Gå til innhold

64 år, aap går ut - kvalifiserer ikke til uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ofte er disse utredningene en vits. Jeg gikk på AAP i 5 år. Hadde et møte med NAV i halvåret. Så søkte jeg ufør, ventet 7 mnd og fikk det innvilget.

Svært, svært lite krevende og gikk glatt.

Anonymkode: 03c6c...7fd

Fint for deg. Men du representerer neppe flertallet. 

Anonymkode: 3b905...e78

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Minstepensjon 

Anonymkode: 321c3...ab1

Minstepensjon kan ikke startes før 67 år

Anonymkode: e6bf9...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fint for deg. Men du representerer neppe flertallet. 

Jo, det tror jeg definitivt jeg gjør. Det er oss som går lett gjennom du aldri hører om. Vi har nesten 400000 uføre her i landet, jeg tror at for de aller, aller fleste går dette veldig greit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, det tror jeg definitivt jeg gjør. Det er oss som går lett gjennom du aldri hører om. Vi har nesten 400000 uføre her i landet, jeg tror at for de aller, aller fleste går dette veldig greit.

Kurantsaker er det noe som heter, da er det en svært alvorlig sykdom og det har prioritet og dermed mye kortere behandlingstid. Et typisk eksempel er langt fremskreden kreft, det kan innvilges på få uker. Men dette gjelder ikke flertallet. 

Anonymkode: ed2a6...be0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enten så troller du, eller så har du levd under en stein de siste tiårene. For 20-30+ år siden var det riktignok relativt lett å få innvilget uføretrygd og det holdt ofte med en enkel legeattest. Slik er det ikke lenger. Reglene har gradvis blitt stammet svært kraftig inn, hvilket er en bra ting. Videre så vil majoriteten av de 370+ tusen uføretrygde per i dag bli alderspensjonister om få år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/ikke-ga-i-afp-fella

Vedkommende kan ikke ta ut afp og minstepensjon er fra 67 år. Personen må snakke med nav og lege. To av mine nære forsøkte å ta ut afp ved 62, den ene fikk avslag pga det hadde vert sykemeldinger i perioden 60-62, den andre fikk avslag pga den hadde vert arbeidsledig.

Anonymkode: 26492...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 19.30):

Person på 64 år som har gått på aap i 6 år (to perioder). Frisk fra sykdommen, kvalifiserer derfor ikke til uføretrygd. Gift og eier bolig, så sosialstønad utgår nok. 

Hva gjør egentlig nav i slike tilfeller? Det er jo totalt urealistisk at en person på 64 år med skrantende helse (utrent og overvektig) klarer å komme seg ut i jobb. Vil det være mulig å skylde på psykiske vansker hos lege og få søkt uføretrygd?

Anonymkode: a8e5c...071

Gidder du ikke jobbe kan du sikkert få legen din til å gå videre med utredning og alt som skal til, men du er såpass gammel at før det evt blir at du får uføre er du allerede pensjonist. Husk at jo mindre du jobber jo mindre pensjon får du. At du er overvektig og lat kvalifiserer ikke til uføretrygd. Har du vært i jobb i 40 år, kan du ta ut pensjon nå.

Anonymkode: 16123...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 20.56):

Om personen har skrantende helse kan det jo være hun kvalifiserer til stønad delv om den opprinnelige sykdommen er leget. Dersom arbeidsevnen er mer en 50 % nedsatt funnet sykdom 

Men personen bør jo i tiltak for å avklare arbeidsevne / komne i jobb. Skal jo ikke gå passivt på aap til den løper ut. Da bør jo nav heller sende personen på arbeidsrettet rehabilitering og forlenge aap et år mens de avklarer og får i jobb eller trygd 

Anonymkode: 70045...c1a

Den skrantende helsen hun snakker om er pga overvekt og null trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan NAV kutte alle stønader. Hvis hun har gått hjemme med barn «hele» livet, og ikke jobbet, så er det fremdeles noen som har betalt regningene hennes. Da kan vel de fortsette med det i tre år til, til hun har mulighet å ta ut minstepensjon. Ellers må hun få seg en fast stilling eller stille seg på vikarlister hos kommunen. Å være overvektig og ikke ha jobberfaring pga. barn gir ikke rett til ufør. Det er også usannsynlig at hun får ufør for å plutselig bli «psyk» i en alder av 64 år. Mulig hun kan få sosial stønad om personen hun bor sammen med ikke tjener nok eller ikke har forsørgeransvar for henne. 

Anonymkode: e2596...b76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enten så troller du, eller så har du levd under en stein de siste tiårene. For 20-30+ år siden var det riktignok relativt lett å få innvilget uføretrygd og det holdt ofte med en enkel legeattest. Slik er det ikke lenger. Reglene har gradvis blitt stammet svært kraftig inn, hvilket er en bra ting. Videre så vil majoriteten av de 370+ tusen uføretrygde per i dag bli alderspensjonister om få år. 

