Gå til innhold

Går det an å forbli kjærester når man begynner å sove i separat rom ?

KvinneB47

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg vil gjerne høre deres meninger og erfaringer med å sove i separat rom når man er i et langvarig forhold.

Min samboer har slitt med søvn i lange perioder, og når det er sånn orker ikke å ligge våken i sengen med grubling og uro. Det forstår jeg jo. Så han reiser seg opp for å fordrive tiden på PCen sin med å lese nyheter, se på YouTube og game til langt ut på natten. Jeg syns det virker mot sin hensikt og er veldig usunt. Og jeg får ikke sove igjen når jeg våkner midt på natten og oppdager at han ikke er det. Det har vært grunn til mange krangler allerede og jeg har forklart min bekymring for ham, uten hel. Han er en mann som vet best hva som er bra for ham og han ønsker å gjøre som han vil. 

Etter siste konflikt gikk han ned på gjesterommet for å legge seg der. Det varte i 3 netter og så kom ham tilbake, og driver med det samme. Hva burde jeg gjøre for min egen del? Råd tar han ikke fra meg og han vil ikke til legen. Melatonin har han prøvd før og det hjalp veldig lite. Og psykolog og søv spesialister vil han ikke høre om. Han har ingen problem i følge ham, han er bare ikke trøtt. Jeg blir så frustrert at jeg vurderer å gjøre en fast avtale med ham om at han må ligge nede hvis han føler at han ikke kan sove når vi skal legge oss. Men jeg er redd det vil bety slutten på vårt forhold. 

Har dere erfart det å måtte sove adskilt for en eller annen grunn? Hvordan fungerer det for dere på sikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takler han jobben sin når han sover så lite? Må jo gå utover hverdagslivet? Om det skaper trøbbel bør han be legen om hjelp.

Melatonin hjelper bare hvis man tar det før leggetid og ikke bruker skjerm etterpå. Lys fra skjerm ødelegger effekten.

Om han forstyrrer eller ldelegger for deg så ville jeg valgt eget rom ja.

Anonymkode: 78bd7...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett samlivsterapeuter uttale at separate soverom kan redde mange forhold - men det forutsetter jo at begge parter er enige i at det er en god løsning. Å føle at man blir kastet ut av soverommet er neppe et godt utgangspunkt.

Anonymkode: 94589...8e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ble bare mindre av alt. Sex, nærhet, lyst 

Men mye skyltes jo hans manglende initiativ til å fikse snorking 

Anonymkode: 56bbe...310

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hva det skyldes, og om det er midlertidig.

Er vel ganske vanlig å splitte soverom i faser som f eks graviditet der man sover dårlig, eller med et spedbarn som ammes om natten.

I deres situasjon har jo han et søvnproblem som han heller ikke tar tak i. Da blir jo soveromssituasjonen kanskje varig, og det uten særlig god «grunn».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvinneB47 skrev (3 timer siden):

Hei. 

Jeg vil gjerne høre deres meninger og erfaringer med å sove i separat rom når man er i et langvarig forhold.

Har dere erfart det å måtte sove adskilt for en eller annen grunn? Hvordan fungerer det for dere på sikt?

Vår erfaring er at vi har aldri vært så gode kjærester for hverandre som etter bi begynte å sove på hvert vårt rom. Som en bonus tok sexlivet seg betraktelig opp☺️

Fra å være utslitte, stresset og svært søvndepriverte, så gikk vi til å ha masse overskudd og mye bedre humør. Dette fikk en voldsom positiv påvirkning på forholdet vårt😊

En ting er sikkert. Å dele seng med noen fast igjen, er helt uaktuelt.

Anonymkode: 5b454...0d9

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som at dere «må» legge dere sammen, samtidig som han ikke er trøtt? 
Ser ingen grunn til at to voksne mennesker må legge seg samtidig hvis ikke begge vil sove. 
Han må få jobbe med sitt søvnproblem, samtidig som du må eie ditt problem med at du ikke får sove igjen hvis du våkner og han ikke er der. Ble ikke være noe problem at han legger seg etter deg, med mindre han bråker/støyer når han legger seg. 

Anonymkode: fc6ca...7c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slite med søvnen ødelegger forholdet, så om dere har så store problemer er det fortsatt bedre å ha ulike rom, enn at en av dere ikke fungerer optimalt i hverdagen.

Mon ex snorket, å hadde ikke jeg hatt mulighet til å sove på dagene har jeg blitt sprøere enn jeg er. Hatet det. Skulle hatt ulike rom, så har vi kanskje kunne reddet forholdet, hvem vet.

Anonymkode: d247d...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvinneB47 skrev (6 timer siden):

Hei. 

Min samboer har slitt med søvn i lange perioder, og når det er sånn orker ikke å ligge våken i sengen med grubling og uro. Det forstår jeg jo. Så han reiser seg opp for å fordrive tiden på PCen sin med å lese nyheter, se på YouTube og game til langt ut på natten. Jeg syns det virker mot sin hensikt og er veldig usunt. Og jeg får ikke sove igjen når jeg våkner midt på natten og oppdager at han ikke er det. Det har vært grunn til mange krangler allerede og jeg har forklart min bekymring for ham, uten hel. Han er en mann som vet best hva som er bra for ham og han ønsker å gjøre som han vil. 

Etter siste konflikt gikk han ned på gjesterommet for å legge seg der. Det varte i 3 netter og så kom ham tilbake, og driver med det samme. Hva burde jeg gjøre for min egen del? Råd tar han ikke fra meg og han vil ikke til legen. Melatonin har han prøvd før og det hjalp veldig lite. Og psykolog og søv spesialister vil han ikke høre om. Han har ingen problem i følge ham, han er bare ikke trøtt. Jeg blir så frustrert at jeg vurderer å gjøre en fast avtale med ham om at han må ligge nede hvis han føler at han ikke kan sove når vi skal legge oss. Men jeg er redd det vil bety slutten på vårt forhold. 

Kunne aldri sovet hver for oss. Men alle er forskjellig å må finne ut hva som virker for seg . Om dere begge syns det går fint, så gjør det. Søvn er viktig!

Anonymkode: 3e167...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss tror jeg det at vi sover på to separate rom har reddet forholdet.

Jeg liker det kaldt på soverommet, han liker det varmt. Jeg snakker i søvne, han snorker. I tillegg er jeg A-menneske og han B-menneske. Jeg sover i tillegg svært lett så jeg våknet alltid av at han kom og la seg og han fikk naturlig nok ikke sove om vi la oss samtidig. Når han endelig sovnet våknet jeg av snorkingen.

Innimellom syntes vi det er litt leit at vi ikke deler seng så vi tester en natt. Da syntes vi ikke det er leit mer på lange tider.

Vi har vært sammen i 15 år.

Anonymkode: 418e3...18e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Ble bare mindre av alt. Sex, nærhet, lyst 

Men mye skyltes jo hans manglende initiativ til å fikse snorking 

Fikse snorking er ikke spesielt enkelt. Ofte får man en maskin inn på soverommet som presser bløtvevet på plass med overtrykk.

Anonymkode: 7846b...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soverom er til soving. Jeg legger meg to timer før min mann, hver dag. Han står opp 1-2 timer før meg, hver dag. Han klarer ikke sove like mye som jeg trenger. Vi har barn og hyppig sex likevel. Men han går til stua når han skal være våken og jeg sover.

Anonymkode: 940fc...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er en fasit på dette, men vet at for oss to hadde det å sove på separate rom vært døden for forholdet. 

Jeg er den som sliter med søvn, og han sover som en stein, men vi er begge avhengig av fysisk nærhet og kos for å opprettholde vår relasjon. Innimellom kan det irritere meg at han er så "streng" på at vi legger oss sammen og sover sammen, men samtidig vet jeg at jeg hadde vært oppe halve natten og vo ikke hadde beholdt nærheten vi har uten at han var så bestemt på dette. 

