Gå til innhold

Barnehage mangler ansatte - naboen sender barnet alikevel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke enig, det er ikke dårlig lønn som holder vikarene unna, det er arbeidsvilkårene. 

Anonymkode: e42fd...efc

Som sagt, de må betales det som skal til for at det veier opp for ulempene.

Er arbeidsvilkårene rævva, må lønna økes vesentlig (eller arbeidsforholdene bedres, som trolig er billigere).

Anonymkode: b68d5...b7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessverre har det blitt sånn, og problemet er ganske sammensatt.

Grunnbemanningen er for tynn, og mange steder er det vanskelig å få tak i riktige folk fordi mange flykter fra yrket. Det er også et høyt sykefravær, noe som også kan skyldes på at grunnbemanningen er for tynn. Når det da ikke er vikarer å oppdrive så blir slitasjen enda større på de som står igjen, og sykefraværet øker.

Nå jobber ikke jeg i barnehage, men står på sidelinjen som mamma og medmenneske, og det er her jeg opplever at problemet ligger. Det er ikke de ansatte eller barnehagens skyld, og kanskje står det ikke alltid på økonomi heller.

Bemanningsnormen slik den står er jo en vits, og den spagaten en barnehageansatt må stå i virker ikke særlig attraktiv for den lønna. Jeg forstår godt at det ikke flommer over av mennesker som ønsker å jobbe i barnehager, men jeg skulle ønske det. Jeg vet ikke hva som skal til, men lønn som representerer hvor viktige de er og et krav om en grunnbemanning som faktisk holder mål hele dagen er kanskje et sted å starte.

Anonymkode: 16d85...edf

👆🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette med å ikke sette inn vikar og be foreldre holde barn hjemme et fenomen i kommunale barnehager? Vi har barn i barnehagen på femte året nå, men aldri, noensinne har det kommet en slik melding. Det settes alltid inn vikar. Men det er en privat barnehage, så jeg vet ikke om det er der forskjellen ligger. 

Anonymkode: f7eb6...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (1 time siden):

Mann betaler for en tjeneste, er faktisk bhg som bør gå i seg selv. For meg virker det som det har blitt en hvile putte ved at de sender ut å sier lite bemanning og forelderen holder dermed hjemme. En at bhg og kommune faktisk har nok folk.

Bør vel heller passe på deg selv og. For hva vet du om denne personen har noe de ska gjøre og barne ikke kan være med på, evnt nettkurs osv som må leveres inn. Vet og om enkelte o offshore har og jobb når de er hjemme

Barnehagen bør gå i seg selv og holde åpent når det ikke er noen kjente på avdelingen ja, god idé 

Anonymkode: c0bfd...122

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke noe oppover. Det kuttes bare hvert år. Barnehager, skoler og sykehjem er det siste som blir prioritert i kommunene.

Anonymkode: cdd63...548

Da melder de ikke nok avvik. Er typisk kvinneyrker. De bare nikker og bukker. Går ikke til motmæle oppover i systemet. Bare klager i kaffepausen

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnehagen bør gå i seg selv og holde åpent når det ikke er noen kjente på avdelingen ja, god idé 

Anonymkode: c0bfd...122

De må kjempe for å opprettholde forsvarlig bemanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag morges fikk vi melding om at barnehagen manglet ansatte pga sykdom. De var helt avhengig av at noen barn ble hjemme for å kunne holde åpent. Vi strekker oss langt, jeg tar en halv dag med avspasering og noen ulønnete timer. Tenker at de med samfunnskritisk må få sende i barnehagen.

Når jeg da møter på naboen som er offshore-arbeider og hjemme nå, uten barnet, da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt og provosert. Spurte "er ikke Tea hjemme i dag?". "Nei, jeg maler litt og du vet jo hvor mye aktivisering de her små trenger. He he he." 

Hva faen feiler det folk?

Anonymkode: 8fefc...562

OG DETTE ER GRUNNEN TIL AT MAN BØR HA SVENSKE REGLER I BARNEHAGENE I NORGE!!!

Anonymkode: 8c895...13b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det gikk så langt som at ingen holdt ungene hjemme allikevel så måtte jo bhg sette inn vikarer

Nei de gjør ikke det. I stedet sliter de ut de som er igjen på jobb, og barna får et dårlig tilbud.

Anonymkode: a280b...c29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det stemmer ikke. Det kan være svært vanskelig å få tak i vikarer så det går ikke på vilje eller økonomi lenger, men at det ikke er et menneske å sette inn. Vi skal være glad for at barnehagene stenger fremfor uforsvarlig drift.

Tull, hadde man økt lønna hadde man fått flere å sette inn, både vikarer og faste ansatte. 

TS: Å holde barna hjemme som en slags felles dugnad er å gjøre seg selv (og alle familier etter seg) en bjørnetjeneste. At noen holder barna hjemme slik at barnehagen slipper å stenge er jo et direkte hinder for endring. Send barna slik at de MÅ stenge, først da vil barnehageeiere og styringsmyndigheter skjønne alvoret. Så naboen din er smart, du er ikke.

Anonymkode: 1eef5...1d3

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

OG DETTE ER GRUNNEN TIL AT MAN BØR HA SVENSKE REGLER I BARNEHAGENE I NORGE!!!

