Gå til innhold

Noen høyt utdannede kvinner som har fått ADHD diagnose i voksen alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er økning i både ptsd, ocd og personlighetsfordtyrrelser.

Anonymkode: 39d71...82e

Ikke en eksplosiv økning slik som med adhd. Og det er ikke en lang rekke fagfolk som rykker ut med advarsler om overdiagnostisering av ptsd osv.

Anonymkode: 6b2bc...8c6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jo, det var en som skrev at etter at hun fikk medisiner så er ikke husarbeid kjedelig lengre.

Jeg rakker ikke ned på noen. Men man er passe blind hvis man ikke ser at adhd er en mote-diagnose akkurat nå. Antallet som får diagnosen varierer også dramatisk fra land til land, noe som kanskje kan tyde på at det er kulturelt betinget også.

Når du kaller andre for en dritt, er det noe du mener du kan komme unna med fordi du har adhd?

Anonymkode: f5423...dae

Hvorfor må den du siterer skrive en avhandling for å overbevise deg? Jeg tipper det skjedde litt mer enn at husarbeid ikke er kjedelig lenger. Tror ikke du? Må alle i ethvert innlegg skrive ekstremt utdypende for at dere ikke skal finne en detalj å plukke på? Skal man kanskje unngå å skrive en setning om husarbeid blant flere setningee for at dere ikke skal miste gangsynet og tro alt handler om husarbeid? Eller har dere kanskje et litt vel høyt krav i hvordan mennesker med adhd,  og da særlig damer, skal fremstille seg for at dere ikke skal mistenke at det er fake? Mener du at dette er mennekser med adhd sitt ansvar?

Det hjelper ikke å si at man ikke rakker ned på noen når man gjør det, om det så er impliserte i ens egen analyse eller man direkte sier at man ler. Jeg kalte deg en dritt og står for det. Med mindre du tar deg nær av det, da slutter jeg. Men samtidig. Når det lekker og oser forakt, skal dere ille forvente at det blir pent fra andre siden heller.

Alle vet at adhd er en trend. Alle vet at det likevel ikke betyr at alle som nå får adhd gjør det fordi det er in. Krtiseriene for å komme inn er strenge, for å få det når man er kommet inn, like så. At dere ser noen dere mistenker ikke har adhd og tenker SUKK så lett det er å få den diagnosen, er en feilslutning. Ingen vet hvem som er riktig diagnostisert og ikke.

Og så er tusenkronersspørsmålet hvorfor dere synes det er så patetisk at andre mennesker søker svar og løsninger på sine utfordringer, bare fordi de gjør det på en måte som dere synes er tåpelig.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

At man "mangler dopamin" er ikke en ordentlig forklaring. På samme måte som at man ikke er deprimert "fordi man mangler serotonin."

Hvorfor er jeg ukonsentrert? Fordi jeg har adhd.
Hvordan vet jeg at jeg har adhd? Fordi jeg er ukonsentrert.

Ok, så folk med parkinson mangler ikke dopamin heller da? For The sake of The argument. Tilleggssymptomer ved Parkinsom utover det motoriske har stor overlapp med adhd forresten. Samme stoff, samme områder. Tenkt på at det er mye man fortsatt ikke vet? For bare få år siden så man fortsatt på adhd som en atferdsforstyrrelse. MS i sin tid ble sett på som psykisk. Fascinerende med arrogante folk som tror de vet alt men egentlig ikke har satt det inn i ting. Les om Dunning Kruger-effekten

Anonymkode: e5266...879

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i alt dette. Det meste har gått på tverke og jeg har måttet gi opp studier, for eksempel. Men dette er jo forårsaket av noe, jeg er ikke født med en slags hjerneskade eller mangel. En del av det handler som nevnt om at skolesystemet og samfunnet har lagt opp til unaturlige måter å lære, jobbe og leve på. Det handler også om at folk ganske enkelt er forskjellige. Og det handler sannsynligvis om traumer for mange. Det er i det hele tatt mange områder hvor man kan legge inn behandling og innsats, ikke minst forebyggende. Men det selvsagt mer lettvint å stemple det som en lidelse, ikke tenke på hva det kommer av, og ta en pille så man blir mer effektiv og passer bedre inn i systemet. Og legemiddelprodusentene gnir seg i hendene.

Tror du virkelig at alle som får diagnosen har en lidelse?

Hvis man er inne i et system, så kan mennesker vanskelig leve utenfor det systemet. Vi lever i et samfunn der alt koster penger. Systemet flytter inn i oss, og for å leve utenfor må man ha ekstremt med kreativitet og ha ristet av seg følelsen av å ikke kunne leve opp til samfunnets krav. Dette er en nesten umenneskelig jobb. Jeg har delvis funnet en plass utenfor dette systemet, som kunstner, bare for å innse at adhd stikker kjepper i hjulene for et liv der også, uten medisiner. Selv kunst krever på et tidspunkt strukturelle ferdigheter.

Hvis du mener det er noe galt med systemet, som jeg for øvrig også mener, så får du heller bli revolusjonær, i stedet for å heve deg over små enkeltmennesker som ikke finner sin vei ut og utenom.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere forresten sånn om folk som er diagnostisert med ocd, PTSD, schizofreni, depresjon, angst osv? Og til orientering: folk feildiagnostiseres hele tiden når det gjelder diagnoser som ikke vises på blodprøver og bilder, inkl disse. Det betyr ikke at det er for lett å få diagnosen, at «alle» med diagnosen bare sykeliggjør normale problemer eller at man er preget av «motebildet». Det betyr bare at det er mennesker som setter diagnoser på mennesker, som betyr at noen vil få diagnose som ikke er rett og vice versa. Er dere klar over hvor mange med adhd som har vært feildiagnostisert med psykisk sykdom? Er dere klar over hvor mange med cptsd som først har vært diagnostisert med schizofreni, bipolar, personlighetsforstyrrelse? Å bagatellisere adhd fôrdi noen du kjenner har fått diagnosen «for lett» pga noe som «bare er hverdagsproblemer» sier i så fall bare at det er gjort for dårlig jobb på den ene personen. Det kalles forresten confirmation bias å lete etter bevis for å få bekrefta sin hypotese og å overse all info som tilsier det motsatte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan si det sånn at adhd symptomer blir mer og mer vanskelig å håndtere slik samfunnet utvikler seg.

Samtidig som samfunnet utvikler seg slik at det forsterker adhd symptomer hos alle som ikke er bevisst på det. 

Jeg skulle ønske samfunnet kunne få en diagnose og en behandling. 

Anonymkode: cb515...06d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke på papiret. Men jeg kjempet mot systemet en god stund og ved hjelp av familie. Fordi jeg strevde så med en stor oppgave, og hadde mye uro. Så plutselig gikk jeg fra en lang depresjon, til at jeg skulle fikse alt sammen og var så og si rusa i flere dagen uten unntak av alkohol eller noe annet (nylig). Gjorde så sinnsykt mye rart, som venner påpekte. Dessverre var ikke familien med på den moroa, men noen sa at jeg burde utrede meg for bipolar fordi det var helt sykt. Og det var heller ikke første gangen en slik periode kom. Så nå håper jeg at jeg kan få en utredning i voksen alder. For det blir ikke akkurat bedre. Klimakset blir større i den "gode" perioden. Noe som er skummelt fordi impulskontrollen blir skummel mindre i de periodene. Bare synd dps ikke har tatt mine ord alvorlig. Og jeg bor langt fra min familie, så de ser ikke dette, og snakker lite med de. Men håper jeg får fullført denne store oppgaven. 

Anonymkode: 97b06...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke en eksplosiv økning slik som med adhd. Og det er ikke en lang rekke fagfolk som rykker ut med advarsler om overdiagnostisering av ptsd osv.

Fagfolk rykker da ut fordi folk er helt opphengt i adhd, ikke bare de som har det eller lurer på om de har det. Sleng inn et like stort fokus på ptsd, så skal du se det samme skjer. Det var jo nøyaktig det samme som skjedde med depresjon og angst for et tiår siden. Ærlig talt, vi må ha litt hukommelse her, eller har dere adhd hele gjengen? Hihi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et lite tillegg: det moderne samfunnet har ikke skapt adhd, det har synliggjort det. Fordi en del med adhd greide seg ok tidligere fordi det var færre krav til utdanning, flere fysiske yrker osv. Det betyr ikke at de levde gode liv og ikke hadde problemer for det. Mange av alkisene og gærningene på bygda hadde i dag fått diagnose og hjelp, og sluppet å lemleste seg selv, dø i ulykker eller ta selvmord. Mange dysfunksjonelle familier bunner i udiagnostisert adhd (og autismespekterlidelser), derfor trodde man lenge at det handlet om miljø. Det er ikke snakk om å sykeliggjøre, det er snakk om å hjelpe folk til å leve bedre liv, og unngå at unger i stadig nye generasjoner blir traumatisert og faller utenfor. Når man nå vet at nevroutviklingsforstyrrelser har høy grad av arvelighet er det enda viktigere å identifisere, sånn at man kan gi verktøy og støtte. Det er en grunn til at det er høy komorbiditet mellom adhd og cptsd… (og autisme spekter også for øvrig). 
Det er fortsatt mye vi ikke vet. Men stadig mer viser at dette er mer nevrologi enn det er personlighet og psykiatri. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere.

De med barn begynte å streve særlig etter barn ankom. 
Blanding av hvorvidt offentoig eller privat, kun den ene fikk offentlig. 

Oppsummert strever de med barn å stå stabilt i full jobb. Alle veldig ulike som personer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke på papiret. Men jeg kjempet mot systemet en god stund og ved hjelp av familie. Fordi jeg strevde så med en stor oppgave, og hadde mye uro. Så plutselig gikk jeg fra en lang depresjon, til at jeg skulle fikse alt sammen og var så og si rusa i flere dagen uten unntak av alkohol eller noe annet (nylig). Gjorde så sinnsykt mye rart, som venner påpekte. Dessverre var ikke familien med på den moroa, men noen sa at jeg burde utrede meg for bipolar fordi det var helt sykt. Og det var heller ikke første gangen en slik periode kom. Så nå håper jeg at jeg kan få en utredning i voksen alder. For det blir ikke akkurat bedre. Klimakset blir større i den "gode" perioden. Noe som er skummelt fordi impulskontrollen blir skummel mindre i de periodene. Bare synd dps ikke har tatt mine ord alvorlig. Og jeg bor langt fra min familie, så de ser ikke dette, og snakker lite med de. Men håper jeg får fullført denne store oppgaven. 

Skal sies jeg først ville utrede meg for adhd, fordi jeg har hele livet hatt stor uro. Men det siste året har jeg hatt episoder som kan minne om hypomani. Så jeg skal liste opp det neste gang jeg er hos psykologen. men dessverre er jeg vandt til at henne bortforklarer ting. Jeg synes det er ubehagelig å se tilbake på klimakset i den oppstemte periodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fagfolk rykker da ut fordi folk er helt opphengt i adhd, ikke bare de som har det eller lurer på om de har det. Sleng inn et like stort fokus på ptsd, så skal du se det samme skjer. Det var jo nøyaktig det samme som skjedde med depresjon og angst for et tiår siden. Ærlig talt, vi må ha litt hukommelse her, eller har dere adhd hele gjengen? Hihi.

Dette er viktige poeng, men ærlig talt: det går an å ha to tanker i hodet samtidig eller? Både overdiagnostisering og underdiagnostisering er et problem. Samme med sykeliggjøring vs bagatellisering. Vi er dårlige på balansegang på samfunnsnivå, vi har en tendens til å vingle fra den ene grøfta til den andre. Og grøftene er generelt ikke et bra sted å være for noen, best på veien…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Dette er viktige poeng, men ærlig talt: det går an å ha to tanker i hodet samtidig eller? Både overdiagnostisering og underdiagnostisering er et problem. Samme med sykeliggjøring vs bagatellisering. Vi er dårlige på balansegang på samfunnsnivå, vi har en tendens til å vingle fra den ene grøfta til den andre. Og grøftene er generelt ikke et bra sted å være for noen, best på veien…

Minst to tanker samtidig er ikke sånn vi kjører dette løpet i offentlig diskusjon. Begge sider tror de tilfører nyanser når de stiller seg i den motsatte grøfta for polarisering.

Og de tror de tar hensyn til nyanser og har to tanker i hodet samtidig bare fordi de starter innlegget med: jeg vet vi både har under- og overdiagnostering, men *insert samme grøfterant her*. Ikke ment til deg, men til så mange. Å tenke nyansert og riktig handler selvfølgelig ikke om å skrive én setning der man sier at "jeg vet dette, men....". Det er gardering og tankemessig totalt uforpliktende og brukes som unnskyldning hvis man påpeker de er unyanserte. "Men se jeg skrev jo én setning om det øverst." Lol. Alt som kommer ut etter denne anerkjennelsen av at minst to ting skjer samtidig, er alltid like enspora og dermed uriktig. Jeg er så dritt lei av at vi ikke er bedre til å tenke på og om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Minst to tanker samtidig er ikke sånn vi kjører dette løpet i offentlig diskusjon. Begge sider tror de tilfører nyanser når de stiller seg i den motsatte grøfta for polarisering.

Og de tror de tar hensyn til nyanser og har to tanker i hodet samtidig bare fordi de starter innlegget med: jeg vet vi både har under- og overdiagnostering, men *insert samme grøfterant her*. Ikke ment til deg, men til så mange. Å tenke nyansert og riktig handler selvfølgelig ikke om å skrive én setning der man sier at "jeg vet dette, men....". Det er gardering og tankemessig totalt uforpliktende og brukes som unnskyldning hvis man påpeker de er unyanserte. "Men se jeg skrev jo én setning om det øverst." Lol. Alt som kommer ut etter denne anerkjennelsen av at minst to ting skjer samtidig, er alltid like enspora og dermed uriktig. Jeg er så dritt lei av at vi ikke er bedre til å tenke på og om ting.

