Gå til innhold

64 år, aap går ut - kvalifiserer ikke til uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Person på 64 år som har gått på aap i 6 år (to perioder). Frisk fra sykdommen, kvalifiserer derfor ikke til uføretrygd. Gift og eier bolig, så sosialstønad utgår nok. 

Hva gjør egentlig nav i slike tilfeller? Det er jo totalt urealistisk at en person på 64 år med skrantende helse (utrent og overvektig) klarer å komme seg ut i jobb. Vil det være mulig å skylde på psykiske vansker hos lege og få søkt uføretrygd?

Anonymkode: a8e5c...071

Om personen har skrantende helse kan det jo være hun kvalifiserer til stønad delv om den opprinnelige sykdommen er leget. Dersom arbeidsevnen er mer en 50 % nedsatt funnet sykdom 

Men personen bør jo i tiltak for å avklare arbeidsevne / komne i jobb. Skal jo ikke gå passivt på aap til den løper ut. Da bør jo nav heller sende personen på arbeidsrettet rehabilitering og forlenge aap et år mens de avklarer og får i jobb eller trygd 

Anonymkode: 70045...c1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, her var det mange som ikke skjønner hvordan arbeidslivet fungerer. 
Bare å få seg jobb? 
Hvor realistisk tenker dere som foreslår det at det er at noen vil ansette en 64 år gammel person med dårlig helse som har vært ute av arbeidslivet i 7+ år? Når det sannsynligvis er mange andre kandidater å velge mellom.

Ville dere ansatt denne personen selv? I så fall foreslår jeg at dere poster navnet på arbeidsplassen og tar imot søknad! 

Anonymkode: a13ac...c51

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare å få seg jobb? 
Hvor realistisk tenker dere som foreslår det at det er at noen vil ansette en 64 år gammel person med dårlig helse som har vært ute av arbeidslivet i 7+ år? Når det sannsynligvis er mange andre kandidater å velge mellom.

Ville dere ansatt denne personen selv? I så fall foreslår jeg at dere poster navnet på arbeidsplassen og tar imot søknad! 

Det endre ikke realiteten, kan ikke uføretrygde noen for alderen alene.

Er ikke umulig å få jobb i den alderen med litt innsats, selv om det nok ikke er lett.

Alternativ her er sosial stønad/dagpenger, men begge de avhenge og at den aktuelle personen er aktiv jobb søker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke? Kommer an på hva legen er villig til å skrive, er det ikke?

Det er ikke meg. Jeg er nysgjerrig på en annen sine vegne. Kutter nav virkelig alle stønader, kan de gjøre det?

Ja, hvis du ikke kvalifiserer til stønad, så? Normen i samfunnet er jo at du skal livberge deg selv, men har du en arbeidskapasitet på under 50% etter gjennomført AAP får du som regel trygd. Er arbeidskapasiteten vurdert til over 50%, må du livberge deg selv, selv om du bare klarer å jobbe 55%. Når du ikke får innvilget trygd etter endt AAP må du altså jobbe. Arbeidsgiver kan muligens søke om lønnstilskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen er over 62 og kan derfor starte alderspensjon. 

Anonymkode: 395f8...b2f

Det kommer jo an på hvor mye hun har opparbeidet seg i pensjon. Hvis hun har vært på AAP siden slutten av 50-åra, vil jeg ikke tro hun har nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis du ikke kvalifiserer til stønad, så? Normen i samfunnet er jo at du skal livberge deg selv, men har du en arbeidskapasitet på under 50% etter gjennomført AAP får du som regel trygd. Er arbeidskapasiteten vurdert til over 50%, må du livberge deg selv, selv om du bare klarer å jobbe 55%. Når du ikke får innvilget trygd etter endt AAP må du altså jobbe. Arbeidsgiver kan muligens søke om lønnstilskudd. 

Nei, det er NAV som bestemmer det; ikke legen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke meg. Jeg er nysgjerrig på en annen sine vegne. Kutter nav virkelig alle stønader, kan de gjøre det?

Ja det kan de. Kvalifiser en ikke for ufør og AAP har gått ut, ja da er det sosialstønad. Om en er gift har ektefellen forsørgeransvar. 

Anonymkode: 4bbf3...2aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at noen kan sette seg selv i denne situasjonen og stille spørsmål på KG i en alder av 64år..... Nesten så jeg ikke tror på denne tråden!!!

Anonymkode: 0a9f6...192

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til å skylde på psykiske vansker etter lang tid med alvorlig fysisk sykdom. Selv man er frisk, kan det ha satt seg traumatiske opplevelser 🤷 Alt er mulig.

At man blir fort henvist til dps er noe av det mest komiske jeg har lest på lenge 

jeg håper virkelig at du er et troll og at du ikke er så blottet for allmennkunnskap.

Og du må lese kommentaren en gang til så kanskje du forstår hva vedkommende mente.

Anonymkode: 4e4bb...36c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta ut alderspensjon og jobbe så mye man vil ved siden av bare hvis man har full opptjening. Dette kan tidligst skje ved fylte 62 år. Da må man ha hatt 40 års opptjening. Ellers kan man ikke ta ut alderspensjon før man er 67. 

Mange barnehager og skoler trenger assistenter. Det trenger ikke å være spesielt tungt jobbmessig. Da kan det jo hende man holder ut i 3 år. 

Anonymkode: 5f221...b95

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Nei! Det kreves år med utredning hos spesialister.

Skylde på psykiske vansker, sånn ut av det blå? Jeg tror du har et noe snevert syn på hva psykisk sykdom er og hvordan legene behandler det. Legen vurderer selv, NAV vurderer basert på legeuttalelse, men også selv. Og man blir fort henvist til spes.helsetjenesten (DPS ved psykiatri) for utredning.

Er man blitt frisk fra en sykdom så er ikke AAP lenger grunnen, men om inntektsevne er null, så er det nok likevel sjanse for å vurdere uføretrygd. Men det må jo være en bedre grunn enn hva som har kommet frem her.

Anonymkode: cc0c1...f9a

Nettopp.

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Bare til å skylde på psykiske vansker etter lang tid med alvorlig fysisk sykdom. Selv man er frisk, kan det ha satt seg traumatiske opplevelser 🤷 Alt er mulig.

At man blir fort henvist til dps er noe av det mest komiske jeg har lest på lenge 

"Alt er mulig", nei, så lett er det absolutt ikke. 

Ikke nødvendigvis fort, men det må grundige utredninger til. At TS innbiller seg at en legeattest er nok sier mye om hvor lett enkelte tror det er å få innvilget uføretrygd baster på psykisk sykdom. 

Anonymkode: 3b905...e78

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap gir ikke rett på dagpenger?

Jo hvis man har har en gradert AAP så kan man ha grunnlag for dagpenger hvis man også har jobbet. Men det høres ikke ut til å være tilfelle her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP, da forventes det arbeidsutprøving. Man får ikke slækk fordi om man er 64 og overvektig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Bare å få seg jobb? 

Så fordi det er vanskelig å finne jobb så bør man få innvilget uføretrygd? Er det det du mener?

Anonymkode: 1a002...0a3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fordi det er vanskelig å finne jobb så bør man få innvilget uføretrygd? Er det det du mener?

Anonymkode: 1a002...0a3

Det får man jo.

Bare å se hva som skjer når hjørnesteinsbedrifter legges ned. Da blir «halve bygda» uføretrygdet, det har blitt dokumentert.

Anonymkode: 2446f...af4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man står helt uten inntekt kan man søke sosialstønad.

Man må jo bare prøve å finne en jobb? Benytte seg av nettverket sitt og ikke være kresen, så går det å finne noe å gjøre.

Anonymkode: 35970...f1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Person på 64 år som har gått på aap i 6 år (to perioder). Frisk fra sykdommen, kvalifiserer derfor ikke til uføretrygd. Gift og eier bolig, så sosialstønad utgår nok. 

Hva gjør egentlig nav i slike tilfeller? Det er jo totalt urealistisk at en person på 64 år med skrantende helse (utrent og overvektig) klarer å komme seg ut i jobb. Vil det være mulig å skylde på psykiske vansker hos lege og få søkt uføretrygd?

En lege kan se om en person er psykisk syk. Kroppsspråk, øyne, måten man snakker på osv, kan fortelle om en person er psykisk syk eller ikke. Psykolog vil også se om en person er psykisk syk eller ikke. Selv tre veiledere hos tiltaksarrangør så at jeg var psykisk syk, at jeg var for syk til å klare å jobbe. 

Det er heller ikke bare å få søkt på uføretrygd. De aller fleste må gå på AAP, å gå på det i snitt 7 år før Nav åpner opp for å søke ufør, noen kortere tid, andre igjen må gå lenger tid. 

Hos meg var min psykiske sykdom så synlig og fremtredende at det holdt med 2 år på AAP før jeg kunne søke på ufør. 

Anonymkode: 42288...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det får man jo.

Bare å se hva som skjer når hjørnesteinsbedrifter legges ned. Da blir «halve bygda» uføretrygdet, det har blitt dokumentert.

Anonymkode: 2446f...af4

Dokumentert hvor? Som nevnt utallige ganger før, så er det ingen som bare kan gå rett på uføretrygd 🙄

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En lege kan se om en person er psykisk syk. Kroppsspråk, øyne, måten man snakker på osv, kan fortelle om en person er psykisk syk eller ikke. Psykolog vil også se om en person er psykisk syk eller ikke. Selv tre veiledere hos tiltaksarrangør så at jeg var psykisk syk, at jeg var for syk til å klare å jobbe. 

Det er heller ikke bare å få søkt på uføretrygd. De aller fleste må gå på AAP, å gå på det i snitt 7 år før Nav åpner opp for å søke ufør, noen kortere tid, andre igjen må gå lenger tid. 

Hos meg var min psykiske sykdom så synlig og fremtredende at det holdt med 2 år på AAP før jeg kunne søke på ufør. 

LOL, nei. Dersom det var slik ville alle ha kunnet 'faket'. Lange utredninger hos psykiater og/eller psykologspesialister er selvsagt er krav. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentert hvor? Som nevnt utallige ganger før, så er det ingen som bare kan gå rett på uføretrygd 🙄

LOL, nei. Dersom det var slik ville alle ha kunnet 'faket'. Lange utredninger hos psykiater og/eller psykologspesialister er selvsagt er krav. 

?

Svaret ditt henger ikke på greip...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...