Gå til innhold

Egg kalles tilbake på grunn av produksjonsfeil

every woman

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror dere felleskjøpet også leverer mat til gårdsbutikker og reko ring bønder? 

Anonymkode: 7f7d6...a40

Det gjør de. Spørsmålet er om de har fått samme fôr.

Anonymkode: bdf13...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi teller ikke eggene vi spiser. Og vi bekymrer oss ikke ett eneste gram over de eggene vi har spist, fordi vi kjøper eg direkte fra bonden og vet hvor maten til verpehønene kommer fra. 
Det er fordelen med å kjøpe dirkete fra bøndene, kortreist kvalitet. 

Anonymkode: 37aad...5d2

De fleste bruker kraftfor fra felleskjøpet til hønene sine, selv om man kjøper direkte fra bonden. Det er vanskelig å gi høns et fullverdig kosthold ellers. 

Verpehybrider er dyremishandling uansett om man kjøper fra butikk eller bonde, om man bryr seg om sånt. De får bekkenbrudd fordi eggene er alt for store for kroppene deres. En brun lohmann (rase) veier i underkant av 2 kg og legger egg på rundt 70 gram. Damene mine som er av rasen wyandotte veier mellom 3 og 4 kg og legger egg på rundt 50 gram. Det bør sette ting i perspektiv.

Anonymkode: 551a7...e5f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi teller ikke eggene vi spiser. Og vi bekymrer oss ikke ett eneste gram over de eggene vi har spist, fordi vi kjøper eg direkte fra bonden og vet hvor maten til verpehønene kommer fra. 
Det er fordelen med å kjøpe dirkete fra bøndene, kortreist kvalitet. 

Kjøper også egg direkte fra bonden. Men jeg vet ikke hvor maten til hønene kommer fra, kan jo godt være fra Felleskjøpet det..  Er ikke redd i dette tilfellet, vi spiser uansett ikke så mye egg. 

Anonymkode: 12b84...f72

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å forholde meg til det. Spiser gjerne et par egg om dagen og har ingen planer om å slutte. Spiser frokostegg fra rosa kartong. Eller fra brett fra Toten egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har ikke spist den typen, men aldri om jeg hadde vært redd for å få for mye d-vitamin. 

Burde se etter det merket 😄

Anonymkode: f8ef4...703

Ikke lest nyhetene, linken eller kjenner til risiko ved for stort d-vitamininntak 👌

Det var mange merker, med forskjellige datoer. Dog samme EFTA nummer. 

De ble selvfølgelig fjernet fra hyllene asap..

Anonymkode: c0e7a...ef7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tenåringssønn som spiser utrolig mange egg. Spiste 6 egg bare i går fra disse tilbakekalte eggene. Han har sikkert spist mange av de eggene! Skal ut og rote i papirinnsamlingen imorgen🥴

Anonymkode: 43275...411

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en tenåringssønn som spiser utrolig mange egg. Spiste 6 egg bare i går fra disse tilbakekalte eggene. Han har sikkert spist mange av de eggene! Skal ut og rote i papirinnsamlingen imorgen🥴

Anonymkode: 43275...411

Håper det går bra med ham ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 egg er mer enn jeg spiser på et år (inkludert egg i kaker o.l), så jeg tror jeg er utenfor fare.

Anonymkode: 50804...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De fleste bruker kraftfor fra felleskjøpet til hønene sine, selv om man kjøper direkte fra bonden. Det er vanskelig å gi høns et fullverdig kosthold ellers. 

Verpehybrider er dyremishandling uansett om man kjøper fra butikk eller bonde, om man bryr seg om sånt. De får bekkenbrudd fordi eggene er alt for store for kroppene deres. En brun lohmann (rase) veier i underkant av 2 kg og legger egg på rundt 70 gram. Damene mine som er av rasen wyandotte veier mellom 3 og 4 kg og legger egg på rundt 50 gram. Det bør sette ting i perspektiv.

Anonymkode: 551a7...e5f

Der er forskjell på det foret som brukes av bonden vil kjøper fra og det foret som brukes i masseproduksjon av egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 15.27):

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fortell? Gjerne med noen eksempler fra virkeligheten 

Anonymkode: f8ef4...703

https://www.fhi.no/nyheter/2025/egg-med-for-hoyt-d-vitamin-innhold-tilbakekalles

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/ble-alvorlig-syk-av-vitamindraper-ren-gift/17071163/

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/jeg-ville-bare-vaere-sunn/17103995/

Anonymkode: 6bdbd...fb6

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (21 minutter siden):

Orker ikke å forholde meg til det. Spiser gjerne et par egg om dagen og har ingen planer om å slutte. Spiser frokostegg fra rosa kartong. Eller fra brett fra Toten egg. 

Hadde venta en liten stund med det nå fremover da, til det kommer nye egg i butikkene. Hadde ikke fortsatt å ta to egg pr dag av de eggene som er trukket tilbake, da får du jo i deg ekstreme mengder d-vit.

Anonymkode: 2e099...297

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange egg er trygt?

Vitamin D er et fettløselig vitamin som lagres i kroppen. Trygt inntak av vitamin D er maksimalt 100 mikrogram per dag for barn over 10 år og voksne; og 50 mikrogram per dag for barn 1-10 år. Kortvarig moderat overskridelse av trygt inntak medfører ikke fare for helseskade.

Det antas at hvert av eggene som nå tilbakekalles, kan ha inneholdt ca. 300 mikrogram vitamin D.

FHI har gjort en foreløpig beregning av antall egg med mulig høyt innhold av vitamin D som folk kan ha spist i løpet av de siste 3-4 ukene, uten at akutte helseeffekter kan oppstå.   Beregningen tar høyde for usikkerheter slik at vi er på den trygge siden.  Antallet egg er beregnet til:

• For barn under ett år: 3 egg.
  • For barn 1-8 år: 9 egg.
  • For barn over 8 år og voksne: 25 egg.

Vitamin D finnes kun i eggeplommen og ikke i eggehviten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart bekymra og har vore ute og gravd i papirdunken og sjekka dato på eggekartongen. Har eit barn som et ganske mykje egg. Det går i havregrynsvafler og pannekaker, og kokt egg på skiva. Har heldigvis ikkje kjøpt nokon av egga som står på lista. 9 egg på 4 veker er ikkje mykje. Legane får nok å gjere no. 

Anonymkode: 696fa...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor mange egg er trygt?

Vitamin D er et fettløselig vitamin som lagres i kroppen. Trygt inntak av vitamin D er maksimalt 100 mikrogram per dag for barn over 10 år og voksne; og 50 mikrogram per dag for barn 1-10 år. Kortvarig moderat overskridelse av trygt inntak medfører ikke fare for helseskade.

Det antas at hvert av eggene som nå tilbakekalles, kan ha inneholdt ca. 300 mikrogram vitamin D.

FHI har gjort en foreløpig beregning av antall egg med mulig høyt innhold av vitamin D som folk kan ha spist i løpet av de siste 3-4 ukene, uten at akutte helseeffekter kan oppstå.   Beregningen tar høyde for usikkerheter slik at vi er på den trygge siden.  Antallet egg er beregnet til:

• For barn under ett år: 3 egg.
  • For barn 1-8 år: 9 egg.
  • For barn over 8 år og voksne: 25 egg.

Vitamin D finnes kun i eggeplommen og ikke i eggehviten.

Er dette pr dag? Da er det vel neppe fare for noen…? 

Anonymkode: 689f8...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste du om han som hadde fått d-vit forgiftning fordi d-vit dråpene han hadde kjøpt og tatt, også hadde produksjonsfeil? De inneholdt altfor stor mengder d-vit, på samme måte som disse eggene. Han begynte å kaste opp helt plutselig, hyppigere og hyppigere, helt til han kastet opp en gang pr 15 min. Han havnet på sykehuset, og da var nyrene nesten helt ødelagt.. det kunne blitt fatalt!

Anonymkode: 2e099...297

Dråpene ja, men har dette noen gang skjedd med mat? Tviler sterkt på at noen blir syke av eggene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette pr dag? Da er det vel neppe fare for noen…? 

Anonymkode: 689f8...1bb

Nei tror de mener denne mengden de siste 3-4 ukene, men ja litt klønete formulert. 

Her er hele linken

https://www.fhi.no/nyheter/2025/egg-med-for-hoyt-d-vitamin-innhold-tilbakekalles/

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men dråpene fra Tights inneholdt vel 30000ie pr dråpe, som jo er en helt annen størrelsesorden enn det disse eggene inneholder.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (7 minutter siden):

Dråpene ja, men har dette noen gang skjedd med mat? Tviler sterkt på at noen blir syke av eggene.

Ett egg har 3 ganger så mye d-vitamin som øvre trygge daglige grense for voksne. Så det kommer helt an på hvor mange egg en person har spist pr dag, og over hvor lang tid.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (2 minutter siden):

Men dråpene fra Tights inneholdt vel 30000ie pr dråpe, som jo er en helt annen størrelsesorden enn det disse eggene inneholder.

Blir ikke det likt som 2,5 egg da? Hvis det stemmer med 300 mikrogram pr egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke lest nyhetene, linken eller kjenner til risiko ved for stort d-vitamininntak 👌

Det var mange merker, med forskjellige datoer. Dog samme EFTA nummer. 

De ble selvfølgelig fjernet fra hyllene asap..

Anonymkode: c0e7a...ef7

Hvor står dette EFTA nummeret?

Endret av Flintis
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...