Gå til innhold

Barnehage mangler ansatte - naboen sender barnet alikevel

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det stemmer ikke. Det kan være svært vanskelig å få tak i vikarer så det går ikke på vilje eller økonomi lenger, men at det ikke er et menneske å sette inn. Vi skal være glad for at barnehagene stenger fremfor uforsvarlig drift.

Anonymkode: a280b...c29

Dessverre har det blitt sånn, og problemet er ganske sammensatt.

Grunnbemanningen er for tynn, og mange steder er det vanskelig å få tak i riktige folk fordi mange flykter fra yrket. Det er også et høyt sykefravær, noe som også kan skyldes på at grunnbemanningen er for tynn. Når det da ikke er vikarer å oppdrive så blir slitasjen enda større på de som står igjen, og sykefraværet øker.

Nå jobber ikke jeg i barnehage, men står på sidelinjen som mamma og medmenneske, og det er her jeg opplever at problemet ligger. Det er ikke de ansatte eller barnehagens skyld, og kanskje står det ikke alltid på økonomi heller.

Bemanningsnormen slik den står er jo en vits, og den spagaten en barnehageansatt må stå i virker ikke særlig attraktiv for den lønna. Jeg forstår godt at det ikke flommer over av mennesker som ønsker å jobbe i barnehager, men jeg skulle ønske det. Jeg vet ikke hva som skal til, men lønn som representerer hvor viktige de er og et krav om en grunnbemanning som faktisk holder mål hele dagen er kanskje et sted å starte.

Anonymkode: 16d85...edf

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jegerrinne skrev (19 minutter siden):

Mann betaler for en tjeneste, er faktisk bhg som bør gå i seg selv. For meg virker det som det har blitt en hvile putte ved at de sender ut å sier lite bemanning og forelderen holder dermed hjemme. En at bhg og kommune faktisk har nok folk.

Bør vel heller passe på deg selv og. For hva vet du om denne personen har noe de ska gjøre og barne ikke kan være med på, evnt nettkurs osv som må leveres inn. Vet og om enkelte o offshore har og jobb når de er hjemme

Helt uenig, de fleste barnehager strekker seg langt, og lengre enn langt for å klare å holde åpent.b

Anonymkode: e42fd...efc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjer ikke noe oppover. Det kuttes bare hvert år. Barnehager, skoler og sykehjem er det siste som blir prioritert i kommunene.

Anonymkode: cdd63...548

Jeg er klar over det altså, og derfor skriver jeg "skulle vært", for det skulle så absolutt vært det når en barnehage må stenge pga bemanning. 

Anonymkode: 16d85...edf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avspasering og ubetalt fri, sikker på at du ikke tok ut egenmelding eller syk-barnepasser.

kunne du funnet noen andre til å passe barnet, dette er en lite lønnsom afære for samfunnet, du er ute av produksjon sammen med mange andre fordi noen andre ikke går på jobb, ikke rart vi har verdens største fravær fra job! 

Anonymkode: e8fb3...30f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig i det der. Så lenge folk strekker seg langt for å tekkes bhg og kommunen så trenger de ikke anstrenge seg for å sette inn flere folk.

Hvis det gikk så langt som at ingen holdt ungene hjemme allikevel så måtte jo bhg sette inn vikarer? Men så lenge de ikke trenger det så gjør de det ikke.

Tenker at man bør være litt grei og holde ungen hjemme om man kan, samtidig som jeg mener at kommunen og bhg burde sette inn nok folk. 

Enig i det også. Denne moren/faren? hadde sikkert malt uansett så barnet hadde ikke hatt det noe særlig ok hjemme uansett. Flere å leke med og mer å gjøre i bhg enn hjemme. 

Anonymkode: 4f3f4...82f

Sette inn folk? Hvilke folk da? Det er jo ikke en vikar å oppdrive for mange barnehager, fordi vikarene allerede er leid inn. 

Det er for lav bemanning som er problemet, som fører til mye sykefravær, som igjen fører til at vikarlista går tom. Dette har ingenting med manglende vilje til å sette inn vikar å gjøre  

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt uenig, de fleste barnehager strekker seg langt, og lengre enn langt for å klare å holde åpent.b

Hvorfor leser en da ofte både her og i forskjellige lokalaviser at foreldre er oppgitte over at bhg sender ut mld om lite bemanning da. Ser det mye mer nå en for noen år tilbake

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overskrift: Naboen gir meg tyn for å sende barna i barnehagen"

I dag fikk vi en melding om at det var underbemanning i barnehagen og de satte pris på at alle som kunne holde barna hjemme gjorde det. 
Min mann jobber off-shore - så jeg er aleine med min veldig aktive treåring. Jeg har kraftig migrene og trenger virkelig dagene uten barn for å klare å gi dem en god ettermiddag og kveld. Dessuten ligger min mor for døden nå og det preger meg mye. Etter å ha levert møtte jeg naboen som holdt sitt barn hjemme, og hun viste tydelig hun ikke likte at jeg hadde sendt mitt barn alikvel. Jeg er en veldig privat person og føler ikke for å utlevere alle mine problemer til henne (hun er også en skikkelig dømmende sladrekjerring), så sa jeg bare at jeg hadde noe å gjøre og at ungen trengte å aktiviseres. Nå føler jeg at hun kommer til å sladre rundt i nabolaget eller lage en tråd på KG for å utrykke sin misnøye over meg.".

Poenget er: Du vet ikke noe om grunnen til hennes valg (uansett hvor mye du tror du gjør det). Så, pass på deg selv du. Også tar andre voksne å passer på seg selv. :)

Endret av MollyJones
  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (32 minutter siden):

Mann betaler for en tjeneste, er faktisk bhg som bør gå i seg selv. For meg virker det som det har blitt en hvile putte ved at de sender ut å sier lite bemanning og forelderen holder dermed hjemme. En at bhg og kommune faktisk har nok folk.

Bør vel heller passe på deg selv og. For hva vet du om denne personen har noe de ska gjøre og barne ikke kan være med på, evnt nettkurs osv som må leveres inn. Vet og om enkelte o offshore har og jobb når de er hjemme

Hvilepute at barnas sikkerhet ikke kan bli garantert for?

Om det er underbemanning, er det det. Bedre at de stenger neste gang, så kan de som "må male" når de har fri kjenne litt på det når alle rundt dem må betale. 

Anonymkode: 424ef...9cd

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (6 minutter siden):

Overskrift: Naboen gir meg tyn for å sende barna i barnehagen"

I dag fikk vi en melding om at det var underbemanning i barnehagen og de satte pris på at alle som kunne holde barna hjemme gjorde det. 
Min mann jobber off-shore - så jeg er aleine med min veldig aktive treåring. Jeg har kraftig migrene og trenger virkelig dagene uten barn for å klare å gi dem en god ettermiddag og kveld. Dessuten ligger min mor for døden nå og det preger meg mye. Etter å ha levert møtte jeg naboen som holdt sitt barn hjemme, og hun viste tydelig hun ikke likte at jeg hadde sendt mitt barn alikvel. Jeg er en veldig privat person og føler ikke for å utlevere alle mine problemer til henne (hun er også en skikkelig dømmende sladrekjerring), så sa jeg bare at jeg hadde noe å gjøre og at ungen trengte å aktiviseres. Nå føler jeg at hun kommer til å sladre rundt i nabolaget eller lage en tråd på KG for å utrykke sin misnøye over meg.".

Poenget er: Du vet ikke noe om grunnen til hennes valg (uansett hvor mye du tror du gjør det). Så, pass på deg selv du. Også tar andre voksne å passer på seg selv. :)

Bedre at de holder stengt neste gang, så får alle holde seg hjemme fra jobb.. 👌

Anonymkode: 424ef...9cd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (5 minutter siden):

Hvorfor leser en da ofte både her og i forskjellige lokalaviser at foreldre er oppgitte over at bhg sender ut mld om lite bemanning da. Ser det mye mer nå en for noen år tilbake

Klart foreldrene er oppgitte, de ansatte er oppgitte og utslitte de også. 

Å jobbe i barnehage blir bare mer og mer krevende, bemanningen er for lav, som gjør at sykefraværet øker. Som igjen gjør at vikarlistene tømmes, og da er det ikke folk igjen å sette inn. 

Dette er en vond spiral, og problemer øker år for år, etter hvert som de ansatte blir utslitt. Og andelen med folk som utdanner seg til å jobbe i barnehage, går ned. Dette vil ikke snu før bemanningen økes, slik at det kan bli levelig å jobbe i barnehage igjen. 

Jeg leste her en dag at gjennomsnittsalderen for de som jobber som barnehagelærere og blir uføre er 47,5 år. Det sier litt om hvor tøft det er å stå i den jobben. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (36 minutter siden):

Å herregud , ja hvis du tror at bhg sender ut sånne meldinger for å ha en hvilepute så sier det alt om det

Anonymkode: 219bf...b0e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er åpenbart noen som tenker at jeg betaler for tilbudet og har rett til å sende mitt barn. Det har de forsåvidt rett i, det er barnehagens ansvar å sørge for bemanning. Men i realiteten, om man ikke har klart å sette inn vikarer, barnehagen er underbemannet og barnet ditt mangler sine kjente voksne på avdeling, da vil de aller fleste foreldre forsøke det de kan å sette eget barns beste foran egne behov. Hvis man likevel velger å male veggene hjemme for å slippe å være med sitt eget barn,  da har det barnet kanskje det bedre i barnehagen. 

Godt skrevet 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (11 minutter siden):

Eh... fordi det å strekke seg langt likevel aldri er nok i barnehagen. Tenk litt. Hvis man er 3 stk på 18 unger og 2 ansatte er syke, så strekker den ene ansatte som er igjen seg laaaangt for at barna skal ha det bra den dagen, men det er likevel ikke nok over en lengre periode. Så blir den utbrent rimelig kjapt og blir også syk. 0 av 3 er så på jobb og det er ikke bra nok. Skjønner du? 

Anonymkode: cdd63...548

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrota skrev (30 minutter siden):

Nei, barnehagen har noe med det. Ikke de andre foreldrene. Det er ikke å tenke på andre, det er å være en nysgjerrig bedreviter. 

Så absolutt ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei det stemmer ikke. Det kan være svært vanskelig å få tak i vikarer så det går ikke på vilje eller økonomi lenger, men at det ikke er et menneske å sette inn. Vi skal være glad for at barnehagene stenger fremfor uforsvarlig drift.

Netttop , det er ekstremt vanskelig å få tak i vikarer 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart foreldrene er oppgitte, de ansatte er oppgitte og utslitte de også. 

Å jobbe i barnehage blir bare mer og mer krevende, bemanningen er for lav, som gjør at sykefraværet øker. Som igjen gjør at vikarlistene tømmes, og da er det ikke folk igjen å sette inn. 

Dette er en vond spiral, og problemer øker år for år, etter hvert som de ansatte blir utslitt. Og andelen med folk som utdanner seg til å jobbe i barnehage, går ned. Dette vil ikke snu før bemanningen økes, slik at det kan bli levelig å jobbe i barnehage igjen. 

Jeg leste her en dag at gjennomsnittsalderen for de som jobber som barnehagelærere og blir uføre er 47,5 år. Det sier litt om hvor tøft det er å stå i den jobben. 

Og er og derfor kommuner må skjerpe seg. Men de som styrer kommunene er ofte første sparer inn på skole og bhg. Og det igjen gjør at dette går utover en tjeneste som er lovpålagt. Som igjen koster samfunnet fordi foreldre melder seg syke  tar fri osv pga kommuner osv har på hvilepuls ved at de vet bhg sender ut slike mld

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (30 minutter siden):

Der jeg jobbet hadde vi 10 vikarer som rullerte på sfo og bhg. Vi hadde egentlig aldri problem med vikaree.

Og jo det føles som mange kommuner har lagt seg på en hvilepute ved å ikke ha vikarer. For er mye enklere å sende en sms med mindre bemanning og foreldre snur seg rundt.

Da du jobbet ja og du tenker aldri at ting kan endre seg??

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (15 minutter siden):

Eh fordi man da ikke kan holde forsvarlig åpent selvsagt  

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...