Gå til innhold

Metoder vrange masker

Granskudd

Anbefalte innlegg

Heisann! I dag har jeg forsket litt på vrange masker. Jeg har bestanding hørt at jeg har gjort det feil, så da fikk jeg ånden over meg og sjekket "riktige" måter å strikke en vrang maske på. Jeg fant to metoder på internett (Hold ut med meg her, spørsmålet mitt kommer etter at jeg har beskrevet metode 1 og 2 ;)):

Metode 1: Jeg velger å kalle denne "Legg tråd forran, snurr tråden en hel runde rundt pinne og trykk igjennom" 

Metode 2: La oss kalle denne "Ha tråden på baksiden, ta pinnen ned i masken og tving masken bak for å hente tråden igjennom"

Også kommer jeg til min metode, som jeg nødvendigvis ikke har film av, men min metode minner mer om metode nummer en, jeg legger tråden forran, tar strikkepinnen ned i masken, men i stedet for å surre tråden en hel runde rundt pinnen så henter jeg bare tråden igjennom masken og ut. 

Nå har jeg testet og testet disse ulike metodene, og jeg ser ingen forskjell på resultatet av strikkingen. Og da skjønner jeg ikke hvorfor min metode er "feil"? Er det noen som har noen tanker eller ideer her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den metoden du beskriver får et litt annet utseende på baksiden, og blir ikke like luftig. Når du går over til rett maske over en slik er det ofte lurt å strikke første rettmasken i bakre ledd for å vri masken tilbake slik den skal være. Ved strikking fram og tilbake syns jeg de blir litt ujevne i utseende med den måten, men jeg bruker det mye selv der det ikke har noe betydning, fordi det er enkelt. 

Anonymkode: ab72c...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

begge gjør jo egentlig det samme, bare at den ene gjør det foran pinnen mens den andre gjør det bak, jeg nekter å tro at det blir ulikt resultat eller synlig forskjell hverken på den ene eller andre siden og hvorvidt en maske er luftig eller ikke kommer vel ann på hvor stramt man strikker.. 

Anonymkode: 13e7b...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg forstår deg rett så gjør du egentlig en kombinasjon av metode 1 og 2? (i mine øyne ;) )

Jeg mener jeg som liten først lærte metode en. En gang så jeg en som brukte metode to, og fant ut at det var lettere å gjøre det på den måten, at jeg strikket jevnere også med den metoden.

Innimellom hender det at jeg gjør slik (jeg tror) du beskriver med en maske eller to, litt tilfeldig fordi tråden legger seg slik.

Jeg har samme erfaring som deg, det ser likedan ut uansett :)

Jeg mener min oldemor og ene bestemor brukte metode en, har gamle arbeider de har laget, og de ser likedan ut som når jeg strikker det samme med metode to. Min oldemor var født i 1893, og jeg var så heldig at hun ble nesten hundre år, så jeg fikk en del år med henne i livet, og har også flere sokkepar som hun har strikket (oppskrift som var gått i generasjoner, suveren passform for arbeidsfolk). Lenge siden jeg strikket sokker nå. Når jeg skal strikke sokker så bruker jeg hente frem hennes sokker og så kopiere hælfellingen. Min andre bestemor brukte en annen hælfelling og den ser jeg har litt dårligere holdbarhet. Men siden jeg strikker sokker så sjeldent så glemmer jeg mellom hver gang min oldemors måte å gjøre det på.

Jeg går om dagen og tenker på en nesten ferdig genser som har ligget i skapet tre år. Der er det vridde vrange masker. Eller, det var kanskje i utgangspunktet vridde rette på rettsiden, og det betydde at når jeg måtte dele arbeidet og strikke frem og tilbake, så måtte jeg fra vrangen strikke vridde vrangmasker, og det syntes jeg var veldig knotete. (hele genseren strikkes med en vridd rett og en vanlig vrang, sett fra rettsiden, tror jeg det var). Da jeg måtte dele arbeidet og strikke fra armhulene opp bak- og forstykket hver for seg, frem og tilbake, ble det i hvert fall mer knotete, husker jeg, og da ble det en travel periode lagt helt vekk. Skal få unna et prosjekt jeg må strikke nå, så skal jeg se om jeg tar opp igjen den genseren (begge ermene er ferdigstrikket og det er bare siste lille bit på bolen som står igjen), for den er så fin :) Takk for at ditt innlegg om vrangmasker inspirerte meg til å strikke mer igjen :) 

Strikk de vrangmaskene som fungerer best for deg, det som glir lettest i dine hender :) Lykke til videre med strikkingen :) 

Anonymkode: c2c73...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den første metoden så veldig omstendelig ut på starten, men når hun begynte å strikke fortere, så det egentlig mer ut som sånn jeg strikker vrangt. Jeg har tråden på forsiden av arbeidet når jeg strikker vrangt. Lenge hentet jeg tråden "rett inn", på en måte, men da strikket jeg egentlig vridd vrang. Det ble veldig synlig hvis jeg strikket glattstrikk fram og tilbake. Så begynte jeg å hente tråden med en sånn liten tvist (veldig klønete å forklare hvordan man strikker), og da ble det vanlige vrangmasker. Nå ser det veldig jevnt og pent ut når jeg strikker vrangt, umulig å se på glattstrikk hva som er rettmasker og hva som er vrangmasker. 

Syns det var enklere å se på denne filmen, sånn strikker jeg vrangt: 

Det spiller jo ingen rolle hvordan man strikker vrangt så lenge man er fornøyd med resultatet og ikke syns teknikken er for tungvint.

Anonymkode: c3832...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt metode 2, for det er den jeg lærte når jeg begynte å strikke. 
Har prøvd metode 1, men syns det var alt for knotete og tidkrevende 😅 I tillegg følte jeg at vrangmaskene ble mye løsere. 

Men, hva som er “riktig” og “feil” metode å bruke kommer jo an på hver enkelt og hva man har lært seg. Jeg vil ikke kalle noen metoder riktig/feil, men man finner den som passer best for seg. 

(Må jo si at amerikanerenes måte å strikke rettmasker på ser forferdelig tungvint og tidkrevende ut, men det er tydeligvis det som er vanlig der 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...