Innimellom klarer jeg ikke å legge meg med ham, og sitter våken utover natta. Det tar bort nærhet som jeg selv skjønner er essensielt, selv om jeg er problemet. Derfor går jeg som regel og legger meg sammen med ham, og vi har dem nærhet og kos som egentlig er helt nødvendig for oss begge. Så får jeg heller stå opp igjen om jeg absolutt ikke får sove, men da klarer jeg også ofte å finne roen. Det er kanskje bare to ganger i måneden jeg står opp igjen. Om jeg hadde styrt dette,og han uten å protestere hadde lagt seg alene, så hadde vi glidd fra hverandre fysisk og mentalt. 

Jeg er på alle måter ambivalent i dette, siden jeg egentlig ikke vil legge meg når han legger seg, men jeg er heldigvis moden nok til å skjønne at mine første tanker og impulser angående dette er feil. Jeg er faktisk avhengig av den kos og nærhet det å legge seg sammen gir selv. Jeg hadde glidd bort fra ham uten. 

Anonymkode: 2316e...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke det er en fasit på dette, men vet at for oss to hadde det å sove på separate rom vært døden for forholdet. 

Jeg er den som sliter med søvn, og han sover som en stein, men vi er begge avhengig av fysisk nærhet og kos for å opprettholde vår relasjon. Innimellom kan det irritere meg at han er så "streng" på at vi legger oss sammen og sover sammen, men samtidig vet jeg at jeg hadde vært oppe halve natten og vo ikke hadde beholdt nærheten vi har uten at han var så bestemt på dette. 

Innimellom klarer jeg ikke å legge meg med ham, og sitter våken utover natta. Det tar bort nærhet som jeg selv skjønner er essensielt, selv om jeg er problemet. Derfor går jeg som regel og legger meg sammen med ham, og vi har dem nærhet og kos som egentlig er helt nødvendig for oss begge. Så får jeg heller stå opp igjen om jeg absolutt ikke får sove, men da klarer jeg også ofte å finne roen. Det er kanskje bare to ganger i måneden jeg står opp igjen. Om jeg hadde styrt dette,og han uten å protestere hadde lagt seg alene, så hadde vi glidd fra hverandre fysisk og mentalt. 

Jeg er på alle måter ambivalent i dette, siden jeg egentlig ikke vil legge meg når han legger seg, men jeg er heldigvis moden nok til å skjønne at mine første tanker og impulser angående dette er feil. Jeg er faktisk avhengig av den kos og nærhet det å legge seg sammen gir selv. Jeg hadde glidd bort fra ham uten. 

Anonymkode: 2316e...e2a

Jeg tror ikke det er umulig, det er mange timer i døgnet dere kan kose. Søvn er et av de mest livsviktige behovene vi har, langt forbi våre sosiale behov.

Anonymkode: d247d...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å legge oss sammen, sove sammen, og våkne sammen, er jo noe av det som er spesielt mellom oss, som vi ikke har med noen andre. Og om jeg våkner med tankekjør, eller kjenner på noe vondt, så roer det meg veldig å kunne strekke ut armen og holde han. Akkurat i dag våknet jeg tidlig, han sover, føler nesten det er litt trist da vi mister det å sakte våkne, mens han holder hverandre. 

Selvfølgelig hender det vi trekker mot gjesterommet om den ene er skikkelig forkjøla. Men som permanent løsning - da ville jeg følt mer at en viktig del av det å være kjærester var borte. 

Anonymkode: 73f21...a98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 20.22):

Fikse snorking er ikke spesielt enkelt. Ofte får man en maskin inn på soverommet som presser bløtvevet på plass med overtrykk.

Anonymkode: 7846b...1c2

Om man har søvnapné, ja. Denne eksen gadd ikke gå til legen en gang. Han sov jo godt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...