En ser at antallet uføre som får innvilget hvert år jevnt øker, så at det er blitt vanskeligere å få, har jeg ingen tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kurantsaker er det noe som heter, da er det en svært alvorlig sykdom og det har prioritet og dermed mye kortere behandlingstid. Et typisk eksempel er langt fremskreden kreft, det kan innvilges på få uker. Men dette gjelder ikke flertallet. 

Anonymkode: ed2a6...be0

Jo, vil tro flertallet har lite til ingen problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 21.58):

Det får man jo.

Bare å se hva som skjer når hjørnesteinsbedrifter legges ned. Da blir «halve bygda» uføretrygdet, det har blitt dokumentert.

Anonymkode: 2446f...af4

Eller så har hjørnesteinsbedriften drevet arbeidsinkludering på et nivå langt høyere enn resten av arbeidslivet på tettstedet gjør. Det er lettere å tilrettelegge for en ansatt man kjenner godt enn å ansette en ukjent som i tillegg krever mye tilpasninger.

Anonymkode: a0c57...f9b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den skrantende helsen hun snakker om er pga overvekt og null trening

Ja, det er  ikke så uvanlig å få nedsatt arbeidsevne pga det.. i alle fall ikke Når man er godt over 60. 

Anonymkode: 70045...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan fint bli psykisk syk av ikke å ha inntekt, selvstendighet, etc. 

Det er jo galskap at du skal tvinges til å leve slik, uten en egen krone. Så uverdig av dem. 

Ville forsøkt meg på psykisk sykdom. 

Anonymkode: 7368e...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man kan fint bli psykisk syk av ikke å ha inntekt, selvstendighet, etc. 

Det er jo galskap at du skal tvinges til å leve slik, uten en egen krone. Så uverdig av dem. 

Ville forsøkt meg på psykisk sykdom. 

Anonymkode: 7368e...b6d

Nå har hun jo selv valgt å ikke jobbe i voksenlivet og levd  på mannen - uten en egen krone, å da blir dette konsekvensen. Du mener vel ikke at fellesskapet skal betale for at hun har valgt å ikke jobbe?

Anonymkode: 42288...563

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ser at antallet uføre som får innvilget hvert år jevnt øker, så at det er blitt vanskeligere å få, har jeg ingen tro på.

Jo, vil tro flertallet har lite til ingen problemer med dette.

Tro kan du gjøre i kjerka som de sier. Kom med fakta som underbygger påstandene dine så virker du fort langt mer troverdig, men slike fakta har du ikke. Du har åpenbart ikke fulgt med i timen. 

"300 mennesker som Nav til slutt innvilget uføretrygd, fortalte AAP-aksjonen hvor lang tid det tok for dem å bli avklart. Gjennomsnittstiden var 7,5 år. Bare 40 av de 300 hadde brukt under fire år på å komme i mål hos Nav med uføretrygd.14. des. 2020"

https://frifagbevegelse.no/nyheter/aapaksjonen--det-tar-i-snitt-75-ar-a-bli-avklart-for-uforetrygd-men-syke-far-penger-i-bare-fire-ar-6.158.751171.099924eeb1 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har hun jo selv valgt å ikke jobbe i voksenlivet og levd  på mannen - uten en egen krone, å da blir dette konsekvensen. Du mener vel ikke at fellesskapet skal betale for at hun har valgt å ikke jobbe?

Enig, de valgte jo selv at hun skulle gå hjemme uten inntekt, og det på et stadium i livet med mye mer utgifter (barn). Da må de vel kunne leve på én inntekt igjen i skarve tre år, når utgiftene nødvendigvis må være mye lavere? Dette er faktisk konsekvensen av valg man tar, og man skal jo ikke fake psykisk sykdom! 

Anonymkode: 765f0...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan enten forlenge  din AAP med et år så lenge du er nærme med å øke dine arbeidsevne. Hvis du er langt unna arbeid så kan du søke om ny periode på tre år med AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplen skrev (45 minutter siden):

Nav kan enten forlenge  din AAP med et år så lenge du er nærme med å øke dine arbeidsevne. Hvis du er langt unna arbeid så kan du søke om ny periode på tre år med AAP.

Personen er frisk fra sykdommen hun gikk på AAP for å kvalifiserer ikke lenger for AAP. Det er ikke bare å søke på AAP fordi at man ikke har inntekt. AAP er for syke folk, ikke friske. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (På 6.2.2025 den 19.52):

Jeg blir litt paff av det som du spør om, men nei, de aller fleste leger er ikke interessert å ødelegge karrieren sin for å gi en 64-åring gammel dame uføretrygd :)  

Kan du vise meg noen leger som har fått ødelagt karrieren for å gi uriktige diagnoser om uføretrygd? Eller er dette bare en fantasi du har, oppspinn, ønsketenkning? 

Anonymkode: 06df6...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...