Anonymkode: 8c895...13b

Det gjelder bare over 5 timer, de har kjernetid uavhengig av foreldres jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tull, hadde man økt lønna hadde man fått flere å sette inn, både vikarer og faste ansatte. 

TS: Å holde barna hjemme som en slags felles dugnad er å gjøre seg selv (og alle familier etter seg) en bjørnetjeneste. At noen holder barna hjemme slik at barnehagen slipper å stenge er jo et direkte hinder for endring. Send barna slik at de MÅ stenge, først da vil barnehageeiere og styringsmyndigheter skjønne alvoret. Så naboen din er smart, du er ikke.

Anonymkode: 1eef5...1d3

Dette. Hvorfor klarer private det, men ikke kommunale når de får like mye penger fra staten? Det virker som kommunen spiser av barnehagepengene til andre poster i kommunebudsjettet og ikke ønsker å endre det så lenge de heller kan be foreldre holde barna hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette. Hvorfor klarer private det, men ikke kommunale når de får like mye penger fra staten? Det virker som kommunen spiser av barnehagepengene til andre poster i kommunebudsjettet og ikke ønsker å endre det så lenge de heller kan be foreldre holde barna hjemme...

Jeg jobber i både private og kommunale barnehager. Jeg kan love at det siste stedet jeg ville sendt barnet mitt er privat barnehage når de fleste faste ansatte er syke. Det kommer kanskje vikarer og kan se greit ut på papiret, men hvem som er vikarer og hvordan de passer på barna har også en del å si.

Anonymkode: e766b...40d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber i både private og kommunale barnehager. Jeg kan love at det siste stedet jeg ville sendt barnet mitt er privat barnehage når de fleste faste ansatte er syke. Det kommer kanskje vikarer og kan se greit ut på papiret, men hvem som er vikarer og hvordan de passer på barna har også en del å si.

Der er det ingen forskjell på private og kommunale. Vikarbyråene har mye rart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan godt hende jeg hadde gjort som naboen din, om jeg sto med malearbeid eller liknende som man må i mål med når man har begynt. Man har faktisk betalt for den barnehageplassen. 

Anonymkode: 3fc6f...7d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan godt hende jeg hadde gjort som naboen din, om jeg sto med malearbeid eller liknende som man må i mål med når man har begynt. Man har faktisk betalt for den barnehageplassen. 

Enig. Alternativet ville vært å droppet dugnaden i helga for fotballaget. Folk har ikke masse ledig tid til vedlikehold 

Er det en ting jeg virkelig tar for gitt så er det at barnehagen holder åpent i dagene som er oppgitt. 

Anonymkode: f611c...109

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når de private setter inn vikarer for enhver pris blir det forskjell jo. Den siste runden med vikarer under massesykdom før jul vet jeg knapt hvor de hadde funnet. Vikarbyråene var nok tømt da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei de gjør ikke det. I stedet sliter de ut de som er igjen på jobb, og barna får et dårlig tilbud.

Tja. Spørs hva du legger i begrepet dårlig tilbud. Det er bare pedagogene i barnehagene selv som innbiller seg at de er en utdanningsinstitusjon. Jeg og de aller fleste andre ser på dem som barnepassere. Min eneste grunn for å bruke barnehage er at jeg trenger barnepass. Jeg er fornøyd bare barna mine får tilsyn av trygge og snille voksne og kan leke mye fritt med andre barn. Jeg driter langt i om de lærer bokstaver i barnehagen, for "opplæringen" der er i beste fall som i grunnskolen; lagt på nivået til de middels flinke barna og er verken utfordrende eller givende for de barna som er langt over dette nivået. Jeg er opptatt av at barna skal leke i barnehagen, muligheter til å kjede seg gjennom lite utfordrende undervisning får de nok av på skolen.

Min oppfatning av barnehager er også at pedagogene er de som er minst sammen med barna, tiden deres går med til å planlegge hva de andre ansatte skal gjøre med ungene, samt å drive rapportering rundt de 10% av ungene som "det er noe med" i en eller annen form. Hadde pedagogene jobbet mer direkte med barna skulle jeg heiet mer på dem, men sånn det er nå er det assistentene som de degraderes til å kalles som er de virkelige omsorgspersonene for barna. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når de private setter inn vikarer for enhver pris blir det forskjell jo. Den siste runden med vikarer under massesykdom før jul vet jeg knapt hvor de hadde funnet. Vikarbyråene var nok tømt da.

Vikarbyrå? Har ikke deres barnehager faste tilkallingsvikarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du om barnet får oppfølging av fysioterapeut, spesialpedagog eller liknende i barnehagen? Det kan også være grunnen til at barnet sendes i barnehagen selv om en forelder har fri.

Anonymkode: 5608c...e49

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du ts er så altruistisk at du selvfølgelig tar ulønnet fri i en slik situasjon, hvorfor kontaktet du ikke sporenstreks naboen for å høre hvordan de skulle løse det i dag? Du visste jo at en av foreldrene var hjemme og kunne i utgangspunktet ha begge barna, noe som for deg tydeligvis er en selvfølge at han/hun ville gjøre. Da kunne han/hun ha fortalt deg om malingsplaner, og du kunne istedet hjulpet dem også, når du allikevel kunne få det til. Det ville være gull til en annen gang som slikt som dette skjer. 

Anonymkode: 94cee...178

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...