Gå til innhold

Barnehage mangler ansatte - naboen sender barnet alikevel

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er barnehagens problem ikke foreldrenes. 

Anonymkode: e083a...753

Det blir barnas problem først og fremst.

Anonymkode: e766b...40d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I dag morges fikk vi melding om at barnehagen manglet ansatte pga sykdom. De var helt avhengig av at noen barn ble hjemme for å kunne holde åpent. Vi strekker oss langt, jeg tar en halv dag med avspasering og noen ulønnete timer. Tenker at de med samfunnskritisk må få sende i barnehagen.

Når jeg da møter på naboen som er offshore-arbeider og hjemme nå, uten barnet, da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt og provosert. Spurte "er ikke Tea hjemme i dag?". "Nei, jeg maler litt og du vet jo hvor mye aktivisering de her små trenger. He he he." 

Hva faen feiler det folk?

Anonymkode: 8fefc...562

Skulle nesten tro du beskrev meg. Jeg står selv i en krevende rettsprosess som har vart nærmere to år. I mine fri perioder har jeg mye møter med advokat (på tlf), psykolog og andre behandlinger samt forberede meg til rettssak. Det er slike ting jeg må gjøre uten barnet mitt til stede. For på en mindre plass der rykte spres fort, så jeg lap lyver og sier slike ting. Man betaler for plassen og kommunen må skaffe vikar. Slutt å bland deg i andres liv. 

Anonymkode: 0b88d...94a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei det stemmer ikke. Det kan være svært vanskelig å få tak i vikarer så det går ikke på vilje eller økonomi lenger, men at det ikke er et menneske å sette inn. Vi skal være glad for at barnehagene stenger fremfor uforsvarlig drift.

Anonymkode: a280b...c29

Dessverre drives det med uforsvarlig drift hele tiden. Bemanningsnormen er en vits, og jeg kan love dere at når den meldingen kommer, da er det krise. 

Hilsen pedleder som ikke klarer stort lenger i dette yrket.

Anonymkode: 9741e...4ab

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skulle nesten tro du beskrev meg. Jeg står selv i en krevende rettsprosess som har vart nærmere to år. I mine fri perioder har jeg mye møter med advokat (på tlf), psykolog og andre behandlinger samt forberede meg til rettssak. Det er slike ting jeg må gjøre uten barnet mitt til stede. For på en mindre plass der rykte spres fort, så jeg lap lyver og sier slike ting. Man betaler for plassen og kommunen må skaffe vikar. Slutt å bland deg i andres liv. 

Sannsynligheten for at dette er situasjonen til TS sin nabo er forsvinnende liten sammenliknet med sannsynligheten for at han bare ikke hadde lyst til å bruke en av fridagene sine på å passe eget barn.

Anonymkode: 49743...f63

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting de fleste ikke tenker på er at det ikke bare er å dra inn en person fra gata. Vikarer får man oftest fra bemanningsbyrå og det blir ofte tomt gitt. Noen syke? Nei, vi har ingen vikarer på dagen men vi har til neste uke. Hjelper ikke mye det.

Anonymkode: c0bfd...122

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En annen ting de fleste ikke tenker på er at det ikke bare er å dra inn en person fra gata. Vikarer får man oftest fra bemanningsbyrå og det blir ofte tomt gitt. Noen syke? Nei, vi har ingen vikarer på dagen men vi har til neste uke. Hjelper ikke mye det.

Anonymkode: c0bfd...122

Syns det er merkelig hvordan de driver. Det hadde faktisk talt vært billigere med god grunnbemanning enn å leie inn fra vikarbyrå. Det koster jo sviiindyrt med innleie av vikarer

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis offshorearbeideren som skulle male var en kvinne - hvor mye større tror dere sjansen hadde vært for at barnet fikk en hjemmedag med mor?

Anonymkode: a25f1...136

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så får de dekke opp lønn for foreldrene som må bli hjemme 

Anonymkode: 08a68...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (På 6.2.2025 den 10.52):

Mann betaler for en tjeneste, er faktisk bhg som bør gå i seg selv. For meg virker det som det har blitt en hvile putte ved at de sender ut å sier lite bemanning og forelderen holder dermed hjemme. En at bhg og kommune faktisk har nok folk.

Bør vel heller passe på deg selv og. For hva vet du om denne personen har noe de ska gjøre og barne ikke kan være med på, evnt nettkurs osv som må leveres inn. Vet og om enkelte o offshore har og jobb når de er hjemme

Betaler for en tjeneste? Nå er vel prisen på den tjenesten i største laget dekket av kommunen/staten. Foreldre betaler kun en liten brøkdel av det det koster for en  barnehageplass. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis offshorearbeideren som skulle male var en kvinne - hvor mye større tror dere sjansen hadde vært for at barnet fikk en hjemmedag med mor?

Anonymkode: a25f1...136

99 % sikker på at den malejobben hadde måtte vente da. 

TS, sånn er en del mannfolk. De mangler den forståelsen og kjører sitt eget egoistiske løp. Det er ikke noe du får gjort så mye med dessverre

Anonymkode: 3c163...c37

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du forteller folk at du skal male da, i en sånn situasjon, så kommer ryktet til å gå om at du er en ego-kjerring uansett 😋 så kanskje du skal starte med å være litt mer kreativ med unnskyldningene dersom du følte deg så veldig truffet? 

Anonymkode: 3c163...c37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg jobber i barnehage, og kan informere om at utfordringen først og fremst ikke er vikarbudsjettet, men at det rett og slett ikke er mennesker å oppdrive. Bemanningsbyråene er fri for folk, og de har de siste årene ansatt omtrent alle søkere, nettopp fordi etterspørselen er høy. Vi får kun booket vikarer ved planlagt fravær, ringer vi dagen før er det for sent og alle vikarer er utleid. 

Anonymkode: e5827...7c6

Sorry men det har jeg vanskelig for å tro. 

Det er tonnevis med mennesker i dette landet som elsker barn. Jeg har vanskelig for å tro at bemanning hadde vært et problem om vilkår og lønn var bedre 

Anonymkode: b0b73...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morgenkåpedyret skrev (12 minutter siden):

Betaler for en tjeneste? Nå er vel prisen på den tjenesten i største laget dekket av kommunen/staten. Foreldre betaler kun en liten brøkdel av det det koster for en  barnehageplass. 

Det vet folk. Men 3000 kr er ikke gratis. 

Anonymkode: 0ddc7...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vet folk. Men 3000 kr er ikke gratis. 

Anonymkode: 0ddc7...0ca

Jeg sier heller ikke at 3000 kr er gratis. Men poenget er at en barnehage sender ikke ut slike meldinger som TS beskriver uten at det virkelig brenner på dass. Vil du heller sende barnet ditt til en barnehage drevet av fremmede vikarer i 8 timer for så å få beskjed om at barnet ditt har grått hele dagen, har falt og slått seg uten at noen voksne har sett det og gått med bæsjebleie i lang tid for ingen var i nærheten til å kunne lukte det? For du betaler jo tross alt for tjenesten. Barnehager sender ut slike meldinger for at DU skal få muligheten til å skåne ditt eget barn for potensiell ubehag. Ikke for å være kjip og vanskelig. Du kan jo få deg vikarjobb i barnehage selv om du mener det BARE er å holde åpent når bemanningen svikter. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sorry men det har jeg vanskelig for å tro. 

Det er tonnevis med mennesker i dette landet som elsker barn. Jeg har vanskelig for å tro at bemanning hadde vært et problem om vilkår og lønn var bedre 

Anonymkode: b0b73...284

At du ikke tror det viser bare at du ikke har peiling på hva du snakker om. For det er 100% sånn det er 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (6 timer siden):

Syns det er merkelig hvordan de driver. Det hadde faktisk talt vært billigere med god grunnbemanning enn å leie inn fra vikarbyrå. Det koster jo sviiindyrt med innleie av vikarer

Sykefraværet hos fast ansatte er vel 10-15 %, det koster arbeidsgiver ekstremt dyrt. Da blir vikarer uansett billigere.

Anonymkode: d6518...83d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
morgenkåpedyret skrev (5 minutter siden):

Jeg sier heller ikke at 3000 kr er gratis. Men poenget er at en barnehage sender ikke ut slike meldinger som TS beskriver uten at det virkelig brenner på dass. Vil du heller sende barnet ditt til en barnehage drevet av fremmede vikarer i 8 timer for så å få beskjed om at barnet ditt har grått hele dagen, har falt og slått seg uten at noen voksne har sett det og gått med bæsjebleie i lang tid for ingen var i nærheten til å kunne lukte det? For du betaler jo tross alt for tjenesten. Barnehager sender ut slike meldinger for at DU skal få muligheten til å skåne ditt eget barn for potensiell ubehag. Ikke for å være kjip og vanskelig. Du kan jo få deg vikarjobb i barnehage selv om du mener det BARE er å holde åpent når bemanningen svikter. 

Så den eneste løsningen du ser på bemanningsvanskene er at foreldre holder barn hjemme? 

Det er jo ikke slik at andre har jobber som også er avhengig av bemanning liksom. Sorry, det går færre busser, tannlegen avlyser alle timer, tomtsøknaden blir forsinket, klassen har vikar, bestemors faste hjemmesykepleier er borte i dag, butikken mangler en person i kassa. Pga en barnehage er stengt. 

Å forvente at barnehagen er åpen er virkelig ikke å forvente for mye. Har aldri fått melding fra skolen om at de må sende hjem barn pga manglende lærere 

Anonymkode: f611c...109

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så den eneste løsningen du ser på bemanningsvanskene er at foreldre holder barn hjemme? 

Det er jo ikke slik at andre har jobber som også er avhengig av bemanning liksom. Sorry, det går færre busser, tannlegen avlyser alle timer, tomtsøknaden blir forsinket, klassen har vikar, bestemors faste hjemmesykepleier er borte i dag, butikken mangler en person i kassa. Pga en barnehage er stengt. 

Å forvente at barnehagen er åpen er virkelig ikke å forvente for mye. Har aldri fått melding fra skolen om at de må sende hjem barn pga manglende lærere 

Anonymkode: f611c...109

Eg har vel aldri påstått at det å holde barnehager stengt er løsningen på problemet. Hadde bemanningsnormen i dette landet vært bedre så hadde barnehager sluppet å ty til slike nødløsninger i kriser. Eller mener du at barnehagene skal holde åpent med uforsvarlig bemanning? Det er faktisk brudd på loven. Barnehagene kan ikke gjøre noe selv med de midler de er tildelt. Eller de kan jo sende barna ut på gata slik at de kan plukke opp noen arbeidsledige mennesker som kan være vikar. Eller nei, det var et dårlig forslag fra min side. 

Vil du har en slutt på problemet får du engasjere deg politisk. Barnehagene gjør ALT de kan. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 10.41):

I dag morges fikk vi melding om at barnehagen manglet ansatte pga sykdom. De var helt avhengig av at noen barn ble hjemme for å kunne holde åpent. Vi strekker oss langt, jeg tar en halv dag med avspasering og noen ulønnete timer. Tenker at de med samfunnskritisk må få sende i barnehagen.

Når jeg da møter på naboen som er offshore-arbeider og hjemme nå, uten barnet, da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt og provosert. Spurte "er ikke Tea hjemme i dag?". "Nei, jeg maler litt og du vet jo hvor mye aktivisering de her små trenger. He he he." 

Hva faen feiler det folk?

Anonymkode: 8fefc...562

Tenker at problemene må vise for at det skal gjøres noe med. Jobber i helse, stadig underbemannet, men vi må yte samme  hjelp uansett. Så lenge problemene tildekkes, vil underbemanningen fortsette. Det er ikke mangel på folk, men mangel på ansettelser som ofte er problemet.  Altså penger. 

Anonymkode: 0424f...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (På 6.2.2025 den 10.52):

Mann betaler for en tjeneste, er faktisk bhg som bør gå i seg selv. For meg virker det som det har blitt en hvile putte ved at de sender ut å sier lite bemanning og forelderen holder dermed hjemme. En at bhg og kommune faktisk har nok folk.

Bør vel heller passe på deg selv og. For hva vet du om denne personen har noe de ska gjøre og barne ikke kan være med på, evnt nettkurs osv som må leveres inn. Vet og om enkelte o offshore har og jobb når de er hjemme

Jeg jobber i barnehage , vi fikk omgangssyke blant de ansatte, måtte sende ut en slik melding også. Skal love deg at det ikke er bare å ringe en vikar. Vikarene tar enten ikke telefonen,  eller så kan de ikke på så kort varsel, eller så er de allerede i en annen barnehage. Vi springer ræva av oss pg det skal mye til for at styrer sender ut en slik beskjed. Skal love deg at der virkelig er krise da, og barnet ditt får ikke en veldig god dag i barnehagen! Ungdommen vil ikke jobbe i barnehage, de har fått beskjed av nav om å sette seg på en vikarliste, men det er vanskelig og faktisk få dem på jobb. Trist men sant. Der må bli bedre betalt for at folk skal orke. Jeg holder ut fordi jeg elsker jobben min, men de som vokser opp nå orker ikke. 

Anonymkode: 17e1b...e66

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...