Jeg er ikke uenig med deg i det hele tatt. Vil kun tilføye at de nyanserte diskusjonene er ganske krevende å få til på forum som KG og kommentarfelt i SoMe 🙂Du skal se at vi kanskje ikke står så langt fra hverandre egentlig. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke uenig med deg i det hele tatt. Vil kun tilføye at de nyanserte diskusjonene er ganske krevende å få til på forum som KG og kommentarfelt i SoMe 🙂Du skal se at vi kanskje ikke står så langt fra hverandre egentlig. 😉

Jeg har debattert med deg før og pleier å re enig i mye av det du skriver, men du har nok mer tålmodighet med oss enn det jeg har.

Ha en fin helg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har debattert med deg før og pleier å re enig i mye av det du skriver, men du har nok mer tålmodighet med oss enn det jeg har.

Ha en fin helg videre!

Haha, jo takk, jeg vet ikke med tålmodighet, det er vel heller ren nysgjerrighet som er drivkraften. 😂 Men vil understreke at det er viktige poeng du kommer med, noen må si det du gjør også, og ingen av oss er tjent med ekkokammer. Vi med «reell ADHD» taper også på at det går inflasjon i diagnosen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ninaen skrev (4 minutter siden):

Haha, jo takk, jeg vet ikke med tålmodighet, det er vel heller ren nysgjerrighet som er drivkraften. 😂 Men vil understreke at det er viktige poeng du kommer med, noen må si det du gjør også, og ingen av oss er tjent med ekkokammer. Vi med «reell ADHD» taper også på at det går inflasjon i diagnosen. 

Jeg vil ikke si vi taper på det automatisk. Jeg vil ikke engang si at adhd-diagnosen blir vannet ut. Å holde på et begrep er et valg, så folk som mener at folk med adhd må slutte å si feil ting for at folk med adhd ikke skal bli uglesett, kan man bare parkere. Vi kan forvente at folk ikke sklir på isen av sine egne fordommer uansett hva som blir sagt og holder sinnet åpent. Ansvarliggjøring av folk med fordommer, siden de på merkverdig vis ansvarliggjør den som deres fordommer er rettet mot, for at fordommene skal bli borte. Tenk at så mange av oss kjøper den.

Vi taper på det hvis vi lar andre forakte oss og tilpasser oss forakten med strategi. Ingen skal måtte gardere seg og overbevise fremmede som forakter en hvis en ikke snakker perfekt. Folk med fordommer får slutte å være så late og gjøre en jobb selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil ikke si vi taper på det automatisk. Jeg vil ikke engang si at adhd-diagnosen blir vannet ut. Å holde på et begrep er et valg, så folk som mener at folk med adhd må slutte å si feil ting for at folk med adhd ikke skal bli uglesett, kan man bare parkere. Vi kan forvente at folk ikke sklir på isen av sine egne fordommer uansett hva som blir sagt og holder sinnet åpent. Ansvarliggjøring av folk med fordommer, siden de på merkverdig vis ansvarliggjør den som deres fordommer er rettet mot, for at fordommene skal bli borte. Tenk at så mange av oss kjøper den.

Vi taper på det hvis vi lar andre forakte oss og tilpasser oss forakten med strategi. Ingen skal måtte gardere seg og overbevise fremmede som forakter en hvis en ikke snakker perfekt. Folk med fordommer får slutte å være så late og gjøre en jobb selv.

Og heller ikke uenig med deg. Dette er også viktige poeng. ADHD fortjener en bedre debatt enn det diverse fagfolk for tida bidrar med med sine utspill i media….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Les denne artikkelen i dagens Aftenposten, her kommer det helt tydelig frem at det har gått inflasjon i diagnoser:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/25gxml/hvilken-diagnose-du-faar-avhenger-av-postnummeret-ditt

Anonymkode: f5423...dae

*leste en artikkel jeg var enig i. Se her er bevis*. Alle vet det er inflasjon i diagnoser. De som har skrevet innlegget klarer for øvrig ikke bestemme seg. Tittelen og ordspillet er foraktfullt, samtidig sier de den geografiske fordelingen er urettferdig, og påpeker at forskjellene skyldes inflasjon. Hvordan i all verden skyldes geografisk ulikhet i diagnosefordeling inflasjon i diagnoser? Det sier de ingenting om. De hadde vel bare trang til å skrive akkurat det. Lærte ingenting nytt av dette innlegget, bortsett fra den geografiske inndelingen. Det andre er støy.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...