Gå til innhold

Hvilke goder kan man forhandle til seg i offentlig sektor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hybrid hjemmekontor, fleksitid, betalt telefon og abonnement (regnet som gave så betaler ikke skatt), laptop, trening i arbeidstiden, gratis parkering, subsidiert katine.

Og selvfølgelig en trygg jobb, grei pensjon og ordnet arbeidsforhold.

Anonymkode: b088a...837

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å forhandle seg til noe som ikke allerede er etablert, for alt skal være likt. 

Trening i arbeidstiden er vanlig i staten, så sjekk om dere har det og hvilke kriterier det er. En av mine statlige arbeidsplasser krevde at treningen foregikk med kolleger, og da ble det verdiløst for meg. De andre har ikke krevd det. Hadde jeg visst at de var så kjipe hadde jeg nok stilt det som krav. 

Men for 150 000 mer i lønn gikk jeg over til det kommunale, mistet treningstimen jeg uansett ikke fikk tatt ut og fikk dekket telefon og abonnement. I kommunen har vi prøvd å be om jobbfrukt men det var helt uaktuelt for da må ALLE få og det ble for dyrt. 😅 Det har staten alltid hatt råd til. Så de ulike prioriteringene er fascinerende! 

Anonymkode: f6efe...fac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, betaler for kaffe, en kollega tar initiativ til trening etter arbeidstid en gang i uka, får poseblomkålsuppe e.l. et par ganger i året. 

Fikk en eplejuice i julegave da. 

Anonymkode: f379a...4e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å forhandle seg til noe som ikke allerede er etablert, for alt skal være likt. 

Trening i arbeidstiden er vanlig i staten, så sjekk om dere har det og hvilke kriterier det er. En av mine statlige arbeidsplasser krevde at treningen foregikk med kolleger, og da ble det verdiløst for meg. De andre har ikke krevd det. Hadde jeg visst at de var så kjipe hadde jeg nok stilt det som krav. 

Men for 150 000 mer i lønn gikk jeg over til det kommunale, mistet treningstimen jeg uansett ikke fikk tatt ut og fikk dekket telefon og abonnement. I kommunen har vi prøvd å be om jobbfrukt men det var helt uaktuelt for da må ALLE få og det ble for dyrt. 😅 Det har staten alltid hatt råd til. Så de ulike prioriteringene er fascinerende! 

Vi har aldri fått noe frukt 😄

Anonymkode: fb97b...eff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gode forhandlingskort er det mulig å forhandle seg til ekstra goder som blir skrevet inn i arbeidskontrakten. F.eks. kjenner jeg til eksempler der ansatte har forhandlet seg til gratis parkeringsplass i Oslo sentrum (selv om andre ansatte ikke har det) og kontraktsfestet cellekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansatt i kommunen i en høy lederstilling kan jeg si ingenting.

Du har derimot en veldig trygg jobb, mulighet for hjemmekontor, kompetanseheving og en god pensjon. 

Anonymkode: 4efd6...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Violetta skrev (16 timer siden):

Gode pensjonsordninger, sikker jobb, aldri oppsagt eller permittert, ordnede arbeidsforhold. 

Det stemmer ikke at man ikke kan bli oppsagt i det offentlige… det kan man så absolutt. Bare se på UH-sektoren, der står hoder i fare for å rulle. 
Derimot er det utrolig vanskelig å si opp udugelige folk (dessverre). 
Pensjonsordningen for folk født etter 1964 (eller rundt der) er dessuten mye dårligere enn tidligere, og kan fort være dårligere enn 7% i det private, hvis man forvalter pengene riktig. 

Anonymkode: 969b6...eab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har jobbet i staten i snart 20 år, mange ulike arbeidsgivere, og jeg har aldri sett snurten av så mye som et eple. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke at man ikke kan bli oppsagt i det offentlige… det kan man så absolutt. Bare se på UH-sektoren, der står hoder i fare for å rulle. 
Pensjonsordningen for folk født etter 1964 (eller rundt der) er dessuten mye dårligere enn tidligere, og kan fort være dårligere enn 7% i det private, hvis man forvalter pengene riktig. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jobbet i staten i snart 20 år, mange ulike arbeidsgivere, og jeg har aldri sett snurten av så mye som et eple. 

Jeg har hatt det på alle mine tre statlige arbeidsplasser. 😂 Men det er selvfølgelig ikke noe som gjelder alle, poenget var ironien i at kommunen kan spandere 150 000 mer i lønn, men jobbfrukt kan de ikke spasere. Eller julegave eller julebord eller noe (som jeg også hadde i staten).

(jeg setter selvfølgelig mest pris på høyere lønn) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utrolig vanskelig er det ikke, men det krever at arbeidsgiver gidder. Vi sier opp udugelige folk stadig vekk (eller forsøker først å veilede de ut). 

Jeg har også mistet jobben i staten så er enig i at det ikke er så veldig trygt. Staten er stadig overfor omfattende omorganiseringer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I kommunen har vi prøvd å be om jobbfrukt men det var helt uaktuelt for da må ALLE få og det ble for dyrt. 😅 Det har staten alltid hatt råd til. Så de ulike prioriteringene er fascinerende! 

Har jobbet mange år i staten uten å få jobbfrukt, så det varierer nok veldig fra etat til etat.

Anonymkode: ff5f8...879

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 19.19):

Jobber i staten jeg også. Man får alle goder som alle de andre har. 

Jobb tlf og abonnement men må dog skatte av dette, tilgang på noen e-aviser, fleksitid, sommer/vintertid, gratis kaffe og te i kantina, mange velferdsdager man kan søke om, trygg og sikker jobb, men dog ikke så godt betalt jobb.

Anonymkode: 04a12...95b

Jobber også i staten, får ingenting utover det som er avtalt i tariffavtalen. Dvs ingen tlf, abonnement, kaffe/te. Og i hvert fall ikke jobbfrukt😀

Endret av mmd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (På 7.2.2025 den 20.47):

Gode pensjonsordninger, sikker jobb, aldri oppsagt eller permittert, ordnede arbeidsforhold. 

Du er skikkelig flink som forhandlet deg fram til dette.

Anonymkode: 24aa8...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 18.48):

Jeg ligger godt an til å få en jobb i offentlig sektor. Hvis jeg får den, vil jeg sannsynligvis gå noe ned i lønn fra det jeg har nå. Hvilke goder kan man forhandle til seg som statsansatt?

Betalt telefon og abonnement er en selvfølge, men hva annet er mulig å få utover det? 

Anonymkode: 98b5a...5bf

Du kan forhandle deg til god lønn. Der jeg jobber i det offentlige er lønna oppsiktsvekkende god, og det er full overtidskompensasjon opp til og med seksjonsledernivå. I tillegg er pensjonsavtalene svært, svært gode. Kun et fåtall private arbeidsgivere kan konkurrere om pensjon.

Jeg begynte å jobbe i det offentlige under corona for jobbsikkerhet. Nå får jeg en del henvendelser fra de private, men de vil ikke betale det jeg krever for å bytte.

Jeg er rett og slett overrasket over hvor lukrativt det er i det offentlige, og jeg har erfaring fra store norske og utenlandske industrikonsern.

Har realfagutdanning på masternivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Utrolig vanskelig er det ikke, men det krever at arbeidsgiver gidder. Vi sier opp udugelige folk stadig vekk (eller forsøker først å veilede de ut). 

Jeg har også mistet jobben i staten så er enig i at det ikke er så veldig trygt. Staten er stadig overfor omfattende omorganiseringer. 

Min opplevelse er at det er utrolig vanskelig, men kanskje er det bare arbeidsgiver som er konfliktsky (redd for å bli saksøkt, ja). 
Jobb i staten gir ikke hverken jobbsikkerhet eller god pensjon lenger, to argumenter som har blitt brukt som en unnskyldning for å holde lønna nede. Kanskje på tide å øke lønningene i staten? Jeg har akkurat forhandlet om lønn i min virksomhet. Jeg kunne ikke la være å sammenligne med oppgjøret til lærerne. Meget få av de ansatte i min virksomhet gikk opp like mye som lærere med lang ansiennitet gjorde, og de fleste gikk faktisk opp mindre enn selv lærerne som gikk opp minst. Igjen og igjen og igjen sakker vi akterut. Blir ikke andre trukket for glidning og overheng? Det virker ikke sånn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (26 minutter siden):

Du kan forhandle deg til god lønn. Der jeg jobber i det offentlige er lønna oppsiktsvekkende god, og det er full overtidskompensasjon opp til og med seksjonsledernivå. I tillegg er pensjonsavtalene svært, svært gode. Kun et fåtall private arbeidsgivere kan konkurrere om pensjon.

Jeg begynte å jobbe i det offentlige under corona for jobbsikkerhet. Nå får jeg en del henvendelser fra de private, men de vil ikke betale det jeg krever for å bytte.

Jeg er rett og slett overrasket over hvor lukrativt det er i det offentlige, og jeg har erfaring fra store norske og utenlandske industrikonsern.

Pensjonsavtalene VAR gode, men de er det ikke lenger. 
Hovedproblemet ligger i at selv om arbeidsgiver spytter mye penger i kassa til pensjon, går disse pengene til å betale for dagens pensjonister. Du som arbeidstaker har en fiktiv pensjonsbeholdning, som kun oppjusteres med KPI. Du har ingen mulighet til å investere pengene, slik du kan med pensjonssparing fra en privat arbeidsgiver. Alle som kan prosentregning og eksponensiell vekst skjønner hvor enormt mye renters rente-effekten har å si over et langt arbeidsliv. Det kan nok være mer gunstig å ha privat arbeidsgiver med 7% pensjonsinnskudd, 100% aksjeandel, enn å jobbe i staten/det offentlige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt veldig få goder i offentlig sektor, annet enn en veldig god pensjonsordning. Det kan være lurt å sette opp et regnestykke over hvor mye du burde ha spart i måneden i privat sektor, vs. pensjonen du får i offentlig sektor. Totalt er det ikke sikkert du går ned i lønn.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Pensjonsavtalene VAR gode, men de er det ikke lenger. 
Hovedproblemet ligger i at selv om arbeidsgiver spytter mye penger i kassa til pensjon, går disse pengene til å betale for dagens pensjonister.

Min offentlige arbeidsgiver har en svært god innskuddsbasert pensjonsordning. Det de setter av til meg går til meg. De har også en god forvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Interessant, jeg er jurist og tjener helt elendig i staten der jeg jobber. Venner som er lærere tjener over hundre tusen mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Interessant, jeg er jurist og tjener helt elendig i staten der jeg jobber. Venner som er lærere tjener over hundre tusen mer. 

Jeg tjener en god del mer enn alle juristene i min virksomhet, bortsett fra én. 
Siden jeg er tillitsvalgt har jeg innsyn i alles lønn. Jeg tror faktisk jeg tjener best av alle som ikke er ledere. I tillegg er det -som skrevet- overtid og sommertid.

De henvendte seg til meg når de søkte til min stilling, så jeg klemte litt til når jeg krevde betingelser. Jeg gikk litt ned i lønn i forhold til min tidligere jobb i det private, men pensjon og arbeidstid mer enn utjevner dette.

Jeg kikker delvis aktivt på jobber i det private nå, men jeg merker at jeg krever for mye for å skifte tilbake. Jeg har rett og slett overraskende gode betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...