AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #41 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sykepleiere har helt normal lønn. I tillegg har de mulighet til å jobbe ved siden av studiene til en høyere lønn enn de som f.eks sitter i kassen på en matbutikk. Man kan ta nattevakter, ferie og helgevakter osv og starte arbeidslivet med en ok lønn og lite studielån. Å tjene 6-700 000 i dag er ikke dårlig betalt for en 3-årig utannelse med garantert jobb ut livet, selv om mange synes å tro det. Anonymkode: c151d...7f4 Jeg fikk ikke jobbet ved siden av studiet fordi praksis var 100% jobb + oppgaver etter endt vakt. Anonymkode: 6bde1...dc6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #42 Del Skrevet 6 timer siden Illuminatum skrev (5 timer siden): Pensjonen er da langt i fra god. I motsetning til i privat sektor samordnes den med folketrygden. I tillegg må du huske at alle offentlig ansatte betaler 2% av lønnen til pensjonssparing selv. Hadde du satt av 2% av lønnen til pensjonssparing hele yrkeslivet så hadde du også fått et brukbart tillegg. Den hadde i tillegg ikke blitt samordnet vekk. Ekstra egenmeldingsdager har alle IA-bedrifter og har således ikke noe med offentlig sektor og gjøre. Tryggheten er relevant. Du trekkes 2%, arbeidsgiver setter av ganske mye mer for deg, det er en HØY avkastning av de 2% med andre ord. Anonymkode: 0d81e...3f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #43 Del Skrevet 6 timer siden En sykepleier tjener jo ca.det samme som en lærer (ofte mer etter full ansiennitet og tillegg). En sykepleierutdanning er 3 år, mens lærerutdanning er 5 år! Anonymkode: aac4c...7ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 5 timer siden #44 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Det er mange lærere og sykepleiere som synes lønna er for lav. For mange tror jeg det stemmer når man ser det opp i mot arbeidsmengde og arbeidspress. De som er mest slitne tenker vel at "hvis dette slitet skal være verd det, må jeg ha høyere lønn, ellers gidder jeg ikke mer". Jeg tror det er på tide på tenke motsatt, og si at "lønna er grei, men vi trenger flere folk heller enn mer lønn". Fagforeningene er gode på å forhandle opp lønna til lærere og sykepleiere, og det er fint. Problemet er at det slår bare tilbake på dem selv. Stat og kommune har en begrenset mengde penger til rådighet, og når det er gode lønnsoppgjør, øker lønnsutgiftene dramatisk og man har ikke råd til å ha like mange ansatte som før. Ergo, hver gang lærere og sykepleiere får et godt lønnsoppgjør, blir det lønnsmidler til færre ansatte, og de som er igjen må løpe enda raskere. Jeg tror det hadde vært mye triveligere å være sykepleier og lærer, dersom lønnsveksten stoppet opp, og det i stedet ble flere kolleger. Flere som kunne dele på arbeidet, og dermed lavere stressnivå på hver enkelt, bedre arbeidsdager og triveligere å være på jobb. Da ville færre søke seg ut av yrket, og sykefraværet ville gå dramatisk ned. Det er jo mye lettere å holde ut en arbeidsdag, og akseptere en moderat lønn, når man har tid til en pause, en kaffekopp og en uformell prat med kolleger, av og til. Bedre for alle, tror jeg..... Endret 5 timer siden av aksase 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #45 Del Skrevet 5 timer siden aksase skrev (8 minutter siden): Det er mange lærere og sykepleiere som synes lønna er for lav. For mange tror jeg det stemmer når man ser det opp i mot arbeidsmengde og arbeidspress. De som er mest slitne tenker vel at "hvis dette slitet skal være verd det, må jeg ha høyere lønn, ellers gidder jeg ikke mer". Jeg tror det er på tide på tenke motsatt, og si at "lønna er grei, men vi trenger flere folk heller enn mer lønn". Fagforeningene er gode på å forhandle opp lønna til lærere og sykepleiere, og det er fint. Problemet er at det slår bare tilbake på dem selv. Stat og kommune har en begrenset mengde penger til rådighet, og når det er gode lønnsoppgjør, øker lønnsutgiftene dramatisk og man har ikke råd til å ha like mange ansatte som før. Ergo, hver gang lærere og sykepleiere får et godt lønnsoppgjør, blir det lønnsmidler til færre ansatte, og de som er igjen må løpe enda raskere. Jeg tror det hadde vært mye triveligere å være sykepleier og lærer, dersom lønnsveksten stoppet opp, og det i stedet ble flere kolleger. Flere som kunne dele på arbeidet, og dermed lavere stressnivå på hver enkelt, bedre arbeidsdager og triveligere å være på jobb. Da ville færre søke seg ut av yrket, og sykefraværet ville gå dramatisk ned. Det er jo mye lettere å holde ut en arbeidsdag, og akseptere en moderat lønn, når man har tid til en pause, en kaffekopp og en uformell fra med kolleger, av og til. Bedre for alle, tror jeg..... Enig, jeg hadde sikkert fortsatt vært sykepleier om vi var flere ansatte. Nå er jeg heller jurist i staten og tjener omtrent det samme som en sykepleier, men jobben er jo mye mer behagelig. Anonymkode: 79f8e...95e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #46 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi det er en helvetes jobb der du er sliten både fysisk og mentalt etter hver vakt. Du får ikke utført jobben slik du har lært og ønsker etisk sett, fordi det ikke er ressurser til det. Det er mentalt krevende å alltid måtte dra hjem med gråten i halsen. Anonymkode: d0945...c46 Men likevel Norges desidert mest attraktive yrke - med god margin. Anonymkode: 1d3c3...1c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #47 Del Skrevet 4 timer siden Fordi det er veldig mange som har disse jobbene og fordi det faktisk ikke regnes som vanskelige jobber å få. Det er noe annet at det er krevende å stå i disse jobbene. Det er kvinnedominerte jobber. Anonymkode: 82f9b...79a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #48 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men likevel Norges desidert mest attraktive yrke - med god margin. Anonymkode: 1d3c3...1c7 Ikke alltid så lett å skjønne hvor ille det er før du står i det. Og da sitter det langt inne for mange å utdanne seg til noe annet. Anonymkode: 79f8e...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #49 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så lav er vel ikke lønnen om du tar med de ekstra egenmeldingsdagene, pensjonen og tryggheten i å jobbe for stat, fylke eller kommunen. Anonymkode: a1b32...996 Egenmeldingsdagene er irrelevant (med mindre du bruker de når du ikke faktisk er syk) -Er du syk får du sykmelding. MEN; Pensjonsordningen, jobbsikkerheten og vi mulighet for lønnet velferdspermisjon for alt fra legetimer til flyttedag har en verdi. Redusert ukentlig arbeidstid på grunn av turnus gjør også timelønnen høyere. Så at helsepersonell har lav lønn er ikke korrekt i det hele tatt. Tvert i mot er lønna faktisk god. Dersom man sjekker SSB har sykepleiere lønn over median, og brorparten av sykepleiere jobber også færre timer i et årsverk enn de fleste andre stillingsgrupper. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man kan ikke regne ubekvemstilleggene inn. Jeg er ultralydjordmor og jobber dagtid på fostermedisinsk senter, det er seks års utdannelse. Grunnlønna uten ansiennitet er 538,-, i tillegg får jeg 30.000 ekstra på grunn av videreutdanningen i ultralyd. Jeg har sju års ansiennitet og tjener derfor ganske nøyaktig medianlønna her til lands (rett over 600). Ikke akkurat fet lønn. Anonymkode: deb40...366 Jeg er enig i at tilleggene for ubekvem arbeidstid må holdes utenfor diskusjonen, men da må også belastningen ved turnusarbeid holdes utenfor. Dersom dette skal være en del av diskusjonen så må kompensasjonen også være en del av vurderingen. Nå vet ikke jeg om du jobber innen KS eller Spekter-området, men du har kun 7 års relevant arbeidserfaring. Da er faktisk ikke lønna di så lav som du skal ha det til. Innen KS-området har man et betydelig lønnshopp ved 8 års ansiennitet, i tillegg til ved 10 og 16 år. Illuminatum skrev (8 timer siden): Pensjonen er da langt i fra god. I motsetning til i privat sektor samordnes den med folketrygden. I tillegg må du huske at alle offentlig ansatte betaler 2% av lønnen til pensjonssparing selv. Hadde du satt av 2% av lønnen til pensjonssparing hele yrkeslivet så hadde du også fått et brukbart tillegg. Den hadde i tillegg ikke blitt samordnet vekk. Ekstra egenmeldingsdager har alle IA-bedrifter og har således ikke noe med offentlig sektor og gjøre. Tryggheten er relevant. Offentlig tjenestepensjon utbetales livet ut. Innen privat sektor utbetales pensjonen kun i et visst antall år, etter dette er det kun pensjon fra folketrygden man får. Som ansatt i privat sektor vil man få lavere pensjon etter et visst antall år, dersom man er så heldig at man lever så lenge. Som offentlig ansatt utbetales full pensjon livet ut. I det private utbetales pensjonsopptjeningen «i minst 10 år og minimum til man er 77 år». Hva da dersom man lever til man er 78? Eller enda lenger? TomKrus skrev (8 timer siden): Så lang utdannings skal gi automatisk høy lønn ? Det er jo oppskriften på å kjøre samfunnet rett i dass og at alle tar meningsløse mastere som ingen har brukt for som KI utformer og jukset florerer. God lønn bør gjenspeile stort ansvar og etterspørsel etter aktuell arbeidskraft, ingenting annet. Og ikke minst egenhet, høy lønn følges som oftest med stort ansvar som lederstillinger. God lønn gjenspeiler ikke «stort ansvar og etterspørsel etter arbeidskraft». I henhold til markedsøkonomiske prinsipper kan naturligvis arbeidsgiver betale arbeidstakerne en andel av det de tjener inn for bedriften. Helse er en ren utgiftspost. AnonymBruker skrev (7 timer siden): De tjener på ingen måte spesielt dårlig. Sykepleiere ligger, som gruppe, over medianlønn for heltidsansatte i Norge. For eksempel. Så synes jeg samtidig ikke egentlig at de klager så mye på lønnen heller. De klager mye på arbeidsforhold, turnuser og andre ordninger de har. Det er selvfølgelig en glidende overgang mellom det og å klage på lønn, siden diskusjonen gjerne dreier rett over på "da bør det kompenseres med høyere lønn" fremfor "da bør arbeidsforholdene endres", men det er nå ikke deres feil mer enn motpartens feil. Anonymkode: 53893...955 Høyere lønn er ikke løsningen her, likevel er det kun det NSF fronter. «Bemanningen er for lav!» = Høyere lønn. «Turnusene er for belastende» = Høyere lønn. Bare vås. Til informasjon har jeg jobbet som sykepleier i over et tiår. Har vært innom flere bransjer og har aldri hatt en så behagelig jobb som da jeg var sykepleier. Som sykepleier jobbet jeg todelt turnus og 35,5 timer i uka i snitt (inkludert betalt lunsj) Når jeg hadde fri hadde jeg fri. Var barna eller jeg selv syke hadde jeg fri. Skulle jeg til lege, i begravelse eller flyttet så fikk jeg betalt fri. Lønna var god og pensjonen like så. Jeg er på vei tilbake til sykepleieryrket nå, etter et par år i et annet yrke (innen privat sektor, med krav om en krevende realfagsgrad) Anonymkode: 4e1d6...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #50 Del Skrevet 2 timer siden Helsepersonell har ansvar for liv og helse. En feil medisindosering kan få store konsekvenser. Mange løper beina av seg på jobb. Lønnen burde vært høyere. Den når ikke opp til medianinntekt engang Anonymkode: fe187...9bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #51 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helsepersonell har ansvar for liv og helse. En feil medisindosering kan få store konsekvenser. Mange løper beina av seg på jobb. Lønnen burde vært høyere. Den når ikke opp til medianinntekt engang Anonymkode: fe187...9bd Kilde? Gjennomsnittlig årslønn for sykepleiere er høyere enn median inntekt i følge SSB. Å ha ansvar for liv er neppe unikt for helsepersonell. De kan i det minste vanskelig ta livet av mer enn en person av gangen. Lastebilsjåfører, derimot.. Og dette gjelder veldig mange yrker, som har langt større ansvar og skadepotensial enn sykepleiere og helsefagarbeidere. Anonymkode: 4e1d6...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå