppover, og sytingen tar aldri slutt fra disse gruppene. Forstår at mange er slitne i disse yrkene, men lønnen er ikke noe å klage på. Selv om de ikke kan bosette sentralt i Oslo på én lønn. Det kan ikke jeg heller. Jeg mener forøvrig det samme om lærere. Mange som tjener veldig mye, og gruppen klager fortsatt. Anonymkode: 9bef6...4c3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #95 Del Skrevet 8. februar Jeg jobber i staten, har doktorgrad, og tjener 650 000 i året, uten mulighet for tillegg og overtid. Hvis jeg ikke klarer å fylle minst 75% av arbeidsdagene mine med prosjekter som jeg selv har ansvar for å søke på og vinne, så har jeg ingen jobb lenger. Synes sykepleiere har det bra jeg da. Jeg må jo jobbe ekstra for å søke på prosjekter, og det er slettes ikke alle søknader som går igjennom. Men om ikke annet blir det en fin pensjon om jeg orker å fortsette å jobbe her da. Anonymkode: 3c9f1...b87 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #96 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har aldri forstått denne klagingen over lønn for sykepleiere og helsefagarbeidere. Flere av dem har tjent langt mer enn meg, som har en høyere og lengre utdannelse og ikke minst selvstendig behandlingsansvar. Dette har skjedd på bakgrunn av sterke fagorganisasjoner og forhandlinger gjennom mange år som en del andre faggrupper ikke har fått i samme grad. Men alle disse ser kun sin egen situasjon og sammenlikner oppover, og sytingen tar aldri slutt fra disse gruppene. Forstår at mange er slitne i disse yrkene, men lønnen er ikke noe å klage på. Selv om de ikke kan bosette sentralt i Oslo på én lønn. Det kan ikke jeg heller. Jeg mener forøvrig det samme om lærere. Mange som tjener veldig mye, og gruppen klager fortsatt. Anonymkode: 9bef6...4c3 Du glemmer å nevne arbeidsbelastning SETT I FORHOLD TIL LØNN. Helsepersonell sliter seg ut i tunge, hektiske og emosjonelt krevende jobber, og får middelmådig lønn. Man gir alt av seg selv og litt til. En fulltidsjobb i helse kan fort spise opp MYE av fritiden også, fordi man blir helt oppbrukt på jobb og blir liggende som et slakt mens man lader opp til neste skift. Anonymkode: fe187...9bd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #97 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så dum sammenligning! Ja, de har stort ansvar, men de står ikke mellom menneskene og graven. Hvor ofte skjer ulykker og hvor ofte drar folk på sykehus? Sykehjem eller får behov for nødvendig helsehjelp i hjemmet? Driver disse du nevner med forebyggende helsearbeid? Behandler de palliative som kanskje ikke har pårørende? Bidrar de til god død/hjemmedød til eldre, yngre og barn? Nylig hadde jeg en hjemmedød, en kvinne i 40 årene som dør fra sine små barn. Det var grusomt å stå i.opplever de like mye emosjonell belastning? Føler de opp pasientcaser hvor ting hadde gått veldig galt dersom en sykepleier ikke hadde fanget opp, meldt videre og fulgt opp? Dumt sammenligning av viktige yrker. Håper du føler deg frisk med den innstillingen og håper du slipper å ligge i korridoren på ortopedisk avdeling med brudd og sterkesmerter😂😂 Anonymkode: 5333d...7bc Lokførere kjører i gjennomsnitt på en person hver ila sin karriere. Resultat: menneske kuttet opp i biter spredt over et stort område og klint utover toget. Folk går ned med stress i hopetall også i privat næringsliv. Det er ikke slik at et kontorjobb er stressfritt. Jeg jobber på kontor med matforsyning til hele landet. Det er ramaskrik i pressen om ikke vi leverer det vi skal og misfornøyde kunder herfra til evigheten. Det er ikke sånn at jeg ikke har noe ansvar, og mine feil går ut over veldig mange. Ja, det kan faktisk være psykisk krevende å stå i en shitstorm også. Jeg trives bedre med tall enn mennesker, så da jobber jeg med det, men det er fryktelig naivt å tro at helsepersonell er de mest pressede i hele Norge. Navlebeskuende kan vi vel kalle det. Hva med militær, politi, fiskere, lærere? Mange som står i farlige og/eller psykisk utfordrende jobber. Og lokførere - hvordan lever du med deg selv etter at du påkjørte dem og de splattet ut over hele toget? Anonymkode: ec630...08d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #98 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du glemmer å nevne arbeidsbelastning SETT I FORHOLD TIL LØNN. Helsepersonell sliter seg ut i tunge, hektiske og emosjonelt krevende jobber, og får middelmådig lønn. Man gir alt av seg selv og litt til. En fulltidsjobb i helse kan fort spise opp MYE av fritiden også, fordi man blir helt oppbrukt på jobb og blir liggende som et slakt mens man lader opp til neste skift. Anonymkode: fe187...9bd Tror du at alle andre enn helsepersonell har rolige dager der det mest krevende de gjør er å hente kaffe og legge kabal på PC-en? Min jobb kverner i hodet hele døgnet, ofte må jeg jobbe mange timer ekstra mot deadlines for å bli ferdig, og ja, man blir mentalt sliten av det også. Anonymkode: ec630...08d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #99 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du glemmer å nevne arbeidsbelastning SETT I FORHOLD TIL LØNN. Helsepersonell sliter seg ut i tunge, hektiske og emosjonelt krevende jobber, og får middelmådig lønn. Man gir alt av seg selv og litt til. En fulltidsjobb i helse kan fort spise opp MYE av fritiden også, fordi man blir helt oppbrukt på jobb og blir liggende som et slakt mens man lader opp til neste skift. Anonymkode: fe187...9bd Ja, fordi helsepersonell med selvstendig behandlingsansvar blir jo overhodet ikke slitne av det. Anonymkode: 9bef6...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #100 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror du at alle andre enn helsepersonell har rolige dager der det mest krevende de gjør er å hente kaffe og legge kabal på PC-en? Min jobb kverner i hodet hele døgnet, ofte må jeg jobbe mange timer ekstra mot deadlines for å bli ferdig, og ja, man blir mentalt sliten av det også. Anonymkode: ec630...08d Men fører jobben til at du sover så lite som fem og en halv time noen netter? Slik at du ikke får hentet deg inn før neste arbeidsdag? Anonymkode: 78c4a...ef0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå