BareMay Skrevet fredag kl 10:55 #1 Del Skrevet fredag kl 10:55 Kom over en tråd med spørsmål om en mann på 40 var for gammel til å bli far.. I tråden var det en del som svarte at det var for gammelt. Selv hadde jeg veldig unge foreldre og var mye overlatt til besteforeldre. Har alltid vært litt misunnelig på de som hadde litt mer voksne foreldre. Fordeler jeg ser: Mer gjennomtenkt. Mer stabilitet. Mer livserfaring. Mindre sannsynlighet for at far blir borte fra livet. Mindre dramatikk og mer ro i hjemmet. Mindre forakt for svigerforeldre etc. Tenker med skrekk på en serie "unge mødre" som gikk på tv for noen år siden. For et spetakkel.. Noen meninger? 7 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:01 #2 Del Skrevet fredag kl 11:01 Trygghet. De fleste som får barn i ung alder skiller lag, barna blir stående midt i en konflikt, barna får fjorten andre halvsøsken, stebesteforeldre å forholde seg til.. Men det viktigste argumentet er at de som får barn når de er unge er ikke skikket til det, økonomisk, mentalt eller på annen måte uten hjelp fra sine foreldre. Så får de ikke hjelp fra sine foreldre så går det utover barna. Anonymkode: f8e1e...4b4 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet fredag kl 11:03 #3 Del Skrevet fredag kl 11:03 Eneste fordel med å få barn tidlig er vel at man da får flere år sammen før foreldrene dør. Ellers ser jeg kun ulemper. 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:08 #4 Del Skrevet fredag kl 11:08 Jeg fikk barn som 23-åring, litt ungt men ikke "unge mødre"-ungt. Det var planlagt, ønsket fra oss begge, vi var gift, vi fikk et fantastisk barn som vi begge fulgte opp med liv og lyst, far til de grader til stede i livet til barnet (og barnet som kom seinere). Vi er fremdeles sammen og er nå foreldre til to voksne mennesker som selv får små mennesker. Vi er i 50-årene og livet smiler. Har aldri angret på at vi fikk barn tidlig. Vi snakker ofte om hvor heldige vi er. Anonymkode: 33369...e7f 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet fredag kl 11:11 #5 Del Skrevet fredag kl 11:11 velociraptor skrev (2 minutter siden): Eneste fordel med å få barn tidlig er vel at man da får flere år sammen før foreldrene dør. Ellers ser jeg kun ulemper. Det er jo sånn en ikke vet. Flere i min klasse på barneskolen mistet mor til kreft i løpet av skolegangen/rett over 20år. Hun ene var eldst av en større søskenflokk (samme mor og far på alle, og de holdt sammen), og moren gikk på videregående når hun fikk henne. Moren døde av kreft tidlig i 30-årene. At hun fikk barn tidlig gjorde da at barna fikk mer tid med henne. De andre hadde foreldre som fikk barn midt på tre i alder, så hverken tidlig eller sent. En del har mer krefter som unge, men det varierer jo veldig. Det kan være noe annet positivt med unge. Ellers mye positivt med å vente litt til en har fått seg en utdanning, og en jobb og livet er mer stabilt, og en gjerne har vært sammen en del år. Bare det ikke blir veldig sent igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:15 #6 Del Skrevet fredag kl 11:15 Ulemper med gamle foreldre - de er vant til å leve livet med god økonomi og mye tid til seg selv - de er mye mer satt, mindre lekne og mindre spontane - de har gjerne overdreven selvtillit på egne verdier og meninger - de har gamle foreldre - de har gjerne høye ambisjoner for barna og presser dem for mye inn i deres verden og deres drømmer - oftere rigide regler som gjør at barna opplever utenforskap - de har større sjanse for autisme eller andre utfordringer Anonymkode: f86b7...5cd 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:25 #7 Del Skrevet fredag kl 11:25 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ulemper med gamle foreldre - de er vant til å leve livet med god økonomi og mye tid til seg selv - de er mye mer satt, mindre lekne og mindre spontane - de har gjerne overdreven selvtillit på egne verdier og meninger - de har gamle foreldre - de har gjerne høye ambisjoner for barna og presser dem for mye inn i deres verden og deres drømmer - oftere rigide regler som gjør at barna opplever utenforskap - de har større sjanse for autisme eller andre utfordringer Anonymkode: f86b7...5cd Dette stemmer jo ikke 😅 Anonymkode: 1a00c...ab8 11 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:33 #8 Del Skrevet fredag kl 11:33 Enten man dør når man er 40 eller 80, så får man mer tid sammen dess yngre man er når man får barn. Dette er ikke en uvesentlig detalj, jeg hadde gitt hva som helst for 5 minutter mer med faren min som døde for noen år siden. Anonymkode: 86d7c...90a 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:38 #9 Del Skrevet fredag kl 11:38 Jeg har fått tre barn før fylte 27 år. Vi er da stabile, vi er gift og har en god økonomi. Både jeg og min mann er veldig opptatt av at barna skal he det trygt og godt, være mest mulig hjemme hos oss og minimere bruk av barnevakt. Vi har masse energi til barna. Ulempen er at alle mine veninner får sitt første barn nå som 28-åringer. Så jeg har levd som småbarnsmor mens de har festet. Mulig en ulempe kan være at jeg da får et behov for å feste fra meg senere i livet 😅 Ellers så vil jeg tro at resten er personbetinget og ikke aldersbetinget. Anonymkode: d24ad...47e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:40 #10 Del Skrevet fredag kl 11:40 Helsa varer ikke evig uansett hva man gjør for å holde seg ung så jeg anbefaler de fleste til å få barna de vil ha før de er 30. Mye som skjer fra 30 til 40. Anonymkode: 3e0d1...8d7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:42 #11 Del Skrevet fredag kl 11:42 En ting som jeg legger merke til når jeg jobber i bhg er at unge foreldre har ikke egne foreldre som kan hente barnet da de enda er i arbeidslivet og det er jo litt dumt da barna har veldig glede av det. Mens er du for gammel igjen så er kanskje besteforeldre til barnet døde. Jeg skulle ønske vi startet når jeg var 30år, men var kaos i livet mitt da. Vi prøver nå og jeg er 34 og han 35. Synes det er innafor men vi ønsker ikke å prøve lengre hvis vi nærmer oss 40 pga vi syns det blir for gammelt for oss. Anonymkode: 41380...9c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:47 #12 Del Skrevet fredag kl 11:47 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ulemper med gamle foreldre - de er vant til å leve livet med god økonomi og mye tid til seg selv - de er mye mer satt, mindre lekne og mindre spontane - de har gjerne overdreven selvtillit på egne verdier og meninger - de har gamle foreldre - de har gjerne høye ambisjoner for barna og presser dem for mye inn i deres verden og deres drømmer - oftere rigide regler som gjør at barna opplever utenforskap - de har større sjanse for autisme eller andre utfordringer Anonymkode: f86b7...5cd Stemmer ikke med de barna på skolen. Eldre foreldre har bedre råd og nedprioriter karriere og jobber redusert for å få bedre tid med barna. Og dermed god tid til å følge opp barna i deres aktiviteter. Mye mer avslappet i forhold til oppdragelse og siden de har god råd, kan barna følge sine drømmer mtp egen karriere eller utdannelse. Alt av praktiske gjøremål i huset er tatt over av vaskehjelp eller betalt hjelp for å bruke mest mulig tid med barna. Snakker selv av egen erfaring med en partner som er mye eldre enn meg. Anonymkode: 837b0...3d7 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:48 #13 Del Skrevet fredag kl 11:48 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En ting som jeg legger merke til når jeg jobber i bhg er at unge foreldre har ikke egne foreldre som kan hente barnet da de enda er i arbeidslivet og det er jo litt dumt da barna har veldig glede av det. Mens er du for gammel igjen så er kanskje besteforeldre til barnet døde. Jeg skulle ønske vi startet når jeg var 30år, men var kaos i livet mitt da. Vi prøver nå og jeg er 34 og han 35. Synes det er innafor men vi ønsker ikke å prøve lengre hvis vi nærmer oss 40 pga vi syns det blir for gammelt for oss. Anonymkode: 41380...9c5 Dette er jo et godt poeng. Både mine og min manns foreldre er uføre! Så selv om vi hadde fått barn da vi var eldre så hadde vi ikke hatt noen til å stille opp for oss likevel. Så for oss ble det å velge å få barn som unge (tidlig 20-åra) en garanti på at vi hadde helsa i behold, overskudd og energi - for vi visste at vi hadde minimalt med avlastning. Anonymkode: d24ad...47e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:49 #14 Del Skrevet fredag kl 11:49 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En ting som jeg legger merke til når jeg jobber i bhg er at unge foreldre har ikke egne foreldre som kan hente barnet da de enda er i arbeidslivet og det er jo litt dumt da barna har veldig glede av det. Mens er du for gammel igjen så er kanskje besteforeldre til barnet døde. Jeg skulle ønske vi startet når jeg var 30år, men var kaos i livet mitt da. Vi prøver nå og jeg er 34 og han 35. Synes det er innafor men vi ønsker ikke å prøve lengre hvis vi nærmer oss 40 pga vi syns det blir for gammelt for oss. Anonymkode: 41380...9c5 Hvis du får to generasjoner etter hverandre hvor man er nærmere 40 når man begynner å få barn så er det i hvert fall lite sannsynlig at besteforeldrene ofte henter i barnahagen. Anonymkode: 86d7c...90a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:53 #15 Del Skrevet fredag kl 11:53 Jeg har "gamle" foreldre. De var 35 og 37 da de fikk meg, fire år eldre da de fikk min bror. Tenkte ikke noe over det da vi var barn. De er skilt nå. Selv fikk jeg barn da jeg var 23. Vi er fortsatt sammen. Eneste ulempen (for meg) er at ingen av mine venner fikk barn før etter de var 30, hadde vært fint å ha en omgangskrets med barn på samme alder. Nå som mine unger er litt større og jeg gjerne vil dra oftere på fest og lignende, er de opptatt med etablering. Det er, heldigvis, ingen fasit. Anonymkode: 2b321...160 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:00 #16 Del Skrevet fredag kl 12:00 Tror det handler om hvor man bor kanskje..? Jeg vet om flere som overlater barna til besteforeldrene og de var 40+ da ungene kom. Det handler om jobben som er det dominerende i hverdagen og ungene er ikke på listen over «gøye» ting. Den mest engasjerende og varmeste mammaen jeg vet om fikk barn som 23- og 25-åring. Anonymkode: 14818...c28 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:00 #17 Del Skrevet fredag kl 12:00 Det store flertall er jo verken veldig unge eller det noen mener er «for gamle/eldre». Alle har vel en grense som man syns er «for ung» = fordelene ved å være litt eldre er større enn de eventuelle fordelene ved å være svært ung, men den grensen er jo individuell. Jeg ser for eksempel ingen fordeler ved å få barn når man er tenåring vs tidlig i 20-årene, ei heller tenåring vs tidlig i 30-årene. Ulempene ved å være tenåringsforeldre er større. Det betyr ikke at det ikke kan være bra for noen. Så vil noen mene at å være tenåringsforeldre er bedre enn å bli småbarnsforeldre når man er i 40 og 50-årene. Det er ingen fasit på dette. Anonymkode: e2afc...a0a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:01 #18 Del Skrevet fredag kl 12:01 Hadde gamle foreldre. De burde ikke ha fått flere barn. Klarte ikke å legge til rette for at jeg kunne delta sosialt, hadde lite energi og var lite sosiale. Klarte ikke det emosjonelle heller ved å være foreldre. Men... jeg var attpåklatten, og jeg tror ikke de var bedre foreldre til halvsøskenene mine heller. Nå er begge døde, og det er, selv om det er tabu å si, egentlig en lettelse. De har vært gamle så lenge jeg kan huske, stadig noe med helsa. Anonymkode: 58b16...da2 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:06 #19 Del Skrevet fredag kl 12:06 Fordeler med å være ung: mer energi er det mest sannsynlig lengte med barna ulemper: man har kanskje ikke like god råd Anonymkode: 2206a...58a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 12:18 #20 Del Skrevet fredag kl 12:18 Jeg tror det er fordeler og ulemper med alle aldre man kan få barn i, og at alder til syvende og sist har ganske lite å si for hvor god eller dårlig forelder man er. De fleste foreldre som faktisk er dårlige foreldre, ville sannsynligvis vært dårlige foreldre uansett om de fikk unger som 25, 35 eller 45. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå