AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Pst mener det er fare for skoleskyting i Norge også. Har to barn hvor den ene er i 2. Klasse og den andre i 3. Klasse. Snakker dere med barna om skoleskyting? Hva bør gjøre/ikke gjøre etc.? Vi har ikke snakka om det. Anonymkode: e4dc4...916 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden ,Har en l 7 og 1 klasse. Nei jeg skal ikke snakk om dette. Ja dette er jævli men mine barn trenger ikke høre om dette nå. Om dette er noe skolene synes vi burde snakke om,da tenker jeg vi tar det opp på et møte slik at alle foreldre vet hvordan vi skal snakke om dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Nei, ihvertfall ikke med småskolebarn. Anonymkode: 4b6a4...98d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Har selv barna i 1. og 3. klasse. Tar det ikke opp hvis ikke de spør. Tenker det er unødvendig. Ikke noe de får gjort noe med uansett. Men tenker det er mer av interesse å sjekke om skolen har det i sine beredskapsplaner etc. For barna er det på en måte ikke annerledes enn en brannalarm, de må gjøre som de får beskjed om. Så jeg ser ikke hensikten med å uroe dem for noe de hittil er alt for små til å kunne påvirke uansett. Men, om de spør, fordi de har hørt snakk om det, da skal vi snakke om det. Og da er vel egentlig beskjeden bare at det er en sånn ting som neeeeeesten aldri skjer. Men at skolen vet hva de skal gjøre hvis det allikevel skjer. Så vet jo vi mange ting rundt dette barna ikke vet, men ikke noe man skal gå å være redd for. Anonymkode: 7f983...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Jeg tenker at de ikke skal gå å tenke på noe som mest sannsynlig ikke skjer så jeg har latt være. Skolen skal være et hyggelig sted å gå til, ikke et sted man gruer seg til. Skulle det bli et større problem her i nærheten vil jeg vurderer det fortløpende. Anonymkode: 3d40c...345 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Jeg ville ikke snakket med småskolebarn om skoleskyting spesifikt. Vi snakket om at på skolen, sfo, trening osv er det voksne / ledere som har ansvar og at barna må følge beskjed som gis. De har brannøvelser, og da øver de på evakuering og å holde ro når lærer sier hva de skal gjøre. Og jeg har sagt at grunnen for noen regler (som å holde det ryddig i gangen, ha på innesko om vinteren osv) er for at evakuering skal gå fort og trygt. Når barna / ungdommen blir større så kan man snakke om at lærerne får opplæring i å håndtere flere kriser enn brann, og at skyting / terror kan være slike hendelser. Jeg ville uansett ikke gitt instruksjoner om hva de skal gjøre, i så fall ville jeg etterlyst det fra skolen slik at alle (evt foreldrene) fikk samme instruks. Ut fra situasjon og lokalene man er i vil det være læreren som gir beskjed. Hvis noen barn gjør motsatt fordi foreldrene har snakket om det (legger seg under pulten når de skal evakuere, eller evakuerer når de skal sitte i ro) vil det gjøre vondt verre. Anonymkode: 1ba04...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Nei, jeg har barn i 4 og 1. Klasse og kommer ikke til å snakke om det nå. Og ikke med det første. Sjansen for at dette skjer er så uendelig liten, at det blir mer skremmende enn nyttig for dem. Anonymkode: 94b48...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Nei, det vil være mer skremmende enn nyttig. Hvis min 4.klassing har hørt om det og spør skal vi snakke om det. Men jeg ser ikke noe poeng i å lage noen sak utav det enda. Anonymkode: 107d1...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Nei. Tiåringen er allerede en engstelig type. Risikoen oppveier ikke belastningen. Sekstenåringen kan like godt vurdere hva som er hensiktsmessig å gjøre i en slik situasjon, som jeg kan det på forhånd. Anonymkode: 7aab1...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Pst mener det er fare for skoleskyting i Norge også. Har to barn hvor den ene er i 2. Klasse og den andre i 3. Klasse. Snakker dere med barna om skoleskyting? Hva bør gjøre/ikke gjøre etc.? Vi har ikke snakka om det. Anonymkode: e4dc4...916 Huff, jeg var så dum at jeg spurte barnet mitt om de hadde snakket om det på skolen. (Andreklassing) Han sa "nei, hva har skjedd?". Da sa jeg at det var hadde skjedd noe på en skole for voksne, der en mann som var "sjuk i hodet" (sa det på en finere måte) hadde gått inn og skadet folk. "Hvorfor gjorde han det?" "Fordi han var syk". Og så sa jeg "Du er trygg på din skole" og da gadd ikke barnet prate mer 😂 Anonymkode: 31bb0...9a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Barn får mer med seg en dere tror. Ene ungdommen her hørte nå om skoleslytting i USA. Da ho gikk på mellomtrinnet, de så om det på nyheter på NRK super. Så der ble det snakk om det på skolen faktisk. Så gå å tro at de ikke får med seg når det er rundt over alt nyheter, sosiale medier osv . Så tenker at en burde prate litt og forklare at det er lite sannsynlig at det vil skje og at lærerne er der for å beskytte de. Vet at på ungdomskolen så pratet de om hva de skulle gjøre hvis det skjedde det. Med å låse klasserommet osv Anonymkode: 156cf...55a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Ja, jeg gjør det. Jeg jobber i skolen og det blir naturlig at man snakker om ulike senario som kan skje. Men i dette tilfelle må man tilpasse informasjonen etter alderen. Med barneskoleelever, ville jeg ventet til de snakket med meg om det først. Til ungdomsskoleeleven/vgs eleven er det naturlig å snakke mer om hvordan dette kan skje og hvordan det kan forebygges og hva man skal gjøre om man kommer i en sånn situasjon. Anonymkode: 90799...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå