Gå til innhold

Hva er fordelene og ulempene med flexibånd til hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ulempen er at folk lett kan snuble i det. Jeg snubla i et slikt bånd i skauen da det var mørkt. Var ikke noe særlig godt

Anonymkode: 1c00d...eb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer ikke på så mye annet negativt enn at man kan glippe båndkassa og at hele sulamitten dermed  jager bikkja di pokker i vold. Det har jeg selv unngått ved å la den bli eksponert for nettopp dette på et egnet område. 

Personlig synes jeg det er en helt grei vei til trening til innkalling, be hunden vente/stå stille etc. Mange synes ikke det funker hører jeg. Jeg synes i alle fall det funker når jeg bruker båndet på en bevisst måte. Jeg ville likevel trent den til å gå sammen under kontroll i fullstendig løs tilstand først. Om du tør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 19.52):

… med hovedfokus på fordelene?

Syns bare jeg leser negativt om bruk av flexibånd. Selv bruker jeg det for at hunden skal få det friere på tur, selv om hun går i bånd. Da kan hun gå godt ut av stien for å bæsje, feks. I tillegg løper hun frem og tilbake og får snuse masse.

Anonymkode: 0f2b6...9c6

Det finnes kun én fordel med flexiline, som er at personer med kun én brukbar arm/hånd kan lufte hunden i langt bånd. Merk at dette kun er en fordel for mennesket. For alle som har to brukbare hender/armer, er det kun latskap, og endel galskap, å bruke flexiline. 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt sagt; flexibånd er kun for de med hund som faktisk gjør som de får beskjed om og kommer på innkalling.

Anonymkode: bf0f1...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd er en uting som ikke burde selges. Jeg bruker konsekvent 5 m langt bånd på min hund som jeg snurrer inn og ut avhengig av hvor vi er. Er det rolig rundt oss får hunden snuse i langt bånd. Skal vi passere går hunden i kort bånd til vi er forbi med god avstand. Jeg har full kontroll hele tiden og hunden får lov til å være hund. 

Jeg ser så mange som bruker flexi hvor hunden går i stramt bånd (er litt spenn i båndet hele tiden), og hvor de ikke klarer å hanke inn hunden sin i passeringer. Jeg har ennå til gode å møte noen som klarer å bruke det skikkelig. 

Anonymkode: c8513...123

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns bare jeg leser negativt om bruk av flexibånd. Selv bruker jeg det for at hunden skal få det friere på tur, selv om hun går i bånd. Da kan hun gå godt ut av stien for å bæsje, feks. I tillegg løper hun frem og tilbake og får snuse masse.

Flexibånd er fint steder dere kan gå uforstyrret, men jeg har mindre sans for det der andre ferdes. Det er veldig vanskelig når din hund og en annen hund går i klinsj om du er 5m unna hunden din (og om de er 5m unna sin!) Det er verdifulle sekunder der hunden er alt for langt unna deg og kan bli, eller gjøre stor skade. I tillegg er det ugreit om dere møter på mennesker som kanskje ikke er trygg på hunder og du er 5m bak.. at DU er trygg på hunden din (alle sine hunder er alltid snille om du spør eierne) så er det en uting å la andre møte hunden din "alene" på den måten.

Oppsummert: kort lenke der dere ferdes blant folk og lang lenke der dere kan gå fritt (fremfor å slippe hunden helt løs).

Anonymkode: 0c6d5...b02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke igjen noen av ulempene i denne tråden, bortsett fra den med brannsår. Og det har jeg fått av vanlig bånd også. 

Folk snakker som om det ikke finnes en stoppeknapp på båndet??

Vi bruker bare fleksi men hunden er sjelden mer enn en meter unna oss. Jeg får helt makk av å styre med å samle og slippe ut bånd manuelt, at det subber i bakken, og hunden vår liker heller ikke når det hverken "henger" eller er stramt. Det er jo ikke noe midt i mellom på vanlige bånd. Med fleksi føles det som han går fritt, og så kan vi låse på et millisekund.

Anonymkode: c4537...546

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner ikke igjen noen av ulempene i denne tråden, bortsett fra den med brannsår. Og det har jeg fått av vanlig bånd også. 

Vi bruker bare fleksi men hunden er sjelden mer enn en meter unna oss. Jeg får helt makk av å styre med å samle og slippe ut bånd manuelt, at det subber i bakken, og hunden vår liker heller ikke når det hverken "henger" eller er stramt. Det er jo ikke noe midt i mellom på vanlige bånd. Med fleksi føles det som han går fritt, og så kan vi låse på et millisekund.

Problemet er at eierne bruker stoppknappen for sent, og hvis de bruker den så tar det veldig lang tid å hanke inn hunden i forhold til ved bruk av vanlig bånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De fleste greier ikke reagere rask nok med å trykke. Har opplevd flere ganger at hunder i flexibånd rekker å hoppe/løpe flere meter mot oss før eieren får surra seg til å trykke på knappen.

Skrekkhistorien (som sikkert mange har hørt før) er jo den med den eldre kvinnen som gikk over overgangsfeltet, med en liten hund labbende i flexi flere meter bak. Bilen som hadde stoppet for henne, kjørte videre da hun hadde krysset vegen. Han så ikke hunden som kom gående flere meter bak henne. Hunden ble overkjørt og døde.

Anonymkode: 576e7...332

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

De fleste greier ikke reagere rask nok med å trykke. Har opplevd flere ganger at hunder i flexibånd rekker å hoppe/løpe flere meter mot oss før eieren får surra seg til å trykke på knappen.

Skrekkhistorien (som sikkert mange har hørt før) er jo den med den eldre kvinnen som gikk over overgangsfeltet, med en liten hund labbende i flexi flere meter bak. Bilen som hadde stoppet for henne, kjørte videre da hun hadde krysset vegen. Han så ikke hunden som kom gående flere meter bak henne. Hunden ble overkjørt og døde.

Anonymkode: 576e7...332

Har også hørt om tilfeller der fleksibåndet rett og slett har røket av plasthåndtaket og hunden løpt rett ut i trafikken.

Anonymkode: bc09d...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flexibånd er en uting som ikke burde selges. Jeg bruker konsekvent 5 m langt bånd på min hund som jeg snurrer inn og ut avhengig av hvor vi er. Er det rolig rundt oss får hunden snuse i langt bånd. Skal vi passere går hunden i kort bånd til vi er forbi med god avstand. Jeg har full kontroll hele tiden og hunden får lov til å være hund. 

Jeg ser så mange som bruker flexi hvor hunden går i stramt bånd (er litt spenn i båndet hele tiden), og hvor de ikke klarer å hanke inn hunden sin i passeringer. Jeg har ennå til gode å møte noen som klarer å bruke det skikkelig. 

Din bruk av 5 meter bånd høres identisk ut som min bruk av flexi. Eneste forskjellen er vell at jeg ikke bruker det konsekvent, men også bruker bånd på både 3 og 2 meter når det passer meg bedre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun flexibånd.

På det korteste er det en meter, og kortere enn det trenger vi aldri da hunden vår kan gå fot om og når det trengs. 

Det å se folk bale med langt, skittent bånd ser merkelig ut.

Anonymkode: 276c5...080

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problem med å ha kontroll på min hund med flexi. Folk må ha ekstremt dårlig reaksjonsevne hvis de bruker mange sekunder på å trykke på knappen, som det står over her. Hunden min møter heller ikke folk og dyr alene fem meter foran meg, jeg følger jo med, korter inn på uoversiktlige steder, kaller henne inn (eller i verste fall trekker henne mot meg) hvis en veldig spennende hund dukker opp, og alt dette uten problemer whatsoever. Dette er en stor scaefermix, og vi har aldri kommet i trøbbel når vi bruker flexi.

Ser noen over her som skriver om en hund som døde i flexi, vel, jeg leste en sak for ikke alt for lenge siden om en dame som døde etter å ha blitt felt av en langline. Hun trodde det gikk bra og dro hjem, og døde av hjerneblødning elns noen timer senere. Traff for øvrig senest i dag en hund i full gallopp som kveilet langlinen sin rundt min hund slik at hun mistet balansen og falt. Folk som bruker langline uten å vite hva de gjør, er et større problem enn folk som bruker flexi uten at de vet hva de gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt annet enn flexi til min hund på 8 kg. Jeg ser jo om det kommer folk imot og strammer den inn ved passering i fall han skulle gå bort til dem, ser ikke helt problemet? Hunden min bryr seg ikke om andre folk på tur, han bryr seg om snusing om markering. 

Anonymkode: 0e4ae...17c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil egentlig ikke høre om alt det negative med flexibånd…?

Anonymkode: 48369...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...