AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har nå fått svak positiv fra 10dpo også har den bare blitt svakere frem til i dag hvor jeg er 13dpo. Hvis dette er en ny kjemisk vil det være min 3. Jeg er i midten av 20 årene og mannen min er 30 år gammel. Hva er det som ikke stemmer her? Kan ivf/icsi hjelpe mot gjentatt kjemisk. Er det noen her som har opplevd flere kjemisk og til slutt fått barn, hva gjorde dere evt? Anonymkode: a5730...a6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=h5haCwNe Her står det nok ca alt du trenger å vite. Lykke til. Anonymkode: e296e...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertefisk Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Høres ut som en kjemisk. Jeg har hatt 4 kjemiske selv. Jeg ville bedt din lege om utredning for habituell abort. Det har du rett til, for en kjemisk graviditet teller også som en spontanabort. Det innebærer å ta blodprøver, ultralyd og kanskje en biopsi av din livmor for å sjekke etter infeksjon. Hos meg og samboer har de ikke funnet noe som helst galt. Alt er fint, på alle prøver. Ofte vet vi ikke årsaken til spontanaborter. Studier så langt sier at hovedårsaken bak spontanaborter som oftest er fordi noe er galt med embryoet, og vi har ikke alle forklaringer på hvorfor noen sliter mer enn andre. IVF er en ganske tung prosess (går igjennom det selv), og hvis jeg var deg ville jeg avventet med det en god stund til. Ta først blodprøver og ultralyd. Det er ikke sikkert at IVF er den beste løsningen for dere, siden du er ung og blir lett gravid. Siden vi ikke utfører PGT-A testing i Norge, kan vi ikke utelukke embryoer det er noe galt med. Noen ganger er man bare uheldig, og spontanaborter er mye mer vanlig enn studier viser, fordi det er underrapportert. Å tidlig-teste fra dag 8 dpo, som kvinner ofte gjør nå for tiden, er også et relativt nytt fenomen. Vi fanger opp graviditeter kjempetidlig. Det gjorde vi ikke før. Så man kan jo spørre seg om statistikken og prognosene for spontanaborter er 100% relevant i 2025. Tar du kosttilskudd? Jeg kan anbefale deg NAC (N-Acetyl cysteine), methyl folat (bedre enn vanlig folat), og D og B12 tilskudd. Noen kvinner opplever at det hjelper. Andre må kanskje ta støttemedisiner, slik som progesterone eller prednisolon, avhengig av hva blodprøver avdekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=h5haCwNe Her står det nok ca alt du trenger å vite. Lykke til. Anonymkode: e296e...567 Takk, det var veldig nyttig å få lest gjennom den Anonymkode: a5730...a6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Hjertefisk skrev (37 minutter siden): Høres ut som en kjemisk. Jeg har hatt 4 kjemiske selv. Jeg ville bedt din lege om utredning for habituell abort. Det har du rett til, for en kjemisk graviditet teller også som en spontanabort. Det innebærer å ta blodprøver, ultralyd og kanskje en biopsi av din livmor for å sjekke etter infeksjon. Hos meg og samboer har de ikke funnet noe som helst galt. Alt er fint, på alle prøver. Ofte vet vi ikke årsaken til spontanaborter. Studier så langt sier at hovedårsaken bak spontanaborter som oftest er fordi noe er galt med embryoet, og vi har ikke alle forklaringer på hvorfor noen sliter mer enn andre. IVF er en ganske tung prosess (går igjennom det selv), og hvis jeg var deg ville jeg avventet med det en god stund til. Ta først blodprøver og ultralyd. Det er ikke sikkert at IVF er den beste løsningen for dere, siden du er ung og blir lett gravid. Siden vi ikke utfører PGT-A testing i Norge, kan vi ikke utelukke embryoer det er noe galt med. Noen ganger er man bare uheldig, og spontanaborter er mye mer vanlig enn studier viser, fordi det er underrapportert. Å tidlig-teste fra dag 8 dpo, som kvinner ofte gjør nå for tiden, er også et relativt nytt fenomen. Vi fanger opp graviditeter kjempetidlig. Det gjorde vi ikke før. Så man kan jo spørre seg om statistikken og prognosene for spontanaborter er 100% relevant i 2025. Tar du kosttilskudd? Jeg kan anbefale deg NAC (N-Acetyl cysteine), methyl folat (bedre enn vanlig folat), og D og B12 tilskudd. Noen kvinner opplever at det hjelper. Andre må kanskje ta støttemedisiner, slik som progesterone eller prednisolon, avhengig av hva blodprøver avdekker. Jeg pleide å ta NAC, tar jern, d vitamin, folat og sink. Jeg får ikke lett/fort eggløsning hvis jeg ikke gjør tiltak som å holde blodsukker i sjakk, trene, og passe på vekten. Har også pcos og mannen min har lav morfologi, så jeg vet ikke om det er dette som resulterer i kjemisk. Anonymkode: a5730...a6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Hvor lenge har dere prøvd? Jeg ville droppet å teste så tidlig. I alle fall hvis dere ikke har prøvd så lenge. Anonymkode: 9c168...9bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Prøvd nå av og på ca 6-8 måneder. Mannen reiser en del og jeg har som sagt ikke positiv eggløsningstest hver måned heller. Anonymkode: a5730...a6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Prøvd nå av og på ca 6-8 måneder. Mannen reiser en del og jeg har som sagt ikke positiv eggløsningstest hver måned heller. Anonymkode: a5730...a6f Det er kort tid. Jeg ville ventet litt lenger, og droppet å ta veldig tidlige tester. At du ikke har positiv eggløsningstest trenger ikke bety at du ikke har eggløsning. Jeg får heller ikke positive tester, men har tre barn. Anonymkode: 9c168...9bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Jeg oppsøkte privat gynekolog og fikk progesteron den 4. gangen jeg ble gravid (tidlige spontanaborter alle gangene). Det er såvidt jeg vet ikke vitenskapelig bevist at det skal hjelpe så derfor fikk jeg det ikke av det offentlige, men den private gynekologen sa at det heller ikke er bevist at det er skadelig så jeg fikk prøve. Denne gangen ble det en velskapt gutt. En bekjent av meg opplevde også det samme. Om det bare var tilfeldigheter vet jeg ikke, men det er verdt å prøve mener jeg. Anonymkode: 36a8d...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Leit å høre at du har så mange kjemiske. Når du har prøvd så kort tid som 6-8 måneder og fått hele tre kjemiske, så er du jo veldig fruktbar, det spiller ingen rolle om du har positiv EL-test, du har jo tydeligvis EL og blir gravid. Det kan hende du har en livmor som tar imot «alt» og prøver, selv om det ikke var levedyktig. Jeg fikk høre den forklaring en gang, noen blir veldig lett gravid selv om det ikke er noe som ville blitt barn. Noen offentlige, som st Olavs, teller ikke med kjemiske. Da må du ha gått over 5 uker før de teller det som en graviditet. Jeg har kranglet mye med dem.. Du kan jo begynne med å lufte det for fastlegen og se hva vedkommende mener? En del blodprøver er lette å ta, og kan vise om du feks trenger progesterone. Anonymkode: e6398...724 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertefisk Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Noen offentlige, som st Olavs, teller ikke med kjemiske. Da må du ha gått over 5 uker før de teller det som en graviditet. Jeg har kranglet mye med dem.. Anonymkode: e6398...724 Så merkelig. St. Olavs (ivf avdelingen) har telt med alle mine kjemiske. Jeg mistet ved 4+6, 4+6, 4+0 og 5+2. De satte i gang utredning for habituell abort ved min fjerde kjemiske. Hadde de noen argumenter for hvorfor de ikke telte med? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden Hjertefisk skrev (1 time siden): Så merkelig. St. Olavs (ivf avdelingen) har telt med alle mine kjemiske. Jeg mistet ved 4+6, 4+6, 4+0 og 5+2. De satte i gang utredning for habituell abort ved min fjerde kjemiske. Hadde de noen argumenter for hvorfor de ikke telte med? Hos meg satte de i gang etter min 3.! Dette var i 2020. Anonymkode: 36a8d...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Dette skjedde meg flere ganger etter en kirurgisk abort (fosteret var dessverre ikke levedyktig). Hadde tidligere blitt veldig lett gravid (hadde to barn fra før), men slet etter denne aborten. Kanskje det var alderen min siden jeg var 35 år på det tidspunktet, hvem vet. Men jeg ble i hvert fall satt på progesteron. Og så sjekket vi om egglederne var tette. Dette ble gjort ved at kontrastvæske ble spylt gjennom egglederne. Rett etter dette ble jeg gravid (uka etter faktisk). Og da satt den. Da hadde jeg gått på progesteron i to måneder også. Ble vel gravid ca 10 måneder etter aborten. Det er sikkert mange forskjellige grunner til at man kan oppleve kjemisk. Men jeg ville tatt en tur til gynekologen, be om en henvisning nå siden det kan ta litt tid å få time. Det er i hvert fall et par ting man kan gjøre før man tenker på ivf. Ivf var neste steg for oss, og vi hadde akkurat blitt henvist da jeg ble gravid. Men det var pga alderen min også. Anonymkode: ae88a...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette skjedde meg flere ganger etter en kirurgisk abort (fosteret var dessverre ikke levedyktig). Hadde tidligere blitt veldig lett gravid (hadde to barn fra før), men slet etter denne aborten. Kanskje det var alderen min siden jeg var 35 år på det tidspunktet, hvem vet. Men jeg ble i hvert fall satt på progesteron. Og så sjekket vi om egglederne var tette. Dette ble gjort ved at kontrastvæske ble spylt gjennom egglederne. Rett etter dette ble jeg gravid (uka etter faktisk). Og da satt den. Da hadde jeg gått på progesteron i to måneder også. Ble vel gravid ca 10 måneder etter aborten. Det er sikkert mange forskjellige grunner til at man kan oppleve kjemisk. Men jeg ville tatt en tur til gynekologen, be om en henvisning nå siden det kan ta litt tid å få time. Det er i hvert fall et par ting man kan gjøre før man tenker på ivf. Ivf var neste steg for oss, og vi hadde akkurat blitt henvist da jeg ble gravid. Men det var pga alderen min også. Anonymkode: ae88a...d52 Var egglederne dine tette? Og hvilke progesteron tok du? Anonymkode: a5730...a6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå