AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:05 #101 Del Skrevet lørdag kl 17:05 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du glemmer å nevne arbeidsbelastning SETT I FORHOLD TIL LØNN. Helsepersonell sliter seg ut i tunge, hektiske og emosjonelt krevende jobber, og får middelmådig lønn. Man gir alt av seg selv og litt til. En fulltidsjobb i helse kan fort spise opp MYE av fritiden også, fordi man blir helt oppbrukt på jobb og blir liggende som et slakt mens man lader opp til neste skift. Anonymkode: fe187...9bd Åhhh så hjerteskjærende. Huff og huff. Fortsatt desidert mest attraktive yrke i Norge, er det bare masochister som jobber der eller? Seriøst, rull inn dette gnålet. Anonymkode: 1d3c3...1c7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:08 #102 Del Skrevet lørdag kl 17:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det sier ingenting om hvor ille det er å stå i jobben. Det der høres jo ikke ille ut i det hele tatt. Til og med i praksis skjønte jeg, og flere av mine medstudenter, hvor slitsom jobben faktisk er. Det må kjennes på kroppen. Skjønner at yrket virker helt okei for mange, men det er enormt belastende. Anonymkode: 79f8e...95e Nei, fordi det ikke er så ille? Jeg nekter å tro at studenter som velger helsefag er kollektivt dumme og lurt inn i det, og jeg nekter å tro at det er så vanskelig å komme seg ut av det hvis man syns det er slitsomt. Det ER et veldig attraktivt yrke, og veldig mange blir der hele karrieren. Anonymkode: 1d3c3...1c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:32 #103 Del Skrevet lørdag kl 17:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke en lønn du skal klage på i hvertfall. Anonymkode: 96372...961 Det er latterlig lite for seks år høyere utdanning. Jeg tjener det samme med kun videregående. Anonymkode: 7cf72...502 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet lørdag kl 18:05 #104 Del Skrevet lørdag kl 18:05 AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 17.44): Vet du hva en byråkrat er? Det er ikke direktørene, det er kontorrottene, og vi tjener ikke mer enn sykepleierne. Anonymkode: f275b...1c8 Helt klart ikke, og byråkratene som mange kaller de ? De følger opp alt det stat og kommune finner på av regler og reguleringer ! Uten disse ville vi endt opp som Hellas eller Tyrkia ! Det alt flyter, alle bygger i hytt og pine og det ser ut som en dårlig organisert slum, så har vi nok overdrevet regel galskapen. Vi burde heller funnet en gylden middelvei. Men med alle EU sine direktiver er det umulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet lørdag kl 18:07 #105 Del Skrevet lørdag kl 18:07 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er latterlig lite for seks år høyere utdanning. Jeg tjener det samme med kun videregående. Anonymkode: 7cf72...502 Og det er heller ikke noe problem om du har tilegnet deg kunnskap gjennom arbeid som er etterspurt ! Om en starter i kassen på Rema og jobber seg opp i systemet og er dyktig vil lønnen starte lavt men stige voldsomt over år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:17 #106 Del Skrevet lørdag kl 19:17 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva med militær, politi, fiskere, lærere? Mange som står i farlige og/eller psykisk utfordrende jobber. Og lokførere - hvordan lever du med deg selv etter at du påkjørte dem og de splattet ut over hele toget? Anonymkode: ec630...08d Alle disse har vel hvertfall minst 40% høyere lønn en sykepleiere, om ikke enda en god del mer. Bortsett fra kanskje politi, men de ligger vel også over. Anonymkode: ee2ff...cd7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:23 #107 Del Skrevet lørdag kl 19:23 Vi som jobber turnus burde gått 80 % og full lønn. Det er så belastende å gå dag, kveld og hver 3.helg året rundt. Jeg eldes hurtig av dette rotteracet her. Å aldri ha fri er veldig tungt. For usle 500 000 pr år løper jeg bokstavelig talt beina av meg, psykisk og fysisk. Anonymkode: 735ce...380 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:16 #108 Del Skrevet lørdag kl 20:16 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men fører jobben til at du sover så lite som fem og en halv time noen netter? Slik at du ikke får hentet deg inn før neste arbeidsdag? Anonymkode: 78c4a...ef0 Ja, mange ganger. Jeg har en kontorjobb med mye stress som følge av stramme tidsfrister, faglig utfordrende oppgaver mm. Dette har gjort at jeg i perioder ikke klarer å sove på natten, fordi jobben kverner døgnet rundt. Og det hjelper ikke å ta en sykedag; da blir det bare enda mer å gjøre når jeg er tilbake Anonymkode: c4865...fd2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:55 #109 Del Skrevet lørdag kl 20:55 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja, mange ganger. Jeg har en kontorjobb med mye stress som følge av stramme tidsfrister, faglig utfordrende oppgaver mm. Dette har gjort at jeg i perioder ikke klarer å sove på natten, fordi jobben kverner døgnet rundt. Og det hjelper ikke å ta en sykedag; da blir det bare enda mer å gjøre når jeg er tilbake Anonymkode: c4865...fd2 Det høres hardere ut en hva jobb bør være. Hvilke bransje jobber du i/hvilken stilling har du? Anonymkode: 78c4a...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:12 #110 Del Skrevet lørdag kl 21:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi som jobber turnus burde gått 80 % og full lønn. Det er så belastende å gå dag, kveld og hver 3.helg året rundt. Jeg eldes hurtig av dette rotteracet her. Å aldri ha fri er veldig tungt. For usle 500 000 pr år løper jeg bokstavelig talt beina av meg, psykisk og fysisk. Anonymkode: 735ce...380 I denne norske podcasten fra 4 Day week Norge kan du høre om hvordan de på sykehus i Sverige gikk fra gikk fra 38,25/37 timer per uke, til 34 timer per uke. Med innsparinger i vikarbudsjett så er at den totale lønnsøkningen etter tiltaket er på marginale 0,65 %. De som kunne delta er de som går full tredelt turnus. Anonymkode: 78c4a...ef0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:31 #111 Del Skrevet søndag kl 00:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, fordi det ikke er så ille? Jeg nekter å tro at studenter som velger helsefag er kollektivt dumme og lurt inn i det, og jeg nekter å tro at det er så vanskelig å komme seg ut av det hvis man syns det er slitsomt. Det ER et veldig attraktivt yrke, og veldig mange blir der hele karrieren. Anonymkode: 1d3c3...1c7 Den meningen din er verdt mye når du ikke har erfaring med det 😊 Jeg har jobbet som sykepleier, og rømte etter to år for å studere juss i stedet. Ikke ti ville hester og to millioner i årslønn hadde fått meg til å bli sykepleier igjen. Jeg tjener omtrent det samme som en sykepleier nå, mulig mindre på grunn av tillegg, men den jobben var så jævlig at jeg aldri har opplevd lignende. Anonymkode: 79f8e...95e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:42 #112 Del Skrevet søndag kl 00:42 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Den meningen din er verdt mye når du ikke har erfaring med det 😊 Jeg har jobbet som sykepleier, og rømte etter to år for å studere juss i stedet. Ikke ti ville hester og to millioner i årslønn hadde fått meg til å bli sykepleier igjen. Jeg tjener omtrent det samme som en sykepleier nå, mulig mindre på grunn av tillegg, men den jobben var så jævlig at jeg aldri har opplevd lignende. Anonymkode: 79f8e...95e Konge🤣 du har skjønt det. Ser etter en rømningsvei jeg og!! Anonymkode: fe187...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet søndag kl 00:47 #113 Del Skrevet søndag kl 00:47 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Maaaaaange yrker er slitsomme og troner på toppen i sykdom og uførhet. Og er langt dårligere betalt enn helsearbeidere. Da burde vel de yrkene løftes først, i rettferdighetens navn? Anonymkode: 1d3c3...1c7 Det er løgn. Yrkesgruppe Sykefravær (%) Hovedårsaker Helse- og omsorgsarbeidere 8,5 % Fysisk belastning, psykisk stress, eksponering for infeksjoner Renholdere 7,8 % Fysisk slit, repetitivt arbeid, eksponering for kjemikalier Bygg- og anleggsarbeidere 7,2 % Fysisk belastning, skader, varierende værforhold Transportarbeidere 6,5 % Lang sittetid, ensidige bevegelser, stress Lærere 6,0 % Psykisk belastning, høyt arbeidspress Kontorarbeidere 4,5 % Stillesittende arbeid, muskel- og skjelettplager IT- og teknologiyrker 3,8 % Stillesittende arbeid, øyebelinng, psykisk belastning Kilder for faktiske tall: Statistisk sentralbyrå (SSB): Gir detaljerte tall om sykefravær per sektor og yrkesgruppe. Arbeidstilsynet: Gir innsikt i årsaker til sykefravær og arbeidsmiljøutfordringer. Helseatlas: Viser regionale forskjeller i sykefravær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet søndag kl 00:48 #114 Del Skrevet søndag kl 00:48 Se tabell over og gi lønn etter den, så kan man redusere stillingen sin til 80% slik at man holder ut og ikke belaster de andre ansatte med at man blir syk hele tiden. VINN VINN for alle parter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet søndag kl 00:52 #115 Del Skrevet søndag kl 00:52 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi som jobber turnus burde gått 80 % og full lønn. Det er så belastende å gå dag, kveld og hver 3.helg året rundt. Jeg eldes hurtig av dette rotteracet her. Å aldri ha fri er veldig tungt. For usle 500 000 pr år løper jeg bokstavelig talt beina av meg, psykisk og fysisk. Anonymkode: 735ce...380 Enig, burde tjent bedre enn rørleggere og folk som skrur på rør på platformer, og i hvertfall bedre enn politikerne som lyver og drikker kaffe hele dagen. 1 million+ i årslønn så kan man gå ned i 60-80% stilling og fungere utenom jobb også. Er det noen jeg unner høy lønn så er det yrkesgruppene med størst belastning, slik som helsearbeidere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 01:08 #116 Del Skrevet søndag kl 01:08 AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.46): Jepp. Lønna er ikke ille i seg selv, den står bare ikke i stil med hvor tung jobben er. Anonymkode: 79f8e...95e Har du prøvd, eller kjenner du noen som jobber som stuer på fly? Med splitt skift, natt, tidlig / sent, jobbe ute i all slags vær, trange omgivelser, støy, forurensing fra eksos, osv osv… Sett deg inn i det, og SÅ kan du uttale og streike om tung og dårlig betalt jobb. Og da streike for stuerne 😉 Anonymkode: 0bb52...ec2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:56 #117 Del Skrevet søndag kl 06:56 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du prøvd, eller kjenner du noen som jobber som stuer på fly? Med splitt skift, natt, tidlig / sent, jobbe ute i all slags vær, trange omgivelser, støy, forurensing fra eksos, osv osv… Sett deg inn i det, og SÅ kan du uttale og streike om tung og dårlig betalt jobb. Og da streike for stuerne 😉 Anonymkode: 0bb52...ec2 På arbeidsplassen min var det en sykepleier som byttet jobb til nettopp dette for 4 år siden, og hun har ikke kommet tilbake enda, på tross at at hun i tillegg fikk 2 timers reisevei når hun byttet karriere. Anonymkode: ee2ff...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:35 #118 Del Skrevet søndag kl 08:35 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, mange ganger. Jeg har en kontorjobb med mye stress som følge av stramme tidsfrister, faglig utfordrende oppgaver mm. Dette har gjort at jeg i perioder ikke klarer å sove på natten, fordi jobben kverner døgnet rundt. Og det hjelper ikke å ta en sykedag; da blir det bare enda mer å gjøre når jeg er tilbake Anonymkode: c4865...fd2 Dette er typisk for utrolig mange administrative stillinger, både i det private og i det offentlige. Det er et resultat av NPM og en evig effektivisering. Anonymkode: fa595...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå