Gå til innhold

Sykepleiere tjener ikke like mye som snitt-arbeidstakeren

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men skatt varierer med en haug andre faktorer og vil derfor introdusere mer «støy».

Anonymkode: 23634...6ca

Absolutt, men det blir ikke forskjeller som har stor betydning for privatøkonomien når vi bare snakker om en forskjell på 2000kr før skatt. 

Anonymkode: 83b33...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må du gjerne mene. Vi som er sykepleiere jobber videre for høyere lønn (og alt det andre for en bedre arbeidshverdag). Og hevder også retten til å mene at det er feil å si at vi tjener så mye. Som var diskusjonstema her. 

Anonymkode: 10d32...e99

Jeg ser ingen her som påstår at sykepleiere er overbetalte. 

Og joda, selvsagt jobber man konstant for høyere lønn, det må man for å holde tritt med inflasjonen. Men det er ikke noe argument å bruke i lønnskampen at man ligger 2000 kr under snittet av hele befolkningen. Da må man jo heller måle seg opp mot grupper som det er naturlig å sammenligne seg med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fordi lønn er viktig for de fleste av oss? 

Poenget mitt er uansett at jeg blir så matt av de som sier sykepleiere tjener så bra, når jeg tenker at jeg og mine kollegaer ikke gjør det. Du trenger ikke å delta i debatten med å dra over til å gjelde noe helt annet.   

Anonymkode: 10d32...e99

Jeg blir matt av sykepleiere klager hele tiden over lønnen. Det er ingen andre yrker her i Norge som klager så mye over lønna som sykepleiere. Skulle tro at de ønsker seg gullmedalje i sutring

Anonymkode: 5c1dd...285

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne lønnen til sykepleieren. Jeg har også en bachelor og jobber i det offentlige. Har 42 000 brutto i mnd. 

Anonymkode: 8d041...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen med den minste peiling på lønn og statistikk som bruker gjennomsnittslønn som grunnlag for å uttale seg om "vanlig lønn" for faktiske arbeidstakere. I lønn er det median som gjelder, fordi toppene er så høye at det trekker opp snittet kunstig mye og fordi lønn jo må ses opp mot andre alminnelige arbeidstakere og hva en "helt vanlig person" gjør. Da er personen på midten langt mer nyttig enn et helt villedende tall som det gjennomsnittslønnen er. Snittlønn brukes selvfølgelig til noe det også, men da til å beregne lønnsutvikling (årlig lønnsvekst osv.), ikke til å si noe fornuftig om hva vanlige folk tjener. Da bruker man alltid median.

Sykepleiere tjener over medianlønn med cirka dobbelt så mye som det TS viser at de ligger under snittlønn. Jeg synes ikke det er noe galt i det, altså. Men de tjener, som gruppe, på ingen måte spesielt dårlig. 

Anonymkode: cb8cf...291

Dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad, 20 års erfaring og tjener ca 110’ pr mnd før skatt. Men jeg kan når som helst bli overflødig, og det forventes at jeg videreutdanner meg selv fortløpende.

Anonymkode: 23634...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (3 timer siden):

Det er jo nettopp sånne som TS som forsterker det inntrykket.

Jepp. Det er noe med at all PR er faktisk ikke god PR

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de har dårlig lønn, ønsker selv at min kone bytter jobb til noe annet. Til og med en rådgiver uten ansvar eller tilfeldig kontoransatt i samme kommune tjener fort 100k mer og uten noen av de reelle ulempene. Men som mange er hun for snill! 

Anonymkode: 58379...420

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

24 000 kr i året blir fort en del penger likevel

24,000 i året blir fort 24,000 i året det. Ja, det er penger. Nei, det er ikke mye penger.

Et par tusen under et gjennomsnitt er fremdeles rimelig greit betalt, som de fleste andre har sykepleiere det bra i Norge, i snitt.

Anonymkode: d5376...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja de har dårlig lønn, ønsker selv at min kone bytter jobb til noe annet. Til og med en rådgiver uten ansvar eller tilfeldig kontoransatt i samme kommune tjener fort 100k mer og uten noen av de reelle ulempene. Men som mange er hun for snill! 

Anonymkode: 58379...420

Tja, tviler på det, faktisk… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, tviler på det, faktisk… 

Altså, jeg tviler ikke på  at hun er for snill, for det vet jeg ikke noe om. Men jeg tviler på at lønnsnivået til rådgivere «uten ansvar» og tilfeldige kontoransatte er så høyt som du tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyr av sykepleiere! 🤮 Det er faen ikke synd på denm i det hele tatt, de tjener mye mer enn folk ellers i Oslo kommune, men det er så jævlig synd på dem. Det er det faen ikke, de tjener mye bedre enn mange andre. Hvis de absolutt skulle hatt så mye mer så skulle de studert til å bli lege da. 

Anonymkode: 6005a...b75

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg også, og jeg er sykepleier med master 😄 Jeg har forhandlet meg til 580.000 i året med 6 års ansiennitet. Har ingen tillegg for ubekvem arbeidstid fordi jeg ikke jobber det. 

Anonymkode: 86d34...606

Skulle ikke utdanning lønne seg? Jeg har fagbrev topp ansiennitet og 552.000 i året pluss tillegg. Utgjør nærmere 700k

Anonymkode: ecff4...46f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lønna er ikke ille i seg selv, men den står ikke akkurat til arbeidsbelastningen. 

Anonymkode: efe61...199

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...